Laurens van Lieren moet een flinke stap terug doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Laurens van Lieren moet een flinke stap terug doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 09:57

http://www.pzc.nl

Afbeelding
Laurens van Lieren.
foto: http://www.equestrianphoto.nl

"Dit is even het eind van mijn topsportcarrière. Maar niet het eind van mijn droom."

Laurens van Lieren heeft bijna alle schepen achter zich verbrand. De van oorsprong Zeeuwse dressuurruiter is gestopt met het fokken van paarden, zijn relatie is ten einde, hij is verhuisd van Rijswijk naar Weert en zijn toppaard Hexagons Ollright is verkocht. ,,Ik ga helemaal opnieuw beginnen en zie dat als een kans.''

Van Lieren (28) maakte in het recente verleden naam met zijn paard Hexagons Ollright. Tien jaar geleden sloot hij in Schore een verbond met de toen vierjarige ruin. De weg liep steil omhoog. Van Lieren en Ollright traden in 2003 toe tot het elitegezelschap van de Grand Prix en werden gekozen in het Nederlands team. Hoogtepunt was het Europees teamkampioenschap van 2007 in Turijn.

In dat jaar werd Ollright, eigendom van Stal Hexagon uit Schorevoor de helft verkocht aan Stal Zegwaard uit Rijswijk, waar Laurens van Lieren destijds werkte. ,,Het was de bedoeling om in elk geval tot 2008 op Ollright te blijven rijden'', kijkt Laurens van Lieren terug. ,,Ik wilde de Olympische Spelen halen. Daarna zou het paard waarschijnlijk verkocht worden.''

De Spelen haalde Van Lieren niet omdat Ollright zich in 2007 op de dag van de eerste selectiewedstrijd verstapte en geblesseerd raakte. Toen de Nederlandse dressuurploeg een jaar later in Hongkong zilver won in de landenwedstrijd, waren Van Lieren en Ollright gewoon in Nederland.

Het plan om Ollright te verkopen liep door de blessure vertraging op. De viervoeter stond niet meer in de spotlights en was opeens niet meer interessant genoeg. Pas vorige week werd een deal gesloten. De nieuwe eigenaar is Lady Pauline Harris uit Hickstead, echtgenote van de eigenaar van de tapijtketen Carpetright. De 67-jarige Engelse maakte vorige maand kennis met Ollright, reed meteen alle grandprix oefeningen en was op slag verliefd op de ruin.

Van Lieren: ,,Het kost natuurlijk veel moeite afscheid te nemen van het paard waaraan je veel te danken hebt. Ollright is een grote persoonlijkheid. Hij is tien jaar m'n maatje geweest. Ik ga hem missen. Maar hij komt wel goed terecht. Lady Harris heeft hem gekocht om van hem te leren. En niet andersom.''

De verkoop van Ollright was de laatste stap in een periode waarin voor Van Lieren alles veranderde. Zijn relatie strandde en hij verkocht de fokkerij terug aan Wim Zegwaard. De voormalige inwoner van Schore had op het bedrijf in Rijswijk bijna honderd paarden staan, waaronder 25 fokmerries. Het was te veel.

,,Het was bijna niet te overzien'', kijkt hij terug. ,,En het was ook niet de goede tijd. Gelukkig heb ik op tijd de knoop doorgehakt en ben ik er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. In Weert ben ik helemaal opnieuw begonnen. Ik heb er meer rust, meer overzicht en meer plezier. Ik heb nu tijd om dingen te leren die ik altijd al wilde weten. En ik ben begonnen met het opleiden van jonge paarden.''

Op Stal Korenbloem heeft Van Lieren-junior zes paarden staan. Het zijn stuk voor stuk talenten, denkt hij. Rosenborg is een van de viervoeters waar hij veel van verwacht.

De dressuuruiter hoopt de ruin over twee jaar naar de Grand Prix te hebben gereden. ,,Ik heb hem als vierjarige gekocht op een veiling. Niemand zag er wat in, maar ik denk dat ik een topper in huis heb. Ik heb er dezelfde click mee als met Ollright. Het paard heeft geen zwakke punten en een enorme drive. Hij heeft een geweldige galop en een betere stap dan Ollright.''

Daarnaast is er nog een achtjarige hengst Citango. Die heeft ook veel in zijn mars. Dat bleek vorige week al op de hengstenshow in Den Bosch. Van Lieren ziet de toekomst rooskleurig in. Hij heeft een stap terug gedaan om er twee vooruit te maken. ,,Dit is even het eind van mijn topsportcarrière. Maar niet het eind van mijn droom.''

Verwant artikel:

[VN] Hexagon's Ollright verkocht aan amazone uit Engeland

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:05

mooi en eerlijk geschreven...
Hoop voor hem dat hij op deze manier weer lekker een nieuwe start kan maken en genieten van zijn sport en werk.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:07

jee wat een veranderingen allemaal!
Wel n leuk stukje!

NelsonG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:27

Nou, (weer) een nieuwe kans, (weer) een nieuwe ronde. Aan het werk dan maar........

BarbaLala

Re: Laurens van Lieren moet een flinke stap terug doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:33

Ik ben benieuwd.
Goed dat hij een stap terug heeft gedaan, enne, nou het uit is met zn vriendin had hij dus wel mooi half naakt op de Horse and hunk kalender kunnen staan... Jammerrrrr :+

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:35

respect dat je daar gewoon voor uit wilt komen!
Mooi geschreven ook.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:36

Owjeeh er zullen nu vele meisjesharten sneller gaan kloppen :+

mooi geschreven, hoop dat het hem lukt om overnieuw te beginnen met nieuwe toppers.!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:41

Mooi stukje tekst heeft Laurens geschreven, petje af voor zijn beslissingen ook. Het is niet niks om zo'n grote stap terug te moeten zetten, maar gelukkig ziet hij zijn toekomst rooskleurig in. Ik wens hem veel succes en plezier met zijn nieuwe paarden :D
En wat naar nou dat het uit is met zijn vriendin :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:48

_Sammy_ schreef:

mooi geschreven, hoop dat het hem lukt om overnieuw te beginnen met nieuwe toppers.!

_O-

Ik vind het knap van hem om deze keuzes te maken, ben benieuwd wat hij in de toekomst gaat doen!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:52

Laurens schrijft nu recht uit zijn hart en alles is nog vers. Maar dit heb ik al meerdere malen meegemaakt en gezien om me heen. 28 is hij nog maar, en je kan makkelijk tot je 50+ op topniveau rijden. Ook voor laurens gaat op een dag de zon weer schijnen en zal het paardenvirus, net als herpes :D , weer de kop op steken. Het bloed kruipt op den duur toch waar het niet gaan kan. Het gaat wel weer goed komen, want hij mag zijn paard dan kwijt zijn, zijn ruiterkwaliteiten zitten er nog steeds. En die vriendin is helemaal makkelijk te vervangen. Stuk makkelijker dan zn paard. Geen hand vol, maar een land vol!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:18

Netjes verwoord en eerlijk ook. Ik weet zeker dat we van hem nog wel eens zullen horen! Dat hij maar heel veel succes mag kennen met zijn talentvolle paarden!
En idd zeg, eindelijk een heteroman in de topsport, die moet blijven hoor en had ook op de kalender gemoeten! :P Ben nu al fan, ook al ben ik al getrouwd!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:25

_Sammy_ schreef:

Nou, de ietsje oudere vrouwenharten kloppen nu ook sneller hoor, haha!!

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:52

Vala schreef:
_Sammy_ schreef:

Nou, de ietsje oudere vrouwenharten kloppen nu ook sneller hoor, haha!!

:')

Mooi stukje, ik hoop voor hem dat hij snel weer op topniveau zit ! Vind hem een fijne ruiter

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:55

Mooi stukje en we horen vast nog wel wat van hem :j
Heeft hij die zwarte merrie (Laterna?) ook niet meer?

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:57

mooi verhaal:)
jammer dat ie een tijdje rustig gaat doen. ik vind hem echt ge-wel-dig

petraakenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:15

een bedrijf met 100 paarden lijden is ook geen sinecure als je daarnaast ook nog een topsportcarriere hebt. Beter een stapje terug doen en even wat andere dingen naast de paarden doen om tot rust te komen. Om misschien vanaf volgend jaar dan weer te kunnen vlammen met zijn paarden.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:16

MarcelDufour schreef:
Laurens schrijft nu recht uit zijn hart en alles is nog vers. Maar dit heb ik al meerdere malen meegemaakt en gezien om me heen. 28 is hij nog maar, en je kan makkelijk tot je 50+ op topniveau rijden. Ook voor laurens gaat op een dag de zon weer schijnen en zal het paardenvirus, net als herpes :D , weer de kop op steken. Het bloed kruipt op den duur toch waar het niet gaan kan. Het gaat wel weer goed komen, want hij mag zijn paard dan kwijt zijn, zijn ruiterkwaliteiten zitten er nog steeds. En die vriendin is helemaal makkelijk te vervangen. Stuk makkelijker dan zn paard. Geen hand vol, maar een land vol!

En ik meld me alvast aan! Wie wil nou niet gezellig met de paardjes "spelen" samen met Laurens!

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:16

sympathieke gozer +:)+ die komt echt wel waar die naar toe wil :)

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:20

Heftig!
Ik gun het hem allemaal zo van harte!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:22

Zooooo Laurens als vrijgezel woonachtig in Weert.... tjonge...

*pompt fietsband op, zet muts op en vliegt als een speer naar stal Korenbloem*

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:26

BailyKarlos schreef:
MarcelDufour schreef:

En ik meld me alvast aan! Wie wil nou niet gezellig met de paardjes "spelen" samen met Laurens!

Ik O:)
Toch wel zonde dat zijn relatie over is.
Niet zolang geleden zagen ze er toch nog erg happy uit met zijn 2-tjes.

Hopelijk komen zijn verwachtingen van zijn jonge paarden uit en kan hij straks zijn droom weer waar maken.

petraakenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:27

als hij je herkent of kent van een of ander evenement of clinic zegt hij altijd vrolijk goeiendag of maakt een praatje met je als hij tijd heeft. Zelden zo'n sympathieke kerel mee gemaakt. En eentje die eens geen capsones heeft.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:27

Pas op Kelly_Taco: ik fiets je zo omver hoor! Ik was eerst! :D :Y)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:28

Stoere beslissingen van hem, ik hoop dat hij op deze manier inderdaad twee of drie stappen vooruit kan straks. Dat gun ik ik hem helemaal. :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:29

Abeltje77 schreef:
Pas op Kelly_Taco: ik fiets je zo omver hoor! Ik was eerst! :D :Y)

Goed lezen ;)
Ze vraagt wie er niet met Laurens de paardjes wil doen..
Daar antwoord ik "ik" op..
Dus je hoeft me niet omver te fietsen ;)