"Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 09:32

http://www.dierenbescherming.nl

Afbeelding
Een gecoupeerd trekpaard.
foto: www.amandafotografie.nl

Aan het couperen van staarten van trekpaarden moet een einde worden gemaakt. Dat stond begin vorig jaar in het Plan van Aanpak van de Sectorraad Paarden. Als de sector deze woorden navolging zou geven, zou dat betekenen dat het verbod dat al sinds 2001 in Nederland van kracht is niet langer een dode letter is. Groot was dan ook de verrassing tijdens Centrale Hengstenkeuring van 2 februari; de winnaars blijken stuk voor stuk staartloos.

Welk signaal wordt hiermee afgegeven? Geen ander dan dat de sector het bannen van gecoupeerde staarten een jaar later nog altijd niet als prioriteit heeft. Het feit dat de winnaars geen staart hebben wekt de indruk dat couperen nog altijd wordt gewaardeerd. Als de woorden van de Sectorraad serieus zouden worden genomen binnen de eigen sector, dan zou dit jaar geen gecoupeerde hengst in de prijzen zijn gevallen. Dat deze gemutileerde paarden toch prijzen winnen, is een aanfluiting voor de sector.

Het Nederlandse coupeerverbod kan bijna tien jaar na de invoering ervan nog steeds worden omzeild doordat de wetgeving in Europa nog niet eenduidig is. Zo brengen sommige fokkers hun paarden waarschijnlijk naar Frankrijk om de staartamputatie te laten verrichten. Couperen is daar nog altijd legaal. Europese wetgeving bepaalt dat dieren die zijn gecoupeerd in landen waar dat legaal is ook mogen worden tentoongesteld en gekeurd in landen waar een verbod geldt.

Verwante artikelen:

[VN] Minister richt zich tot sector voor handhaving coupeerverbod
[VN] Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'
[VN] Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn

Pollewoppy

Re: Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:42

Volgens mij is de regelgeving dan gewoon niet duidelijk / concreet genoeg. Moeten ze dat aanscherpen, zodat je niet meer met je dier naar het buitenland kunt om te couperen en dan nog tentoonstellen...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:44

Ik kan de DB niet minder dan enorm groot gelijk geven.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:46

Je kan het natuurlijk ook omdraaien...als we het nou eens legaal zouden maken, dan zou de DA het zo kunnen doen. Dat zorgt voor veel minder onheil en problemen. Dan gebeurt het tenminste 'fatsoenlijk'. Je zou het dan ook nog kunnnen verplichten, dat het door een DA wordt gedaan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:49

En waarom is zo'n verminking nodig?

peetjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:54

Vind het ook niet kunnen dat de goedgekeurde hengsten geen staart meer hebben... Wij deden een aantal jaar geleden mee aan een centrale keuring met onze merrie, we waren de enige met staart en jullie kunne vast wel raden op welke plaats we stonden? En niet omdat we zo'n verschrikkelijke lelijke merrie mee hadden genomen hoor, maar alleen maar door het niet toe willen geven van de juryleden...

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:55

@arno Daar heb je een punt, maar als het beleid nou toch zo kansloos is...Wat heb je er dan aan? Helemaal niks. Aangezien de meeste mensen het bij een bepaald ras vinden 'horen' couperen ze toch wel. En als het op zo'n keuring niet wordt aangepakt... tja.... Op die keuring zit het grootste probleem maarja als de topfokkers er aan mee doen gaat het stamboek er niet tegen in. Dus blijft er gecoupeerd worden. En dan zeg ik, als het dan toch gebeurd liever dan zo goed als het kan, door een DA. Bij de Jack Russels, daar mag je met een hond zonder staart niet op de keuring komen. Tenzij je een dekreu hebt van voor 1999.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:03

apple01 schreef:
@arno Daar heb je een punt, maar als het beleid nou toch zo kansloos is...Wat heb je er dan aan? Helemaal niks. Aangezien de meeste mensen het bij een bepaald ras vinden 'horen' couperen ze toch wel. En als het op zo'n keuring niet wordt aangepakt... tja.... Op die keuring zit het grootste probleem maarja als de topfokkers er aan mee doen gaat het stamboek er niet tegen in. Dus blijft er gecoupeerd worden. En dan zeg ik, als het dan toch gebeurd liever dan zo goed als het kan, door een DA. Bij de Jack Russels, daar mag je met een hond zonder staart niet op de keuring komen. Tenzij je een dekreu hebt van voor 1999.

Het gaat er nu om dat de paardensector een enorm grote mond heeft over hoe goed ze het paardenwelzijn niet oppakken. Ze kloppen zich hard op de borst bij ieder plannetje dat ze presenteren. Dat heeft een reden: het ministerie van Landbouw heeft gewaarschuwd zelf met regels te komen als de paardensector zelf geen verantwoordelijkheid neemt. Dus doet de sector alsof die verantwoordelijkheid wordt genomen.

De DB wijst er nu op dat die verantwoordelijkheid overduidelijk niet wordt genomen. Als de paardensector daadwerkelijk ook maar een zier om welzijn zou geven, was er in 2001 al afgesproken dat paarden met geknotte staart niet meer worden goedgekeurd. Dan was het in dat jaar al afgelopen geweest met die idiote praktijk.

Het is dus hoog tijd dat het ministerie de sector oplegt dat paarden met geknotte staart niet meer kunnen worden goedgekeurd.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:12

Waar blijft dat grote één europa nou? Belachelijk dat de verantwoording niet wordt genomen in de sector. Ik krijg bijna de waanideeen over meisjes die in land van herkomst worden besneden. Daar is, en terecht, grote ophef over, maar als het over dieren gaat dan meten we met de tweede maat.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:22

Het is ook echt belachelijk. Heb me vorig jaar hier op de paardenkeuring in de stad rot geergerd. Er worden dan trekpaarden, haflingers en shets gekeurd. Van de trekpaarden waren er een stuk of 2 die nog een staart hadden. De rest was allemaal gecoupeerd. Heb er een mail over gestuurd naar de organisatie, maar die zeggen nergens verantwoordelijk voor te zijn. Volgende maand is het weer paardenmarkt (=keuring) zeker weten dat ze weer allemaal staartloos zijn.

Ik kan me er echt heel boos om maken.

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:25

De jury's spelen hierin natuurlijk ook een grote rol. Als zij die paarden bovenaan blijven zetten geven ze ook een signaal af aan de fokkers. Waarschijnlijk zullen er in de jury ook mensen zitten die nog steeds voorstanders zijn van couperen. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:27

Ik ben blij dat wij steeds sterkere controle krijgen vwb welzijn van de dieren. Geloof dat er in capelle nu een project van start gaat ( of is gestart) met de dierenpolitie, een beetje zoals ze dat in Amerika doen.
Hopelijk wordt dit helemaal doorgevoerd door heel het land.
De Dierenbescherming staat nu nog te vaak met de handen op de rug gebonden door te zwakke wetgeving omtrend welzijn van de dieren.

Maar om ontopic te blijven, ik denk dat het lastig zal zijn om de wetgeving voor heel europa in 1 lijn te krijgen vwb de dieren.
Maar wij zouden als NL wel kunnen zeggen dat wij paarden met gecoupeerde staarten weren. Dus in beslag nemen die handel, wat er vervolgens mee moet gebeuren.. sja dat is natuurlijk ook lastig, maar het moet hard aangepakt worden. Het is toch te triest voor woorden dat de paarden belaagd kunnen worden door dazen en vliegen etc, en daar niets (behalve bewegen van het huid) tegen kunnen doen en wij ze eigenlijk verplichten dit te ondergaan, puur uit 1 egoïstische reden, omdat wij vinden dat dat hoort (ik vind dat overigens helemaal niet) en omdat het mooi is?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-10 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:27

De paarden gewoon op evenementen weigeren, dan is het snel voorbij.
DA meldingsplicht geven en vervolgens eigenaar een boete geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:28

jetla schreef:

Er zijn ook een heleboel hobbyisten die dit doen. Dus alleen weren voor alle evenementen zal niet opgaan vrees ik.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:30

Het gaat er nu om dat de paardensector een enorm grote mond heeft over hoe goed ze het paardenwelzijn niet oppakken. Ze kloppen zich hard op de borst bij ieder plannetje dat ze presenteren. Dat heeft een reden: het ministerie van Landbouw heeft gewaarschuwd zelf met regels te komen als de paardensector zelf geen verantwoordelijkheid neemt. Dus doet de sector alsof die verantwoordelijkheid wordt genomen.

De DB wijst er nu op dat die verantwoordelijkheid overduidelijk niet wordt genomen. Als de paardensector daadwerkelijk ook maar een zier om welzijn zou geven, was er in 2001 al afgesproken dat paarden met geknotte staart niet meer worden goedgekeurd. Dan was het in dat jaar al afgelopen geweest met die idiote praktijk.

Het is dus hoog tijd dat het ministerie de sector oplegt dat paarden met geknotte staart niet meer kunnen worden goedgekeurd.[/quote]

Ja, zoals je het nu schrijft, heb je gelijk! Maar wat ook een probleem is, is dat het miniserie ook niet genoeg paarden kenners heeft om (meer) goede regels op te leggen. Ik vind persoonlijk dat als je zelf geen paarden of dieren hebt, je daar al helemaal niet over kan oordelen. En ik denk dat jij dat ook met mij eens bent? Maar dat heeft Den-Haag zelf ook nog niet in de gaten... Een voorbeeld: de koninkspaarden. Hoe kan je over iets oordelen terwijl je er niks mee te maken hebt, laat staan ooit bent geweest...

tjady schreef:
Waar blijft dat grote één europa nou? Belachelijk dat de verantwoording niet wordt genomen in de sector. Ik krijg bijna de waanideeen over meisjes die in land van herkomst worden besneden. Daar is, en terecht, grote ophef over, maar als het over dieren gaat dan meten we met de tweede maat.

Ja, dat europistische-gedoe zoals ik het dan even noem, mislukt op vele fronten en de dieren lijden er wel onder. Nu moeten ze ook nog er reizen voor een illegalen staart.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:31

ik zie hier in de omgeving de jongere dieren hebben de meeste een mooie staart maar de iets oudere dieren hebben een kort staartje. Je moet ook kijken nu nog naar de leeftijd van het dier.

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:32

[***] schreef:
jetla schreef:

Er zijn ook een heleboel hobbyisten die dit doen. Dus alleen weren voor alle evenementen zal niet opgaan vrees ik.

Een hobbyist heeft vroeg of laat ook een DA nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:35

Ja dat klopt wel, maar een beetje da die kijkt naar wat dat dier op dat moment mankeert en zegt niet .. ja ik ga dat paard niet behandelen, omdat hij een gecoupeerde staart heeft, dan wordt het paard dus 2x gestraft om koppigheid en onnozelheid (heb dr geen andere benaming voor) van de mens.
Als je als da een paard voor je hebt staan met pijn en je kan met een strak gezicht zeggen dat je hem hoe dan ook niet gaat behandelen vanwege zijn (missende) staart, dan ben je in mijn ogen geen dierenarts-zijn waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:38

@apple01 Ik hoop dat de overheid maatregelen gaat nemen, zonder betrekking van de KNHS bijvoorbeeld, maar dat er gewoon 'freelance' deskundigen worden benaderd voor bevindingen/ervaringen/adviezen. Dit lijkt mij zowiezo altijd beter dan afhankelijk te zijn van een commerciëel gebonden vereniging. Die zullen altijd naar eigen handelen adviseren, maw, als het aan hen ligt dan loopt het allemaal wel zoals het loopt heb ik altijd het idee.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:40

Zoals ik hier meerdere keren lees, zijn vele van mening dat ze een gecoupeerd trekpaard moeten afkeuren om hun korte staart. Alleen het is zo, de trekpaarden, zoals menig weten hebben een korte levenduur door hun slechte beenwerk. Waarom zou je dan een goede hengst met perfecht droog beenwerk die de levensduur zou kunnen rekken van een trekpaard afkeuren!? Er zijn indd. weinig 'langstaarten' zoals ik die noem. En zeker vooral op de keuring kom je ze weinig tegen, maar om nu ieder paard af te keuren omdat die een gecoupeerde staart hebt!? Nee dat is ook niet de oplossing lijkt mij.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:41

[***] schreef:
@apple01 Ik hoop dat de overheid maatregelen gaat nemen, zonder betrekking van de KNHS bijvoorbeeld, maar dat er gewoon 'freelance' deskundigen worden benaderd voor bevindingen/ervaringen/adviezen. Dit lijkt mij zowiezo altijd beter dan afhankelijk te zijn van een commerciëel gebonden vereniging. Die zullen altijd naar eigen handelen adviseren, maw, als het aan hen ligt dan loopt het allemaal wel zoals het loopt heb ik altijd het idee.

Dat zou nog wel heeeel lang duren. Dat doen ze pas wanneer ze met he thanden in de haren zitten. Want je weet het toch? Ze weten het allemaal beter... De DB, de DA, de MVL, .... 8)7 :))

p.s Antoiinette, lees mijn post is.. een paar berichten terug...

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:44

@ Apple01, ik weet niet welke post je bedoeld eerlijk gezecht?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:50

Het meest effectief is natuurlijk gewoon dat het tentoonstellen in shows of keuringen van paarden met gecoupeerde staarten, in alle landen simpelweg verboden wordt en dat er sancties op komen als iemand wél coupeert. Op dit moment is het nog een halfslachtige regel: paarden mogen niet gecoupeerd worden in NL maar ze mogen wel tentoongesteld worden. Dat laatste moet verboden worden, zonder uitzonderingen. Klaar!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:08

Inderdaad, als paarden met gecoupeerde staarten, van na 1991, geweigerd worden op de keuring omdat ze zich niet aan de wet en reglementen houden van de Nederlandse wetgeving en fokvereniging, dan heeft het voor Nederlandse Fokkers geen zin meer om illegaal in het buitenland te laten couperen. (en dat kun je ook op laten gaan voor brandmerken, zoals dat ook nog gebeurde met bepaalde rassen)

Het verhaaltje van legaal maken zodat het door dierenartsen gebeurd gaat niet op.
Het is juist verboden omdat het onnodige verminking van een dier is. Dan ga je die dierenbeschermingswet toch niet terugdraaien omdat mensen het nu in het buitenland laten doen?
Voor honden hebben ze dezelfde regel doorgevoerd en daar mogen honden gewoon niet met gecoupeerde staart op de keuring komen. Wel pech voor die honden die hun lange staart gecoupeerd hebben gekregen vanwege staartbreuk, maar ja, dat is dan jammer: afgekeurd voor het keuringsleven ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:13

Het enige juist is inderdaad het niet toelaten van gecoupeerde dieren op keuringen. Ik begrijp niet waarom het zo lang moet duren eerdat dat er een keer door heen is. :z