Dit is de laatste dagen de grote vraag in de renwereld. De twee beste renpaarden van dit moment, Rachel Alexandra en Zenyatta, zouden over twee maanden in de met 5 miljoen dollar gedoteerde Apple Blossom race tegen elkaar uitkomen, maar nu heeft eigenaar Jess Jackson laten weten dat hij Rachel Alexandra niet zal laten rennen tegen Zenyatta in Arkansas. In de plaats daarvan wil hij een reeks van 3 wedstrijden om te bepalen welke merrie de allerbeste is.
Jerry Moss, eigenaar van Zenyatta, was verrast: "Ik weet helemaal niet waar hij het over heeft. Welke 3 wedstrijden? en waar? en wanneer?"
Jackson liet woensdag weten dat hij al in gesprek is met de president van de nationale vereniging voor volbloedrennen, en dat hij hoopt een overeenkomst te bereiken met de eigenaren van Zenyatta. Volgens hem zou een reeks van 3 wedstrijden nog spannender zijn dan de beruchte Triple Crown. Moss heeft echter geen idee waar Jackson het over heeft. Een week geleden was Jackson nog enthousiast over de beslissing om Rachel Alexandra in de Apple Blossom race te laten rennen tegen Zenyatta. Nu maakt hij dus duidelijk dat de merrie niet aanwezig zal zijn.
"Ik ben erg teleurgesteld dat hij zich nu terug trekt," aldus Moss. "Nu is er opeens een plan om de strijd in 3 wedstrijden te beslissen. Hier zouden wij op moeten reageren, maar we hebben hier nog nieteens contact over gehad. Ik weet dus niet wat ik moet zeggen."
Volgens Moss zal Zenyatta gewoon aan start komen tijdens de Santa Margarita race op 13 maart, en daarna in de Apple Blossom race.
"Daarna zien we wel verder. Ons doel is om Zenyatta te laten rennen in de Breeders'Cup op Churchill Downs, 5 en 6 november. Ik vind dat een mooie wedstrijd en er wordt beslist welke paarden de echte kampioenen zijn."
Jackson is van mening dat de drie wedstrijden tussen Rachel Alexandra en Zenyatta in November zouden moeten plaats vinden. Tegen die tijd zou Zenyatta echter al druk bezig zijn met de Breeder's Cup. "De fans hebben gesproken en zij willen - net als ik - Rachel tegen Zenyatta zien rennen. Ik wil het zelfs meerdere malen laten gebeuren."
Volgens Jackson zal Rachel Alexandra niet aanwezig zijn op de Apple Blossom wedstrijd, omdat ze volgens trainer Asmussen dan niet in topvorm zou zijn. Jackson probeerde de organisatie zover te krijgen om de wedstrijd een week uit te stellen, maar deze gingen niet akkoord omdat dit niet eerlijk zou zijn tegenover de rest van de deelnemers.
Trainer Asmussen: "Rachel Alexandra heeft zes maanden vakantie gehad. Het duurt even voor ze weer topfit is. Op z'n vroegst kan ze weer rond half maart aan de start verschijnen. Het zou niet eerlijk zijn om haar drie weken later al in de Apple Blossom te laten rennen."
Rachel Alexandra won alle acht wedstrijden waarin ze afgelopen jaar aan start kwam, inclusief overwinningen tegen hengsten in de Preakness Stakes, de Haskell Invitational en de Woodward Stakes. Ze was de eerste merrie in 85 jaar die de Preakness wist te winnen.
Zenyatta was eveneens perfect in 2009. Ze werd nog nooit verslagen en was de eerste merrie ooit die de Breeders' Cup Classic wist te winnen.
Jammer! Ben benieuwd welke datum het nu moet gaan gebeuren.. ben sowieso voor Zenyatta
Dszjj
Geplaatst: 11-02-10 11:28
Eponastable schreef:
Hij durft niet meer zeker?
ja zo´n gevoel krijg je inderdaad er wel bij dat hij niet meer durft.. eerst was hij het er helemaal mee eens en nu zou ze opeens niet meer ´fit´ genoeg zijn..
joopie7
Geplaatst: 11-02-10 11:35
Wat vaag, een paar week geleden had hij toch ook wel kunnen bedenken dat RA niet fit genoeg zou zijn voor de Apple Blossom? En waarom er nou weer drie races plaats moeten vinden? Eentje lijkt me meer dan voldoende, beide dames hebben al bewezen dat ze toppers zijn die keer op keer hun mannetje weten te staan. Die hebben echt geen drie races nodig om te bepalen wie de beste is...
Buitenzorg
Geplaatst: 11-02-10 12:38
Citaat:
Jackson probeerde de organisatie zover te krijgen om de wedstrijd een week uit te stellen...
Mmmm, die Apple Blossom race vindt -als ik t goed begrepen heb- plaats op 3 april a.s. Dat is dus nog 7,5 week. Als hij die merrie in 7,5 week niet klaar krijgt, lukt m dat ook niet in 8,5 week. Beetje slap excuus imo om RA niet te laten racen...
Anoniem
Geplaatst: 11-02-10 12:59
.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Mijn eerste reactie was ook dat hij vast niet meer durfde. Als er drie races worden georganiseerd dan heeft hij nog kans dat Rachel er één wint.. Beetje slap als je het mij vraagt. En dan schrijft hij het af op de fans.... Jammer!
ponyrenfan
Geplaatst: 11-02-10 14:29
Beetje slap en laf van de eigenaar van zo'n groot paard als RA, maar het bewijst voor mij eens te meer dat Zenyatta de ECHTE KAMPIOEN is en Paard van het jaar had moeten worden. Als ze 3 x tegen elkaar lopen klopt Zenyatta haar 3 x. Nee dan heb ik meer respect voor de eigenaren van Zenyatta die hebben tenminste lef om door te koersen met een merrie die een fabelachtige hoge fokwaarde heeft, alleen maar omdat ze door hebben dat de merrie er heel veel plezier in heeft en zij dit zelf ook hebben.
Suzanne F.
Geplaatst: 11-02-10 14:36
Beetje jammer. Hij laat zich wel kennen zo hoor. Tja als Rachel echt niet fit genoeg dan begrijp ik het wel. Maar anders lijkt het toch een kwestie van niet helemaal durven.
hmz volgens mij durft de eigenaar van RA niet meer... en 3 races?? dus Ra moet 3 keer op verlies worden gezet door zenyatta?? dat is toch best wel afgaan dan als je t aan mij vraagt.. want dan word t straks ook de smoes van RA was niet in vorm...terwijl die dan toch 3 races gelopen heb..
heb ook een beetje zo mijn twijfels dat die merrie niet fit zou zijn. Ze hadden dat al kunnen weten van zodra Zenyetta's combeback werd aangekondigd. En volgens mij is 1 race meer dan voldoende om te bepalen wie van de twee de snelste is. Daarvoor heb je echt geen 3 races nodig. Laat ze gewoon in een race uitkomen enkel voor voor hun 2 zonder andere paarden. Dan hebben ze ook geen smoesjes dat de merrie gehinderd werd of ingesloten raakte etc.
Gewoon een tweestrijd net zoals Seabiscuit en War Admiral zou volgens mij het eerlijkste zijn. Dat is toch wat we willen, alleen die 2 merries tegen elkaar zien rennen
Maaltje
Geplaatst: 11-02-10 18:32
Echt jammer zeg, zou een spannende race zijn geweest!
Sjeempie
Geplaatst: 11-02-10 19:27
Eponastable schreef:
Hij durft niet meer zeker?
dat dacht ik dus ook. en de wedstrijd een week opschuiven omdat je paard die week niet topfit zou zijn. is die dat in 1 week langer dan wel? beetje vreemd dat ie eerst ook zegt dat ie meedoet en nu terug krabbelt. dan had hij daar toch eerder over na moeten denken of niet?
Volgens mij is hij ook niet zo zeker van zijn zaak! Met 3 wedstrijden heeft hij natuurlijk meer kans wil die zeggen. Word helemaal mooi als hij dan 3 wedstrijden verliest, maar kan het wel begrijpen je paard zal maar net een slechte dag hebben.. Vind het ook maar raar dat hij er niet eerder over na heeft gedacht!
Ik blijft voor Zenyetta!
Juut
Geplaatst: 11-02-10 20:12
Wat flauw zeg. Hij had inderdaad eerder kunnen bedenken dat de Rachel niet fit zou zijn, en die ene week maakt inderdaad bar weinig uit. Ik denk dat meneer gokt op de kracht van een jong paardje tegenover een ouder paardje, om 3 wedstrijden in 1 maand te willen. Sorry, maar deze opzet trekt mij niet, en om dan als standpunt te noemen dat 'de fans hebben gesproken'...flauw.
Weer stoer van Moss om Zenyetta toch te laten starten in de Apple Blossom, ik hoop dat hij ook bij die Breeders Cup rennen blijft. Laat Jackson lekker 'z'n paardje fit laten trainen'
eehm, hadden de fans niet al gesproken toen ze zenyatta en Rachel in de apple blossom tegen elkaar wilden dan Nee, ze willen nu ineens 3 racen? Nee, hij wil 3 races over een half jaar. Hmmpf. Schijterd Go Zenyatta!