Demonstratie paardenreddingsboot trok veel belangstelling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Demonstratie paardenreddingsboot trok veel belangstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 22:27

Nieuwsredactie

Gisterenmiddag was op het eiland Ameland weer een schouwspel van weleer te aanschouwen. De eerste van het jaar. Tegen 17.00 uur werd, tijdens een demonstratie van het oude Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Stichting Paardenreddingsboot Ameland, reddingboot ‘Abraham Fock’ te water gelaten. Deze boot werd de branding ingetrokken door een aantal paarden.

Het weer zat niet mee, maar dit weerhield de meeste toeschouwers niet. Het te water laten van de boot met behulp van paarden kent een lange geschiedenis op Ameland. Vele jaren was dit een gewoon tafereel als er redding gewenst was op zee.
Voorheen gingen acht paarden met boot en al door het dorpje Hollum richting het strand en de zee. Aan weerzijden van het onderstel liepen vier paarden om de boot te lanceren. De paarden werden vervolgens losgekoppeld van het onderstel, waarna zij terug liepen naar het strand. Vervolgens werd het onderstel uit het water getrokken. Waar voorheen de boot vertrok richting de hulpbehoevenden, vaart de boot tegenwoordig ‘slechts’ een rondje.

Het ter water laten van de reddingsboot ging al sinds november 1824 op deze manier. Eenmaal is het misgelopen, inmiddels alweer dertig jaar geleden. Veertien augustus 1979 is een inktzwarte dag in de geschiedenis van Ameland en in die van de KNRM. Die bewuste dag werd er een reddingsboot opgeroepen voor een in noodverkerend schip. Er stond die dag een stormachtige wind uit het zuidwesten en er was een sterke stroom. Na inspectie van de zeebodem werd het sein gegeven dat het veilig was om de reddingboot te lanceren. Echter, door een samenloop van omstandigheden ging het toch mis. Nadat de reddingboot al was gelanceerd kwam het onderstel in een diepe geul terecht en sleurde de, nog vastzittende, paarden mee. Het schip in nood werd gered en de bemanning van de reddingsboot had tot zij terugkeerden geen weet van het drama dat zich had voor gedaan. De eigenaren en de andere mensen op het strand konden niks anders doen dan met afgrijzen aanzien hoe de acht paarden voor hun ogen verdronken. De lichamen van de paarden spoelden later aan op het strand.

Het ongeluk werd wereldnieuws, waarna er al snel schande werd gesproken dat er paarden werden in gezet bij de KNRM. Na evaluatie van het ongeluk besloot de KNMR, ook mede op aandringen van de inwoners van Ameland, om met paarden te blijven werken. Nieuwe paarden werden opgeleid en ingezet.
Het ongeluk zat diep bij de Amelanders. De planning was dat de lichamen van de paarden door een destructiebedrijf naar het vasteland gebracht zouden worden om daar verwerkt te worden. De eigenaren van de overleden paarden staken hier een stokje voor. Zo blokkeerden zij onder andere de weg. Want, zo redeneren zij, de paarden hadden altijd voor hen klaargestaan en een dergelijke einde verdienden zij niet. Via een spoedoverleg is toen besloten dat de paarden op het eiland begraven werden. Met een prachtig monument zijn de paarden in de duinen begraven zoals ze altijd naast de boot liepen, vier aan vier.

Ingehaald door de technologie, gebeurt het reddingswezen tegenwoordig met een boot van de KNRM die of al te water ligt of met tractoren gelanceerd worden. Het werk van de Amelander paardenreddingsboot is nu enkel nog maar via demonstraties te aanschouwen. Deze demonstraties zijn gratis. De SPA lanceert de reddingsboot circa tien keer per jaar op het strand ten Zuid-Westen van Hollum.

De KRO heeft enkele jaren terug een korte documentaire gemaakt. Je vindt deze hier.

cp112

Re: Demonstratie paardenreddingsboot trok veel belangstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:02

Ben er geweest, was leuk om te zien :j Heb er foto's van als die bij het bericht kunnen kan dat :j (moet ze nog wel even bewerken dan)
En inderdaad doen ze het veel vaker.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:10

Ik ben er ook een keer bijgeweest, heel indrukwekkend!
Dit doen ze inderdaad vaker dacht ik, weet eigenlijk niet precies hoevaak, en of dat op een bepaalde dag van de maand is ofzo...

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:43

aah ik heb dat filmpje ook gezien dat grijpt wel aan zeg ! erg zielig vooral om die paarden zo te zien vechten !

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:46

Ben er vorig jaar geweest, leuk om te zien, maar niet heel spectaculair. ;)
En ze gingen ook niet zo erg leuk met die paarden om.. Met stokken werden ze vooruit geslagen..
Wel onwijs gave paarden trouwens, voor wie foto's wilt zien, of als ze hierbij moeten, ik heb ze nog op de pc staan :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:47

Stokken heb ik nergens gezien van de week hoor. Vond dat het allemaal lekker rustig en netjes ging :j

Maarja, de opkomst was ook niet zo raar nu, het was vakantie :+

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:12

cp112 schreef:
Stokken heb ik nergens gezien van de week hoor. Vond dat het allemaal lekker rustig en netjes ging :j

Maarja, de opkomst was ook niet zo raar nu, het was vakantie :+

Vorig jaar, in de zomervakantie, werden de paarden toch echt met stokken geslagen. (niet met volle kracht, maar ik vond het toch wel een beetje ongepast)

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:12

indrukwekkend dat filmpje. tranen in mn ogen. vooral toen die man dat gedicht had gelezen..
respect, ook dat ze deze traditie nog steeds demonstreren, ondanks dit vreselijke ongeluk!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:56

vreselijk natuurlijk wat er gebeurt is...
ik vind het wel mooi dat ze elk jaar een demo geven :j

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:00

kim_hester schreef:
respect, ook dat ze deze traditie nog steeds demonstreren, ondanks dit vreselijke ongeluk!
Dat ongeluk had mij nou juist een bijzonder goede reden geleken om meteen maar een streep onder deze traditie te zetten. Vroeger waren er geen andere mogelijkheden om een reddingsboot te water te laten, gelukkig zijn er nu wel alternatieven voorhanden waarbij geen dierenlevens in gevaar moeten worden gebracht.

Om het, puur vanwege het in ere houden van de traditie, nu nog steeds te doen in de vorm van 'demonstraties' vind ik al helemaal van de zotte. Niemand kan garanderen dat er niet wéér een keer zo'n ongeluk gebeurt en dan verzuipen er 8 paarden, terwijl het geen enkel nuttig doel dient.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:04

Missblondie, ik kan je verzekeren dat die paarden niet geslagen worden. Ze zullen best wel eens een tik krijgen. Je moet je goed realiseren dat de paarden uitstekend moeten gehoorzamen en dat geklier absoluut niet kan. Die boot stopt niet als hij 1 keer op gang is. Remmen zitten er niet op en een ongehoorzaam paard kan een eventueel gevaar vormen voor de rest. Af en toe moeten er nieuwe paarden opgeleidt worden.
De reddingsboot geeft idd 1 keer per maand een demo, en 1 keer per jaar komen ze vanuit Hollum naar Buren om daar een demo te geven.
Soms reizen ze ook af naar de 'vaste wal'.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:04

wordt deze boot nog gebruikt dan?
Naar mijn weten gaat nu gewoon de speedboot van de kustwacht eropaf ;) of komen ze via het vaste land :j

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:48

Jolliegirl schreef:
wordt deze boot nog gebruikt dan?
Naar mijn weten gaat nu gewoon de speedboot van de kustwacht eropaf ;) of komen ze via het vaste land :j
Je zou de moeite kunnen nemen om het topic ook daadwerkelijk te lezen, voordat je reageert. Het was, zoals nota bene zelfs ook nog in de topic titel staat, een demonstratie van hoe het 'vroegah' ging, een stukje nutteloos folkloren dus.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:05

Bluebontje schreef:
Missblondie, ik kan je verzekeren dat die paarden niet geslagen worden. Ze zullen best wel eens een tik krijgen. Je moet je goed realiseren dat de paarden uitstekend moeten gehoorzamen en dat geklier absoluut niet kan. Die boot stopt niet als hij 1 keer op gang is. Remmen zitten er niet op en een ongehoorzaam paard kan een eventueel gevaar vormen voor de rest. Af en toe moeten er nieuwe paarden opgeleidt worden.
De reddingsboot geeft idd 1 keer per maand een demo, en 1 keer per jaar komen ze vanuit Hollum naar Buren om daar een demo te geven.
Soms reizen ze ook af naar de 'vaste wal'.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Een van die paarden was volgens mij nog jong ja, en zat de hele tijd met het tuig te klieren. ;)

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:14

en dat ongeluk wat toen gebeurde......toen liep er niemand eerst het water in om te "peilen" tegenwoordig wel. dat willen die mensen echt niet nog eens mee maken, dat was toen een tragisch ongeluk.....dus geen reden om met de demostratie te stoppen. het is juist een kippevel moment, dat uitgaan van de reddingboot voortgetrokken door paarden........ er waren vroeger zelfs paarden die zodra ze de fluit hoorden dat er alarm was, uit het land sprongen en richting reddingsboot gingen vanwaar ze vertrokken.

Als je hier vroeger een paard kocht op het eiland dan werd er bij verteld; dat is een hele beste...zijn moeder heeft nog voor de reddingboot gelopen ;-)

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:34

Ik ben er jaren geleden eens geweest, toen nog met een schoolreisje.
Weet nog dat het erg veel indruk op me maakte.
Wel mooi dat ze de demo's in stand houden!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:47

Het risico tijdens een demonstratie is klein als je het vergelijkt met een echte redding ivm volledig andere weersomstandigheden.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:10

Ik ben vorig jaar toen ik in klas 1 naar Ameland op kamp ging naar het museum geweest er van. En had toen ook zo'n filmpje gezien. Ik kon nog maar net mijn emotie's houden. Zo sneu vond ik het toen. Nu nog wel. Ik heb ook nog verschijnen keren die week op dat pad gelopen. En moest elke keer toch nog even naar die herdenkings steen kijken. Maar wist neit dat er elk jaar een Demonstratie was.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:17

Ik kom als sinds kinds af aan op ameland en ga eigenlijk elk jaar wel even kijken :)
Blijf het een schitterende traditie vinden die ze vooral in ere moeten houden :)

Nowylover: de demonstratie is zelfs meerdere keren per jaar ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:54

Als gup van 7 heb ik voor het eerst zo'n demonstratie gezien, maakte behoorlijk indruk op mij. :D Nog steeds vind ik het een machtig gezicht :j
Wat betreft de veiligheid denk ik dat er best wel maatregelen zijn genomen. Na het zien van de docu kan je daar wel op vertrouwen, als je ziet wat een impact het nog steeds heeft

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:39

lucca schreef:
en dat ongeluk wat toen gebeurde......toen liep er niemand eerst het water in om te "peilen" tegenwoordig wel. dat willen die mensen echt niet nog eens mee maken, dat was toen een tragisch ongeluk.....dus geen reden om met de demostratie te stoppen. het is juist een kippevel moment, dat uitgaan van de reddingboot voortgetrokken door paarden........ er waren vroeger zelfs paarden die zodra ze de fluit hoorden dat er alarm was, uit het land sprongen en richting reddingsboot gingen vanwaar ze vertrokken.

Als je hier vroeger een paard kocht op het eiland dan werd er bij verteld; dat is een hele beste...zijn moeder heeft nog voor de reddingboot gelopen ;-)

Op het filmpje wordt wel gezegd dat er gepeild word, maar dat deze man op een 'schil' liep, en dat daaronder alle grond weggeslagen was. De 'schil' was te dun voor de paarden en die zakten er doorheen.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:36

Eleionomae : ohw kan wel :P

Donilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:59

wel mooi dat die paarden dat kunnen, zou er wel een keer heen willen als ze weer een demonstratie doen :P