Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
muiszje schreef:ja, en als alle landen en alle Da's nou eens echt duidelijk maken en samen met paardeneigenaren een programma opzetten (En het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk, zodat de kans dat zoveel mogelijk paarden goed behandeld worden groter wordt) hoe het nou eigenlijk moet, dat ontwormen, zou heel paardenland eens duidelijkheid krijgen. Ik wordt kriegel van alle tegenstrijdige verhalen en alle switches die paardeneigenaren maken volgens de laatste geruchten: mestonderzoek en gericht ontwormen, dan weer preventief ontwormen en dan weer helemaal niet, dan weer met ivermectine en eens in het jaar met pyrantel, moxidectine etc.. dan weer blijvend bij 1 bestanddeel en dan weer het hele jaar door verschillende.
DUIDELIJKHEID, vele onderzoeken, waaruit 1 gezamelijk programma komt of 1 duidelijke richtlijn, wat toepasbaar is op verschillende situaties waarin de paarden gehouden worden, please.
dorientjuh schreef:Maar het probleem lijkt mij ook te zitten in het feit dat heel veel mensen tegen beter weten in blijven vast houden aan het oude systeem, dus standaard om de zoveel tijd ontwormen. Misschien is het nieuwe systeem te ingewikkeld voor hen? Of denken ze dat de paarden door het nieuwe systeem teveel gevaar lopen op een worminfectie?
Mijn ervaring is in ieder geval dat paardeneigenaren, ondanks dat ze op de hoogte zijn van het nieuwe systeem, gewoon volgens het oude systeem blijven ontwormen, met dergelijke gevolgen. Die gedachtengang moet eerst worden veranderd, maar dat is nog niet zo gemakkelijk.
Maartje1990 schreef:ik heb al jaren niet ontwormtsinds dat dat is verandert heb ik 't niet meer gedaan
en volgens m'n dierenarts hebben ze 't waarschijnlijk toch niet en ik heb een diepe studie van (verse) paardendrollen gemaakt van m'n beide paarden en zo op 't oog zag ik niks dus ik geloof 't wel
![]()
Ik snap werkelijk trouwens geen barst van die tekst
Maartje1990 schreef:owh ik snap de boodschap anzich wel hoor, alleen met zoveel moeilijke woorden die ik dan weer niet snap![]()
en ja ik meende 't van dat ontwormen en volgens mij hebben ze ze ook echt niet hoor
muiszje schreef:eigen manier.. dát is het hem juist. De laatste adviezen zijn inderdaad gericht ontwormen, maar voor sommige stallen (denk aan manege's) is dat gewoon moeilijk haalbaar. En wie zegt dat over een bepaalde periode er weer een onderzoek gedaan wordt en zegt dat reicht ontwormen ook niet juist is? Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar paar jaar geleden was het massaal om de zoveel weken ontwormen, en dat wordt nu ook afgeraden.
Ik vind dat DA's in zowel Nederland als Belgie 1 verband moeten sluiten, dezelfde adviezen en richtlijnen moeten houden en de klanten daarbij moeten helpen om dat allemaal te bewerkstelligen. Duidelijkheid scheppen naar alle paardenhouders toe!
macke schreef:Als ik wormen zo spontaan in de mest vind, wordt ik niet gelukkig!! Dat betekend dat mijn paarden niet goed ontwormt zijn. Maar wat mij opvalt is dat in duitsland al jaren op recept wormmiddelen worden voorgeschreven en nu juist daar veel resistentie is. Dat zet toch te denken, men moet meer betalen dus nu verdeeld men de spuit over 2 paarden. Wat eigenlijk dus voor 1 paard bestemd is .