Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:24

http://www.nu.nl

Paarden stierven in eerste negen weken van 2010.

Mede door de strenge winter zijn dit jaar 686 paarden, runderen en herten doodgegaan in het gebied bij de Oostvaardersplassen. Dat is ruim zeventien procent van de grazende populatie in het natuurgebied, terwijl rekening werd gehouden met dertig procent. Dat meldt minister van LNV Gerda Verburg (CDA) woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Op 1 januari waren er 548 heckrunderen, 1171 konikpaarden en 2172 edelherten in het gebied aan het IJsselmeer in Flevoland. Hiervan overleefden er respectievelijk 46, 190 en 450 de eerste negen weken van 2010 niet.

Het ministerie hield rekening met een uitvalpercentage tot dertig procent. Mogelijk betekent dit dat populaties robuuster worden op basis van natuurlijke selectie, schrijft Verburg. Boswachters hebben dieren die gewond, ziek of door hun vetreserves heen waren gedood.

Dinsdag besloot de Tweede Kamer op initiatief van het CDA binnenkort een spoeddebat te houden over de situatie in de Oostvaardersplassen. CDA-Kamerleden bezochten het gebied afgelopen weekeinde. Zij zijn zich 'rotgeschrokken', zei CDA-Kamerlid Henk Jan Ormel. "Tientallen uitgemergelde dieren zijn op zoek naar een laatste restje voedsel." De partij wil dat ze worden bijgevoerd.

Update
Vanavond worden er in het programma EENvandaag (Op Nederland 1 van 17.50-18.40) beelden uitgezonden over de huidige situatie en wintersterfte in de Oostvaardersplassen. (Voor jonge kijkers kunnen deze beelden schokkend overkomen)

Suus

Re: Honderdnegentig Koniks dood door strenge Nederlandse winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:30

Het zal de natuur wel zijn maar ik vind dat toch altijd wel zielig...
:-(

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:31

EN TERECHT!
Achterlijk dat er niet bijgevoerd mag worden! Je kunt deze situatie toch niet vergelijken met het wild?
Dieren zitten in een afgezet gebied en kunnen nergens heen, wat ze in de natuur dus wel kunnen doen om voedsel te gaan zoeken :\ Echt typisch Nederland weer hoor :?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:31

Waarom hebben ze uberhaupt niet eerder bijgevoerd? Je kunt die dieren toch moeilijk langzaam laten sterven en lijden?
Ze zitten nu eenmaal niet in de vrije natuur maar in een afgezet gebied, ze kunnen niet trekken om eten te zoeken.
Echt weer typisch nederlands. Vrijheid willen terwijl je aan alle kanten gestuurd wordt.

Je was me net voor, missroxy

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:32

Suus schreef:
Het zal de natuur wel zijn maar ik vind dat toch altijd wel zielig...
:-(

Zodra er een hek omheen staat heeft het imo niets meer met de natuur te maken.
Maar goed, dat is weer een discussie op zich.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:32

Haha jij weet wat ik bedoel ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:33

goh...ik wist niet beter dan dat er drie dood waren...lang leve de natuur op postzegel nederland :(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:33

Wordt daar toch triest van, schiet ze dan af als je ziet dat er een (bijna) crepeert. Is toch paard-onwaardig. En natuur? In Nederland? Laat me niet lachen ;(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:34

Idd. deze dieren leven niet echt in het wild.
Op een gegeven moment kunnen ze niet verder,stuiten ze op hekwerk.Ook al hebben ze een behoorlijk stuk land,voor in het wild gehouden dieren kan het niet groot genoeg zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:34

Nederland is niet hun land van herkomst, het is ook niet te vergelijken, daarbij hadden ze gewoon bij moeten worden gevoerd! Zij delen een klein stuk grond (in vergelijking met het wild) met meerdere andere grote dieren en hierdoor kwamen ze dus in hongersnood. Het zou meer dan normaal zijn om ze in deze situatie toch bij te voeren gezien ze gewoon geen kans hebben...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:35

Pff belachelijk, grotendeels omdat ze die dieren niet hebben gevoerd, echt niet normaal! :(

R0oszs

snap niet waarom ze het eigenlijk zover hebben het laten komen, dat er eerst een zo'n 200 dieren dood moeten gaan.
Typisch nederland weer

eerst moet er wat gebeuren dan pas acties ondernemen, nouja ze gaan het er iid er over hebben begrijp ik..

alex66

MissRoxyy schreef:
EN TERECHT!
Achterlijk dat er niet bijgevoerd mag worden! Je kunt deze situatie toch niet vergelijken met het wild?
Dieren zitten in een afgezet gebied en kunnen nergens heen, wat ze in de natuur dus wel kunnen doen om voedsel te gaan zoeken :\ Echt typisch Nederland weer hoor :?

helemaal mee eens
de oostvaarders plassen zijn gewoon te klein en de oplossing is laten creperen en dan een genadeschot..... het zou nooit zover moeten komen :(

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:36

Jawor er zijn al zoveel dieren dood en de winter is (hoop ik) bijna voorbij en dat spoeddebat moet nog komen >;)
Beetje krom hier allemaal.... Hadden ze moeten bedenken voor ze al die dieren op dat stukje grond gooide.
Moeten wij eens proberen je paard 9 weken lang geen eten geven.....

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:37

Ik krijg dan de neiging om die opzichters/boswachters op een stokkie te laten kouwen en dan eens kijken hoe zij dat vinden.
En als ze echt niet meer verder willen dan maar afschieten want ze creperen.
Helaas is dat niet toegestaan en verboden, anders...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:38

dat zijn er wel een hele hoop...en dan te zeggen dat ze in de vrije natuur leven das boelshit er zit alsnog een hek omheen

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:38

Tja, als het kalf verdronken is dempt men de put. Kom op zeg, alle natuurlijke selectie ten spijt, we leven in Nederland in de 21e eeuw. Wat zijn dit voor ongeciviliseerde toestanden.
Laatst bijgewerkt door EvaLuna op 10-03-10 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:39

jemig alsof je dit niet had kunnen voorzien. ik bedoel van logisch dat die beesten zo'n winter niet door komen! dit was een hele uitzonderlijke winter, en dan zitten hun ook nog op een afgezet stuk grond met zn allen!
doe dat eens bij hun kijken of hun populatie er sterker van word. vind dat echt belachelijk, zij hebben ze daar geplaatst neem dan ook de zorg voor je rekening!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:40

|ozeer frustreerend dit!!!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:42

ik zal heel bokt wel over me heen krijgen maar ik vind het nog wel meevallen als je kijkt naar de aantallen dieren. Iedereen roept dater teveel dieren zijn op een te klein stuk grond, tja dan zullen er een aantal weg moeten en dat is nu gebeurd

of het al dan niet goed is op deze manier laat ik me niet over uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:43

sunny_l0ve schreef:
Waarom hebben ze uberhaupt niet eerder bijgevoerd? Je kunt die dieren toch moeilijk langzaam laten sterven en lijden?
Ze zitten nu eenmaal niet in de vrije natuur maar in een afgezet gebied, ze kunnen niet trekken om eten te zoeken.
Echt weer typisch nederlands. Vrijheid willen terwijl je aan alle kanten gestuurd wordt.

Je was me net voor, missroxy

Het stond eerder op de agenda van mevrouw Verburg, maar toen had ze geen tijd. Laten ze het mens afzetten, vreselijk mens.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:47

ik snap werkelijk niet dat dit in nederland kan,en dat het goed gepraat wordt dat het natuurlijk is,als de natuur de natuur mocht zijn,waren deze dieren gaan overwinteren in spanje of frankrijk,ergens waar eten zou zijn,niet verplicht moeten blijven op een grondstuk waar geen eten is,en dan maar doodhongeren...

echt té triest voor woorden dit...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:47

tja, echt verschrikkelijk. Tja, mijn agenda zat nogal vol dus laten we het opschuiven tot de ergste vorst alweer voorbij is. Logica van nul comma nul, stomme mevr. verburg.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:48

MissRoxyy schreef:
EN TERECHT!

Weetje, ik vond in een manier altijd wel dat ze gelijk hadden, maar zo heb ik het nog nooit bekeken. Ze kunnen inderdaad helemaal nergens heen! ze kunnen niet verder dan het stukje dat hun aangewezen is.

Boswachter zou niks voor mij zijn, als ik dit uitgemergerde beesten zou zien lopen zou ik naar de winkel scheuren om voedsel voor ze te kopen...

zazou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:49

Onbegrijpelijk heb hier gewoonweg geen woorden voor!!!!!!!!!!!! :( :( :(