Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:37

http://www.rijnmond.nl

Manegehouder heeft nooit excuses aangeboden aan ouders.

Justitie in Rotterdam heeft een boete van 10.000 euro geëist tegen de Manege Hoek van Holland, voor een dodelijk ongeval.

In maart 2007 kwam de zesjarige Dicky den Arend om het leven, toen hij verstrikt raakte in een stapmolen voor paarden. Volgens justitie had de manege het apparaat veiliger moeten maken.

De eigenaar van de manege zegt dat de stapmolen er al 22 jaar stond en dat er nog nooit ongelukken mee waren gebeurd. De manege in Hoek van Holland is inmiddels gesloten.

De vader van Dicky, Eef den Arend, neemt het de manegehouder kwalijk dat hij nog nooit zijn excuses heeft aangeboden voor het drama. "Hij heeft nooit wat van zich laten horen. Als hij had gezegd: sorry, ik kon er niets aan doen, dan was het voor mij klaar geweest".

Eef den Arend is naar de Nationale Ombudsman gestapt over de orgaandonatie van Dicky. "Ik had met de moeder van Dicky afgesproken dat het hartje van Dicky mocht worden gedoneerd. Achteraf kwamen wij erachter dat zij ook zijn darmen, lever en nieren hadden weggehaald. Dat hadden zij met ons moeten overleggen, maar ik heb al drie jaar lang niets gehoord van de organisatie die de donaties regelt".

Eef den Arend heeft nog regelmatig contact met de ouders van het jongetje dat het hartje van Dicky ontving. "Ik kreeg met de kerst nog een kaart en een foto van het kind. Dat staat hij in de sneeuw met een skijack aan. Voor mijn gevoel is Dicky daarom nog niet dood, want zijn hart klopt nog, alleen bij een ander".

Klik hier voor een interview met de vader van Dicky.
(Alleen te beluisteren met Real Player.)

Verwante artikelen:

[VN] Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen
[VN] ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’
[VN] Manegebaas vervolgd voor dood door schuld
[VN] OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen
[VN] Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij
[VN] OM in beroep tegen affaire: dood door stapmolen op manege

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:47

wat verschrikkelijk zeg,

de boete vind ik wel goed!!! :Y) :D

eigenwijze manegehouder!xd :o *D

Britt

Re: Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:48

Het verhaal wordt nu weer raar. Vind het een onsamenhangend verhaal..

Ik dacht trouwens dat orgaandonaties altijd anoniem waren?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:50

Ik vraag me af hoe je kunt sterven in een stapmolen? :=
Maargoed, vervelend is het natuurlijk wel!

(Waarom zeuren die ouders over de lever, nieren en darmen terwijl het hart wel gebruikt mocht worden? Beetje vreemd..)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:51

tja moeten de ouders ook niet hun kind in de gaten houden?
als dat ding 22 jaar zonder ongelukken heeft gedraaid, dan zal dat jochie wel wat geks gedaan hebben.
vind het een heel naar ongeluk maar de ouders haddden echt zelf op moeten letten.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:52

het orgaanverhaal vind ik ook vreemd, kan me niet voorstellen dat er ongevraagd organen zijn weggenomen en dan de darmen???
Dat er contact is tussen de ontvangers en nabestaanden van de donor heb ik wel vaker gehoord.

Vreselijk om je kind op deze manier te moeten verliezen en uit de vraag wie er nu schuld heeft kom je nooit denk ik....

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:53

bah wat een verschrikkelijk ongeluk,vind het verder een beetje vreemd worden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:53

plientjedres schreef:
als dat ding 22 jaar zonder ongelukken heeft gedraaid, dan zal dat jochie wel wat geks gedaan hebben.
vind het een heel naar ongeluk maar de ouders haddden echt zelf op moeten letten.

Daar dacht ik dus ook aan...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:54

Hannah_menno, het gaat er daarom om dat er niet is overlegt over het doneren van de extra organen. Tis wel een deel van je kind wat eruit word gehaalt.

En... vast zitten in een stapmolen die draait.. Ik wil me er nieteens een voorstelling bij maken :(
Iets meer respect naar de ouders toe mag wel vind ik persoonlijk.

Ontopic: een excuus lijkt me toch wel het minst gevraagt in zn situatie, ik snap niet dat de manege houder dat nooit gedaan heeft...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:55

plientjedres schreef:

Een kind van die leeftijd hou je als ouders niet altijd meer in de gaten hoor. Mijn eigen dochter is vorig jaar ook op de manege van het stro gevallen. Stom stommer stomst, maar zoiets gebeurt. Kinderen zijn onberekenbaar.
Maar goed, die discussie is destijds uigebreid gevoerd

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:55

Hannah_Menno schreef:

misschien het hele verhaal lezen?

en ja... vervelend.... goede uitdrukking ook voor het verliezen van je kind...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:56

Airborn schreef:
Hannah_menno, het gaat er daarom om dat er niet is overlegt over het doneren van de extra organen. Tis wel een deel van je kind wat eruit word gehaalt.

Dan nóg snap ik het probleem niet.. (Maar dat zal wel iets persoonlijks zijn)
Er is aangegeven dat het hart gebruikt mag worden, waarom dan niet de rest van de organen? := Zouden ze nog veel andere mensen 't leven mee redden. Klinkt cru maar 't kind heeft het niet meer nodig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:58

baroen schreef:
Hannah_Menno schreef:

misschien het hele verhaal lezen?

en ja... vervelend.... goede uitdrukking ook voor het verliezen van je kind...

Gedaan. ;)

Goh, gaan we er nu op letten wat iemand er neer zet? Kom op zeg! :\

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:58

sorry maar over het algemeen is het allemaal eigen risicoop zo'n terein.
bij ons spelen ze ook vaak op de hooi berg wat ze niet mogen, als de manege eigenaar voorbij dan stuurt hij ze er uit.
maar als hij les geeft en dan gebeurd er wat dan kan hij er toch niks aan doen.
dus mischien is dat deze man ook wel zo overkomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:58

@Hannah_Menno

Dat is toch de keuze van de ouders?
Het is aan hen en dat moet je gewoon accepteren :) er vragen over stellen vind ik eigenlijk not done.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:59

Cayenne schreef:
@Hannah_Menno

Dat is toch de keuze van de ouders?
Het is aan hen en dat moet je gewoon accepteren :) er vragen over stellen vind ik eigenlijk not done.

Mee eens! ;) Ik stel er geen vragen over.. (Ik vraag me alleen iets af) Keuze van de ouders, moeten ze zelf weten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:00

ik vind de boete terecht, maar het is vaak ook op eigen risico dus ze hadden het kunnen weten.
ook is er al jaar niks ernstigs gebeurd en dan gebeurt er zo iets...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:00

Hoe kun je er ineens achter komen dat er meer bij je kind is weg gehaald? Wel heftig, en vooral raar dat er nooit een excuus aangeboden is... Vind het verhaal wel een beetje apart, inderdaad onsamenhangend. Een 6 of 7 jarig jongetje hoort ook niet zonder toezicht in een manege rond te lopen, maargoed, het verlies word er niet minder erg van :(:)

Blijft sneu voor het kindje, en nabestaande (en ook wel manege eigenaar natuurlijk).

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:01

Ik snap nooit zo goed wat Bokt wil bereiken met het plaatsen van dit soort berichten, wat mij hier altijd in opvalt is dat mensen de schuld ergens neer gaan leggen. Mijn God wat is dat voor een rare reactie, de enige reactie die past bij dit soort berichten is: gecondoleerd en heel sterkte gewenst.
Maar wat gebeurt er: er komen verwijten dat ze het kind in de gaten hadden moeten houden. Hou dat toch voor je , daar help je niemand mee om zoiets te schrijven, denk je niet dat die ouders zichzelf dit verwijt nog niet gemaakt hadden??? Plaats een medelevend bericht en als je dat niet wilt , plaats dan gewoon geen reactie, dit is wel zo schrijnend voor de nabestaanden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:03

plientjedres schreef:

Zo'n ding van 22 jaar vind ik ook wel wat zeggen. Voldeed het nog wel aan de eisen die tegenwoordig aan zo'n ding worden gesteld?
Zo'n ding veiliger maken is ook appeltje eitje, als manegehouder weet je wat de risico's zijn toch? En dan weet je ook dat er jonge kinderen komen.

Dat ze naar de ombudsman zijn gegaan snap ik ook volledig, kom op zeg... Als er op papier staat dat alleen het hart gedoneerd mag worden, waarom kan je je daar dan niet aan houden?! Waar gaat het heen tegenwoordig?

Squawk

Re: Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:06

Als ik ooit kinderen heb, denk maar niet dat ik die in hun eentje over het terrein laat wandelen. Sorry maar een stal is geen plek voor jonge kinderen wanneer zij niet onder toezicht zijn.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:07

Wat erg!
tjee ook over die donaties. terwijl ik een week of 2 geleden juist zo'n goed stuk over de ervaringen van orgaan donatie heb gelezen. wou zelf eigenlijk ook donorcodicil worden! .

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:12

Hmm.. heel naar voor alle betrokken. Ik kan me voorstellen dat de ouders teleurgesteld zijn dat ze geen excuus/medeleven hebben gekregen van de manege eigenaar, maar aan de andere kant, vind ik toch ook wel dat je als ouders je kind in de gaten moet houden.
Ik snap namelijk niet wat een kind in een stapmolen doet.

En ik snap aan de ene kant wel dat je een kind niet altijd in de gaten kan houden, maar ik moet zeggen dat ik mijn 4 jarige nichtje altijd aan de hand heb als we op stal zijn.
Er kan zoveel gebeuren op zo'n terrein!

En met de manege eigenaar aanklagen (die imo geen schuld heeft), krijg je je kind niet mee terug..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:13

Toch niet weer he? Hoe lang is dit al bezig? Die manegehouder kan er niets aan doen. Sorry hoor, maar wie laat zijn kind dan ook los op een manege? Het is geen speelplaats. Was het geen stapmolen dan had het wel een paard kunnen zijn. Snap ook niet dat de ouders door blijven gaan. Hier kunnen ze helaas hun kindje echt niet mee terug halen :n .

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:14

Een codicil kun je niet worden hoor ;) , wel donor. Daarbij kun je uit zo'n stukje hierop Bokt geen conclusies trekken of het wel of niet goed geregeld wordt met orgaandonatie.
Verder ben ik het ermee eens dat het plaatsen van dit soort nieuwsberichten leidt tot oeverloze discussies waarin mensen alleen maar in herhaling vallen.