Eric Laarakker: "Paardeneigenaren smeren veel te veel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eric Laarakker: "Paardeneigenaren smeren veel te veel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 10:25

http://www.horses.nl / Bit

Dierenarts drs. Eric Laarakker van holistische praktijk voor dieren Den Hoek in De Bilt en homeopate Eveline Hekkenberg uit Belfeld waarschuwen paardeneigenaren die zelf gaan dokteren met keukenkastmiddeltjes. Ze vinden dat ze te veel smeren. Hekkenberg: “Smeer bij huidproblemen niet zomaar met allerlei zalfjes.”

“Met geen enkele diersoort hobbyen mensen zo veel als met paarden”, zegt Laarakker hoofdschuddend. “En vaak heeft dat een averechts effect. Dokter niet te lang zelf”, adviseert hij met klem. “Ik zie daar dagelijks de ernstige gevolgen van. Soms houden mensen problemen in stand door voortdurend smeerseltjes te gebruiken.” Nog een tip: “Als een middel niet helpt, stop er dan mee. Ga er niet iets anders bij geven.”

Het paardenlichaam kan kleine problemen vaak makkelijk zelf oplossen. “Bij verwondingen is frisse lucht belangrijk”, aldus Laarakker. “En zonlicht, ofwel UV-licht, geneest wonden heel goed. Als na een week een probleem niet substantieel is verbeterd, dan zijn er heftiger middelen nodig. En professioneel advies van een dierenarts.” Hekkenberg sluit zich bij de mening van Laarakker aan. “We smeren al te veel. Smeer bij huidproblemen niet zomaar met allerlei zalfjes. De huid is het grootste uitscheidingsorgaan van het paard. Huidirritaties kunnen symptomen zijn van een dieperliggend probleem. Eczeem bijvoorbeeld mag je nooit zomaar dichtsmeren. Symptomen kunnen naar binnen slaan”, waarschuwt Hekkenberg. Met bijvoorbeeld longklachten of kreupelheid als gevolg. “Een bekende stelregel is: als de oorzaak van een klacht van buitenaf komt, mag men vanaf de buitenkant behandelen. Als de oorzaak van binnenuit komt, dan moet men naar de diepere oorzaak zoeken en die aanpakken.”

Anoniem

Re: Eric Laarakker: "Paardeneigenaren smeren veel te veel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:39

Goed bericht! :j Helemaal mee eens! Mensen dokteren veelal zelf, zijn geneigd vanallesennogwat te smeren, vaak eerder ten kwade dan ten goede. Wondjes verbinden enz...zonder doktersadvies oid. Ik hoop dat een artikel als dit mensen aan t denken zet!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:42

helemaal mee eens. Net zoiets als dat mok behandeld wordt met smeerseltjes...terwijl mok veroorzaakt wordt door een bacterie die alleen maar kan toeslaan als de weerstand van het paard te laag is. Van binnenuit dus, maar wordt zo vaak buitenaf behandeld, wat natuurlijk alleen tijdelijk helpt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:43

ach, beetje lastig aan te nemen van de heer laarakkers, nog nooit zijn me zoveel druppeltjes en smeerseltjes aangeboden als de keer dat we daar op'consult' waren met een paard. Grootste gedeelte homeopatisch. Mijn dierenarts was minder blij dat we toentertijd zo lang door waren gegaan met zijn druppeltjes. Dus wat kan ik hier over zeggen....

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:56

aan de ene kant wel logisch dat je zelf niet teveel moet smeren/dokteren.. maar als je via de DA al meerdere dingen hebt gekregen voor de mok en dit helpt niet.. dan ga je toch zelf naar dingen zoeken (ook inwendig overigens)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:05

Je hebt smeren en smeren vind ik. Er zijn ook mensen die voor ieder minie wondje de DA bellen. Veel keukenmiddeltje helpen wel tegen simpele aandoeningen maar als er na een week geen verbetering in treed haal er inderdaad best wel de DA erbij. Al zijn die ook niet allemaal heilig hoor. Als eigenaar ken je je paard het best.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:12

Bonita_Bon schreef:
ach, beetje lastig aan te nemen van de heer laarakkers, nog nooit zijn me zoveel druppeltjes en smeerseltjes aangeboden als de keer dat we daar op'consult' waren met een paard. Grootste gedeelte homeopatisch. Mijn dierenarts was minder blij dat we toentertijd zo lang door waren gegaan met zijn druppeltjes. Dus wat kan ik hier over zeggen....

precies wat ik dacht... ;)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:12

Eens.
Misschien is de verwittiging op zich niet verkeerd,
maar vreemd dat het van Laarakkers komt.
Dat is nl. zelf een kwakzalver eerste klas.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:15

BigBen schreef:
Eens.

Dat is nogal een statement..... vind dat je dat niet ongestraft kunt zeggen.
Wanneer je die veronderstelling met harde feiten kunt onderbouwen (en niet 1 of 2 persoonlijke ervaringen van mensen die het geduld niet hadden op deze manier te werk te gaan, of bij wie het niet werkte, en die nu maar om zich heen schoppen), dan lees ik dat graag terug.
Anders doe je er goed aan mensen niet zomaar onterecht te beschuldigen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:26

Ninx schreef:
BigBen schreef:
Eens.

Wanneer je die veronderstelling met harde feiten kunt onderbouwen (en niet 1 of 2 persoonlijke ervaringen van mensen die het geduld niet hadden op deze manier te werk te gaan, of bij wie het niet werkte, en die nu maar om zich heen schoppen), dan lees ik dat graag terug.

mensen die het geduld niet hadden om op deze manier te werk te gaan???? pardon?! Wij zijn er heel onbevangen aan begonnen, de heer Laarakkers had een redelijk goede naam en is in feite dierenarts, had dus niet verwacht dat hij de kwaal erger zou maken. Door het niet te behandelen maar het te verstoppen. Ik ben blij DAT we het geduld niet hebben gehad na enkele weken, want zag het zienderogen achteruit gaan en mijn eigen dierenartsenkliniek vloekte buitensmonds op dhr Laarakkers. Andere persoonlijke ervaring (al schijnen die volgens jou niet te tellen) zijn die van de hengst van onze buren, die heeft een hanetred ivm zenuwbeschadiging, die heeft druppeltjes gekregen daartegen.... even serieus. Druppeltjes tegen een zenuwbeschadiging???
Een andere is die van een luchtzuiger op de manege, dit paard kreeg voedingssupplementen en een gel mee. Dit werkte absoluut niet, maar maakte ook niks erger. Dat scheelt. Wel typisch dat ook de manege-eigenaren dus die drie potten meekregen en een gel. Over spulletjes, smeerseltjes en rommeltjes gesproken....

Met harde feiten kan ik wel het een en ander aanduiden (rekeningen, bloeduitslagen etc)
Maar buiten dat tellen persoonlijke ervaringen voor mij een stuk zwaarder mee. Voor jou blijkbaar ook dat je zo in de verdediging schiet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:28

Ik heb zelf geen ervaring met de man maar vind toch wel dat hij enigzins gelijk heeft.
Zowel in de praktijk als de adviezen hier op bokt wordt er in mijn ogen veels te veel gesmeerd. Dat zelfde geld vind ik voor het geven van suplementen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:30

Ninx schreef:
BigBen schreef:
Eens.

Ik ben het met jouw manier van redeneren absoluut eens.

Alleen, het zit zo, Laarakkers beoefent zowel homeopathie als osteopathie.
In beide gevallen gaat het om kwakzalverij.

Kwakzalverij is het aanbieden, uitvoeren, of aanprijzen van bepaalde handelingen of middelen,
waarvan beweerd wordt dat ze een genezend effect hebben, terwijl dat niet het geval is.

Zowel van homeopathie als osteopathie is wetenschappelijk bewezen
dat ze geen enkel therapeutisch effect hebben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:31

Tja... ik ben ook geen Laarakkers-fan; onder het motto van holistisch wordt er heel van afgezweefd. Vind de waarschuwing tegen 'smeren' nogal vreemd, vooral omdat hij zelf ook zo'n productenlijn heeft en daarmee aan de weg timmert. Smeren mag, maar alleen met zijn spullen?

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:52

[/quote]Alleen, het zit zo, Laarakkers beoefent zowel homeopathie als osteopathie.

Kwakzalverij is het aanbieden, uitvoeren, of aanprijzen van bepaalde handelingen of middelen,
waarvan beweerd wordt dat ze een genezend effect hebben, terwijl dat niet het geval is.

dat ze geen enkel therapeutisch effect hebben.[/quote]

Daar ben ik eens! Er is geen (goed)wetenschappelijk bewezen dat homeopathie effectief is! Ik snap nog steeds niet hoe mensen daar in trappen. Als je hoofd pijn hebt ga je geen paracetamol oplossing nemen waar in feit er geen paracetamol meer in zit? Dat is homeopathie, middeltjes zo verdunnen dat er niets meer in zit (verdunnen bedoel bijvoorbeeld door een paracetamol tablet op te lossen in zoveel water dat in de veluwemeer zit bijvoorbeeld).

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:55

Ach er zijn ook heel wat paarden die bij een "gewone DA" nooit beter zijn geworden en door Laarakkers wel weer en zo kan het andersom ook. Zo kan ik een hele serie aan reguliere dierenartsen ook wel af gaan vallen omdat ze het probleem niet goed opgelost hebben en alleen maar erger gemaakt hebben. Het is en kwestie van de juiste behandelaar bij het juiste probleem!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:57

Cowgirl schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met de man maar vind toch wel dat hij enigzins gelijk heeft.
Zowel in de praktijk als de adviezen hier op bokt wordt er in mijn ogen veels te veel gesmeerd. Dat zelfde geld vind ik voor het geven van suplementen.

Idd, iedereen die wil altijd maar zalfjes ed smeren op wondjes. Kom op huid geneest vanzelf weer. nee toch stug door blijven smeren.

Doen wij in de zorg ook niet hoor (uitzonderingen daargelaten, maar dan is het op doktersadvies/voorgeschreven)

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:58

Ik denk dat jullie de intensie niet begrijpen..
Ten eerste homeopathie houdt niet in dat het meteen resultaat geeft of dat je een probleem geneest, ik denk dat je meer moet zien als een verlichting bieden voor je paard en het lichaam ondersteunen om het probleem event. te kunnen genezen. Dat is ook niet de insteek dat alleen homeopathie werkt net zoals dat de dierenarts het ook niet altijd bij het juiste einde heeft of een probleem opgelost krijgt. Homeopathie is niet heilig en geeft ook geen garantie dat iets helpt.

Daarnaast gaat het hierom, heel veel paarden hebben een probleem, veel mensen gaan eens zoeken in de kast wat ze voor een zalfje nog hebben staan en denken: dat zal er ook wel goed voor zijn. Wat hun er mee willen zeggen is dat je niet zomaar iets moet gaan smeren, maar beter een "deskundige" kunt raadplegen. En dat wanneer het niet helpt ook moet stoppen na een bepaalde tijd! Of dat nu de dierenarts is of een homeopaat raadpleegd, het gaat er hierom dat je gerichter gaat behandelen.

Ik zelf heb een paard wat door de dierenarts afgekeurd is. Paard heeft veel been problemen en inslapen kwam dan ook echt aan de orde. Mijn paard is pas 6 en dus wil ik die niet zomaar laten inslapen. Ik ben verder gegaan en in dit geval Eveline hekkenberg in geschakeld. Mijn paard heeft artrose maar door de hulp van eveline en druppeltjes heeft mijn paard er geen last van, en weet je ik kan er zelfs weer op rijden (okeej nu heeft ze een peesblessure dus het moet nog even wachten). Maar ik vind dat er een goede communicatie moet zijn en dat er best ook gecommuniceerd mag worden met je dierenarts.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:59

ik vind het ook een goed bericht, nu ook nog zoiets over krachtvoer en andere lekkernijen voor je paard

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:02

Ik vind het goed dat er door dierenartsen een dergelijk signaal dienst worden afgegeven.
Maar of daar nu juist de naam van de heer Laarakker aan dient te worden verbonden...? :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:21

Ik ken laarakkers helemaal niet maar dat maakt ook niet uit voor mijn statement.
Ik ben het niet eens met de reacties van bovenstaande in de trant van' bel de DA, als het na een week niet weg is e.d.' Ik heb een paard met een huidprobleem en daar ben ik al mee van het kastje naar de muur gestuurd op en neer en terug. En door wie? Door inmiddels al 8 DA's van UU tot de regionale dierenarts. Allemaal hetzelfde 'probeer eens dit en dat'. Nou ik doe niet zomaar iets. . Wanneer ze niet weten wat het is zit ik neit te wachten op krachtige zalfjes waar je latex handschoenen van scheuren. Hij heeft nu al 2 creme's gehad voor de rest kerngezond.( N.a.v. o.a. bloedonderzoek, etc. ) En omdat het zich op een risico volle plek bevind, neem ik nog niet zomaar een biop, en doe ik geen 100 testjes. ik wil neit gebruikt worden als proefkonijn. Dus met andere woorden het probleem zit meestal bij de DA zelf. Zij geven te snel en te makkelijk een cremepje en daarom denken mensen snel dat dat normaal is. Zoals bovenaan wordt beweerd is Laarakkers daar ook een voorbeeld van.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:26

ik smeer zowiezo niets op m'n huurpony.. gebeurt altijd in overleg met de eigenaar. en die is niet van 'een paard is van suiker'.

Meeste mensen willen dat ieder wondje meteen geneest. dieren staan hier in kudde verband en ja dan word er wel eens de rang uitgevochten. is gewoon de natuur..
ik heb adam en eva ook nog nooit achter een paard aan horen rennen omdat er een wondje zat.
Bij kreupelheid word er gewoon gekoeld met water, niet met koelingscremés etc. diepe wonden worden gecontroleerd en bijgehouden.. we hebben wel iets op stal staan met een spray (paarse kleur) dat word op sommige plekken wel gedaan..

Maar nee, er komt geen DA langs voor een wondje.. uitzonderingen daar gelaten..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:27

amanda2 schreef:
Ik vind het goed dat er door dierenartsen een dergelijk signaal dienst worden afgegeven.
Maar of daar nu juist de naam van de heer Laarakker aan dient te worden verbonden...? :)

Precies

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:30

Dat het paardenlichaam een groot herstellend vermogen heeft is niets nieuws, dat we graag snel en soms teveel (van het verkeerde) smeren ook niet. Ik denk dat je zo'n dergelijke statement wel moet onderbouwen met feiten en liever nog met cijfers, want dit is mi een beetje natte vinger werk.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:31

Ninx schreef:
BigBen schreef:

Ik ben het met jouw manier van redeneren absoluut eens.

Alleen, het zit zo, Laarakkers beoefent zowel homeopathie als osteopathie.

dat ze geen enkel therapeutisch effect hebben.

Toevallig maakt homeopathie en osteopathie wel heel veel uit..

als je zelf wat scheef hebt zitten, dan ben je ook blij als het recht zit,

wij werken heel veel met homeopathie ook voor mensen, en uiteindelijk wordt je imuum systeem enz veel sterker van. Zenuwen kunnen wel degelijk sterker worden door homeopathie net als pezen. Het wordt vanuit het wezen zelf genezen dan en sterker gemaakt dan met van allerlei antibiotica enz..

Ik heb toevallig wel heel goede ervaringen met hun

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:42

[
Citaat:
/quote]

Toevallig maakt homeopathie en osteopathie wel heel veel uit..

als je zelf wat scheef hebt zitten, dan ben je ook blij als het recht zit,

wij werken heel veel met homeopathie ook voor mensen, en uiteindelijk wordt je imuum systeem enz veel sterker van. Zenuwen kunnen wel degelijk sterker worden door homeopathie net als pezen. Het wordt vanuit het wezen zelf genezen dan en sterker gemaakt dan met van allerlei antibiotica enz..

Ik heb toevallig wel heel goede ervaringen met hun
[/quote]

DAt kan maar wij dus niet. Homeopathie is geen vervanger voor AB. Ik geloof wek dat het jou geholpen heeft maar...ze zeggen niet voor niks altijd doorgaan met traditionele behandel methoden...Dus ja, DA smeren te makkelijk vind ik. En Nee, ik ben niet voor homeopatische dingetjes enzo... Al kan het wel helpen...