Anky verwacht geen plaatsing meer voor Wereldbekerfinale

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky verwacht geen plaatsing meer voor Wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:14

http://www.telegraaf.nl

Afbeelding
Anky en Salinero
foto: http://www.sjoert.com

"Ik ben afhankelijk van de resultaten van Adelinde en Imke"

Die Winterspelen in Vancouver mogen dan op een onmogelijke tijd uitgezonden worden – met negen uur tijdsverschil kijken wij in Nederland ’s nachts tv als we het live volgen – ik ben toch al menig keer mijn bed uit geweest. Dan slaap ik een paar uurtjes, word wakker, kijk naar de prestaties van de Nederlanders en ga razendsnel mijn bed weer in om de volgende dag nog enigszins fatsoenlijk de dag door te komen. Vooral de resultaten in het schaatsen spreken natuurlijk tot de verbeelding. Met Sven Kramer, Mark Tuitert en Ireen Wüst is Nederland gewoon al drie gouden medailles rijker.

Tot gisteravond was ik het meest onder de indruk van Kramer. De verwachtingen rond de Fries waren ongekend in aanloop naar de Spelen. Iedereen ging er vanuit dat hij de 5 kilometer wel weer zou winnen. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Ondanks of misschien wel dankzij de enorme druk op zijn schouders perste hij absoluut het beste uit zichzelf. Met overmacht en een olympisch record flikt hij het dan.

Maar gisteren werd weer duidelijk wat een raar fenomeen de Olympische Spelen zijn. Dat Kramer op ramkoers lag tijdens de 10 kilometer, maar gediskwalificeerd werd vanwege een verkeerde wissel, is typisch iets voor het grootste sportspektakel ter wereld. Daar gebeuren altijd dingen, die niemand verwacht. Zo kan een Zuid-Koreaan ineens de snelste zijn op de langste schaatsafstand. Als ik het zo zie, denk ik toch dat de mentale druk te groot was voor kamp-Kramer.

De gouden plakken van Ireen Wüst en Mark Tuitert kenden een andere dimensie. Meer verrassend. Wüst heeft tegenslagen gekend de afgelopen twee, drie jaar, maar zij herhaalt toch weer haar stunt van vier jaar geleden. En Mark Tuitert is gewoon een ongelofelijk leuke vent, die je zijn werelddag van harte gunt! Een fantastische surprise. En dat de Nederlandse schaatsers de konings- en koninginnenrit winnen, zegt toch wel iets over onze overmacht in het schaatsen.

Mijn eigen favoriet deze Spelen komt echter uit het skiën. Ik ben fan van Bode Miller. De Amerikaan heeft in mijn ogen een fantastische wedstrijdmentaliteit. Hij skiet louter omdat hij dat het allermooiste vindt om te doen. De eer en prijzen zijn bij hem van ondergeschikt belang en dat is eigenlijk ook wat hij zijn collega’s verwijt: dat zij het skiën veel te beroepsmatig benaderen. Ik denk ook dat hij daarom al drie medailles heeft behaald: goud op de supercombinatie, zilver op de Super-G en brons op de afdaling. Je ziet de passie er bij hem afstralen. En daarbij is hij redelijk excentriek en gaat hij gewoon zijn eigen gang.

Het inspireert mij enorm. Desalniettemin moet ik zelf in de dressuur een stapje terug doen. Ik verwacht me niet te plaatsen voor de komende wereldbekerfinale in Den Bosch (24-28 maart). Ik heb dit winterseizoen wat pech gekend. Tijdens de wereldbeker in Lyon waren er te weinig ruiters aan de start, waardoor ik voor mijn zege daar niet het volle pond aan punten kreeg. Een paar weken later kreeg IPS Painted Black plotseling koorts vlak voor we naar Frankfurt vertrokken. Weer een week daarna zaten er nog medicijnen in zijn bloed, waardoor ik hem niet kon starten tijdens het concours van Mechelen.

Natuurlijk blijft de deur op een kier. Maar ik heb het nu niet meer zelf in de hand. Ik ben afhankelijk van de resultaten van de Nederlandse amazones Adelinde Cornelissen en Imke Schellekens-Bartels, die ook in Göteborg komend weekeinde meerijden. Slechts drie Nederlanders mogen de finale rijden en Edward Gal is al zeker. Dus het gaat eigenlijk tussen ons drie. Er was nog een mogelijkheid, die ik had kunnen aangrijpen: ik had Neumünster kunnen rijden en dan gelijk door naar Göteborg. Dan had ik op beide evenementen punten bij elkaar kunnen sprokkelen. Maar logistiek was dat voor paarden en familie ondoenlijk.

Ik ga dus alleen naar Göteborg. En daarna focus ik me alweer op het zomerseizoen. Het is een afweging waar ik goed mee kan leven. Het WK in Kentucky staat over een half jaar alweer op het programma en ik wil toch echt wel kijken hoever ik met Salinero of Painted Black kom.

Anky van Grunsven.

Getup

Re: Anky verwacht geen plaatsing meer voor Wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:17

Heb t even niet zo gevolgd, maar heeft ze de kwalificaties alleen met PB gereden, nee toch? Een WB finale zonder Anky....zou raar zijn.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:18

Wat een mooi en inspirerend stuk om te lezen.
Ik vind het toch altijd erg fijn om de verhalen van Anky te lezen, ze is erg open.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:18

Ik hoop voor haar dat ze er alsnog bij de eerste 3 zou kunnen komen, zou ik wel heel tof voor haar vinden, al verdienen de andere ruiter het natuurlijk ook. :D Ben benieuwd wie de 2 andere Nederlanders gaan worden!
Helma_Amber, daar sluit ik me bij aan!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:20

Wat Helma_Amber al zegt, een mooi stuk :j
Anky zet haar verhalen altijd fijn neer en zo ook deze keer. Fijn dat ze er zo mee kan omgaan!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:21

Leuk stukje! Ik ben wel heel erg benieuwd inderdaad of ze in Den Bosch nog aan de start komt, maar het is Adelinde en Imke natuurlijk ook van harte gegund!

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:26

Inderdaad een leuk stukje!!
Jammer dat de 4 beste dressuur ruiters amazones niet alle 4 mee mogen doen!!
Vind eigenlijk dat ze er alle 4 gewoon thuis horen!
Maar regels zijn regels ook voor de top van de dressuur!!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:53

Mooi, en lief stuk.
Ik vind het persoonlijk jammer dat Anky snel(ler) in het slechte daglicht word gezet door de pers/ect, volgens mij is het een mens wat alles/veel goed bedoeld.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:14

Weer een heel leuk stuk!! :D
Lees ze altijd graag, en ja,
ook ik gun het ze alle 4 om in Den Bosch te mogen rijden, mag de beste winnen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:14

Raar, wereldbeker zonder Anky, maar opsich, ik denk dat Anky aan het einde van haar carriere zit.

Maar er gaan toch altijd 4 ruiters? Dus dat zou betekenen, Edward, Adelinde, Imke en Anky toch?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:38

ik sluit me volledig bij helma-amber aan,
Anky is altijd erg open in haar schrijven, en daardoor zijn haar stukken ook altijd fijn om te lezen!!

marjoow, ik denk dat je je daar een beetje in vergist,
dat dat anky nog lang niet aan de top van haar carriere zit.
wie weet wat er allemaal nog op haar pad komt!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:42

Nouja, ik vind Anky al lang niet meer zo goed als vroeger.
De top heeft ze echt al wel gehaald. Wat moet ze nog meer bereiken?
Ze heeft volgens mij op elke discipline al een gouden plak.

Anky-hype is een beetje voorbij. Edward is nu aan zet, met Totilas.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:44

op dit moment is idd edward aan zet,
maar weet jij wat er over een jaar of wat gebeurd????

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:45

Als Anky inmiddels 60 is?

Nee, ik denk dat Anky voorbij is. Ook te zien aan de resultaten die ze de laatste tijd behaalt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:47

er rijden nog genoeg ruiters mee die de 70 al gepaseerd zijn,
en ook die rijden nog steeds hoge procenten.

njaa we verschillen duidelijk van mening.
ik denk dat wij in nederland steeds betere paarden fokken,
mischien komt er wel een "nieuwe" totilas bij anky...
majah dat weet je nooit natuurlijk

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:53

M_D_H schreef:
er rijden nog genoeg ruiters mee die de 70 al gepaseerd zijn,
en ook die rijden nog steeds hoge procenten.

njaa we verschillen duidelijk van mening.
ik denk dat wij in nederland steeds betere paarden fokken,
mischien komt er wel een "nieuwe" totilas bij anky...
majah dat weet je nooit natuurlijk

Nou met jou ben ik het wel eens, je weet nooit waar zij misschien wel in "stilte" op rijd. Misschien heeft zij thuis wel een super troef staan en deze nog graag even voor zichzelf houd voordat ze daarmee naar buiten treed.
Het zou mij niets verbazen als ze ineens weer met een topper op de proppen komt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:54

Nou ja zeg Marjoow dat mag ook best wat minder kritisch zijn. Anky rijdt nog steeds haar topscores zoals altijd. Alleen laten de juryleden zich nu wat inpakken door Totilas. Denk dat dat de komende jaren ook wel wat zal minderen. Salinero moet echt niet onderdoen voor Parzival. Het zal misschien raar aan doen een Wereldbekerfinale zonder Anky maar ze zal best wel willen knallen in Kentucky dus logisch dat ze zich nu daar op concentreert en haar trainingen nu daar op aanpast.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:54

zoals ze ook in eens met salinero aan kwam ;)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:08

Pfff wat hebben de OS in Vancouver met de wereldbeker finale te maken?? Ik zie 5 alinea's over Vancouver en hehe eindelijk paar alinea's nieuws wat wel thuis hoort op bokt :o

Moet eerlijk zeggen dat Anky haar hoogtepunt inmiddels wel bereikt heeft, tijd om plaats te maken voor nieuw en fris talent.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:31

Ik denk dat Anky dr hoogte punt al bereikt heeft. Tenzij zij een andere topper in de dop klaar heeft staan!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:34

RhealLover schreef:
Pfff wat hebben de OS in Vancouver met de wereldbeker finale te maken?? Ik zie 5 alinea's over Vancouver en hehe eindelijk paar alinea's nieuws wat wel thuis hoort op bokt :o

Omdat er in alinea 6 staat dat het haar inspireert misschien?

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:39

Belady schreef:
Ik denk dat Anky dr hoogte punt al bereikt heeft. Tenzij zij een andere topper in de dop klaar heeft staan!

Maar wie heeft dan zijn toppunt bereikt? Anky, Painted Black, Salinero of beide??

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:41

GirlyMelis schreef:
Belady schreef:

Maar wie heeft dan zijn toppunt bereikt? Anky, Painted Black, Salinero of beide??

Ik denk zowizo dat je niet naar Anky of een paard in het bijzonder moet kijken, maar de combinatie moet beoordelen.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:44

Precies dat lijkt mij ook!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:02

Marjoow schreef:
Als Anky inmiddels 60 is?

Nee, ik denk dat Anky voorbij is. Ook te zien aan de resultaten die ze de laatste tijd behaalt.

Die resultaten zijn nog hetzelfde als voorheen, hoger zelfs. Maar Totilas wordt dusdanig hoog gepunt dat het lijkt alsof zij achteruit gaat. En ik denk niet dat Anky voorbij is, ik denk eerder dat er een hype rond Edward en Totilas is. :+