Renbaan eigenaar Charles J. Cella van Oaklawn Park, heeft het prijzengeld van de Apple Blossom Handicap race op vijf miljoen dollar gezet, waarbij wel de vereisten zijn dat zowel Rachel Alexandra als Zenyatta aan start verschijnen.
Tijdens een persconferentie op vier februari, liet Cella weten dat hij met de eigenaren van beide paarden heeft gesproken. Zowel de eigenaren van Rachel Alexandra (Jess Jackson en Harold McCormick) als Zenyatta (Jerry en Ann Moss) reageerden enthousiast op het idee om de paarden op drie april tegen elkaar te laten rennen.
Kort na het bericht dat het prijzengeld zou worden verhoogd tot 5 miljoen dollar, verklaarde Jackson, de eigenaar van Rachel Alexandra, dat zijn merrie aanwezig zal zijn, mits gezond en het passen van de race in haar trainingsschema. John Shirreffs, de trainer van Zenyatta, liet weten dat ook Zenyatta aanwezig zal zijn.
"Mijn familie en ik willen Rachel Alexandra graag zien rennen op de renbaan van Oaklawn Park. Als ze in topconditie is en het in ons schema past, zal ze er zeker bij zijn. De merrie loopt graag op deze baan en heeft er twee overwinningen behaald het afgelopen jaar."
John Shirreffs: "We waren sowieso al van plan om Zenyatta te laten rennen in de Apple Blossom. We willen zeker terugkeren naar Oaklawn. We hopen dat ze mee kan rennen in de Santa Margarita Handicap aankomende 13 maart, maar het ligt natuurlijk ook aan de handicap die ze krijgt. Als ze teveel gewicht moet dragen, dan gaan we nog even verder kijken. Mocht ze rennen in de Santa Margarita, dan betekent dit wel dat ze drie weken later alweer fit moet zijn voor de Apple Blossom, maar dat is wel te doen. Als Rachel Alexandra ook komt opdagen wordt het een stuk spannender."
Wanneer een van de twee merries niet aan start verschijnt, zal het prijzengeld van de Apple Blossom weer naar zijn oorspronkelijke status van $500.000 zakken.
Rachel Alexandra en Zenyatta werden unaniem uitgeroepen tot winnaars van de Eclipse Awards, en waren de enige finalisten voor de titel Paard van het Jaar. Rachel Alexandra behaalde de titel van Paard van het Jaar en de beste driejarige merrie. Zenyatta werd voor het tweede jaar op rij verkozen tot de beste oudere merrie.
Als de beide dames wel aan start komen, dan zal de rest van het veld worden uitgenodigd in plaats van een open inschrijving te houden. Alleen de beste merries zullen mogen rennen tegen Rachel Alexandra en Zenyatta. Tevens zal de lengte van de race (normaal gesproken 1 1/16 mijl) worden verlengd naar 1 1/8 mijl. Het prijzengeld van 5 miljoen dollar zal het hoogste bedrag zijn dat ooit werd uitgekeerd in een merrie-ren.
Alex Waldrop, president van de nationale bond voor volbloedrennen, is vol lof over de poging van Cella om de twee merries op zijn baan tegen elkaar te laten rennen: "Oaklawn Park is een geweldige renbaan en dit is een strijd die iedere fan graag wil zien. Als beide merries gezond en fit blijven, dan zal op 3 april de race van de eeuw worden verreden."
Hoop idd dat het live via het internet te volgen zal zijn! En ben idd beneiwud of de extra afstand de merries niet zal opbreken, vraag me wel af WAAROM de ren langer wordt gemaakt.....
Ik kijk er nu al naar uit!
lalunamyo
Geplaatst: 07-02-10 13:03
haha, en dan zul je zien dat er een heel ander paard wint
nee, maar zeker spannend ! ben benieuwd:)
rixke
Geplaatst: 07-02-10 13:04
spannend zeg! las al altijd de boken van de zwarte hengst en dit lijkt er veel op. ben benieuwd wie er wint
Er lopen meerdere paarden bij. Staat ook in de tekst
Ik zou niet weten voor wie ik zou zijn, maar denk toch wel Zenyatta.
Yessy
Geplaatst: 07-02-10 13:49
Spannend! Ik ben benieuwd!
SusanW
Geplaatst: 07-02-10 13:58
Wauw zeg! Die confrontatie gaat toch sneller komen dan ik had gedacht! Maar bloedgaaf zeg!! Ik ben nu al zenuwachtig Jee en je zou maar uitgenodigd worden om mee te mogen rennen! Ben je daar een beetje 'baanvulling'