Paarden met ziekte van Cushing gevoeliger voor parasieten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden met ziekte van Cushing gevoeliger voor parasieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:28

www.thehorse.com / www.horses.nl

Afbeelding
Paard met Cushing.
foto door Tinne

Uit recent onderzoek uitgevoerd door Oklahoma State University blijkt dat paarden met de ziekte van cushing gevoeliger zijn voor inwendige parasieten dan gezonde paarden. Paarden met de ziekte van cushing zijn dan ook meer gebaat bij een agressieve aanpak tegen parasieten en fecale eitjes, rapporteerde onderzoekers van Oklahoma State University.

De Universiteit voerde een vergelijkend mestonderzoek uit om te bepalen of wormeitjes bij paarden met de ziekte van cushing sneller terugkomen na ontworming dan bij gezonde paarden. Een groep van 29 gezonde paarden en een groep van dertien paarden met de ziekte van cushing werd een aantal maanden in dezelfde leefomgeving getest. De mest werd om de twee weken getest op wormeitjes.

"Er was al lang een vermoeden dat paarden met de ziekte van cushing meer last hebben van parasieten dan gezonde paarden. Wij hebben het nu getest en in kaart gebracht", aldus Dianne McFarlane, de leidster van het onderzoek

geerke

Re: Paarden met ziekte van Cushing gevoeliger voor parasieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:31

paaren met cushing hebben over het algemeen minder weerstand volgens mij....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:31

Ja ik vind het ook zo'n uitkomst waar iedereen met een 'gezond boerenverstand' op gekomen zou zijn :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:36

Euh, ja, hoezo logisch?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:44

Toch zijn dit soort onderzoeken nuttig, aangezien lichamen niet altijd zo werken als dat je zou verwachten. Nu het bewezen is, kan er naar worden gehandelt. Als zoiets niet is bewezen, ben je toch terughoudender vanwege resistentie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:54

Het is denk ik goed om nog beter in kaart te brengen wat je eigenlijk al min of meer weet om een zo effectief mogelijke aanpak te vinden om een cushing paard zo gezond mogelijk te houden. Ik wist al dat regelmatig ontwormen en met iets kortere tussenpozen dan normaal sterk werd aangeraden. Fijn dat het nut daarvan hiermee toch wel bewezen is.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:25

ik heb mijn pony in moeten laten slapen door deze ziekte ;(

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:41

Mijn pony heeft ook deze ziekte..
en met nog een heel boekje vol :(
Nieren etc werken ook nog maar voor 10 % etc.. is gewoon een rot ziekte

Mogamba1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:10

mijn nichtje dat dat mijn vorige pony(die nu overleden is maar waarschijnlijk niet aan deze ziekte) die ziekte ook had doordat ze krultjes haar had!! maar hoort dat wel bij deze ziekte?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:12

Mogamba1997 schreef:
mijn nichtje dat dat mijn vorige pony(die nu overleden is maar waarschijnlijk niet aan deze ziekte) die ziekte ook had doordat ze krultjes haar had!! maar hoort dat wel bij deze ziekte?

Was zeker een curly horse? Hoewel daar maar weinig van zijn in Nederland...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:23

Nee dat is geen curly horse Janine :D , helaas was het maar zo..
Paarden die een aantal jaren cushing hebben krijgen krulleriger haar dat een andere structuur heeft en soms krijgen ze zelfs een oranjeachtige gouden glans (golden glow).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:27

fargo schreef:
Nee dat is geen curly horse Janine :D , helaas was het maar zo..
Paarden die een aantal jaren cushing hebben krijgen krulleriger haar dat een andere structuur heeft en soms krijgen ze zelfs een oranjeachtige gouden glans (golden glow).

Ze schrijft dat het waarschijnlijk niet de ziekte van cushing was... Vandaar dat ik dacht aan een curly horse.... ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:01

Haar hoeft niet persé te gaan krullen. Bij mijn pony is het haar vooral lang geworden, maar het krult niet. Bij haar is de ziekte pas ontdekt en ik had er nog niet bij stil gestaan dat ook wormen dan een grotere kans hebben. Wel fijn om even te lezen dus!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:28

Ons paard hebben we mede door de ziekte van cushing moeten laten inslapen. Ons paard had lang en krulletjes haar en zijn vacht was bruin/goud achtig gekleurd in plaats van zwart.

Wel fijn dat het nu bewezen is.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:42

als je in mn profiel kijkt zie je wel een aantal foto's met krullig haar, dat hoort echt bij deze ziekte en is meestal het geval. erg schattig dat wel :)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:45

Eleonora_ schreef:
ik heb mijn pony in moeten laten slapen door deze ziekte ;(

Ik ook, verschrikkelijke ziekte.

Mogamba1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:38

Eleonora_ schreef:
als je in mn profiel kijkt zie je wel een aantal foto's met krullig haar, dat hoort echt bij deze ziekte en is meestal het geval. erg schattig dat wel :)

zo was het bij mijn pony ook precies het zelfde
mensen zeiden altijd: kijk daar heb je die beer weer.

dat vond ik best wel stom maar ja je kunt er niks aan doen!!
maar mijn pony had ook al een paar keer hoefbevangen gehad dus dat kan ook een reden er van zijn!!
mijn oom zag haar heel raar liggen(niet als gewoon liggen) in de stal en toen hebben ze haar een spuitje gegeven :'( :(
ik mis haar zo

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:40

Mijn hafje heeft het ook, dit zijn dus interessante onderzoeken voor mij. Maar jha hoe vaak moet je dan ontwormen? en welk merk? Want daar zijn ook weer tal van meningen over. Jammer dat ze dat er niet bij onderzocht hebben :P

moniquemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:01

Mijn pony jimmy die jaren cushing heeft gehad en helaas deze zomer is doodgegaan ontwormde ik altijd netjes op tijd, maar toch had hij toen hij op het kliniek stond last van wormen (ontdekte we na mestonderzoek). Ik kan mensen met een cushingpaard dus aanraden om regelmatig mestonderzoek te laten doen en advies van de d.a. te vragen over het ontwormingsprogramma. Het is trouwens goed dat er onderzoek zoals deze gedaan wordt.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:16

Mogamba1997 schreef:
Eleonora_ schreef:

zo was het bij mijn pony ook precies het zelfde
mensen zeiden altijd: kijk daar heb je die beer weer.

dat vond ik best wel stom maar ja je kunt er niks aan doen!!
maar mijn pony had ook al een paar keer hoefbevangen gehad dus dat kan ook een reden er van zijn!!
mijn oom zag haar heel raar liggen(niet als gewoon liggen) in de stal en toen hebben ze haar een spuitje gegeven :'( :(
ik mis haar zo

p_ponypaard: je moet gewoon netjes optijd ontwormen en in de zomer goed in de gaten houden!
in de winter natuurlijk ook maar in de zomer is het risico hoger.

Ja dat klopt, als ik naar buiten ging met hem op zwemmen hoorde ik heel vaak: aaaah die krulletjes!
en ja het is wel schattig maar mensen moesten eens weten..

aaah dat is heel erg :(:)
mijn pony was ook vaak kreupel en een keer was het echt heel erg!
ik mis hem ook al heel erg, hij is 8 jaar bij mij geweest, hij is en blijft de liefste :+:

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:37

Opzich niet een hele verrassende uitslag! ;)

Ik zal trouwens eens doorgeven aan eigenaresse van een pensionpaard van ons dat ze geregeld ook eens zijn mest laat controleren. Ze rijdt nu ook elke paar maanden naar de DA met urine, dus een beetje mest kan er dan ook wel bij! :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:15

Ik ken het probleem helaas. Onze oude merrie had cushing en moest echt heel erg vaak ontwormt worden. Bij een normaal ontworm schema liep ze steeds weer opnieuw een ernstige worminfectie op wat haar 2 keer bijna het leven heeft gekost. Na veel overleg is toen besloten haar volgens het schema 3weken/6 weken te blijven ontwormen en dat hielp wel.