Verwaarloosde en dode pony's aangetroffen nabij Slochter Ae

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verwaarloosde en dode pony's aangetroffen nabij Slochter Ae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 13:45

http://www.rtvnoord.nl/

In het natuurgebied tussen de Slochter Ae en het Slochterdiep zijn maandagavond 25 verwaarloosde Shetlandpony's aangetroffen. Drie dieren liggen al sinds een week dood in het drassige weiland.

De pony's lopen in een natuurgebied van Staatsbosbeheer, dat wordt gepacht door de vereniging Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer Slochteren (ANLS). De eigenaar van de pony's heeft in de afgelopen strenge winter verzuimd om de dieren bij te voeren. ANLS heeft de man daar al eens op aangesproken, maar daar heeft hij zich blijkbaar niets van aangetrokken. Ook het verzoek om de dode dieren weg te halen, heeft hij genegeerd.

De eigenaar van de pony's is ook bekend bij de Dierenbescherming. De landelijke inspectiedienst heeft de man de afgelopen jaren meerdere keren gewaarschuwd. Daarna verbeterde de situatie wel steeds. De eigenaar zegt dat de pony's niet verwaarloosd zijn, maar in goede conditie verkeren. Hoe de dieren eruit zien, zou verschillen per jaargetijde. Hij heeft de drie dode beesten inmiddels weggehaald.

Let op filmpje kan als schokkend worden ervaren
Kijk hier voor een filmpje

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:46

Filmpje doet het niet. ;)

Edit: nu wel....filmpje vind ik alleen niet schokkend maar dat kan per persoon verschillen...
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 17-03-10 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:47

Ben heel benieuwd wat hier mee gedaan wordt, in principe doet deze eigenaar niets anders dan Staatbosbeheer in de Oostvaardersplassen doet met de herten, konikspaarden en runderen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:48

Tjaa... valt dit ook onder natuur? Sneu dat deze dieren weer de dupe worden van de "macht van de mens". En ANLS mag hier wat mij betreft hard tegen optreden; wegwezen. Zeker als de eigenaar als bij de Dierenbescherming bekend is!

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:50

Filmpje doet het bij mij wel.. Wat triest zeg, dat je dit kan doen? :? Waar gaat het heen met de wereld.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:50

Sjuimpje schreef:
Ben heel benieuwd wat hier mee gedaan wordt, in principe doet deze eigenaar niets anders dan Staatbosbeheer in de Oostvaardersplassen doet met de herten, konikspaarden en runderen.

Dit dacht ik ook. Hopelijk wordt er in beide gevallen wat veranderd. Onnodig dierenleed in een welvarend land moet gewoon niet mogen. Wie de eigenaar ook is

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:54

Tja dat is de natuur zegt ook Staatsbosbeheer
Een excuus voor het legaal laten kreperen van honderden dieren
Weg met die zooi en aanpakken die handel
Niet voor je dieren willen zorgen is geen Dieren meer mogen houden
Simpel zat

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:54

Sjuimpje schreef:

Ik dacht het, jij zegt het. Hoog tijd om de laatste B uit de naam van Staatsbosbeheer te schrappen, al zijn ze hier alleen eigenaar van de grond en is die kennelijk verpacht en daarna doorverhuurd. Ik word niet goed van het filmpje trouwens, wat een lieve smoeltjes van de dieren die nog wel leven. Als zuks toch op mijn land zou gebeuren, had die eigenaar al veel eerder van me gehoord... _-:(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:56

getver, schandalig! -:(-

ik heb wel beeld maar geen geluid

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:00

Ik woon er vlakbij. Ben er al een tijdje niet langsgereden.
Is me niet opgevallen dat de beestjes het zo slecht hadden.
Maar goed ik ga er van uit dat je je paarden/pony's bijvoerd als er niet genoeg is op het land.
(zo hebben wij meerdere paarden van andere eigenaren ook in deze omgeving ook bijgevoerd)

ANLS is vereniging van boeren en zij hebben blijkbaar stukjes van hun land onderverhuurd aan deze eigenaar die niet goed op zijn pony's heeft gepast.

aanpassing; niet goed gelezen 2x typfout (ben er niet helemaal bij vandaag!)
Laatst bijgewerkt door farahmunda op 17-03-10 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Re: Verwaarloosde en dode pony's aangetroffen nabij Slochter Ae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:01

Schandalig dat iemand die al langer bekend is bij de dierenbescherming dus toch gewoon de kans krijgt zijn dieren op deze manier dood te hongeren.
Niemand die zich er druk om maakt of die man na waarschuwingen iets aan zijn dieren doet of niet.
En blijkbaar kan het allemaal gewoon in dit landje...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:03

Nickeltje schreef:
Schandalig dat iemand die al langer bekend is bij de dierenbescherming dus toch gewoon de kans krijgt zijn dieren op deze manier dood te hongeren.
Niemand die zich er druk om maakt of die man na waarschuwingen iets aan zijn dieren doet of niet.

Waaruit maak je op dat hij al langer bekend is bij de dierenbescherming? Ik lees dat de verhuurder hem er op had aangesproken en de DB niet op de hoogte was van de situatie...

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:08

Misschien eens massaal op de partij van de dieren stemmen dit jaar? Okay, dat was niet helemaal serieus, maar er mag toch zeker wel strenger opgetreden worden tegen onnodig dierenleed. Je ziet al die spotjes over ezeltjes in azie, beren in China en Polen... maar zullen we eerst eens met z'n allen naar ons eigen kikkerlandje kijken? Hoeveel dieren lijden hier al wel niet? Kijk naar Den Haag, kijk naar de Oostvaardersplassen, en nu dit weer... En dat zijn dan de zaken die het nieuws halen. Er is helaas nog veel meer leed... :(

Hoop dat de overlevende paardjes snel een lief en oppassend mens vinden om voor ze te zorgen...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:09

Wat heeft die partij nu gedaan? Kijk alleen al eens naar de Oostvaarderplassen. Die krijgt mijn stem dus niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:11

Sientje schreef:
Nickeltje schreef:

Waaruit maak je op dat hij al langer bekend is bij de dierenbescherming? Ik lees dat de verhuurder hem er op had aangesproken en de DB niet op de hoogte was van de situatie...

Staat in het bericht onder het filmpje ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:18

Ow... lezen is ook een vak, staat mij netjes. :o
Als de situatie telkens verbeterde nadat die knakker werd aangesproken, had hij nu kennelijk een plekkie gevonden om ze aan het oog van de DB te onttrekken..? Ben wel benieuwd naar de achtergronden van die man, zijn het ponnies voor de handel of is het een uit de hand gelopen hobby en kan hij niet voor ze zorgen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:19

Dierenbescherming moet gewoon veel meer te zeggen hebben, het gaat de goede kant op maar ze moeten gewoon dieren direct in beslag kunnen nemen en de eigenaar zal dan aan moeten tonen dat hij ze goed behandeld heeft.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:23

wat ik stom vind is dat ze die man een waarschuwing geven bij te voeren maar kijken niet of hij iets doet met deze waarschuwing..... :(
zou je toch denken en verwachten dat ze er vaker langs gaan????

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:26

Ik woon ook vlakbij heb nooit gezien dat die paarden het slecht hadden. In mijn ogen hadden ze een wereldsplekje altijd buiten. Heerlijk ruim, maar er moet natuurlijk wel controle en toezicht opzijn. Dat de dieren voldoende voedsel en water hebben. En ook gezond zijn.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:54

De ANLS moet zich ook kapot schamen,ze wisten gewoon dat de pony's slecht verzorgd werden dan ga je toch niet afwachten?

Elisebalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:14

Sandrohit schreef:
De ANLS moet zich ook kapot schamen,ze wisten gewoon dat de pony's slecht verzorgd werden dan ga je toch niet afwachten?

Helemaal mee eens ;) Het is te gek voor woorden dit ! Nederland stelt me erg teleur zo met de konik paarden en nu dit. Gebeurt dit eens bij mensen dan is iedereen in rep en roer. Voor mij geen verschil tussen mens en dier

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:02

Das niet eens zover hier vandaan, hoe kun je nou je eigen dieren zo verwaarlozen!

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:47

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Ponies zien er ook super slecht uit in welk jaargetijde ook!!!!!!!
Dikke buiken , ruggegraat eruit en veelal zomers onder de teken!!!
Heb der ook al een keer een melding van gedaan,maarja verders als noteren
komen ze schijnbaar niet bij de DB !!!!!!!!!
En der lopen ook nog hengstjes bij hé,zodat die arme merrie's
ook nog veulentjes krijgen.
DIEP DIEP TRIEST

Die man verbieden om dieren tehouden en een hele dikke geldboete,en
blijven controleren.

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:53

oh god, dat is hier heel dicht bij, heb dat gebied wel eens gezien, kom daar volgens mij ook altijd langs met de trein, viel me gistermiddag nog op dat er ineens shetten stonden, die had ik eerder nog niet gezien daar, of ik heb het over het hoofd gezien.

Vreselijk! Maar helaas zoals altijd in dit land, wordt er maar weinig aan gedaan. :(

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:19

hm..
moet eerlijk zeggen dat ik de pony's er niet slecht uit vind zien en dat ze meer ruimte hebben dan enig
paard in nederland. hoeven lijken ook aardig bijgehouden te worden.
ik zie dit liever dan paarden in een blubberzootje zonder gras.
wel jammer dat het zo moet gaan. De eigenaar had ze misschien beter bij kunnen houden, dat wel. Maar
in principe lijkt mij dat een beetje shet hier wel zou moeten kunnen overleven? maar dat verklaart natuurlijk
niet waarom er dan toch 3 dode pony's aangetroffen worden.