Het Belgisch Warmbloed Paard (BWP) heeft gisteren zestien springhengsten en vier dressuurhengsten goedgekeurd voor de dekdienst. De BWP Hengstenkeuring was dit jaar voor het eerst in De Warre te Neeroeteren. De commissie noemde de dag succesvol.
Bij de dressuurpaarden zijn er twee paarden met een 'Nederlands' tintje. Beide hengsten zijn in eigendom van IPS Horse Group in combinatie met Ad Valk. Twee potentiele interessante hengsten voor de Belgische dressuurtoekomst. Het betreft de driejarige KWPN'er Colonel (Tuschinski x Goodtimes). Hij komt uit dezelfde moederlijn als de KWPN goedgekeurde hengst Troy (v. Negro). De andere is de driejarige Hannoveraanse Connaisseur (Con Amore x Donnerhall). Deze hengst is in mede-eigendom van hengstenhouder Van Uytert. Hoewel Con Amore (Conteur x Pik Bube I) niet zo heel bekend is, heeft de jonge Connaisseur reeds al het Westfaalse en sinds kort ook het Zweedse dekbrevet op zak. Ad Valk kocht hem vorig jaar op de veiling van het Westfaalse stamboek. De hengst is reeds verkocht aan een Canadese amazone, maar voorlopig blijft hij in Europa om de fokkerij te bedienen. Het BWP lijkt vooralsnog hun dressuurstapel op te willen bouwen met voornamelijk Duits bloed. Of dit ten goede komt voor het achterbeengebruik is nog maar de vraag. Howel Connaisseur de compleetste van de vier lijkt, lijkt het erop dat de andere twee goedgekeurde hengsten (beiden Sir Donnerhall's) wel souplesse, maar geen achterbeengebruik toe zullen voegen. De één heeft als moedersvader Florestan I en de ander heeft als moedersvader Weltmeyer.
Bij de springpaarden zien we vijf oudere hengsten. De oudste hengst is de zevenjarige Holsteinse premiehengst Clarence C (Carano x Lavall I), de hengst stroomte op een later tijd stip in, maar overtuigde enorm op de sprong. Hij is reeds goedgekeurd bij Holstein en de Selle Français. De andere zevenjarige hengst is de Hannoveraanse Scendix (Stakkato x Dinar), hij is al goedgekeurd bij het Hannoveraanse stamboek en won in 2008 een bronzen medaille op het WK in Lanaken. De vijfjarige Condor C (Cassini I x Caretino) komt uit Holsteiner stam 6928 en is ingeteeld op Caletto II. Hij is nauwverwant aan Athletico Z (Athlet Z x Landgraf I). Athletico Z sprong op 1.60m niveau en werd daarna goedgekeurd bij het KWPN en bij Zangersheide. De driejarige schimmelhengst Tempo Fontanel is een Anglo Arabier. Als vader tekent Rheingold de Luyne. De moeder is een merrie van Fusain du Defey.
Je vindt hier de lijst met de goedgekeurde hengsten.
@s0173957: idd, wat rare zin als het een nieuwsbericht is.
Ben er geweest en een paar heel toffevermogende springpaarden gezien, vooral de sandro boy, de canturo en de taloc vielen heel goed mee. Het oordeel viel heel goed te volgen, alleen de for pleasure vind ik raar. Ze hebben zuinig gekeurd op kwaliteit, het is ooit anders geweest
giotto
Geplaatst: 14-03-10 19:46
Toch weer een typische uitslag...Van wie worden de hengsten goedgekeurd??Roshoeve,Stal T&L,De Brabander,Van Dijck,Van De Heffinck,...Ik vind dat op z'n minst merkwaardig...
hoi weet er iemand hoe razotti was ik werk namelijk als groom op die stal maar heb een week verlof is hij niet door? zou zonde zijn hij kan ook goed bewegen
Supermooie hengst die Connaisseur, vraag me af waar die ter dekking komt te staan.
s0173957
Geplaatst: 15-03-10 10:30
Hoogstwaarschijnlijk bij Van Uytert dan neem ik aan.
Trouwens, is iedereen het er zo maar mee eens dat de Duitse dressuurpaarden weer maar eens nodeloos door het slijk worden gehaald? Want ik neem dat op als een belediging naar mijn eigen paarden toe...
merelhof
Geplaatst: 15-03-10 10:39
trek u dat toch niet aan, als ze zoals vorig jaar een aantal kwpn'ers nemen, dan zijn het tweederangshengsten, als ze nu duitsers nemen, dan zijn ze slecht bezig. Je weet toch dat ze niks goed kunnen doen.