Belgische paardentrainer in de cel in Abu Dhabi

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Belgische paardentrainer in de cel in Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:50

http://www.nieuwsblad.be/

Tom Schoukens, een 28-jarige paardentrainer uit Koksijde, zit sinds vorige week maandag in de cel in Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten. 'De onzekerheid is hard om te dragen', zegt zijn vriendin.

We dachten dat Tom na verhoor zou mogen beschikken. Intussen zit hij al anderhalve week opgesloten. Aanvankelijk in een kooi, nu in een cellencomplex. We hebben amper contact', zucht Cathy Tamsin. Haar vriend Tom Schoukens is trainer van Arabische volbloedpaarden en vertrok op 19 januari naar de Verenigde Arabische Emiraten. Vorige week maandag werd hij opgepakt in Abu Dhabi.

'Tom was met een collega iets gaan drinken in een hotelbar. Nadien nam hij de taxi naar zijn hotel, maar daar liep het fout. Aan de lobby was een opstootje aan de gang waar Tom niets mee te maken had. Op een bepaald moment zei hij iets tegen een vrouwelijke agent, waardoor hij in de boeien werd geslagen. In de Emiraten mag je niet kijken naar een vrouw. Daarom wordt hij nu beschuldigd van aanranding. Er heerst ook een nultolerantie tegenover alcohol op straat, terwijl Tom wel iets gedronken had. Maar hij was van plan om een taxi te nemen naar zijn hotel. Het hele verhaal is te gek voor woorden.', Aldus Cathy.

Tom Schoukens is samen met zijn broer Glenn zaakvoerder van Schoukens Training Center in Koksijde. Sinds 2003 trainen ze Arabische volbloedpaarden op een indrukwekkend domein aan de kust. Tom en Glenn horen bij de wereldtop in het trainen, klaarzetten en begeleiden van volbloeden. In december vorig jaar werden ze nog wereldkampioen in Parijs met Najdah al-Zobiar, een paard dat eigendom is van sjeik al-Zobair Stud Sharjah.

De familie Schoukens is radeloos. 'Toms job is zijn leven. Hij heeft hard gewerkt om te staan waar hij nu staat. Samen met zijn broer verblijft hij verschillende maanden in het Midden-Oosten in opdracht van de sjeiks. Tom is ook een heel verantwoordelijk iemand. Nooit heeft hij problemen gehad.' Cathy is ondertussen zelf ook in Abu Dhabi. 'Hij mag één keer per week bezoek ontvangen en om de twee weken bellen. Ik heb Tom intussen heel even kunnen gezien. Hij is gebroken, begrijpt niet wat er gebeurt. De mensen in de gevangenissen zijn vriendelijk, maar de omstandigheden zijn bedroevend.'

Schoukens moet zondag voor de rechter verschijnen. 'Normaal gezien toch', zucht Cathy. 'De zitting werd deze week al twee keer uitgesteld, dus we houden ons hart vast. We hebben al contact opgenomen met de ambassade, maar zij kunnen ons niet helpen. Het is bang afwachten. Hopelijk komt zondag een einde aan deze nachtmerrie.'

NiNM

Re: Belgische paardentrainer in de cel in Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:57

Pff das niet niks, hopen dat het goed komt!!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:00

Inderdaad, dat is het enige wat ze nu nog kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:00

Nou dat is lekker als je daar in de bak beland.
Overgeleverd aan zulke lui.
Hopen dat zijn opdrachtgevers wat voor hem kunnen betekenen.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:02

Wat verschrikelijk! Zoiets verwacht je natuurlijk niet als je even wat zegt..
Vreselijk ook dat er dit soort onzin nog bestaat op de wereld.. Als je naar vrouwen kijkt word je opgepakt.. Het is niet normaal dat dit nog kan.. Hopelijk is het zondag klaar voor hun, je moet er toch niet aan denken dat je zoiets overkomt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:04

Wij vinden dat niet normaal, maar de mensen in die landen wel, is een andere cultuur.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:06

s'lands wijs, s'lands eer.
Zo zie je maar weer dat je in het buitenland (zeker aldaar .. ) erg voorzichtig moet zijn. Ik hoop inderdaad dat zijn opdrachtgevers invloedrijker zijn dan de Belgisch ambassade!! %)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:06

Tsja, dat is je aanpassen aan de cultuur van het land. Je wordt opgepakt als je hun wetten overtreed. Dat is nou eenmaal zo.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:14

Misschien is dan een vrouwelijke agente ook niet handig? Als je ze niet aan mag kijken/tegen ze praten. Verder vind ik het wel heel kort door de bocht hoor, de reacties van dat is nu eenmaal hun cultuur. Draai het om naar hier, hier worden ook rare dingen gedaan door buitenlanders. En wij moeten toch ook toleranter zijn?! Nee, voor slechts het aankijken vind ik dit echt een afschuwelijke situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:15

Hij zal ook wel iets gezegd hebben hoor

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:17

En die sjeik waar hij voor werkt dan? Doet die niks? Lekkere baas....

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:18

Heel sneu allemaal, maar hij had daar geen alcohol moeten drinken. Dat soort dingen weet je van te voren. Hoewel de straf natuurlijk buiten proportioneel is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:20

vind het toch maar vreemd dat ze dan een vrouw agent laten zijn als niemand ze mag aanspreken. Lijkt me behoorlijk krom. De volgende keer moeten die Sjeiks hun paarden maar naar België brengen om te trainen.

Ze zouden toch wel meer begrip mogen hebben voor buitenlanders. Je kan niet van alle wetten op de hoogte zijn. Hun cultuur is het misschien wel maar niet meer van deze moderne tijd. De Katholieken van nu gedragen zich ook niet meer zoals in de middelleeuwen. In het midden-oosten denken ze nog veel te middelleeuws die mannen en daarom ook nog altijd die conflicten daar onderling. net zoals ik china nu overdreven vind reageren op Obama omdat hij de Dalai Lama heeft gesproken.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:23

Hele nare situatie zeg !

Er zal gerust wel iets voorgevallen zijn je wordt natuurlijk niet zomaar in een cel gegooid.

Hopelijk komt het snel weer goed en kan hij vrijuit

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:25

Dat er een hele lage alcoholtolerantie is wel overal bekend, je neemt dus sowieso een bewust risico om daar te drinken. Maar een vrouwelijke agent aanspreken wist ik ook niks van.

Hopelijk komt alles in orde

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:27

mickydo schreef:
Hele nare situatie zeg !

Er zal gerust wel iets voorgevallen zijn je wordt natuurlijk niet zomaar in een cel gegooid.

Hopelijk komt het snel weer goed en kan hij vrijuit

Oh ja hoor, daar ga je voor vrijwel niets de cel in. Ze zouden het daar iets makkelijker moeten doen en hier juist wat strenger.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:30

petraaken schreef:
vind het toch maar vreemd dat ze dan een vrouw agent laten zijn als niemand ze mag aanspreken. Lijkt me behoorlijk krom. De volgende keer moeten die Sjeiks hun paarden maar naar België brengen om te trainen.

Ze zouden toch wel meer begrip mogen hebben voor buitenlanders. Je kan niet van alle wetten op de hoogte zijn. Hun cultuur is het misschien wel maar niet meer van deze moderne tijd. De Katholieken van nu gedragen zich ook niet meer zoals in de middelleeuwen. In het midden-oosten denken ze nog veel te middelleeuws die mannen en daarom ook nog altijd die conflicten daar onderling. net zoals ik china nu overdreven vind reageren op Obama omdat hij de Dalai Lama heeft gesproken.

Dat je hun cultuur niet meer van deze tijd vindt, komt omdat je hier bent opgegroeit. Dat heet Etnocentrisme, je hebt je eigen normen en waarden en beoordeeld die van een ander naar die maatstaven. Zij zullen onze wetten/cultuur niet vinden kunnen.

Maar dan nog: wet = wet en daar heb je je aan te houden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:32

Als ik me niet vergis is was abu dhabi vroeger niet zo streng,

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:47

Vjestagirl schreef:
Dat je hun cultuur niet meer van deze tijd vindt, komt omdat je hier bent opgegroeit. Dat heet Etnocentrisme, je hebt je eigen normen en waarden en beoordeeld die van een ander naar die maatstaven. Zij zullen onze wetten/cultuur niet vinden kunnen.

Wat dacht je van mensenrechten en een eerlijk proces? Dat laatste is iets wat hij waarschijnlijk nooit zal krijgen. Ik vind het ook behoorlijk krom allemaal. Wel van alles uit het westen willen halen en dan vervolgens mensen die vanuit hier daar komen werken zo behandelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:52

Fleurtje100 schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat dacht je van mensenrechten en een eerlijk proces? Dat laatste is iets wat hij waarschijnlijk nooit zal krijgen. Ik vind het ook behoorlijk krom allemaal. Wel van alles uit het westen willen halen en dan vervolgens mensen die vanuit hier daar komen werken zo behandelen.

Het zal daar gaan wat volgens hen eerlijk is, volgens hun wet en hun rechter. Dat is zoals het daar eerlijk is. Dat jij dat niet eerlijk vind is weer etnocentrisme.

Wat ik niet snap is dat hij daarheen gaat zonder dat hij de wetten van het land kent (dit soort dingen zijn essentieel om te weten).

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel lullig voor hem, maar hij heeft de wet gebroken, en daar word je nou eenmaal voor gestraft.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:55

Wetten zijn wetten, akkoord .. Maar ik vraag me dan toch ook wel af zoals menig andere bokkers wat een vrouwelijke agente dan op straat loopt te doen ? Stel je voor (ff overdrijven) dat je als man wordt neergestoken op straat en er staat een vrouwelijke agente -> ja die mag je niet aankijken, laat staan om hulp vragen ..... >;)

Overigens vind ik het heel sneu voor de familie en hopelijk komt alles asap in orde! Had nog nooit van hen gehoord maar ga straks gelijk even googelen, kan misschien wel interessant zijn voor mijn paard. (dus bij deze bedankt voor 'de reclame' :Y) )

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:00

Zucht, er bestaan ook internationale verdragen en er zijn internationaal vastgestelde rechten van de mens. Heeft niks met etnocentrisme te maken maar wel wat de meerderheid van de mensheid als eerlijk en rechtvaardig beschouwt.
Maar misschien moet je dan wel gewoon nooit in dergelijke landen komen. Je zou maar per ongeluk iemand aankijken....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:02

Sammie schreef:
http://www.nieuwsblad.be/

'Tom was met een collega iets gaan drinken in een hotelbar. Nadien nam hij de taxi naar zijn hotel, maar daar liep het fout. Aan de lobby was een opstootje aan de gang waar Tom niets mee te maken had. Op een bepaald moment zei hij iets tegen een vrouwelijke agent, waardoor hij in de boeien werd geslagen. In de Emiraten mag je niet kijken naar een vrouw. Daarom wordt hij nu beschuldigd van aanranding. Er heerst ook een nultolerantie tegenover alcohol op straat, terwijl Tom wel iets gedronken had. Maar hij was van plan om een taxi te nemen naar zijn hotel. Het hele verhaal is te gek voor woorden.', Aldus Cathy.

Er zal wel wat meer voorgevallen zijn dan dit. Abu Dhabi is, samen met Dubai, het meest vooruitstrevende land in dat gebied wat betreft dit soort zaken. Het is werkelijk onzin dat je een vrouw niet zou mogen aankijken, echt pertinente onzin.
Mijn man is bij ons laatste bezoek ( mijn schoonouders wonen al jaren in de regio, mijn man heeft er tien jaar gewoond en ik ben er zelf ook verschillende keren geweest ) meerdere keren bij de douane door een vrouwelijke agent geholpen.......denk toch echt dat je die dan wel in de ogen moet kijken, we zijn echt niet opgepakt. Zo kan ik nog legio voorbeelden bedenken.....vrouwen zijn juist heel vrij.

Die nultolerantie wat betreft alcohol is er zeer zeker wel, misschien dat het daar meer mee te maken heeft ;) Overigens is het ook onzin dat Abu Dhabi hier voor een bananenrepubliek wordt uitgemaakt, omdat de zitting twee keer verdaagd is. Hoe vaak denk je dat dat in Nederland voorkomt? Dat gebeurt elke dag.

Het is echt niet allemaal rozengeur en manenschijn daar, net zoals hier niet. Maar hier staat gewoon onzin. Erg slordig van de krant om niet wat meer achtergrond te onderzoeken en klakkeloos de emotionele ( en begrijpelijke! ) reactie van de familie over te nemen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:06

Erg dom als je regelmatig een paar maanden daar bent en je de regels niet kent of je er niet aan houdt.

Natuurlijk vervelend als je zoiets gebeurd maar hij nam zelf risico.
Dan moet je of iemand in je kennissenkring hebben met invloed of op de blaren zitten.
Je bent nu eenmaal buitenlander dus je valt sneller op en bij fout gedrag ben je de klos.

falko66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:07

Natuurlijk heb je wel vrouwelijke agenten nodig, anders kunnen de mannelijke agenten toch nooit een vrouw aanspreken als dat nodig is.

Hij zal gewoon instinctief hebben gehandeld, en bij ons is het natuurlijk geen probleem als je een vrouw aanspreekt. En in combinatie met alcohol is dit voor de autoriteiten genoeg om in te rekenen. Misschien duurt dit zo lang omdat zijn baas juist wel aan het regelen is?