Paarden werden vermoedelijk 2000 jaar geleden al gecastreerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden werden vermoedelijk 2000 jaar geleden al gecastreerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 10:19

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

De meeste paarden van het terracotta leger uit de graftombe van een Chinese keizer, blijken geen testikels te hebben gehad, waarmee onderzekers nu van mening zijn dat paarden 2000 jaar geleden waarschijnlijk ook al werden gecastreerd.

Yuan Jing, een archeoloog aan de Chinese academie van sociale wetenschappen, bestudeerde de meer dan 600 terracotta paarden uit de tombe van Qinshihuang, de eerste keizer van de Qin Dynasty. Hij was van 221 jaar- tot 207 jaar voor Christus aan de macht.

Volgens Jing hadden de 520 paarden die wagens trokken, een penis maar geen testikels. Sommige van de 116 cavalrie paarden daarentegen hadden wel testikels. Volgens de archeoloog geeft dit meer inzicht in hoe men in die tijd hun paarden behandelden.

De tombe werd in 1974 gevonden door mensen die naar water zochten. Het enorme graf bevindt zich net buiten Xi'an, de hoofdstad van de Shaanxi provincie in China.

Vandaag de dag staat de tombe op de UNESCO lijst van werelderfgoederen en is het een grote toeristische attractie.
Volgens onderzoekers zou het terracotta leger de keizer bij moeten staan in het hiernamaals.

Er werd al eerder bewijs gevonden van castratie bij varkens 3000 jaar geleden. Het uitvoeren van deze ingreep werd beschreven op planken. Tot nu toe is er echter nog steeds geen echt bewijs ontdekt over het vroegere castreren van paarden.

Klik hier en hier voor foto's.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:23

lijkt me niet raar,
ik bedoel ik de dynastie's werden 'knapen' ook gecastereerd.
deze mannen moesten voor de vrouw(en) van de keizer zorgen.
zo konden deze vrouwen niet zwanger raken.

8nnemiek

Re: Paarden werden vermoedelijk 2000 jaar geleden al gecastreerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:32

Wilde net zeggen.. ook mensen werden idd gecastreerd := En zonder verdoving volgens wetenschappers :=

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:37

Wil maar weer zeggen dat ze 2000 jaar geleden ook al verstand hadden. ;) :D

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:51

randalinpony schreef:
Wil maar weer zeggen dat ze 2000 jaar geleden ook al verstand hadden. ;) :D

ja, en dat we minder superieur zijn dan we altijd denken.
wel een pijnlijke operatie maar wel een makkelijke.
;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:08

We castreren tegenwoordig toch nog steeds dieren zonder verdoving, dus waarom toen niet?? We zijn alleen tegenwoordig dermate ontwikkeld dat we nu alleen nog de minder aaibare op die manier doen..

Vindt het niet zulk verbazend nieuws..
Laatst bijgewerkt door troi op 02-03-10 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:13

apple01 schreef:
lijkt me niet raar,
lijkt me niet raar,

de eunuch.....niet alleen de testikels ook de penis ging er af bij die jongens. bizar :\

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:47

Wat een verhalen lees ik hier in het topic! :D
Ik ken wel wat mannen die zo'n straf mochten hebben hoor, alles eraf. :D

Wat ontzettend knap gemaakt trouwens, dat terracotta leger! En wat groot! Het is levensecht!

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:59

Ziet er heel mooi uit (die paarden dan he :D ) Maar dat wist ik niet dat dat vroeger al gedaan werd. Maar vroeger werden er wel al mensen "gekastreerd" dat wist ik wel

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:26

Als mannen het ook werden, waarom paarden dan niet. Denk dat het inderdaad alleen allemaal wat netter en minder pijnlijk word gedaan dan vroeger. :Y)

Wel knap gemaakt allemaal trouwens, dat hele leger!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:06

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic reacties verwijderd. Probeer het wel bij het onderwerp te houden en niet over gecastreerde toneelspelende jongemannen :)

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:19

qoutes Ik heb een aantal offtopic reacties verwijderd. Probeer het wel bij het onderwerp te houden en niet over gecastreerde toneelspelende jongemannen :)

hahahaha,...en ik maar denken dat het een paarden forum was waar ik op zat _O-

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:20

misschien waren het op de graftombe wel merries haha

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:42

Merries hebben geen penis ;)

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:39

RightOn schreef:
de eunuch.....niet alleen de testikels ook de penis ging er af bij die jongens. bizar :\

au

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:44

Brrr, dat van die eunuch's, dat ze gecastreerd werden wist ik wel, maar dat de piemel er ook af moest wist ik nog niet. Dat vind ik wel ziek! Wat zijn dominante mannen dan toch weer angstig hè? Volgens geleerden is de reden tot deze ingreep voornamelijk de angst van mannen dat ze nauwelijks kunnen controleren of het kind wel van hen is! Het zorgt voor wel meer absurde gedragsverschijnselen bij dominante (maar onzekere) mannen. Triest! Vrouwen weten het meestal wel zeker wie de moeder is en meestal ook wel wie de papa is. ;) Vertrouwen is een kostbaar goedje. Met het huidige DNA onderzoek is een boel twijfel weg te halen.

Maar idd, ik vraag me wel af, wat de reden geweest kan zijn om paarden toen al te castreren. Ben benieuwd wat daar de achterliggende gedachte kan zijn. Mss dat alleen de winnaars van bepaalde races ofzo hengst mochten blijven? Als dat toch eens verklaard kan worden!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:58

En hoe worden dat dan gedaan zo zonder verdoving? arme paarden, en hoe zat t dan met de bloedingen.

Paarden mogen blij zijn dat ze nu in deze tijd leven.

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:41

Logisch dat ze vroeger ook wel een manier hadden, maar wel intressant om te lezen dat ze weer een tombe gevonden hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:12

idefix4 schreef:
Brrr, dat van die eunuch's, dat ze gecastreerd werden wist ik wel, maar dat de piemel er ook af moest wist ik nog niet. Dat vind ik wel ziek! Wat zijn dominante mannen dan toch weer angstig hè? Volgens geleerden is de reden tot deze ingreep voornamelijk de angst van mannen dat ze nauwelijks kunnen controleren of het kind wel van hen is! Het zorgt voor wel meer absurde gedragsverschijnselen bij dominante (maar onzekere) mannen. Triest! Vrouwen weten het meestal wel zeker wie de moeder is en meestal ook wel wie de papa is. ;) Vertrouwen is een kostbaar goedje. Met het huidige DNA onderzoek is een boel twijfel weg te halen.
!

Nou het had met name toen te maken met mooie zangstemmen die door de puberteit verloren zouden gaan (baard in de keel) en oppassers voor de vrouwen van de koning/keizer/sjeik die niet verleid konden worden door die vrouwen..

Maar damn gaan we toch weer off topic, is blijkbaar een vrij onweerstaanbaar onderwerp }> :P

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:03

Ragdollcat schreef:
En hoe worden dat dan gedaan zo zonder verdoving? arme paarden, en hoe zat t dan met de bloedingen.

Paarden mogen blij zijn dat ze nu in deze tijd leven.

Mensen ook. ;)

Volgens mij is er trouwens wel een interessante vraag verwijderd door Storm: hoe castraties in de loop der tijden werden uitgevoerd bij paarden.

Mijn schuld waarschijnlijk vanwege mijn zwaar off-topic repliek. :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:31

Troi, daaronder was ik weer on topic. ;) En idd liet ik mijn onwetendheid even blijken op dit vlak. Dat van die zangstemmen was toch voornamelijk in de Katholieke kerk? Van mij mogen het ze het daar weer invoeren. Elke priester die het beroep in wil vrijwillig! Zul jij eens zien hoeveel er nog overblijven. haha!

Inderdaad vraag ik me ook af wat de reden was van het castreren toen en hoe ze dat deden. Alsof de paarden het nu zo goed hebben! Als je het ze vraagt, denk ik niet dat de hengsten voor castreren stemmen hoor. Als ze als KWPN hengst geboren worden, moeten ze zich toch heel snel bewijzen om hun ballen te mogen houden! En dat allemaal omdat wij ruiters een ruintje prefereren... :o Eigenlijk zijn we geen haar beter dan die van 2000 jaar geleden?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:12

nandolufyou schreef:
Logisch dat ze vroeger ook wel een manier hadden, maar wel intressant om te lezen dat ze weer een tombe gevonden hebben.

Was al een wat oudere vondst;
De tombe werd in 1974 gevonden door mensen die naar water zochten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:15

Ik denk dat de reden dezelfde is als tegenwoordig. Dat hengsten niet makkelijk te hanteren zijn. Ik denk dat een hengst in een leger en om mee te rijden niet handig is tussen merries.
Ik vermoed dat alleen de brave hengsten en misschien de beste/sterkste (om mee te dekken) hengst mochten blijven.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:09

ontopic dan nog maar even :D .....denk ook dat hengsten toen om dezelfde reden gecastreerd werden als nu.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:38

mischien was het wel helemaal "not done" in die tijd om paarden met ballen te beeldhouden ;)