Gruwelijke gevallen van paardenmishandeling in Ierland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gruwelijke gevallen van paardenmishandeling in Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 22:02

Nieuwsredactie http://www.dspca.ie

De Ierse Dierenwelzijnsorganisatie DSPCA heeft vandaag een aantal schrijnende gevallen van dierenmishandeling en verwaarlozing kenbaar gemaakt. Ierland zit al enkele jaren qua paardenwelzijn in een grote crisis, maar volgens de organisatie is februari meestal de ergste maand.

Dat bleek ook wel uit een geval van afgelopen maand waarbij een kreupel en uitgehongerd paard werd aangetroffen in een weiland. Het dier werd aangevallen door een groep honden die het dier opvraten terwijl het nog leefde. De groep honden hadden de pony tegen de grond gewerkt en aten stukken van de achterhand op.

"Het dier leefde nog toen wij ter plaatse kwamen. We hebben het meteen afgemaakt. Ik heb veel dingen in mijn leven gezien maar dit was met afstand het meest afschuwelijke geval van dierenmishandeling. Het paard was voor de helft opengereten, en het is onvoorstelbaar hoeveel pijn ze moet hebben gehad. Het enige dat we nog voor haar konden doen was haar lijden beeindigen," aldus een van de DSPCA inspecteuren. Een week tevoren was er in een nabij gelegen district een soortgelijk geval, waarbij een pony moest worden geeuthanaseerd.

Op dezelfde dag moest de dierenwelzijnsorganisatiee een uitgemergeld paard laten inslapen in Clondalkin. Het was het zevende paard in slechts 2 weken tijd dat in dezelfde regio moest worden afgemaakt.

Op 15 februari werd een jaarling merrie met opzet aangereden door een blauwe Toyota Avensis. Getuigen zagen de auto, die werd bestuurd door twee tieners, de pony van achter aanrijden, waarna de auto stopte, omkeerde en nog een keer op de pony inreedt. De merrie brak hierbij haar been.
De ernstig gewonde pony had veel pijn en moest ter plekke worden afgemaakt door de DSPCA in samenwerking met de politie. De jeugd ging er vandoor; een eigenaar werd niet gevonden.

"Dit is een zeer ernstige zaak waarbij de jeugd opzettelijk ernstig letsel aanbrengt bij een dier. Het is nog een wonder dat er geen mensen gewond zijn geraakt," aldus een woordvoerder van de politie.

Een dag later, 16 februari, moest de DSPCA in actie komen om vijf ernstig zieke en uitgehongerde paarden en pony's van een terrein in Rathfarnham te verwijderen voor urgente medische behandeling. Een van de paarden was te ver heen en moest worden ingeslapen.

Een week later rukte de organisatie opnieuw uit naar een boerderij wegens diverse meldingen van verhongerde paarden en pony's. Drie zieke dieren werden direct in beslag genomen. Een week later ging de SPCA nogmaals naar het terrein om de achtergebleven paarden te inspecteren. Bij aankomst werden nog eens twaalf dode paarden en pony's aangetroffen.

Op 26 februari werd er van dezelfde boerderij nogmaals een paard verwijderd. Het dier was ondervoed en had verschillende ernstige verwondingen. Het paard staat nu onder medisch toezicht en maakt het redelijk.

Orla Aungier, operatie manager van de organisatie, liet weten dat de organisatie woest is over het welzijnsprobleem van paarden in Ierland, dat volgens haar mede wordt veroorzaakt door het grote aantal paarden en de recessie.

"Wat we deze maand hebben gezien is slechts het topje van de enorme ijsberg.
Deze zielige onschuldige paarden worden verschrikkelijk barbaars behandeld en lijden ondragelijke pijn."

De DSPCA wil de ogen niet sluiten voor de situatie, maar heeft wel te maken met serieuze financiele problemen. De opname en behandeling van een paard kost gemiddeld 3000 euro.
"We weten dat er nog honderden paarden in vergelijkbare situaties zijn, en wij zijn de enige welzijnsorganisatie rond Dublin die deze paarden wil redden. Onze financiele middelen zijn op, onze opvang is vol en ons team is uitgeput. We hopen dan ook dat mensen ons kunnen helpen."

De DSPCA krijgt inmiddels dagelijks telefoontjes van burgers over paarden en pony's die in weilanden worden achtergelaten om te sterven. Veel dieren worden ook langs de weg aangetroffen op zoek naar iets eetbaars.

Let op deze foto kan als schokkend worden ervaren.
Klik hier voor een foto van de opzettelijk aangereden pony.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:08

Wat een officiele achterlijke randdebielen zitten daar zeg, express op een pony inrijden????

God als ik ooit dit soort mensen tegen zou komen, die zou ik letterlijk allemaal op een hoop gooien en met de trein erover. Dit bericht is gewoon massamoord, 12 dode ponys op 1 boerderij???
En vervolgens een week later gewoon nog een keer mishandelde dieren weghalen.
Ze moeten daar eens wat harder op treden, als je je dieren niet kan houden breng ze naar een manege of iets dergelijks. je gooit ze toch niet in een weiland om te sterven van de honger of honden....

Jezus wat een werkelijkheid ;(

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:08

waar gaat het heen met deze wereld :n
je dier niet kunnen betalen is een, maar schiet hem dan maar dood, laat hem niet zo lijden....

Jahnita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:09

dit kan en zal ik gewoon echt nooit begrijpen!

VERSCHRIKKELIJK... echt waar.. er zijn gewoon geen woorden voor.. |(

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:10

tsja Ierland zit vele malen dieper in de kredietcrisis dan wij. Er zijn zoveel mensen die niet eens eten voor zichzelf kunnen kopen. Helaas zijn de dieren dan als eerste de dupe. Ze hebben daar niet de slachthuizen die we hier hebben dus is het moeilijker om van een pony 'af' te komen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:10

Dit is toch gewoon om te janken, bij dit soort berichten vraag ik me echt af wat mensen voor monsters zijn.
Ik zou zoiets niet moeten zien want dan zal ik eens even een aanrijding veroorzaken.
Niet normaal, meer woorden zijn hier niet voor.

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:12

Ik word letterlijk misselijk van dit soort berichten.
Op zulke momenten schaam ik me dat ik mens ben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:12

Caira schreef:
tsja Ierland zit vele malen dieper in de kredietcrisis dan wij. Er zijn zoveel mensen die niet eens eten voor zichzelf kunnen kopen. Helaas zijn de dieren dan als eerste de dupe. Ze hebben daar niet de slachthuizen die we hier hebben dus is het moeilijker om van een pony 'af' te komen.

Ja maar dan kun je dit niet goed praten.
Door er maar gewoon tegen aan te rijden, dat is gewoon marteling.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:13

VERSCHRIKKELIJK, hoe kun je zulke dingen doen!
gekvanfleur@ Ja, waar gaat het heen?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:14

Ongelooflijk.. |(

sassefras

Re: Gruwelijke gevallen van paardenmishandeling in Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:18

mischien kunnen deze mensen een rondje oostvaarders plassen doen, hier in nederland noemt men een uitgehongerd paard natuur tenslotte.

Rivendell

Ik kan veel hebben, maar hier werd ik echt spontaan kotsmisselijk van. De mensen die hier verantwoordelijk voor zijn, moeten ze opknopen aan een boom en een hele langzame pijnlijke dood laten sterven.

Aieshja

Verrekte Mongolen !

Kunnen ze geen verantwoordelijkheden aan ofzo?
En express een dier aanrijden?
DAT IS GEWOON ZIEK, die kinderen hebben psychische problemen ...

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:27

sprakeloos....

Voor je dier niet meer kunnen zorgen is een ding, maar laat hem dan niet verhongeren. Geef hem liever een snelle pijnloze dood :(

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:28

Dit is verschrikkelijk nieuws, maar uh.. wat heeft die foto er nou mee te maken?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:29

Jeetje, ik heb hier geen woorden voor.
Wordt er stil van en kook vanbinnen....

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:33

Tja, zoals in het bericht staat, Ierland loopt enorm achter op dit gebied en ik zie het 1 2 3 ook niet snel veranderen....superTRIEST!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:37

sassefras schreef:
mischien kunnen deze mensen een rondje oostvaarders plassen doen, hier in nederland noemt men een uitgehongerd paard natuur tenslotte.

mijn eerste gedachte was hetzelfde....we doen hier niet anders,alleen dan met 1000den dieren...

hier heet dat "natuur" ,zal zo in ierland dan ook wel zo zijn :)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:38

ziek triest & misselijk!
het liefste rijd ik zelf die mensen aan & reed er ook nog een keer weer overheen!
oooh bah, die tieners vooral GADVERDAMME.
ik hoop dat ze die tieners snel vinden, & dan mogen ze hun wel hierheen brengen. -:(-

wat kan ik hier boos om worden..
om al die verhalen

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:44

Hier zijn geen woorden voor te vinden..... misselijk makend gewoon... diep diep triest ....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:46

ik ben er helemaal stil van
echt sprakeloos ben ik ervan.

en die foto spreekt boekdelen schandalig dat mensen en tieners zo kunnen zijn.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:46

Dit is echt om te huilen |(
Waarom? :?
Deze dieren worden gewoon als voorwerpen gebruikt. Weet gewoon niet wat ik moet zeggen :n
Gewoonweg belachelijk... Als ik de mensen die dit gedaan hebben in handen zou krijgen... -:(- _-:( (zacht uitgedrukt)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:47

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die dit opzettelijk doen...Wat is de wereld ziek zeg..En dan die arme pony, half opgegeten door de honden terwijl ze nog leeft. Ik wil er niet eens te veel over nadenken. Je wordt er naar van ;( .

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:49

walgelijk! ik word hier echt kotsmisselijk van.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:50

Dit soort dingen zullen denk ik voor normale mensen gewoon écht onbegrijpelijk zijn.
Als je er niet voor wil zorgen, en het kost je te veel geld.. doe m dan aan iemand die hem wél wil..

Win win situatie hoor.. :\ ipv iedereen doffe ellende te bezorgen.

Ik kan zo slecht tegen dat soort dingen :\ 't is te triest voor woorden