Arabisch volbloedhengst goedgekeurd bij stamboek Hannover

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Arabisch volbloedhengst goedgekeurd bij stamboek Hannover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 09:54

Nieuwsredactie

Het is jarenlang niet meer voorgekomen, maar nu komt daar toch verandering in: de nakomelingen van de volbloed arabier Is Orlow ox mogen het brandmerk van het Hannoveraner stamboek dragen.

De schimmelhengst is namelijk sindskort goedgekeurd voor het Oldenburger, Trakehner en Hannoveraanse stamboek. Is Orlow ox werd begin 2009 voorgebracht tijdens de hengstenkeuring in Marbach tussen warmbloedpaarden en kreeg maar liefst 124.73 punten voor de dressuurindex, waardoor hij de rest van de concurrentie ver achter zich liet.
Is Orlow kreeg voor zijn karakter en temperament een 10 en voor de rittigkeit, werkwilligheid en gallopade een 9.
Daarmee zal hij ook in de voetsporen van zijn vader treden. Pamour ox werd eveneens goedgekeurd bij het Oldenburg en Trakehner stamboek en heeft al diverse succesvolle sportpaarden voort gebracht.

Is Orlow ox staat ter dekking bij Hengstenstation Ludwig Kathmann in Vechta en is in bezit van Stoeterij Ismer uit Ströhen, die de hengst tevens hebben gefokt. Is Orlow ox was afgelopen 20 februari al aanwezig tijdens de hengstenshow van Kathmann.

Jeddah

Re: Arabisch volbloedhengst goedgekeurd bij stamboek Hannover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:22

Wat gaaf zeg!! Super dat de stamboeken nog steeds open staan voor het waardevolle arabisch bloed! +:)+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:04

Zo, dat is een prachtprestatie van deze hengst!!! +:)+ Weinig arabiertjes die hem dit even nadoen. Gefeliciteerd voor de eigenaren.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:14

Karakter en temperament 10!!! Daar gaan de vooroordelen van de Araklier :evaw: :Y)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:18

CounTree schreef:
Karakter en temperament 10!!! Daar gaan de vooroordelen van de Araklier :evaw: :Y)

Arabische Volbloeden Hebben eigenlijk altijd een heerlijk karakter om mee te werken! Helaas erven halfbloedjes vaak wel het hete/sensibele, maar niet het gemoedelijke en mensgrichte van de Arabier, en daardoor komen de volbloeden volgens mij ook in slecht daglicht te staan.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:31

MLoeser schreef:
CounTree schreef:

Arabische Volbloeden Hebben eigenlijk altijd een heerlijk karakter om mee te werken! Helaas erven halfbloedjes vaak wel het hete/sensibele, maar niet het gemoedelijke en mensgrichte van de Arabier, en daardoor komen de volbloeden volgens mij ook in slecht daglicht te staan.

Wauw...wat heb je dat super omschreven. Ik deel deze mening 100%. _/-\o_
Juiste omgang komt daarbij natuurlijk ook kijken, maar dat geldt eigenlijk voor elk dier.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:38

CounTree schreef:
MLoeser schreef:

Wauw...wat heb je dat super omschreven. Ik deel deze mening 100%. _/-\o_
Juiste omgang komt daarbij natuurlijk ook kijken, maar dat geldt eigenlijk voor elk dier.

En ook ik kan sluit me hier voor de volle 100% op aan +:)+ AMEN _/-\o_ misschien dat men dan toch wat meer respect gaat krijgen voor de AV (men moest eens weten hoeveel volbloed in hun heilige warmbloedpaardjes zitten :Y) )

Super prestatie van dit dier en de cijfers liegen er niet om! Zeer hoge punten qua dressuur kwaliteit maar gezien de foto ook zeker veel kwaliteit met springen ;)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:10

MLoeser schreef:
CounTree schreef:

Ik ben niet helemaal eens. Ik ken een aantal halfbloeds, heb zelf ook een, en zou niet zeggen dan ze niet gemoedelijk en mensgericht zijn. Die van mij is zeker mens gericht, maar heeft natuurlijk veel te maken met opvoeding ;)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:10

Zeker een voor mijn merrie :o

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:39

hmm ziet er inderdaat een zalige galop uit. Kheb het wel altijd jammer gevonden dat die arabiertjes niet groot komen. Stel je voor, zo'n fijn arabiertje met als schoft 1.70 :-)

http://www.youtube.com/watch?v=r9epmAh-GWM

Ik heb zelf ook ene merrie van 4, haar vader was een witte volbloed arabier. Ze heeft een super mensgericht en nieuwschierig karakter, kan redelijk heet worden, is werkwillig en heeft super veel uitstraling. Haar galop is wel (nog niet) zo goed. Ze loopt nogal op de voorhand en wisseld vaak vanachter.
Laatst bijgewerkt door charlie1989 op 25-02-10 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:40

Daarom spreek ik ook over "vaak" en niet "altijd" Er zijn ook genoeg halfbloedjes te vinden die wel een fijn karakter hebben. Het karakter van het andere dier speelt mee, en altijd nog de omgeving en opvoeding. ;)

@charlie1989: Als je die weet te vinden mag je bellen :P Dan zou ik de bankpas te voorschijn halen :=

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:43

MLoeser schreef:
Daarom spreek ik ook over "vaak" en niet "altijd" Er zijn ook genoeg halfbloedjes te vinden die wel een fijn karakter hebben. Het karakter van het andere dier speelt mee, en altijd nog de omgeving en opvoeding. ;)

@charlie1989: Als je die weet te vinden mag je bellen :P Dan zou ik de bankpas te voorschijn halen :=

ja, misschien moet de fokkerij een aparte tak maken met rijpaard arabiertjes:) en dan vooral ook gaan selecteren op schoft ;)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:26

Misschien een stomme vraag maar ik ben een klein beetje :o?

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe dit kan? Ik snap niet goed hoe een arabisch volbloed in het Hannover stamboek kan komen. Ik bedoel, het zijn toch 2 totaal verschillende rassen? Mag eventueel ook pb als het offtopic gaat.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:28

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat voegt dit toe aan het ras? Wat hoopt men hiermee te verbeteren?

Ik heb heel weinig verstand van fokkerij, maar zie erg vaak op bokt de mededelingen: 'fok binnen het ras' en 'dit is geen fokken maar vermeerderen'. Zelf heb ik absoluut niets tegen op een beetje vreemd bloed, maar was wel benieuwd naar de redenen :)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:41

Alle warmbloed lijnen voeren enigzins Volbloed en/of Arabisch Bloed, dus waarom een zuivere hengst in een stamboek vol kruisingen? Lijkt me nogal duidelijk, iets wat tegenwoordig met ALLE rassen gebeurt, veredeling :+

Een Volbloed voert juist geen 'vreemd' bloed zoals eerder verwoord, de huidige warmbloed voert 'vreemd' bloed, gezien dit een mengelmoes is van diverse bloedlijnen :o dit om juist het 'ideale' sportpaard te krijgen.

Nee ik zeg dit niet als AV liefhebber, ben al jaren actief in de warmbloed fokkerij dus heb er zo wel mijn weet van :Y)

Daarnaast ben ik er niet mee eens om een 'grotere' AV te fokken, een AV van 1.70m? Daar verlies je toch echt de rasstandaard mee en het geheel van de AV, er zijn zat Arabieren die steeds meer boven de 1.60m komen, puur door het doorfokken op maat, dat geeft naar mijn idee echt geen meerwaarde aan het ras. Tot 1.60m gaat nog maar daarboven moet het echt niet verder komen.

Dus daarbij antwoord op voorgaande vragen.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:10

charlie1989 schreef:
MLoeser schreef:

ja, misschien moet de fokkerij een aparte tak maken met rijpaard arabiertjes:) en dan vooral ook gaan selecteren op schoft ;)

Ik ken een fijne sport arabier die te koop is - heeft SWG en endurance gelopen, heel leuk paard. Ken ook nog een halfbloedje die te koop is, jong (drie jaar, v ) en krijgt ook een zeer goed opvoeding :D

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:15

RheaLover schreeft,

"Daarnaast ben ik er niet mee eens om een 'grotere' AV te fokken, een AV van 1.70m? Daar verlies je toch echt de rasstandaard mee en het geheel van de AV, er zijn zat Arabieren die steeds meer boven de 1.60m komen, puur door het doorfokken op maat, dat geeft naar mijn idee echt geen meerwaarde aan het ras. Tot 1.60m gaat nog maar daarboven moet het echt niet verder komen."

Absoluut, het leukste aan een arabier is zijn maat!

Voor de AVS liefhebbers, natuurlijk zijn meer leukere dingen aan een arabier!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:17

Wat een prachtdier! Zeker een aanwinst voor het stamboek :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:51

Mooi dat er weer eens een arabier is goedgekeurd, die mogen we dus ook gaan gebruiken voor het KWPN. :D

AV kan hardheid geven en veredelen. Bovendien geeft een AV een enorm uithoudingsvermogen mee, wat natuurlijk gewenst is in een sportpaard. De Engels volbloeden zijn van oorsprong gefokt uit volbloed arabieren, en die Engelse volbloeden ook tegenwoordig nog regelmatig gebruikt binnen de sportpaarden fokkerij. Binnen het NRPS worden weer vaker volbloed arabieren gebruikt. Ik heb al vele fijne sportpaarden gezien van een arabische vader x KWPN moeder en als ik ooit eens een geschikte merrie heb, dan zou ik graag eens een veulen van een goeie arabier erbij fokken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:21

charlie1989 schreef:
hmm ziet er inderdaat een zalige galop uit. Kheb het wel altijd jammer gevonden dat die arabiertjes niet groot komen. Stel je voor, zo'n fijn arabiertje met als schoft 1.70 :-)

http://www.youtube.com/watch?v=r9epmAh-GWM

Ik heb zelf ook ene merrie van 4, haar vader was een witte volbloed arabier. Ze heeft een super mensgericht en nieuwschierig karakter, kan redelijk heet worden, is werkwillig en heeft super veel uitstraling. Haar galop is wel (nog niet) zo goed. Ze loopt nogal op de voorhand en wisseld vaak vanachter.

Ik word op zijn zachtst gezegd niet echt vrolijk van dit filmpje. Als dit de kwaliteit is die ze nodig hebben bij Hannover dan glijden ze behoorlijk af.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:29

Ik ga het filmpje bekijken (had het nog niet gezien dus). :)

Ik moet zeggen dat hij mij niet direct meevalt/opvalt als sportpaard, maar aan de andere kant... De meeste volbloeden vallen me ook niet mee, terwijl ze erg goeie nakomelingen kunnen geven in de generaties erna. Ik denk niet dat je voor zo'n hengst kiest vanwege de geweldige gangen o.i.d. maar eventueel wel vanwege de andere kwaliteiten die je graag in je merriestam wilt verankeren. Je moet verder vooruit denken naar mijn idee als je ervoor kiest met een AV of een EV te fokken binnen je sportpaarden fokkerij.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:05

Ben ook niet kapot van het filmpje, maar lichtvoetig issie wel. :D

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:37

Lante schreef:
AV kan hardheid geven en veredelen. Bovendien geeft een AV een enorm uithoudingsvermogen mee, wat natuurlijk gewenst is in een sportpaard. De Engels volbloeden zijn van oorsprong gefokt uit volbloed arabieren, en die Engelse volbloeden ook tegenwoordig nog regelmatig gebruikt binnen de sportpaarden fokkerij. Binnen het NRPS worden weer vaker volbloed arabieren gebruikt. Ik heb al vele fijne sportpaarden gezien van een arabische vader x KWPN moeder en als ik ooit eens een geschikte merrie heb, dan zou ik graag eens een veulen van een goeie arabier erbij fokken.

Maar verlies je dan niet de kenmerken die het stamboek voert? Ik snap dat vreemd bloed goed kan zijn binnen een stamboek, en ik vind het ook een goede zaak hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het lijkt me dat de nakomelingen van deze hengst eigenlijk teveel Arabisch bloed voeren om nog een Hannoveraan te kunnen worden genoemd? Of werkt dat niet zo?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:15

Bedankt voor de uitleg :D

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:23

Saar88 schreef:
Maar verlies je dan niet de kenmerken die het stamboek voert? Ik snap dat vreemd bloed goed kan zijn binnen een stamboek, en ik vind het ook een goede zaak hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het lijkt me dat de nakomelingen van deze hengst eigenlijk teveel Arabisch bloed voeren om nog een Hannoveraan te kunnen worden genoemd? Of werkt dat niet zo?

Zie onderstaand :o een NRPS is toch ook een NRPS ondanks dat er gemiddeld 80% Arabisch Bloed inzit. ;)
Citaat:
Alle warmbloed lijnen voeren enigzins Volbloed en/of Arabisch Bloed, dus waarom een zuivere hengst in een stamboek vol kruisingen? Lijkt me nogal duidelijk, iets wat tegenwoordig met ALLE rassen gebeurt, veredeling

Een Volbloed voert juist geen 'vreemd' bloed zoals eerder verwoord, de huidige warmbloed voert 'vreemd' bloed, gezien dit een mengelmoes is van diverse bloedlijnen dit om juist het 'ideale' sportpaard te krijgen.