Zenyatta is opnieuw geniaal; verlies voor Rachel Alexandra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zenyatta is opnieuw geniaal; verlies voor Rachel Alexandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 09:31

Nieuwsredactie

Zenyatta doet opnieuw het onmogelijke.
Afbeelding
Rachel Alexandra (links) en Zenyatta (rechts).

Het was afgelopen nacht een belangrijke nacht voor de renwereld. De legendarische merries Rachel Alexandra en Zenyatta kwamen allebei aan start in verschillende wedstrijden, en de verwachtingen waren dan ook hoog. Met het oog op de confrontatie tussen beide dames aankomende negen april, waren miljoenen racefans benieuwd naar de vorm van de kampioenen.

Als eerst was het de beurt aan Rachel Alexandra. Het als Paard van het Jaar gekroonde paard verscheen in de New Orleans Ladies' Stakes. De ironie wilde dat de merrie zou moeten rennen tegen Zardana, een stalmaatje van Zenyatta. Zardana wordt net als Zenyatta getraind door John Shirreffs en was naar deze wedstrijd gekomen om zich te meten met Rachel Alexandra, en een startbewijs te verdienen voor de matchrace tussen de twee giganten op negen april.

Het publiek had er zin in. Dit was een uitgesproken kans voor Rachel Alexandra en jockey Calvin Borel om aan de concurrentie te laten zien dat deze merrie de nog onverslagen merrie Zenyatta aan zou kunnen.
Twaalfduizend toegestroomde fans zagen hoe de starthekken open gingen en Rachel Alexandra als tweede liep achter Zardana. Iedereen verwachtte dat Borel de knop zou indrukken die het de afgelopen acht overwinningen zo makkelijk maakte om als eerste over de finish te komen, maar dit lukte niet. Ook het aanmoedigen met de zweep hielp niet meer; met driekwart lengte verschil moest het Paard van het Jaar het afleggen tegen Zardana.

Eigenaar Jess Jackson riep vorige week nog dat zijn merrie Zenyatta zou kunnen verslaan, maar afgelopen nacht kwam hij hierop terug. Trainer Asmussen nam de schuld op zich door de pers te vertellen dat hij Rachel Alexandra niet goed heeft getraind de afgelopen dagen.

Tijd om bij dit verlies stil te staan was er niet, want enkele minuten later zou de eerste winnares van de Breeders Cup' Classic, Zenyatta van start gaan tijdens de Santa Margarita Handicap. De merrie ging enkele maanden geleden met pensioen, maar maakt nu weer haar terugkeer op de renbaan omdat ze duidelijk maakte nog te willen rennen, en de fans wilden nog meer genieten van de merrie die iedere keer weer een show neer zet; en ook dit keer stelde ze niet teleur.

Deze keer leek Zenyatta een andere route te bewandelen richting de overwinning. De merrie kwam op haar achterbenen uit de startbox. Dance To My Tune liep voorop aan het achtkoppige deelnemersveld en Zenyatta als laatste met tien lengtes achterstand.

Tijdens de laatste bocht nam Zenyatta niet zoals altijd een grote buitenbocht om het veld heen, maar stuurde jockey Mike Smith haar via de binnenrailing. Helaas voor Zenyatta zag de concurrentie deze manouvre aankomen en ontstond er geen ruimte voor de merrie om doorheen te breken. Niet eenmaal, maar zelfs tweemaal zocht jockey Mike naar ruimte maar kon nergens heen. Commentator Trevor Denman schreeuwde geschrokken: "Ze kan nergens heen!"

Slechts enkele seconden later begon het publiek massaal te schreeuwen en brak bijna de tribunes af toen Zenyatta opnieuw het onmogelijke deed en een opening wist te vinden. Mike Smith hoefde zijn zweep geen enkele keer te gebruiken. Als een sportwagen; nee, als een aerodynamische torpedo, leek de merrie in elkaar te krimpen om zich in een kleine open ruimte te wringen, om vervolgens al exploderend richting de finish te rennen, hierbij koploper Dance To My Tune achter zich latend alsof hij stil stond. De commentator, totaal sprakeloos, kon alleen nog maar "Ze speelt met het deelnemersveld, ongelooflijk!" roepen.

Tijdens het uitdraven danste de grote merrie in het rond alsof ze de race nog wel tien keer kon lopen.
Het publiek, waaronder Oscar-winnaar acteur Dustin Hoffmann, bracht een staande ovatie aan de merrie.

Mike Smith was vanzelfsprekend blij met deze overwinning: "Ik heb niets hoeven doen. Zenyatta liep helemaal zelf. Ze is nog steeds in uitstekende vorm en ik heb het volste vertrouwen in haar. Toen we net uit de startbox kwamen liep ze volledig op haar gemak achterin het veld, maar haar oren stonden al naar voren gespitst zoals ze altijd doet wanneer ze in topvorm is. Op dat moment wist ik al dat ze weer zou winnen."

Jockey Garcia van Dance To My Tune toonde zich een waardig verliezer: "we hebben een tijd voorop gelopen, maar wanneer je tegen Zenyatta rent, weet je dat je voor de tweede plaats moet gaan. Ik wist dat ze ons in de laatste bocht voorbij zou gaan. Verliezen van Zenyatta is geen schande. Ik ben een tevreden man."

De eigenaar van Zenyatta, Jerry Moss, reageerde op het verlies van Rachel Alexandra tegen zijn eigen paard Zardana: "Ik vind het jammer dat ze verloren heeft, maar ze heeft vandaag verloren van een beter paard."

Een reporter van de New York Times vroeg aan trainer Shirreffs of hij denkt dat Zenyatta een nog beter renpaard is geworden dan ze al was, waarop hij antwoordde: "Hoe kun je pure perfectie nog meer verbeteren? Ze is briljant en we zijn blij dat ze nog net zoveel plezier heeft in het rennen als wij. Ze ging vandaag nieteens voluit."

Asmussen, de trainer van Rachel Alexandra, is er niet helemaal zeker meer van of zijn merrie nog van de partij is tijdens de grote race op negen april, waarbij Rachel Alexandra het zou opnemen tegen Zenyatta. "Ze heeft vandaag verloren en dat hadden we niet verwacht. We moeten haar schema nog maar eens goed bekijken en zien of ze zich snel genoeg herstellen kan in aanloop naar negen april.
De trainer van Zenyatta was echter resoluut: "Zenyatta zal er zijn. Ze heeft nog nooit verloren en dat zal ze tegen Rachel Alexandra ook vast niet van plan zijn. Het wordt tijd dat we voor eens en altijd gaan zien welke merrie de allerbeste is."

De racewereld heeft er in ieder geval zin in. Wanneer Rachel Alexandra niet wordt teruggetrokken en beide dames aan start komen zou dit nu al de race van de eeuw kunnen worden. Wie zal er dan als eerste over de eindstreep komen: Paard van het Jaar Rachel Alexandra, of de onverslagen merrie Zenyatta..?

Kijk hier voor de race van Rachel Alexandra.

Kijk hier voor de vijftiende overwinning van Zenyatta op rij.

Verwante artikelen:

[VN] Ongeslagen merrie Zenyatta rent in de Breeders' Cup Classic
[VN] Zenyatta doet onmogelijke en schrijft geschiedenis *filmpje*
[VN] Rachel Alexandra verslaat Zenyatta als "Paard van het Jaar"
[VN] Flinke speculaties rond mogelijke terugkeer van Zenyatta
[VN] Zenyatta maakt definitief haar terugkeer op de renbaan
[VN] Strijd tussen Rachel Alexandra en Zenyatta krijgt een datum
[VN] Rachel Alexandra niet tegenover Zenyatta in Apple Blossom
[VN] Apple Blossom race toch verschoven voor Rachel Alexandra
[VN] Zenyatta aankomende zaterdag voor het eerst weer aan start

KiWiKo

Re: Zenyatta is opnieuw briljant; verlies voor Rachel Alexandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:38

KIPPENVEL!! ................ kan niet anders zeggen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:38

Wat een geweldige merrie!
Ben erg benieuwd naar de race tussen deze twee toppers..
Stiekem ben ik voor Zenyatta en denk ik ook dat ze gaat winnen!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:40

Ik kijk normaal niet naar rensport, maar die Zenyatta is echt fantastisch!
Dat beest doet het allemaal zelf en de jockey laat haar haar gang gaan.
Oortjes de hele tijd naar voren en geen 1 tik met de zweep.
Echt helemaal geweldig!

KiWiKo

Re: Zenyatta is opnieuw briljant; verlies voor Rachel Alexandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:41

ik denk ook dat Rachel het af gaat leggen..........

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:41

Echt wat een toppaard is die Zenyatta toch. :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:45

Wat een beer van een merrie is Zenyatta toch ook en wat een uitstraling heeft ze! Echt een paard om kippenvel van te krijgen!

Wat een heerlijke manier om de zondag te beginnen met deze reportages en deze beelden; bedankt!

ponylovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:47

Echt weer geweldig van Zenyatta he! Wat een topper is het toch. :D

KiWiKo

Re: Zenyatta opnieuw pure perfectie; Rachel Alexandra verliest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:48

net het filmpje geziet.......... TANDJES WAT EEN PEERD is dat!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Zenyatta is weer briljant; verlies voor Rachel Alexandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 09:49

Je zou er maar tegen moeten rennen :D
Dan ga je ook als een bang muisje richting de startboxen :=

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:51

Geweldig!

Wat een paard is Zenyatta toch! Hoop dat ze 9 april weer iets moois kan laten zien :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:52

Geweldig, wat een race! Wat een superpaard is het toch.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:58

Wat gaaf zeg. Kijk dus echt nooit naar rennen, maar deze merrie is echt geweldig. Heb jammergenoeg even geen geluid, maar zou idd de commentator wel willen horen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:59

Ik kan niets anders zeggen; ZENYATTA! *\o/* *\o/* *\o/*

Wát een karakter...

(trouwens mooie naam voor een nieuw type sportwagen?)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:01

jeeej echt super gewoon!!!!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:01

wat een goede en mooie race, maar ligt het nou aan mij, beetje flauw om te zeggen dat RA laatste dagen niet goed geraind is??

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:02

WAT LEES IK NOU? :oo

wat geweldig zeg, ik ga nu de filmpjs bekijken! :D
Edit: Wauw, het einde van Zenyetta is echt gewoon zo mooi, ze piept er echt optijd tussendoor!
Laatst bijgewerkt door Chernique op 14-03-10 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:05

@Cayenne; Bedankt voor het plaatsen van het verslag! +:)+

Ik geloof dat Zenyatta ook een grote schare fans hier op bokt krijg :D

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:06

Ongelooflijk dat die merrie steeds die achterstand weer in kan halen. Een trage starter en daarmee een geniale winner!
9 april komen beide merries naast elkaar voor een prijzengeld van €3.300.000..... Dat word spannend!
Laatst bijgewerkt door Cahill op 14-03-10 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:07

Kijk eigenlijk naar paarderennen,maar als ik Zenyatta voorbij
zie komen op Bokt dan kijk ik wel.
Echt een super merrie, ze doet het elke keer weer.
Tis eigenlijk een soort Totilas *D

MisterJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:11

Met tranen van ontroering las ik het verslag! Wat een grootheid deze merrie, en dat geldt zeker ook voor de jockey! Daar moet wel zo veel vertrouwen en eenheid zitten, dat je weet dat een tik(je) echt niet nodig is! Dit is mooie paardesport!!!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:15

KIPPENVEL! wat gaaf!

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:19

Super Zenyatta!!!!,heb haar gevolgd toen in de serie jockeys op Animal Planet.Echt kippenvel krijg je hier van.Ik ben ook voor Zenyatta 9 april...ze verdiend het net als wat Charr_ al zegt.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:20

Wat een geweldig paard :+: Ik denk inderdaad dat Rachel het af moet leggen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:21

Het stukje na de race van Zenyatta zegt ook genoeg: Mike Smith die Zenyatta controleert en haar uitvoerig beloond... :+:
En zij staat te kijken alsof ze wilt zeggen "Nog een rondje?" :D