Advies aan LNV: 'Dieren houden is geen recht van mensen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Advies aan LNV: 'Dieren houden is geen recht van mensen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 11:37

www.telegraaf.nl

Mensen hebben geen onvervreemdbaar recht om dieren te houden. Wie niet goed voor zijn beesten zorgt, moet in het uiterste geval een permanent houdverbod opgelegd krijgen. Dat geldt voor alle diersoorten, van kleine huisdieren tot varkens en koeien op landbuwproductiebedrijven. De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van leven van dieren zou in de Grondwet moeten worden verankerd.

Dat schrijft de Raad voor Dieraangelegenheden (RDA) in het rapport Verantwoord Houden, dat is opgesteld op verzoek van demissionair minister Gerda Verburg van LNV. De minister wilde advies van de raad over verantwoordelijkheden van mensen en instellingen op het gebied van dierenwelzijn en diergezondheid. De RDA is een onafhankelijk adviesorgaan voor het ministerie en bestaat uit deskundigen, hoogleraren en andere wetenschappers.

De RDA meent dat het dier in de relatie tot zijn baasje altijd de zwakkere partij is. De dierhouder is daarom verantwoordelijk voor het welzijn van zijn dieren, terwijl de overheid de wettelijke taak heeft zwakkeren in de samenleving te beschermen. Daarom moet er wetgeving komen die het mogelijk maakt iemand een tijdelijk of permanent verbod op het houden van dieren op te leggen.

Het advies van de RDA richt zich op huisdieren, hobbydieren en productiedieren. „Alles van cavia tot melkkoe, en van hondeneigenaar tot varkenshouder”, aldus hoogleraar Dier en Recht Annelies Freriks van de Universiteit Utrecht. „De mens mag dieren houden, maar dat is niet onvoorwaardelijk.”

Dierenartsen en brancheorganisaties moeten ervoor zorgen dat iedereen die een beest heeft, over voldoende kennis en kunde kan beschikken. Zij hebben ook een meldplicht als het dierenwelzijn wordt aangetast door onkunde of onwil. De overheid moet zorgen dat er bestuurlijke maatregelen komen zodat er kan worden ingegrepen. Dat is nu alleen strafrechtelijk mogelijk, aldus de RDA.

De raad adviseert het ministerie ook om een lijst op te stellen van dieren die niet geschikt zijn om particulier te houden, zoals zeer kwetsbare of gevaarlijke diersoorten. Daarnaast wil de RDA dat de bio-industrie jaarlijks maatschappelijke verantwoording gaat afleggen over de wijze waarop met de dieren is omgegaan. „Tot nu toe was dierenwelzijn in Nederland gelijk aan het ontbreken van ongerief voor de beesten, maar de raad vindt dat het welbehagen van de dieren het uitgangspunt moet worden. Welbevinden is de norm van huisdier tot productiedier. Dierenonwelzijn, laat staan dierenleed, mag in Nederland niet meer voorkomen”, stelt de raad.

===============
Oorspronkelijke tekst Iris82:

Nou, het zou wel mooi zijn als deze wet er komt!
Jammer dat dat zo lang heeft moeten duren...
Laatst bijgewerkt door Lielle op 16-03-10 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels voor VN

annebe

Re: 'Dieren houden is geen recht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:39

Of meer "eventueel verplichte" informatie avonden over het houden van een bepaalt dier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:39

Dat zou mooi zijn :j

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:40

Nouja, komen ze nu pas mee terwijl de mens zowieso al 2010 jaar dieren houdt... :Z }:0

8nnemiek

Re: 'Dieren houden is geen recht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:40

Beter laat dan nooit he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:43

annebe schreef:
Of meer "eventueel verplichte" informatie avonden over het houden van een bepaalt dier.

Wie bepaald wat de 'goede' manier is om een dier te houden (en dus de manier die op z'n avond word verspreid)? Kijk maar eens rond bokt en dan zie je hoeveel onenigheid hier over bestaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:50

Ik denk dat het dan vooral om de natuurlijke basisbehoeften van een dier gaat. Een konijn heeft dagelijks vers water nodig, en een bepaalde hoeveelheid brokjes, en onbeperkt hooi (wat heel veel mensen niet weten) en een kooi van bepaalde afmetingen en een vriendje, en in het gunstigste geval elke dag even los lopen.
Paard heeft vers water nodig, veel hooi, gezelschap van een ander paard, elke dag (bv minimaal 6 uur) beweging en een droge plek om te kunnen staan/liggen.
Ik denk dat heel bokt het daar wel over eens is, al kunnen (en willen) sommige mensen dat niet geven omdat hun dat bv niet goed uitkomt of omdat ze op een slecht pension staan waar geen ruimte is..

Billy

Re: Advies aan LNV: 'Dieren houden is geen recht van mensen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:09

Iedere gek mag kinderen krijgen, maar het houden van dieren wordt aan steeds strengere regels gebonden.
Daarbij heeft de staat voorlopig niet naar anderen te wijzen terwijl zij deze winter de dieren die in hun hoede waren hebben laten kreperen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:14

Billy heeft een heel goed punt :P hoewel ze vast op dergelijke opmerkingen gaan schermen met "ja maar dat zijn wilde dieren" :roll:

sja, ik ben op zich wel voor betere regel/wetgeving
maar wie beslist wat goed is ?
dat vind ik wel even een heel flink haken en ogen gebeuren :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:31

Asyaa schreef:
annebe schreef:

Wie bepaald wat de 'goede' manier is om een dier te houden (en dus de manier die op z'n avond word verspreid)? Kijk maar eens rond bokt en dan zie je hoeveel onenigheid hier over bestaat.
MysticTinker schreef:
Ik denk dat het dan vooral om de natuurlijke basisbehoeften van een dier gaat. Een konijn heeft dagelijks vers water nodig, en een bepaalde hoeveelheid brokjes, en onbeperkt hooi (wat heel veel mensen niet weten) en een kooi van bepaalde afmetingen en een vriendje, en in het gunstigste geval elke dag even los lopen.
Paard heeft vers water nodig, veel hooi, gezelschap van een ander paard, elke dag (bv minimaal 6 uur) beweging en een droge plek om te kunnen staan/liggen.
Ik denk dat heel bokt het daar wel over eens is, al kunnen (en willen) sommige mensen dat niet geven omdat hun dat bv niet goed uitkomt of omdat ze op een slecht pension staan waar geen ruimte is..

Hier maak je al een wezenlijke fout: "ik denk dat..." En dat is het nu precies. Je denkt 't, maar weet je het?

De vraag van Asyaa is een hele goede! Dat 'denk ik'. :o

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:36

Billy schreef:
Iedere gek mag kinderen krijgen, maar het houden van dieren wordt aan steeds strengere regels gebonden.
Daarbij heeft de staat voorlopig niet naar anderen te wijzen terwijl zij deze winter de dieren die in hun hoede waren hebben laten kreperen...

:o Ik had een soortgelijk bericht getypt, maar bij deze... Billy haalt de woorden uit mijn mond!

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:50

Mooi gezegt Billy!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:52

Billy sterk punt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:53

Dus omdat die koniks zijn doodgegaan, mag de rest van de dieren ook creperen?

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:02

Het is wel heel leuk zo'n verbod, maar hoe gaan ze dat controleren?

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:13

Sorry maar creperen alle dieren dan op dit moment?
Met name de het eerste gedeelte van Billy's standpunt vind ik erg goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:18

Mensen.. met die regel kan óók staatsbosbeheer worden aangepakt hoor, dan moeten die paarden vanzelf worden bijgevoerd, anders zijn ze illegaal bezig.
En nee, niet alle dieren creperen, maar elk dier dat wel crepeert is er een teveel. Dat geldt natuurlijk ook voor kinderen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:34

Quote: Dierenartsen en brancheorganisaties moeten ervoor zorgen dat iedereen die een beest heeft, over voldoende kennis en kunde kan beschikken. Zij hebben ook een meldplicht als het dierenwelzijn wordt aangetast door onkunde of onwil. De overheid moet zorgen dat er bestuurlijke maatregelen komen zodat er kan worden ingegrepen. Dat is nu alleen strafrechtelijk mogelijk, aldus de RDA.

Wat het eerste betreft: Hoi, hoi! Weer een cursusje zeker, mag je alleen met een diploma een poes hebben :roll: :O Kunnen weer veel mensen aan gaan verdienen; verder wordt het toch niet gecontroleerd, want er zijn al zooooveel regeltjes die ook niet gecontroleerd worden.
Wat betreft het tweede: Is dat dan niet genoeg?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:05

Merlijn schreef:
Quote: Dierenartsen en brancheorganisaties moeten ervoor zorgen dat iedereen die een beest heeft, over voldoende kennis en kunde kan beschikken. Zij hebben ook een meldplicht als het dierenwelzijn wordt aangetast door onkunde of onwil. De overheid moet zorgen dat er bestuurlijke maatregelen komen zodat er kan worden ingegrepen. Dat is nu alleen strafrechtelijk mogelijk, aldus de RDA.

Wat het eerste betreft: Hoi, hoi! Weer een cursusje zeker, mag je alleen met een diploma een poes hebben :roll: :O Kunnen weer veel mensen aan gaan verdienen; verder wordt het toch niet gecontroleerd, want er zijn al zooooveel regeltjes die ook niet gecontroleerd worden.

+:)+ Hele goede conclusie. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:10

MysticTinker schreef:

En dat is exact wat hier bedoeld wordt: deze mensen denken, ondanks dat ze het dier geen optimaal leven kunnen bieden, dat ze het RECHT hebben het dier te nemen.
Dat is hier toch ook een veelgehoord argument wanneer je iemand probeert duidelijk te maken dat een paard 23 uur per dag binnen houden echt niet kan: "ja, maar mag ik dan soms geen paard nemen ofzo?"...... euh..... nee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:12

Merlijn schreef:

In Zwitserland is dit al verplicht wanneer je een dier wil nemen.
Het heeft veel verbetering in dierenwelzijn gebracht. Je kunt er grappen over maken, of het kinderachtig vinden. Maar alleen al hoeveel mensen op Bokt hebben een paard, maar zouden dat dier eigenlijk niet moeten hebben? Niet omdat ze er niet goed voor WILLEN zorgen, maar het niet KUNNEN door een groot gebrek aan kennis...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:19

Dat laatste klopt inderdaad.
Toen ik naar basel verhuisde viel het mij op dat de gemiddelde hond een stuk beter opgevoed is dan de gemiddelde nederlandse hond. Later hoorde ik dat als je een hond aanschaft je binnen een bepaalde termijn een gedragscursus en examen moet afleggen om te laten zien dat je je hond een degelijke opvoeding geeft waarbij natuurlijk dan ook meteen gekeken wordt of het dier in verantwoorde conditie is.
Er is ook het recht op een maatje bij konijnen en een verbod op het door de WC spoelen van je vis, echter is dat natuurlijk moeilijk controlleren en ben je afhankelijk van mensen die dit evt melden als dat niet het geval is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:29

Maar dat geldt voor alles :)
Niemand controleert of jij je kind slaat of een wietplantage hebt of andere illegale dingen doet, daar moet iemand je op betrappen, geldt ook zo voor dieren. Het belangrijkste is dat de wet er komt, dan pas kunnen mensen worden veroordeeld (tot een boete of gevangenisstraf) als ze hun dieren verwaarlozen of mishandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:08

Ik vind het een goed plan, laat men maar richtlijnen opstellen over het houden van dieren.
Hoe een dier minimaal gehouden moet worden.
Niet alleen voor de hobbydieren, maar ook voor dieren die bedrijfsmatig gehouden worden.
Men roept hier altijd dat de DB en LID geen moer doen, nou die krijgen bij deze wat meer grip, mooi toch? Ik kan het dan ook niet negatief zien, alles beter dan hoe het nu gaat.
Tja en Staatsbosbeheer doet het nu ook niet goed, nee en? Dan hoeft het voor de rest ook niet? Misschien dat staatsbosbeheer dan ook wat makkelijker aan te pakken valt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:57

Ik ben érg blij dat ze met zoiets komen.

Natuurlijk kan het niet altijd goed gecontroleerd worden door instanties, maar als mensen weten dat er ECHT wordt opgetreden bij dergelijke overtredingen, dan zijn er waarschijnlijk (hopelijk?) genoeg mensen, die dit bij de overheid gaan melden. Waardoor hopelijk het dierenleed eindelijk eens goed aangepakt kan worden.

Het recht om dieren te houden vind ik een hele mooie en daarin kan in me ook niet anders aansluiten dan bij de conclusie van Ninx.
Wat ik altijd als vergelijking gebruik: een behoorlijk groot deel van de mensen is tegen de bio-industrie, maar een paard op stal is heel normaal en als we een mooie, groene coating over het metaal heen doen en mooie, gouden bollen bovenaan praten we over een "4 sterrenstal" (even gechargeerd dan he). Wat is het verschil tussen een koe/varken in een klein hokje en een paard in een hokje van 3 x 3?
Nog een vergelijking: twee paarden beiden in hun eigen eenlingbox naast elkaar in je achtertuin is NOT DONE! Maar als je deze twee op een manege naast elkaar zet in stallen, die hetzelfde formaat hebben, is dit ineens 'normaal'. Sorry, maar wat is het verschil voor het paard?

Ik vind het ook mooi dat hier juist GEEN verschil wordt getrokken tussen particulieren en bedrijven en dat het gewoon om het dier gaat eindelijk eens.

Natuurlijk worden ook veel kinderen mishandeld, jammer genoeg! Maar: als je het vermoed, moet je er wat aan doen! Het ligt dus ook deels aan jezelf in hoeverre dat doorgaat. Als iedereen ook daarover zijn kop houdt, tja, dan blijft ook kindermishandeling genoeg voorkomen, maar als mensen eens hun mond durven open te trekken naar de buren, die hun kind mishandelen kan er hopelijk veel leed voorkomen worden.