Effectiviteit ontwormmiddelen bij Europese paarden neemt af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Effectiviteit ontwormmiddelen bij Europese paarden neemt af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 11:13

www.thehorse.com / www.eigenpaard.nl

Talrijke onderzoeksdocumenten en presentaties in de loop van de laatste verscheidene jaren laten zien dat de interne parasieten in paarden meer resistent worden tegen de ontwormmiddelen die er beschikbaar zijn. Een studie van Europese paarden die bij de 2009 American Association of Equine Practitioners werd gepresenteerd, gehouden op 6 tot 10 december in Las Vegas, leverde het recentste bewijsmateriaal dat deze onverbiddelijke werkelijkheid ondersteund.

"De selectiedruk die door onjuist gebruik, of zelfs misbruik van ontwormmiddelen werd en wordt geproduceerd heeft geleid tot de verspreiding van ontwormmiddelresistente parasieten populaties" begint Donato Traversa, DVM, Doctoraat, Dipl. EVPC, van de Universiteit van Teramo, Italië. "Dit geldt met name voor de Cyathostominae (kleine strongyliden); recent bewijs van verminderde werking van de bestaande ontwormmiddelen tegen de Cyathostominae is afkomstig uit Europa, de Verenigde Staten, en Latijns Amerika."

Voor deze studie werden 1.704 paarden met cyathostominaebesmetting op 102 bedrijven in Italië, het Verenigd Koninkrijk, en Duitsland verdeeld in vier groepen. Elke groep werd ontwormd met fenbendazol, pyrantel, ivermectine of moxidectine. De onderzoekers vonden de faecale verminderingen van de eitelling van minder dan 90% 14 tot 16 dagen na ontwormen (indicatief voor resistentie tegen ontwormmiddelen) als volgt:

Fenbendazol: 36% van Italiaanse bedrijven, 88.2% van Britse bedrijven, en 76.9% van Duitse bedrijven.
Pyrantel: 31.6% van Italiaanse bedrijven, 18.1% van Britse bedrijven, en 25% van Duitse bedrijven.
Ivermectine: 4.5% van Britse bedrijven en 1.6% van Italiaanse bedrijven.
Moxidectine: één bedrijf in Duitsland.

"Het is noodzakelijk dat professionele en particuliere paardeigenaren het voortouw nemen in deze strijd, om ervoor te zorgen dat de huidige ontwormmiddelen effectief blijven. Dit kan door maatregelen te nemen zoals selectieve behandelingen of roulatie in ontwormmiddelen" zegt Traversa.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:23

ja, en als alle landen en alle Da's nou eens echt duidelijk maken en samen met paardeneigenaren een programma opzetten (En het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk, zodat de kans dat zoveel mogelijk paarden goed behandeld worden groter wordt) hoe het nou eigenlijk moet, dat ontwormen, zou heel paardenland eens duidelijkheid krijgen. Ik wordt kriegel van alle tegenstrijdige verhalen en alle switches die paardeneigenaren maken volgens de laatste geruchten: mestonderzoek en gericht ontwormen, dan weer preventief ontwormen en dan weer helemaal niet, dan weer met ivermectine en eens in het jaar met pyrantel, moxidectine etc.. dan weer blijvend bij 1 bestanddeel en dan weer het hele jaar door verschillende.
DUIDELIJKHEID, vele onderzoeken, waaruit 1 gezamelijk programma komt of 1 duidelijke richtlijn, wat toepasbaar is op verschillende situaties waarin de paarden gehouden worden, please.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:45

muiszje schreef:
ja, en als alle landen en alle Da's nou eens echt duidelijk maken en samen met paardeneigenaren een programma opzetten (En het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk, zodat de kans dat zoveel mogelijk paarden goed behandeld worden groter wordt) hoe het nou eigenlijk moet, dat ontwormen, zou heel paardenland eens duidelijkheid krijgen. Ik wordt kriegel van alle tegenstrijdige verhalen en alle switches die paardeneigenaren maken volgens de laatste geruchten: mestonderzoek en gericht ontwormen, dan weer preventief ontwormen en dan weer helemaal niet, dan weer met ivermectine en eens in het jaar met pyrantel, moxidectine etc.. dan weer blijvend bij 1 bestanddeel en dan weer het hele jaar door verschillende.
DUIDELIJKHEID, vele onderzoeken, waaruit 1 gezamelijk programma komt of 1 duidelijke richtlijn, wat toepasbaar is op verschillende situaties waarin de paarden gehouden worden, please.

Ik ben het helemaal met je eens.. En nu hopen dat ze eindelijk ophouden met die bullshit van elke 6 weken ontwormen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 14:55

Maar het probleem lijkt mij ook te zitten in het feit dat heel veel mensen tegen beter weten in blijven vast houden aan het oude systeem, dus standaard om de zoveel tijd ontwormen. Misschien is het nieuwe systeem te ingewikkeld voor hen? Of denken ze dat de paarden door het nieuwe systeem teveel gevaar lopen op een worminfectie?

Mijn ervaring is in ieder geval dat paardeneigenaren, ondanks dat ze op de hoogte zijn van het nieuwe systeem, gewoon volgens het oude systeem blijven ontwormen, met dergelijke gevolgen. Die gedachtengang moet eerst worden veranderd, maar dat is nog niet zo gemakkelijk.

Anoniem

Re: Effectiviteit ontwormmiddelen bij Europese paarden neemt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:32

Eens met muiszje.
Dorientjuh, wat versta jij onder het nieuwe systeem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:34

dorientjuh schreef:
Maar het probleem lijkt mij ook te zitten in het feit dat heel veel mensen tegen beter weten in blijven vast houden aan het oude systeem, dus standaard om de zoveel tijd ontwormen. Misschien is het nieuwe systeem te ingewikkeld voor hen? Of denken ze dat de paarden door het nieuwe systeem teveel gevaar lopen op een worminfectie?

Mijn ervaring is in ieder geval dat paardeneigenaren, ondanks dat ze op de hoogte zijn van het nieuwe systeem, gewoon volgens het oude systeem blijven ontwormen, met dergelijke gevolgen. Die gedachtengang moet eerst worden veranderd, maar dat is nog niet zo gemakkelijk.

De mensen die dat doen zijn geen paardenmensen, maar mensen met paarden. Je bent gewoon DOM (ja sorry, ik kan er niets anders van maken :n ) als je zo eigenwijs bent en niet eens een andere methode wilt proberen omdat bewezen is dat de oude methode niet helpt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:38

ik heb al jaren niet ontwormt := sinds dat dat is verandert heb ik 't niet meer gedaan :Y) en volgens m'n dierenarts hebben ze 't waarschijnlijk toch niet en ik heb een diepe studie van (verse) paardendrollen gemaakt van m'n beide paarden en zo op 't oog zag ik niks dus ik geloof 't wel :Y)

Ik snap werkelijk trouwens geen barst van die tekst :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:44

Maartje1990 schreef:
ik heb al jaren niet ontwormt := sinds dat dat is verandert heb ik 't niet meer gedaan :Y) en volgens m'n dierenarts hebben ze 't waarschijnlijk toch niet en ik heb een diepe studie van (verse) paardendrollen gemaakt van m'n beide paarden en zo op 't oog zag ik niks dus ik geloof 't wel :Y)

Ik snap werkelijk trouwens geen barst van die tekst :')

oei...meen je dit?...wat dat ontwormen betreft?
ik las laatst in een amerikaans onderzoek dat roteren niet eens helpt.
Dus dat correspondeert niet met wat er in dit stukje staat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:47

Het roteren van middelen heeft vaak geen zin omdat elk middel wel een wormgroep overslaat, behalve moxidectine met pyrantel. Wat wel nuttiger zou zijn, is om zo nu en dan een specifieke spuit extra te geven tegen die wormen die overgeslagen worden zoals spoelworm bijvoorbeeld.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:47

Met het nieuwe systeem bedoel ik gericht ontwormen, dus eerst door middel van mestonderzoek kijken of er uberhaupt ontwormd moet worden en als er dan ontwormd moet worden, dan met het juiste middel ontwormen. En daarnaast goed weidemanagement dus bijvoorbeeld minimaal elke twee dagen de mest uit het weiland / paddock halen enzovoorts.

Maartje: In het kort staat er dit:
doordat er tot nu toe (en nog steeds) op de verkeerde manier wordt ontwormd, komen er steeds meer wormen die resistent zijn tegen de ontwormmiddelen.

Als paardenwormen resistent worden voor een bepaald ontwormmiddel, kunnen ze dus tegen de wormenkuren met het werkende bestanddeel waarvoor ze resistent zijn waardoor je de wormen niet meer dood / uit je paard krijgt waardoor je paard uiteindelijk dood gaat door de wormen.

De onderzoeker zegt dat we volgens het nieuwe systeem moeten gaan ontwormen om het resistentieproces zo langzaam mogelijk te maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:49

owh ik snap de boodschap anzich wel hoor, alleen met zoveel moeilijke woorden die ik dan weer niet snap :Y)

en ja ik meende 't van dat ontwormen en volgens mij hebben ze ze ook echt niet hoor :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:52

Maartje1990 schreef:
owh ik snap de boodschap anzich wel hoor, alleen met zoveel moeilijke woorden die ik dan weer niet snap :Y)

en ja ik meende 't van dat ontwormen en volgens mij hebben ze ze ook echt niet hoor :Y)

het zegt niets hoor als een paard er goed uitziet....dan kan het evengoed vol met wormen zitten.
en dan is het wachten op de eerste (of tevens ook laatste) koliekaanval.
Iedergeval zullen de wormen in jouw paarden niet resistent zijn :D

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:05

hm,. Kijk., ook hier is geen duidelijkheid op het moment: Volgens het NIEUWE systeem./ ja, maar dan komt er weer een nieuw systeem en moet dat gevolgd worden, en dan weer terug naar het oude. Het blijft gewoon onduidelijk wat nou écht te doen. Te veel tips, variatie's en teveel mensen die niet meegaan= betekend dat in vele gevallen het sowieso niet werkt als de helft zich er niet aan houdt.
En ___Marloes: DOM als je niet eens uitprobeerd? Uitproberen gaat het niet meer om, Allen moeten eens 1 manier hebben en daarbij blijven. dat telkens wisselen, dát is het probleem in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:17

Wat is fout aan wisselen tussen ontwormingsmiddelen? Als een paard bloedwormen (noem maar een voorbeeld) heeft ga ik echt niet met een ontwormingsmiddel ontwormen voor een andere soort wormen, en als die bv een maand later een ander soort wormen heeft ga ik hem voor die ontwormen. Dus dan komt er wel degelijk variatie tussen verschillende ontwormingsmiddelen. En wij werken hier thuis met de methoden van kijken naar paarden, en vaak naar de mest, zien we wormen, dan worden ze meteen ontwormt voor de desbetreffende soort. Dus het wat meer gericht ipv proberen voor alles een beetje te ontwormen elke 6 weken waardoor er paarden resistent worden. En dmv dat wisselen, en dat alleen ontwormen als het nodig is zorgt ervoor dat paarden minder snel resistent worden.

En ik vind het eigenlijk dom als mensen elke 6 weken blijft ontwormen als er meerdere malen is bewezen dat dat geen zin heeft en je paarden zo alleen maar resistent worden. Dan krijg ik het idee dat je niet eens wilt luisteren naar een ander en alleen maar je eigen manier het beste vind (terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:23

eigen manier.. dát is het hem juist. De laatste adviezen zijn inderdaad gericht ontwormen, maar voor sommige stallen (denk aan manege's) is dat gewoon moeilijk haalbaar. En wie zegt dat over een bepaalde periode er weer een onderzoek gedaan wordt en zegt dat gericht ontwormen ook niet juist is? Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar paar jaar geleden was het massaal om de zoveel weken ontwormen, en dat wordt nu ook afgeraden.
Ik vind dat DA's in zowel Nederland als Belgie 1 verband moeten sluiten, dezelfde adviezen en richtlijnen moeten houden en de klanten daarbij moeten helpen om dat allemaal te bewerkstelligen. Duidelijkheid scheppen naar alle paardenhouders toe!Want DAAR schort het aan op het moment in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:27

muiszje schreef:
eigen manier.. dát is het hem juist. De laatste adviezen zijn inderdaad gericht ontwormen, maar voor sommige stallen (denk aan manege's) is dat gewoon moeilijk haalbaar. En wie zegt dat over een bepaalde periode er weer een onderzoek gedaan wordt en zegt dat reicht ontwormen ook niet juist is? Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar paar jaar geleden was het massaal om de zoveel weken ontwormen, en dat wordt nu ook afgeraden.
Ik vind dat DA's in zowel Nederland als Belgie 1 verband moeten sluiten, dezelfde adviezen en richtlijnen moeten houden en de klanten daarbij moeten helpen om dat allemaal te bewerkstelligen. Duidelijkheid scheppen naar alle paardenhouders toe!

Je hebt helemaal gelijk dat het lastig is voor maneges ed, maar ik vind dat het bij de service hoort om zoiets goed na te kijken. Of iig een poging tot doen om het goed bij te houden/te controleren
Maar je hebt ook weer gelijk dat de ene keer wat totaal anders uit het onderzoek kan komen, maar ik ben wel blij dat nu eindelijk is bewezen dat dat zovaak ontwormen eigenlijk alleen maar voor problemen kan zorgen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:34

dat is sowieso iets goeds, maar het blijft erbij dat dierenartsen continu het ene zeggen en andere weer het andere. voor manege's met een vast paardenbestand is het nog haalbaar, maar als het vaak wisseld of je bijv een handelsstal hebt wordt mestonderzoeken en gericht ontwormen een grote kostenpost en gaat er veel tijd inzitten:wat paarden mensen toch al niet hebben. wat dat betreft vind ik het aan de dierenartsen en aan het rijk dat zij een methode moeten ontwikkelen en adviezen moeten geven aan juist díe personen en stallen waarvoor het omslachtig wordt om gericht te ontwormen. Natuurlijk hebben de eigenaren daar zelf de eerste hand in, maar het zou een stuk makkelijker worden en een stuk beter gehandhaaft kunnen worden op het moment dat er in de paardenwereld 1 lijn en norm wordt getrokken qua ontwormen betreft, voordat ook de resistentie als een crisis wordt bestempeld. Dan zijn we nog verder van huis.

mackeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:48

Als ik wormen zo spontaan in de mest vind, wordt ik niet gelukkig!! Dat betekend dat mijn paarden niet goed ontwormt zijn. Maar wat mij opvalt is dat in duitsland al jaren op recept wormmiddelen worden voorgeschreven en nu juist daar veel resistentie is. Dat zet toch te denken, men moet meer betalen dus nu verdeeld men de spuit over 2 paarden. Wat eigenlijk dus voor 1 paard bestemd is .

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:54

macke schreef:
Als ik wormen zo spontaan in de mest vind, wordt ik niet gelukkig!! Dat betekend dat mijn paarden niet goed ontwormt zijn. Maar wat mij opvalt is dat in duitsland al jaren op recept wormmiddelen worden voorgeschreven en nu juist daar veel resistentie is. Dat zet toch te denken, men moet meer betalen dus nu verdeeld men de spuit over 2 paarden. Wat eigenlijk dus voor 1 paard bestemd is .

En ook dat is iets wat inderdaad speelt. Het kan gewoon niet meer zo. Ik wordt eerlijk gezegd zelf ook ziek van alles wat ik zelf moet uitzoeken en alles wat ik meer betaal voor ontwormen.,het is dat ik maar 1 paard heb en ik haar graag zo gezond mogelijk hou, maar soms kan ik alle tegenstrijdigheden en moeilijkheden, geregel en gedoe die zaken als ontwormen bij zich brengen echt de grond in schoppen.
Ontwormen is voor het welzijn van heel paardenwereld, het hoort makkelijk te realiseren te zijn, duidelijk EN betaalbaar voor alle paardenhouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:55

Macke, je weet niet of dat zo is.

Muiszje, ik ben wel met je eens dat er een sluitend beleid gekozen moet worden. Nu is het advies wel van 'doe maar mestonderzoek', maar dat is voor eigenaren zoals ik niet echt een haalbare kaart. Een ander alternatief is er niet en dat maakt het wel echt veel moeilijker om het advies op te volgen. Ik wil best naar een aanpak van gericht ontwormen na mestonderzoek, maar dan wel op een manier dat ik altijd weet dat mijn paard veilig is en ik niks over het hoofd kan zien. Die zekerheid wordt mij niet geboden, dus stop ik er zo nu en dan moxidectine in.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:34

En omdat dit gedoe al jaaaaaren bekend is, werk ik ook allang niet meer met chemische wormmiddelen. Ik ontworm met super spul, goedkoop en zeer effectief en wormen kunnen er niet resistent voor worden (en het is nog gezond ook).

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:40

@MadamX, dan ben ik wel heel erg benieuwd waar jij mee ontwormt??

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:43

Snelle gok: Haarlemmer olie?

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:58

Hier kon je natuurlijk op wachten. 1 keer in de 6 weken ontwormen is ook veel en veel te veel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:10

madamX schreef:
En omdat dit gedoe al jaaaaaren bekend is, werk ik ook allang niet meer met chemische wormmiddelen. Ik ontworm met super spul, goedkoop en zeer effectief en wormen kunnen er niet resistent voor worden (en het is nog gezond ook).

Zo´n middel bestaat niet.