Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
CounTree schreef:Karakter en temperament 10!!! Daar gaan de vooroordelen van de Araklier![]()
MLoeser schreef:CounTree schreef:Karakter en temperament 10!!! Daar gaan de vooroordelen van de Araklier![]()
Arabische Volbloeden Hebben eigenlijk altijd een heerlijk karakter om mee te werken! Helaas erven halfbloedjes vaak wel het hete/sensibele, maar niet het gemoedelijke en mensgrichte van de Arabier, en daardoor komen de volbloeden volgens mij ook in slecht daglicht te staan.

CounTree schreef:MLoeser schreef:Arabische Volbloeden Hebben eigenlijk altijd een heerlijk karakter om mee te werken! Helaas erven halfbloedjes vaak wel het hete/sensibele, maar niet het gemoedelijke en mensgrichte van de Arabier, en daardoor komen de volbloeden volgens mij ook in slecht daglicht te staan.
Wauw...wat heb je dat super omschreven. Ik deel deze mening 100%.![]()
Juiste omgang komt daarbij natuurlijk ook kijken, maar dat geldt eigenlijk voor elk dier.
misschien dat men dan toch wat meer respect gaat krijgen voor de AV (men moest eens weten hoeveel volbloed in hun heilige warmbloedpaardjes zitten
)
MLoeser schreef:CounTree schreef:Karakter en temperament 10!!! Daar gaan de vooroordelen van de Araklier![]()
Arabische Volbloeden Hebben eigenlijk altijd een heerlijk karakter om mee te werken! Helaas erven halfbloedjes vaak wel het hete/sensibele, maar niet het gemoedelijke en mensgrichte van de Arabier, en daardoor komen de volbloeden volgens mij ook in slecht daglicht te staan.

Dan zou ik de bankpas te voorschijn halen
MLoeser schreef:Daarom spreek ik ook over "vaak" en niet "altijd" Er zijn ook genoeg halfbloedjes te vinden die wel een fijn karakter hebben. Het karakter van het andere dier speelt mee, en altijd nog de omgeving en opvoeding.
@charlie1989: Als je die weet te vinden mag je bellenDan zou ik de bankpas te voorschijn halen

dit om juist het 'ideale' sportpaard te krijgen.
charlie1989 schreef:MLoeser schreef:Daarom spreek ik ook over "vaak" en niet "altijd" Er zijn ook genoeg halfbloedjes te vinden die wel een fijn karakter hebben. Het karakter van het andere dier speelt mee, en altijd nog de omgeving en opvoeding.
@charlie1989: Als je die weet te vinden mag je bellenDan zou ik de bankpas te voorschijn halen
ja, misschien moet de fokkerij een aparte tak maken met rijpaard arabiertjes:) en dan vooral ook gaan selecteren op schoft

charlie1989 schreef:hmm ziet er inderdaat een zalige galop uit. Kheb het wel altijd jammer gevonden dat die arabiertjes niet groot komen. Stel je voor, zo'n fijn arabiertje met als schoft 1.70
http://www.youtube.com/watch?v=r9epmAh-GWM
Ik heb zelf ook ene merrie van 4, haar vader was een witte volbloed arabier. Ze heeft een super mensgericht en nieuwschierig karakter, kan redelijk heet worden, is werkwillig en heeft super veel uitstraling. Haar galop is wel (nog niet) zo goed. Ze loopt nogal op de voorhand en wisseld vaak vanachter.

Lante schreef:AV kan hardheid geven en veredelen. Bovendien geeft een AV een enorm uithoudingsvermogen mee, wat natuurlijk gewenst is in een sportpaard. De Engels volbloeden zijn van oorsprong gefokt uit volbloed arabieren, en die Engelse volbloeden ook tegenwoordig nog regelmatig gebruikt binnen de sportpaarden fokkerij. Binnen het NRPS worden weer vaker volbloed arabieren gebruikt. Ik heb al vele fijne sportpaarden gezien van een arabische vader x KWPN moeder en als ik ooit eens een geschikte merrie heb, dan zou ik graag eens een veulen van een goeie arabier erbij fokken.

Saar88 schreef:Maar verlies je dan niet de kenmerken die het stamboek voert? Ik snap dat vreemd bloed goed kan zijn binnen een stamboek, en ik vind het ook een goede zaak hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het lijkt me dat de nakomelingen van deze hengst eigenlijk teveel Arabisch bloed voeren om nog een Hannoveraan te kunnen worden genoemd? Of werkt dat niet zo?
een NRPS is toch ook een NRPS ondanks dat er gemiddeld 80% Arabisch Bloed inzit.
Citaat:Alle warmbloed lijnen voeren enigzins Volbloed en/of Arabisch Bloed, dus waarom een zuivere hengst in een stamboek vol kruisingen? Lijkt me nogal duidelijk, iets wat tegenwoordig met ALLE rassen gebeurt, veredeling
Een Volbloed voert juist geen 'vreemd' bloed zoals eerder verwoord, de huidige warmbloed voert 'vreemd' bloed, gezien dit een mengelmoes is van diverse bloedlijnen dit om juist het 'ideale' sportpaard te krijgen.