De grote race tussen Rachel Alexandra en Zenyatta zal waarschijnlijk toch wel plaats vinden tijdens de Apple Blossom Invitational. Charles Cella, eigenaar van de betreffende renbaan, liet weten dat de race nu zes dagen later zal plaats vinden, zodat Rachel Alexandra de tijd krijgt om weer helemaal fit aan start te komen.
"We hebben de mogelijkheden nog eens bekeken, en beide eigenaren hebben toegezegd hun paarden mee te laten rennen tijdens de Apple Blossom race. De datum zal nu vrijdag 9 april zijn. Alle andere voorwaarden en condities blijven hetzelfde."
De paarden zullen een afstand van 1 1/8 mijl overbruggen. Wanneer beide dames aan start komen zal er een prijzengeld van maar liefst 5 miljoen dollar beschikbaar zijn. In alle andere gevallen is de prijzenpot gevuld met 500.000 dollar.
Afgelopen woensdag nog liet Jess Jackson, eigenaar van Rachel Alexandra, weten dat de merrie niet klaar zou zijn voor de Apple Blossom op 3 april aanstaande. Toen werd zijn verzoek om de datum te verschuiven nog afgewezen. De eigenaar van de renbaan laat nu echter weten toch gehoor te willen geven aan het verzoek van Jackson.
"Ik heb nog nooit zoveel moeite moeten doen om 5 miljoen dollar weg te kunnen geven. We hebben nu een toegezegde overeenkomst, zolang de gezondheidstoestand van beide paarden het toelaten natuurlijk.
Jerry Moss, eigenaar van de ongeslagen merrie Zenyatta, heeft altijd prima meegewerkt om te zorgen voor een confrontatie tussen de merries. Hij is dan ook bereid om Zenyatta op 9 april aan start te laten verschijnen. "We hebben het er inderdaad overgehad met Charles Cella en Jess Jackson. Ik hoop dat Rachel Alexandra nu wel aanwezig zal zijn op 9 april. Wij zijn er in ieder geval bij."
Eerder deze week liet de eigenaar van Rachel Alexandra opeens weten dat hij met Jerry Moss had afgesproken om de strijd in 3 wedstrijden te beslissen. Moss was hier echter helemaal niet van op de hoogte.
Zenyatta zal weer voor het eerst aan start verschijnen tijdens de Grade 1 Santa Anita Invitational Handicap, op 13 maart in Santa Anita. De merrie werd afgelopen woensdag nog getraind op de Hollywood Park renbaan, waar ze op haar sloffen een uitstekende tijd neerzette voor haar trainer.
Jerry Moss: "We werken ons nu eerst toe naar Santa Margarita. Dat zal nog een maand gaan duren. Zenyatta heeft woensdag een ontzettend goede tijd gelopen in de training en liep nieteens op volle snelheid. We hebben er een goed gevoel over."
"We zullen dit jaar met haar gaan reizen. De Breeders' Cup eind dit jaar is ons ultieme doel en die wordt op Churchill Downs gehouden. Zenyatta zal dus op pad gaan."
Zenyatta is niet meer aan de start verschenen sinds haar overwinning in de Breeders' Cup Classic in november.
Rachel Alexandra, winnares van de titel Paard van het Jaar 2009, heeft in geen vijf maanden meer een wedstrijd gelopen.
Het is inderdaad een behoorlijk vaag gedoe geweest. Eerst niet, toen weer wel, toen weer niet en nu weer wel? Nou, het zal wel goed komen. Het lijkt me wel een mooie race, en ik ben erg benieuwd wie er gaat winnen.
Hopen dat het nu wel door gaat, anders zijn ze nog niets verder
joopie7
Geplaatst: 12-02-10 17:34
Ayasha schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje jammer, deze race.... Een van de twee gaat sowieso de zegenreeks kwijt spelen en da's wel jammer.
Dat is waar, maar het ook een mooie kans om eindelijk te laten zien wie van de twee nou de betere is. En voor Zenyatta een mooi kans om te bewijzen dat ze het fout hadden wat betrefd horse of the year.
eigenlijk vind ik dat niet eens het geval, laten zien wie de betere van de twee is. Het zal gewoon degene zijn die díe dag het best in haar vel zit, die wint. Als die paarden een tiental races tegen mekaar zouden doen, en eentje wint altijd, ja dán. 1 race vind ik echt gewoon puur geluk.
joopie7
Geplaatst: 12-02-10 17:55
Ik geloof niet in geluk wat betrefd het winnen van racen, ik geloof wel in pech met het verliezen van racen. Maar om te winnen heb je een paard met hart nodig, de kwaliteit en nog belangrijker het karakter om als eerste over de finish te komen. Toppers als Rachel Alexandra en Zenyatta worden toegetraind naar deze race, er staat 5 miljoen dollar op het spel, een echte kampioen zoals deze twee betaamd kunnen het zich niet permiteren om even hun dag niet te hebben. Als straks één van de twee de druk niet aan kan, of haar dag niet heeft, is voor mij alleen een bevestiging dat ze niet de betere is van de twee, gezien de andere het kennelijk dan wel aan kan.
Om een overwinning slechts op "geluk" te gooien vind ik het zelfde als je beweerd dat totilas per toeval parzival heeft verslagen tijden de EK. Dat is geen geluk, het enige wat je imo geluk kunt noemen is als pech uitblijft, zoals een val bijvoorbeeld. Maar door alleen een race te rijden zonder te vallen win je nog geen race mee. En Rachel Alexandra en Zenyatta hebben beide wel bewezen niet graag paarden voor zich te dulden, die zullen alles op alles zetten om deze race te winnen. Dus ja, de race zou voor mij wel een bevestiging zijn welke het beste is op dit moment.
samba
Geplaatst: 12-02-10 23:52
Wouw ik heb niet zo veel verstand van de draf en rensport behalve de korte baan die hier in buurt is maar is de race der races!!!!! Ik heb die avond jaarvergadering maar daarna ga ik neuzen op internet voor beelden
mazzeltje
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!
doet mij een beetje denken aan het verhaal van seabiscuit, dat enkele jaren geleden uitkwam in de bios... Dan ging de wedstrijd wel door, dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet... niettegenstaande zal het wel een spannende race zijn om naar te kijken...