"Buitenlopende paarden moeten in pensionstallen staan"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Buitenlopende paarden moeten in pensionstallen staan"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 08:18

http://www.deweekkrant.nl

De gemeenten in de Gelderse Vallei willen geen schuilgelegenheden toestaan voor paarden, die in weilanden staan. Dat leidt tot ongewenste ‘verstening’ van het buitengebied.

Dat staat in de Handreiking Paardenhouderij Gelderse Vallei/Utrecht-Oost, die de 17 gemeenten in het reconstructiegebied hebben laten opstellen. Wethouder Aart de Kruijf heeft hem vorige week met enige vertraging naar de gemeenteraad gestuurd.

Houders van paarden moeten naar de mening van het projectbureau zelf oplossingen zoeken om aan de regels voor dierenwelzijn te voldoen. Pensionstallen zijn volgens de Handreiking “ruimschoots voorhanden” en kunnen dus in de winter benut worden.

De Handreiking is door de gemeenten opgesteld om tot een eenvormig beleid te komen met vaste criteria voor wat er mag en niet mag in de Gelderse Vallei. Iedere gemeente moet de regels wel in haar eigen bestemmingsplannen verwerken de handreiking zelf heeft geen rechtskracht.
De projectgroep wil onderscheid maken tussen hobbymatige paardenhouderij en drie soorten bedrijven. De hobbymatige paardenhouderij geldt bij het houden van maximaal vijf paarden. Bij zes paarden moet een milieuvergunning worden aangevraagd. Wie als hobby paarden houdt, mag geen binnenbak aanleggen. Een buitenbak moet achter het hoofdgebouw en tenminste vijftig meter van andere woonbebouwing liggen.

De gemeenten willen een duidelijk onderscheid maken om te voorkomen, dat wildgroei van de paardenhouderij teveel inbreuk op het landschap pleegt.
Bedrijfsmatige paardenhouderij moet “kansen worden geboden”, maar minder professionele paardenhouders moeten niet op die kansen kunnen meeliften.

Wie als bedrijf wil gelden moet dus een bedrijfsplan overleggen, dat de gemeente objectief kan laten beoordelen.

EllyC

Re: "Buitenlopende paarden moeten in pensionstallen staan"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:27

snap het enorme verschil tussen mogelijkheden van hobbymatig en bedrijfsmatig niet.
Verwachten ze dan minder aanvragen voor binnen en/of buitenbakken omdat mensen een bedrijf moeten oprichten?
Een bedrijfje is tenslotte zo opgericht, zeker als je het geld hebt voor een binnenbak.
Of ziet men weigeringsgronden op basis van een bedrijfsplan?

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:29

Ik vind dit echt onzin! Niet iedereen heeft het geld om zijn paarden aan minimaal € 275,00 per maand te stallen in een pensionstalling. Wij hebben er nu drie lopen met een veulen op komst. die staan buiten en op 2 van onze 3 weien hebben ze een schuilstal. Deze hoeven ook niet perse van steen te zijn. Het spreekt ook het verhaal van de dierenbescherming tegen, dat elk paard dat buiten staat voorzien moet zijn van een beschutte plek. Zo maken ze het je niet gemakkelijk om paarden te houden. Alles word wel volgebouwd met nieuwbouw en industrie.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:31

Is het ook duidelijk om welke gemeenten het hier precies gaat ?

Volgens mij vallen wij hier precies buiten, maar wat een onzin zeg: maak dan maar gebruik van pensionstallen, want die zijn er voldoende... Dus als de wetten voor paardenwelzijn worden aangescherpt en er daadwerkelijk overal schuilgelegenheid geboden moet worden voor paarden op de wei, dan zou ik van deze heren eerst mijn schuilstal moeten afbreken (heb immers maar 2 paarden en ben dus hobbyhouder) en daarna mijn paarden op een pensionstal moeten zetten ? Dan kan ik ze a. niet meer houden zoals ik wil en b. ben ik veel meer geld kwijt per maand. Wat een onzin zeg.

Ben ook benieuwd wat ze bedoelen met 'het landschap'. Lege weilanden ? Omdat ze de koeienboeren ook al verjaagd hebben met de idiote regeltjes ? Prachtig uitzicht hoor...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:36

@Nikia: 'versteninging' moet je niet té letterlijk nemen. Het gaat om bouwsels in het algemeen ongeacht de gebruikte materialen.
@nado: degene die de handreiking hebben geschreven zijn duidelijk géén paardenmensen dat ze 's winters een paard liever 24/7 in een box van 3x3 hebben.
Triest gebeuren weer ;(

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:58

Verstening van het buitenland hahah jemig laat me niet lachen zeg, en zelf stampen al die gemeenten overal waar maar kan een nieuwe flat neer :S

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:04

De overheid zou toch juist met MINDER regeltjes komen?
Het lijkt wel of ze anti-paard zijn. Wij hadden een boerderij gekocht, bleek je wel 190 koeien te mogen houden, maar 50 paarden was "niet-gewenst", terwijl die toch echt minder milieu-belastend zijn :-( -:(-

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:06

wat voor kwiebus heeft dit bedacht??? :+ gaan ze geld uitgeven aan dit soort lülkoek en ook nog serieus nemen?? nee toch!! _O-

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:25

Jeej, wat jammer dat de gemeenten zich niet beter hebben laten voorlichten over paardenwelzijn voordat ze zo'n beslissing namen. En eens kijken in andere landen, in Belgie moet je toch juist verplicht een schuilgelegenheid neerzetten als je paarden in de winter buiten blijven....

Is een groen geschilderd houten schuilstalletje nu echt zo'n probleem voor het landschap? Ik vind het allemaal wat overdreven. Je paard een hele winter op een pensionstal zetten is natuurlijk niet reeel. Daar doe je het grootste deel van de paarden ook geen plezier mee.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:29

Cayenne schreef:
De gemeenten willen een duidelijk onderscheid maken om te voorkomen, dat wildgroei van de paardenhouderij teveel inbreuk op het landschap pleegt.

Ja zeg...STEL JE VOOR dat je in een landschap DIEREN ziet!? Dat KAN toch niet? Dieren horen in hokjes. Dag en nacht :j

:roll:

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:35

DubbelDun schreef:
@Nikia: 'versteninging' moet je niet té letterlijk nemen. Het gaat om bouwsels in het algemeen ongeacht de gebruikte materialen.
@nado: degene die de handreiking hebben geschreven zijn duidelijk géén paardenmensen dat ze 's winters een paard liever 24/7 in een box van 3x3 hebben.
Triest gebeuren weer ;(

Dubbeldun, iets meer relativeren kan ook wel he ;). Een paard op een pensionstal zetten betekent niet gelijk dat het paard 24/7 in een box van 3x3 moet staan ;)

Het is erg dubbel. Niet iedereen is paardenfan en de gemeente doet zijn best regels te hanteren die voor iedereen nut hebben. Dat er dan één groep tegen de borst wordt gestoten, is altijd het geval. De dierenbescherming en deze wetgeving staat imo los van elkaar. Dat de dierenbescherming iets wil/eist, wil niet zeggen dat de wetgeving daarom maar toe moet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:40

De titel is nogal misleidend, nergens in het artikel staat dat men paarden op een pensionstal moet stallen. Wat er wel staat is dat er niet zomaar meer gehoor wordt gegeven aan een verzoek tot het bouwen van een schuilstal. En als de eigenaar toch vindt dat de paarden binnen moeten staan, dan is er de mogelijkheid om dat op een pensionstal te doen. Ben je het hier niet mee eens, dan doe je dat eenvoudigweg niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:42

aan de andere kant vind ik het wel de verantwoording van de paardeneigenaar om zijn paard ook in de winter fatsoenlijk te houden. Je mag het niet op de gemeente afschuiven als je je paard in een modderwei laat staan 'omdat de schuilstal niet gebouwd mag worden'. Het dierenwelzijn moet voorop staan!
Als dat betekent dat het dan maar een paar maanden op een pensionstalling is als de wei te slecht is, dan moet dat maar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:48

Tja... het soort mensen dat in het buitengebied nog een hoefje of woonhuis met enkele duizenden meters grond tot ongeveer 2 ha. koopt zijn meestal dierenliefhebbers, en dan vooral paardenliefhebbers.

Waarom zou je anders jezelf op hoge kosten jagen en heel veel werk op de hals halen?
Paardenliefhebbers houden dus op hun manier het platteland levendig en investeren in huizen die anders voor velen niet zo aantrekkelijk zijn.

Gemeentes hebben echter de klok horen luiden over 'verpaarding' en dat dat ongewenst is. Ineens worden er allerlei wilde eisen gesteld. Paarden in de winter op een ander stallen is leuk, maar daar betaal je als eigenaar van huis en grond geen tophypotheek voor. En dan nog, het is typische bedrijvigheid die bij het buitengebied hoort...

Ik vraag me ook af of ze die grens van 5 paarden voor de milieuwet in alle gevallen kunnen handhaven, want die is ook aan landelijke wetgeving gebonden en daar zijn precedenten voor.

Het antischuilstallen beleid (dat is landelijk, maar iedere gemeente voert dat op eigen wijze door) is vooral slap en geen keuzen willen maken. Je kan je sterk afvragen of een schuilstal het open of landelijke karakter van het buitengebied aantast, terwijl er vaak op twee km. van weilanden waar absoluut niet gebouwd mag worden, een industrieterrein aanwezig is... hoezo betondichtheid?

Het is zo eenvoudig om per gebied te bekijken wat nou in het landschap past en de dierenhouder de keuze te geven uit een aantal standaardmogelijkheden voor schuilgelegenheid. Zo wordt aan de Nederlandse vinexmentaliteit voldaan, het scheelt een hoop onzinnig papierwerk en welzijn van het dier is weer verbeterd.

Trouwens, mij valt op dat de stichting die hier landschapjes beheert wel een schuilstal voor de koeien heeft midden in het buitengebied en een flinke ook. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:52

jury schreef:
snap het enorme verschil tussen mogelijkheden van hobbymatig en bedrijfsmatig niet.
Verwachten ze dan minder aanvragen voor binnen en/of buitenbakken omdat mensen een bedrijf moeten oprichten?
Een bedrijfje is tenslotte zo opgericht, zeker als je het geld hebt voor een binnenbak.
Of ziet men weigeringsgronden op basis van een bedrijfsplan?

Dat schijnt niet zo te zijn, je moet er een vergunning voor aanvragen en die kan geweigerd worden als de gemeente vind dat er al genoeg van zijn, ook als je een argrarische bestemming hebt. Voor vermeerdering, dus stoeterij schijnt het makkelijker te zijn, dus dan zou je combinatie kunnen doen...maar dan wel kleinschalig met je pensionnetje...om niet door de mand te vallen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:53

Dikke bullsh*t dus weer van de NL gemeentes.
Bedrijven zijn blijkbaar meer waard dan de gewone burgers??
Hallo, de overheid en dus ook gemeentes moeten volksvertegenwoordigers zijn :roll:

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:55

misschien moeten we maar eens even uitzoeken op welke partij we in juni moeten stemmen die wel wat paardvriendelijker is? Pvdd??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:56

Ergens geef ik ze geen ongelijk, stel dat in elke schuur een pension komt, en op elk erf een binnenbak wordt gebouwd. Dan moet je voor alles toestaan, de een wil paardenpension, de andere wil een andere bedrijfsvoering..gaat van alles bouwen...het is tenslotte een klein landje.

Hier heeft iedereen een buitenbak, allemaal zonder vergunning, maar gelukkig woon in net ver genoeg van onze achterburen die dus wel een illegaal pension hebben, een paar in pension, maar van af 17.00 uur branden er 4 giga sterke lampen tot 23.00 uur, want men wil rijden in de winter, geen ongelijk, maar gelukkig zoals ik zeg, woon ik er niet naast, maar wel ver genoeg, maar als ik in het donker ga rijden met mijn ene lampje, kijk ik wel in die schijnwerpers, wij wonen in een vlak buiten gebiedje...ze zullen maar bij je binnen schijnen......

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:57

juval schreef:
aan de andere kant vind ik het wel de verantwoording van de paardeneigenaar om zijn paard ook in de winter fatsoenlijk te houden. Je mag het niet op de gemeente afschuiven als je je paard in een modderwei laat staan 'omdat de schuilstal niet gebouwd mag worden'. Het dierenwelzijn moet voorop staan!
Als dat betekent dat het dan maar een paar maanden op een pensionstalling is als de wei te slecht is, dan moet dat maar.

En als je daar niet aan kunt voldoen of dat niet kan betalen, moet je m.i nog eens nadenken over je rol als paardeneigenaar.

Ik kan me wel vinden in het plan. Het buitengebied verrommelt enorm, en uit de hand gelopen hobby's kunnen veel overlast verzorgen (zie bijv. bovenstaand bericht van russel)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:58

naja dus als je eigen grond beschikt om paarden op te houden moeten ze naar een pensionstal?
helemaal van de zotten die gasten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:00

MiSz_SaNdY schreef:
naja dus als je eigen grond beschikt om paarden op te houden moeten ze naar een pensionstal?

dat hoeft toch niet... maar je paard moet wel droog en goed kunnen staan, plant een boom oid, en zorg dat je wei geen modderpoel wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:00

MiSz_SaNdY schreef:

Dat staat dus nergens. Maar, als jij als paardeneigenaar niet in staat ben om ze thuis een gezond en veilig heenkomen te bieden, dan zul je keuzes moeten maken en een mogelijkheid is om naar een pensionstal te gaan. Er zijn al genoeg mensen die een paard laten verrekken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:02

Die snappen echt niks van paarden, blijkt wel weer :=
En wat nou verstening.. Zet een mooie schuur neer en het ziet er zelfs prachtig uit, maar dat is mijn mening.
Mijn pony wordt echt niet gelukkig van op stal staan, dat is al meerdere malen gebleken. Paardenwelzijn staat niet echt voorop he :=

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:04

BrittKitt schreef:
En wat nou verstening.. Zet een mooie schuur neer en het ziet er zelfs prachtig uit, maar dat is mijn mening

En ik vind een paars met witte stippen geschilderde schuur prachtig in het landschap passen.

Als je iedereen laat doen wat ie mooi vindt wordt het een bende. Dat heb je nu eenmaal in een land waar je nogal dicht op je buren woont.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:08

winnietje3 schreef:
Verstening van het buitenland hahah jemig laat me niet lachen zeg, en zelf stampen al die gemeenten overal waar maar kan een nieuwe flat neer :S

Zo mee eens! _/-\o_
Wat een belachelijk bericht zeg. Hupsakee, 't staat niet mooi dus hup! In de stallen ermee! :n