Friese hengstenhouder heeft spijt van spermafraude

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Friese hengstenhouder heeft spijt van spermafraude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 17:10

http://www.dvhn.nl - Elisabeth Post

Opschudding in de noordelijke paardenwereld. Stiekem liet Romke Annema uit De Westereen hengsten zonder deklicentie Friese merries bevruchten. Op papier meldde hij dat ze gedekt waren door de goedgekeurde stamboekhengst Rypke 321, maar de 21-jarige hengst met een slagje in zijn penis al twee jaar onvruchtbaar. Een doodzonde in de fokkerij.

Verslagen zit hengstenhouden Romke Annema (77) aan de koffietafel bij stoeterij Bommelsteyn in Joure. Tranen vloeien over zijn wangen. De eigenaar van Rypke 321 is gebroken. Maar hij weet het: berouw komt na de zonde. “Ik heb het allemaal zelf gedaan”.

Het was zo makkelijk. Niemand die hem in de schuur van zijn boerderij in de Westereen op de vingers keek als hij Rypke liet springen. Het dier dekte als enige van alle door het Friesch Paarden Stamboek (FPS) goedgekeurde hengsten nog op natuurlijke wijze. Hij weigerde op een fantoom te klimmen en sperma in een kunstschede te doneren.
Merriehouders brachten hun dieren bij Annema en als Rypke zin had om te dekken, dan haalde de hengstenhouder hem van stal. Rypke stond bekend als de hengst met ‘een slag in het pijpje’. Tijdens een sprong was hij een aantal jaren geleden door een merrie flink geraakt en gewond geraakt aan zijn penis; er zat een slag in.
Twee jaar geleden raakte de hengst onvruchtbaar. In plaats van het paard uit de dekdienst te halen, liet Annema Rypke toch iedere keer springen. Als Rypke klaar was zette Annema een jonge, vruchtbare hengst op de merrie om het karwei af te maken. Annema liet merriehouders in de waan dat ze een Rypke-veulen zouden krijgen. De hengstenhouder heeft drie verschillende hengsten gebruikt, waarvan er eentje inmiddels gecastreerd is.
Vorig jaar kwam bij een DNA-test van het FPS aan het licht dat zes in 2009 geboren veulens niet van Rypke zijn. Annema heeft achteraf geen idee waarom hij zijn klanten om de tuin leidde. “Ik ben fout geweest. Ik wilde niemand kwaad doen, maar ik kan niet vertellen waarom ik het gedaan heb”.
Annema heeft er geen moment bij stilgestaan dat hij gesnapt zou kunnen worden. Van computers heeft hij geen verstand, laat staan van DNA-testen. Wellicht is het uit liefde voor de door hem gefokte bijna 21-jarige hengst geweest dat hij tegen beter weten in diens naam hoog wilde houden. Rypke ligt Annema na aan het hart. “Ik vond het verschrikkelijk dat hij niet meer kon dekken. Ik kon het niet verwerken dat het voorbij was. En nou is hij ook nog blind.”
In een brief biedt Annema de 48 benadeelde merriehouders zijn excuses aan. En hij wil ze schadeloos stellen. De gedupeerde paardenhouders krijgen sowieso het dekgeld van 600 euro terug. Veulens van een hengst zonder papier zijn nagenoeg niets waard. Daarom wordt ook gekeken naar wat de waarde van het veulen zou zijn geweest als het Rypke als vaderdier had. Dat verschil zal door Annema worden vergoed. Het schadebedrag kan oplopen tot 150.000 euro. Dat is inclusief een eventuele opgelegde boete van het tuchtcollege van het FPS.
Naast die geldboete kan Annema ook door het stamboek worden geroyeerd. In de paardenfokkerij wordt frauderen met nakomelingen flink afgestraft. Annema heeft Rypke deze week afgemeld bij het stamboek als dekhengst.
Oud-veehouder Annema startte 25 jaar geleden de hengstenhouderij en heeft momenteel dertig fokmerries op stal. Hij draagt het paard en het stamboek een warm hart toe. Jaren draaide hij mee met de Friese Quadrille en samen met zijn vrouw zet hij zich al vijftig jaar in voor het ringsteken met Fries paard en sjees. Annema is deels opgelucht dat zijn geheim, op sterk aandringen van echtgenote Marije, ook aan familie en vrienden is onthuld. Het kan hem niet eens zozeer schelen dat de Rypke-affaire hem een smak geld kost. “Daar komen we wel overheen, maar het feit ligt er nu eenmaal en ik heb er heel erg spijt van”.

verwant bericht
[VN] Onderzoek naar afstamming van nakomelingen Rypke 321

Melanievs

Re: Friese hengstenhouder heeft spijt van spermafraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:12

Eigen schuld, dikke bult :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:13

ah gut wat een trieste zaak, hier zijn alleen maar verliezers.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:13

Sneu voor meneer, maar maakt zijn actie niet goed!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:15

Jee wat een sufferd zeg :(

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:18

Sorry, maar wat is nou weer een slag in het pijpje ? :oo

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:19

Berouw komt altijd na de zonde. Spijtig wat hier is gebeurd, vooral voor de klanten! Denk je een Rypke veulen te hebben.. Maar ook dhr. Annema verdiend een tweede kans.. Hopelijk is het na de betalingen van de schulden opgelost.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:19

wat zonde, denk je een goede hengst te hebben gekozen, zet hij er zomaar een andere op
Zou enorm kwaad zijn als mij dit gebeurd was, en niet alleen vanwege het geld

@ moon, een kromme pie*el

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:20

Ik vindt het toch ook wel weer een triest verhaal hoor..
Al blijft hij zelf natuurlijk schuldige, zo'n oude man die het niet kan verwerken dat zijn hengst het niet meer doet heeft ook wel wat schattigs.. Dessalniettemin erg dom hoor.

Blij dat mijn Rypke een echtechte is... :D

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:24

wel erg triest! maar ja, eigen schuld dikke bult

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:30

Moon schreef:
Sorry, maar wat is nou weer een slag in het pijpje ? :oo

Rypke is ooit tijdens een dekking van een merrie 'beschadigd' hierdoor heeft hij een kromming in zijn penis gekregen. Hij dekt(e) daardoor ook alleen natuurlijk, KI was niet mogelijk om die reden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:37

Mooi dat hij in ieder geval een verklaring af heeft gelegd... Natuurlijk is het eigen schuld en lost het niks op, maar goed... Het is iets.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:38

pff toch wel weer een aantal spellingsfouten in dit nieuwsbericht ;)

Inderdaad heel zuur, alleen maar verliezers.
Maar sorry, heel erg dom van Annema zelf..... waarschijnlijk is hij echt 'zo simpel' dat hij niet heeft stilgestaan bij de consequenties van zijn handelingen, en gedacht heeft aan het feit dat dit soort frauduleuze handelingen natuurlijk makkelijk aan het licht kunnen komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:43

Ondanks de leeftijd zou Dhr Annema toch wel bekend moeten zijn met het fenomeen KI, of DNA test? Hoe komt hij erbij dat niemand er achter zou komen dat een andere hengst voor nakomelingen heeft gezorgd?

Ondanks het berouw dat de hengstenhouder nu toont, zou ik me kunnen voorstellen dat het stamboek hem gaat royeren. Dat hij nu berouw heeft en bekend dat hij heeft gesjoemeld mag geen excuus zijn voor wat hij heeft gedaan. Het gaat wel om de integriteit van het Friese ras.....

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:45

Inderdaad alleen maar verliezers. Erg zuur ook voor de eigenaren van de veulens.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:50

toch best triest. die man leeft helemaal voor de fokkerij en helemaal voor zijn eigen hengst. het is natuurlijk absoluut niet goed te praten want dit hoort gewoon niet.. maar ik vind het wel sneu voor de man.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:51

Citaat:
“Ik ben fout geweest. Ik wilde niemand kwaad doen, maar ik kan niet vertellen waarom ik het gedaan heb”.

Nou dat lijkt me vrij logisch, geld natuurlijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:53

biesbas schreef:
Citaat:
“Ik ben fout geweest. Ik wilde niemand kwaad doen, maar ik kan niet vertellen waarom ik het gedaan heb”.

Nou dat lijkt me vrij logisch, geld natuurlijk.

't leek me gewoon een leuk idee'
:+

nee tuurlijk, komop dat doe je niet zomaar zonder reden, en het feit dat hij éerst de onvruchtbare Rypke liet springen en daarna een andere, jonge hengst het karwei liet afmaken, is toch uit af te leiden dat hij wel degelijk wist waar hij mee bezig was, en zelfs al bezig was het een beetje voor zijn idee 'te verdoezelen'?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:54

Denk niet dat het hem echt om het geld te doen is geweest. Zoveel verdien je niet met een hengst als Rypke hoor.. :) Dat zijn geen veeldekkers en het kost ook wat om ze dekhengst te houden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:58

Moet eigenlijk zeggen dat het dekgeld me 100% meevalt.
Zijn andere friese hengsten ook in deze prijsklasse?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:01

Als ik even mee mag speculeren dan denk ik enkel en alleen:
Trots. Hij kon het niet accepteren dat zijn dekhengst waar hij zo verschrikkelijk trots op is/was niet meer bevruchtte en dat het tijdperk Rypke voorgoed afgesloten werd.
De hengst dekte sowieso al beperkt de laatste jaren, omdat hij natuurlijk dekte en zijn leeftijd hem parten begon te spelen. Rijk werd hij er dus al lang niet meer van. Voordeel is dat je met KI op één sprong wel meerdere merries kunt dekken; met natuurlijk dekken bevrucht je er met wat geluk maar één...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:07

Als het écht een zogenaamd "oud fries boertje" is, dan kan het best wel zo zijn dat hij inderdaad geen kaas heeft gegeten van DNA testen. Dikke kans dat hij niet eens Nederlands spreekt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:09

Heb ik hem nooit horen doen in elk geval haha (Nederlands spreken), maar hij kan het vast wel hoor! De hengst kreeg ook merries van mensen buiten Friesland :P. Hij is een paar keer bij ons thuis geweest toen wij (ik en ex) vlakbij hem woonden. :) Hij is niet onnozel of simpel, maar wel erg van de oude stempel. KI wilde hij niet, dat vond hij maar niks, die moderne onzin. Dan kwamen er ook teveel van één hengst en dat kon ook nooit gezond zijn.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:10

annastasia schreef:
Moet eigenlijk zeggen dat het dekgeld me 100% meevalt.
Zijn andere friese hengsten ook in deze prijsklasse?

Nee, de meeste zitten rond de 1000 euro.
Rypke is goedkoper: oudere, niet heel populaire hengst.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:11

Leer mij koppige Friezen kennen.... ;)