Afgelopen weekend overleed vrij onverwacht de tuigpaardmerrie Kelly (v. Fabricius) van Harmannus Boelens uit Donderen. Kelly verwachtte in april haar twaalfde veulen, maar vorige week kwam dat veulen een maand te vroeg dood ter wereld. Kelly bleef aan de nageboorte staan. De dierenarts behandelde de merrie en alles leek goed. De toestand van Kelly verslechterde echter weer en hulp mocht toen niet meer baten. Kelly is waarschijnlijk overleden aan de gevolgen van inwendige bloedingen.
Harmannus Boelen kocht Kelly als veulen nadat hij haar op de afstammelingenkeuring van Fabricius had gezien. Boelens: "Ik zie haar nog zo voor me. Kelly was klein, maar ze bewoog zo elastisch en zo zuiver vierkant. Daarom kocht ik haar."
Joop Kool uit Schoonrewoerd fokte de in 1992 geboren Kelly uit de stermerrie Grace (Zakerno x Bernadineke ster v. Cambridge Cole). Van Grace zijn twee dochters en twee zonen van Fabricius geregistreerd. Daarvan bracht Kelly's zus Linda het tot keurmerrie.
Kelly voert de predikaten keur sport. Zij heeft op stal Boelens twaalf veulens gebracht van tien verschillende vaders. Daarvan is Wiskelly (v.Patijn) nog op stal Boelens aanwezig. Wim Majoor heeft de vijfjarige zoon Attent van Kelly x Manno op stal. Hij is nog niet uitgebracht. Een volle broer van Attent is Sandor, deze werd als veulen verkocht aan Clarke Vesty in Amerika. De overige nazaten van Kelly heeft Boelens uit het oog verloren.
Haar successen zowel aan de hand als aangespannen zijn indrukwekkend. Als tweejarige en als driejarige was ze kampioen CK Drenthe. Als driejarige was ze tweede op de UTV achter Kendini (v. Factor). Na regionale successen als keurmerrie ging ze in 1998 en in 1999 aan kop bij de keur/elitemerries op de Nationale Tuigpaardendag. Tienke Elzenga showde destijds altijd Kelly. In 1997 werd Kelly in haar handen Topsportmerrie en die titel behaalde ze weer in 2001. In 2002 werd ze tweede. Kelly behaalde op categorie IV Noord concoursen inclusief haar titels in het span voor de luchtbandenwagen en de oogstwagen minimaal tien kampioenstitels. Boelens heeft het niet exact bijgehouden. Na het overlijden van Tienke bracht Harmannus Boelens of één van zijn medewerkers Kelly uit. Vorig jaar liep ze haar laatste wedstrijd.
Ik vindt het zielig voor die meneer. Eerst verliest hij het veulen, en daarna de moeder. En die moeder was een keijgoed tuigpaard Ik wens de eigenaar veel sterkte toe!
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 15-03-10 23:54
Wat een ontzettend jammerlijk verlies van een memorabele merrie. Ze staat nog steeds op mijn netvlies gebrandt tijdens de UTV-dagen. Kelly was a one of a kind. Ze zal nu herenigd zijn met Tienke.
Wat een naar beeld was dat, Kelly met een kleed over bij de weg. Tienke en Kelly zijn nu weer bij elkaar, en ze zullen beide nooit worden vergeten. Ik wil hierbij Harmannus en de gehele familie Boelens nogmaals sterkte wensen met dit verlies.
Er is zelfs een speciale Tienke's Kelly trofee, die is ter nagedachtenis aan Tienke&Kelly in Norg te winnen. Een wisseltrofee.