Nader onderzoek in moordzaak Bokker Iski

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nader onderzoek in moordzaak Bokker Iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:13

Nieuwsredactie

Maandag 1 maart is door het gerechtshof in Leeuwarden bepaald dat er nader onderzoek gedaan dient te worden omtrent de moord op Marinus Ooms, op Bokt bekend onder de naam Iski. Het gerechtshof wil onder andere dat een schoenspoor bij de moordplaats, het huis van Marinus Ooms, nader wordt onderzocht. Ook zeventien haren die gevonden zijn in een panty, dienen nader onderzocht te worden. Het hof komt hiermee tegemoet aan het verzoek van advocaat Arthur van der Biezen, die optreedt namens de voor de moord veroordeelde Reggie K.

De 51-jarige maatschappelijk werker werd op 11 oktober 2006 dood aangetroffen in zijn slaapkamer in Haulerwijk. Iski woonde daar in een boerderij, waar twee paarden waren gehuisvest. Naast paarden en dieren in het algemeen was hij ook verslingerd aan motoren, volgens familie ging daar al zijn tijd, energie en geld aan op.
Iski is in de nacht van 8 op 9 oktober in zijn huis overvallen. Hij is daar vastgebonden en vervolgens mishandeld, waarbij een messteek hem uiteindelijk fataal werd. Aanvankelijk tastte de politie in het duister omtrent de toedracht. Iski had geen vijanden en hij stond bij vrienden, familie en kennissen bekend als een rustige en sociale man. Ook grootschalig recherche-onderzoek leverde geen verdachte op. Uiteindelijk meldde Reggie K., voorheen woonachtig in Haulerwijk en ten tijde van de moord 20 jaar oud, zich vrijwillig op het politiebureau omdat hij had begrepen dat iemand anders had verklaard dat hij (Reggie K.) iemand had doodgestoken. Hij wilde melden dat niet het geval was, maar dat hij wel bij de moord betrokken was. Later trok hij deze verklaring weer in. Reggie K. noemde daarnaast twee andere verdachten, Mohammed el M. en Mounhir K. De laatste twee gaven toe dat ze Iski hadden overvallen samen mét Reggie K. Reggie K. zou hen hebben verteld dat er in het huis van Iski rond de €50.000,00 lag. Uit hun verklaringen bleek ook dat de overval ongeveer drie weken van tevoren tot in detail gepland was. De uiteindelijke buit was een portemonnee, een rijbewijs en een fotocamera.

Mohammed el M. en Mounhir K. wezen Reggie K. aan als de persoon die Iski de fatale messteek heeft toegebracht. Reggie K. zou Iski hebben mishandeld, geïntimideerd met een alarmpistool en uiteindelijk hebben neergestoken. Reggie K. ontkende, hij trok eerdere verklaringen in en verklaarde later nooit in het huis van Iski te zijn geweest. Reggie K. wilde geen alibi geven voor het tijdstip van de moord.
De zaak kwam in maart 2008 voor de rechter. Het Openbaar Ministerie achtte het voldoende bewezen dat de drie verdachten betrokken waren bij de overval. Wie de fatale messteek heeft toegebracht, bleef onbekend voor de rechtbank. Het Openbaar Ministerie eiste 20 jaar cel en tbs tegen Reggie K. Hij kreeg uiteindelijk 18 jaar cel van de rechtbank, zónder tbs omdat Reggie K. niet mee wilde werken aan een psychologisch onderzoek. Mohammed el M. en Mounhir K. kregen 15 en 10 jaar cel met tbs. Daarmee leek de zaak afgesloten.

Het gerechtshof heeft nu dus bepaald dat in ieder geval twee sporen nader onderzocht moeten worden, wellicht om zo te bepalen of het duidelijk wordt wie nu de daadwerkelijke moordenaar was of dat er mogelijk een andere persoon bij betrokken was. Als uit dit onderzoek blijkt dat het Openbaar Ministerie (onterecht) aan deze sporen voorbij gegaan is, kan de zaak heropend worden. Of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren is nog onzeker.

Iski stond op Bokt bekend als een man die fantastische verhalen schreef over bijvoorbeeld "De Bokkers", "De Huntertjes", "De Trailertjes" of "De Haltertjes". Vooral bij de Western georiënteerde Bokkers was hij zeer geliefd. Naast een Condoleancetopic vond er tijdens het NK in 2007 een eerbetoon plaats aan Iski.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:19

jeetje, vermoord worden om een rijbewijs en een fotocamera..waardeloos! :r
ik heb zijn bokkers- tekst in mijn profiel...wist niet hoe hij om het leven was gekomen..

Fenrir

Re: Nader onderzoek in moordzaak Bokker Iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:21

Te ziek voor woorden, dat dit soort dingen gebeuren. :n Ik hoop echt dat er meer bekend wordt en dat de dader gepakt wordt - en als hij al gepakt is, een flinke strafverhoging krijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:23

Bah.... Dat dit heeft moeten gebeuren... Heb zijn verhalen met veel plezier gelezen.... Ik hoop dat hij rust gevonden heeft...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:28

Ik mis 'm nog iedere dag |(

@Ayasha: 'rust gevonden' :? Daar was Iski niet naar op zoek! :x
Dat vind ik meer iets om te zeggen over iemand die zelfmoord heeft gepleegd of lang ersnig ziek is geweest

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:30

Het doet er niet toe of hij er naar op zoek was. Je hoeft overigens ook niet zo te reageren, je kan ook gewoon vragen wat ik er mee bedoel. Een moord is een ingrijpend iets en ik hoop dat hij, waar hij ook mag zijn, daar vrede in heeft kunnen vinden... Net omdat het om zo'n laf, onnodig iets gaat.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:32

Geen idee of dit goed nieuws zou moeten zijn.
Straks wordt de boel heropend, blijken er weer procedurefouten te zijn gemaakt en hopla! daders weer op straat... :n

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:59

Dat is idd iets waar ik ook voor vrees |(

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:01

Ik heb goede hoop dat de hoofdverdachte in hoger beroep een hogere straf én TBS opgelegd zal krijgen. He's guilty as hell.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:25

Goh, dat was eerder vlak bij mij! Degene die Marinus vermoord heeft heb ik wel een aantal keren gezien. Opsluiten en niet mer vrijlaten! Mijn mening!

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:31

:n nog steeds ongelofelijk...
Inderdaad opsluiten en niet meer vrijlaten.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:27

Ayasha, ik snap je ... en denk het zelfde, aan zijn overlijden is helaas niets meer te veranderen, hij moge rustte in vrede..daar waar hij mag zijn...het blijft altijd jammer niets meer van hem gte kunnen lezen...of vernemen...dit geld vooral voor zijn familie en vrienden...

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:45

Jee nu gaat idd die hele beerput weer open!!!!
Vreselijk ook voor de mensen die hem heel na stonden!
Maar in iedergeval moet de schuldige gepakt worden, dat is een ding wat zeker is!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:49

Jeetje is het alweer zo lang geleden dat ie gevonden werd/vermoord is :(:)

Ik hoop idd ook dat de dader(s) niet meer vrij komen, maar in nederland weet je dat ook maar nooit!
Erg laffe daad en dat om een paar spullen :(

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:50

Wranglerbutt schreef:
Ik heb goede hoop dat de hoofdverdachte in hoger beroep een hogere straf én TBS opgelegd zal krijgen. He's guilty as hell.
Ik hoop dat je gelijk krijgt :j

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:37

inderdaad, bizar dat je geen tbs krijgt omdat je niet mee wilt werken!! als je niet behandeld wilt worden voor je geestesziekte krijg dan maar levenslang!! weg uit de maatschappij met dit soort dwazen!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:08

sja. weg uit de maatschappij... die jongen had al veel eerder TBS moeten hebben. collega van mijn vriend kent hem, en hij is al een paar jaar gestoort.. en uiteindelijk is er een moord moeten gebeuren om die jongen van de straat te krijgen :n
en of dat nu marinus is, of een andere onbekende... ook diegene heeft familie.
alleen nu zitten wij met de pijn.. elke dag nog.

ik hoop inderdaad dat het niet heropend wordt.. met idd het risico op vormfouten en dat ie dan vrij wordt gelaten, want deze idioot doet het weer!

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:47

Eigenlijk raar dat hij geen TBS krijgt dat alleen maar omdat die Reggie K niet wil meewerken aan psychologisch onderzoek.
Volgens mij is zo'n onderzoek niet eens nodig, als je een moord pleegt of beraamd zegt genoeg over je zieke geest , toch??

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:30

;( Ik hoop maar dat je gelijk krijgt WB!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:56

Eigenlijk toch te ziek voor woorden dat als je wel een TBS onderzoek ondergaat, die gemakkelijk gesaboteerd kan worden, je maar 10 jaar krijgt voor medeplichtig aan moord. Van mij zouden ze best langer mogen krijgen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:45

TBS stelt eigenlijk ook niet veel voor hoor. Ik heb laatst een programma gezien dat ze daar ook te maken hebben met teweing personeel. TBSers mogen (als ze zich gedragen) ook een weekend weg.
Opsluiten, water en brood en een emmer als toilet! Lekker bij elkaar in 1 cel! nooit meer vrijlaten! Sorry hoor, ik kan hier niet zo goed tegen..
Mensen die zo met levens van andere omgaan...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:22

TBS kan oneindig verlengd worden, vandaar dat veel advocaten adviseren maar niet mee te werken aan het onderzoek. Van een van de moordenaars van Maja Bradic is de TBS recent bijvoorbeeld met twee jaar verlengd.

Ik betwijfel of TBS iets gaat doen voor Reggie K. Die heeft al zo lang in de hulpverlening gezeten, dat ik vermoed dat hij onbehandelbaar is. En dan heb je hem ook liever niet in een inrichting, denk ik.

Ik hoop wel heel erg dat er geen fouten in de opsporing blijken. Het is al erg genoeg zoals het nu is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:40

Ik hoop in ieder geval dat de daders lekker blijven waar ze nu zitten.. Bah.
Hoewel ik Iski niet persoonlijk kende, maar enkel van Bokt denk ik nog vaak aan hem terug.
Zijn foto's geven een fijn maar tegelijkertijd afschuwelijk gevoel voor mij.
Hoe kan iemand dit hem aangedaan hebben ...

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:01

Prrrr schreef:
TBS kan oneindig verlengd worden, vandaar dat veel advocaten adviseren maar niet mee te werken aan het onderzoek. Van een van de moordenaars van Maja Bradic is de TBS recent bijvoorbeeld met twee jaar verlengd.

Ik betwijfel of TBS iets gaat doen voor Reggie K. Die heeft al zo lang in de hulpverlening gezeten, dat ik vermoed dat hij onbehandelbaar is. En dan heb je hem ook liever niet in een inrichting, denk ik.

Ik hoop wel heel erg dat er geen fouten in de opsporing blijken. Het is al erg genoeg zoals het nu is.

Mee eens. Ik ben aardig bekend met TBS en vind het echt heel bizar dat Reggie K in feite zoveel macht krijgt. Hij weigert onderzoek dus dan maar een gelimiteerde straf??? En daarna weer gewoon terug in de maatschappij?! Te gek voor woorden. Ik voel nog steeds erg veel woede omtrent deze vreselijke gebeurtenis, ik kende Marinus maar oppervlakkig, maar mocht hem heel graag. Heel veel sterkte voor alle nabestaanden... En lieve Marinus, rust zacht Y;(

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:23

Gewoon te erg voor woorden wat er zich allemaal afspeeld...
Hopelijk wordt er nu goed beslist !! nog een schrale troost voor de nabestaanden van Marinus dat ze de moordenaars niet meer op straat hoeven te zien!!

Iedereen die Iski/Marinus gekend heeft, strekte! Y;(