Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 11:53

Nieuwsredactie

De Britse organisatie Horse Society (BHS) heet een flinke duit in het zakje gedaan rond de discussie over hyperflexie. Ze zijn namelijk van mening dat deze trainingsmethode "volstrekt onacceptabel" is.

"Hoewel we het ermee eens zijn dat paarden net als mensen individuen zijn, en sommige dieren gecorrigeerd moeten worden, is onze organisatie stellig van mening dat hyperflexie een onacceptabele manier is om paarden, van welke ruiter dan ook, te trainen. Het maakt ons niet uit of het maar 5 minuten wordt gedaan of 5 seconden. Het kan gewoon niet."

De BHS wil mensen adviseren om het officiele instructieboek van de Duitse Nationale Paardensportfederatie nog eens te lezen. Verder betwijfelen ze dat onderzoek van wetenschappers ooit een duidelijk en structureel antwoord kan geven op de vraag of rollkur nu wel of niet goed is voor een paard.

"Voor- en tegenstanders zullen er alles aan blijven doen om hun gelijk te halen. Daarom moeten wij mensen doen wat paarden niet kunnen doen: namelijk uit principe handelen. De natuur geeft ons geen bewijs op de vraag of paarden uit zichzelf zouden kiezen om lange tijd te bewegen in deze gedwongen houding. We weten ook niet wat de psychologische effecten zijn op het paard. Omdat hyperflexie veel spanning kan veroorzaken in de nek en de rug (wat volgens ons nooit gerechtvaardigd kan worden) en het paard zijn nek op die manier niet goed kan gebruiken, zouden wij als mensen alle mogelijke maatregelen moeten nemen om het gebruik van deze trainingstechniek te ontmoedigen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:05

Gaan we weer :roll:

Dit wordt een eindeloze discussie denk ik.

Vala

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:16

Nou das nieuws zeg uit het verre Groot Brittanie!
Sliepen ze daar de laatste 100 jaar ofzo?

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:00

ach... iedere organisatie kan er een mening over ventilleren.. Je kunt er lang en breed over sicussieren. De enige die er uiteindelijk echt wat mee of aan kan doen is de FEI.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:04

Vala schreef:
Nou das nieuws zeg uit het verre Groot Brittanie!
Sliepen ze daar de laatste 100 jaar ofzo?

Nee, rollkur is al lang onder de loop in GB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:10

Nou zal ik wel 100 jaar achterlopen, waar was rollkür niet iets anders dan hyperflexie?
Er word in het bericht nogal makkelijk het ene begrip over gesprongen naar een ander begrip.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:15

Cayenne schreef:
NieuwsredactieDaarom moeten wij mensen doen wat paarden niet kunnen doen: namelijk uit principe handelen.

Daar ben ik het mee eens. Je kan allerlei onderzoeken op tafel leggen. Maar in mijn ogen ziet de Rollkur er dieronwaardig uit. Hoeveel prijzen men er ook mee wint. Is gewoon een kwestie van, het is wat het is.

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:19

Sinds het beestje een naam heeft zijn al die zinloze discussies losgebarsten. Er wordt al tig jaar zo rond gereden totdat iemand het een naam heeft gegeven en uit ging leggen hoe het in elkaar stak. Vanaf dat moment zijn de praatgroepen losgebarsten. Als we nou ook een naam verzinnen voor diegene die 'bovenin', zonder rug zonder achterbeen, met scherpe sporen en bitten rijden dan kunnen we daar ook een petitie voor op touw zetten. Het blijft een gebed zonder eind!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:20

MarcelDufour schreef:
Mag ik er op wijzen dat, voor diegene die dit nog niet weten, dit de officiele hippische sportbond is, en niet zomaar een organisatie!
Dit is dus, met andere woorden, de engelse KNHS. Dus om nou dit af te doen als iedere organisatie kan wel een mening hebben, is een understatement.

Als ieder nu eens zijn standpunt kan en mag geven, zou een hele vooruitgang zijn.

Asyaa onder welke naam dan ook verstoppen, het zal altijd tevoorschijn komen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:25

Laatst bijgewerkt door Winged op 07-02-10 14:55, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's aub

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:26

En al zou de FEI wat doen...verbieden bv . Dan gaan de deuren dicht van de trainingsstal en komt er niemand anders meer binnen dan de werknemers die een geheimhoudings plicht krijgen opgelegd als ze daar weggaan.
Ondertussen wordt er rustig zo doorgetraind alleen zullen ze zich inhouden op de wedstrijden.

De aandacht is leuk maar er zal toch echt keihard medisch bewijs moeten komen wil men echt wakker worden.
En is het ook vooral aan het publiek om NIET meer naar de wedstrijden te gaan. Maar nu met al die dressuur sterren zitten de tribunes stampvol.

helaas ik zie de komende jaren geen veranderingen.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 07-02-10 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:29

dit is weer een gebed zonder eind....

al moet ik wel toegeven dat ik echt heel erg tegen ben op het gebruik van de rollkur!

maar ach, wij domme boertjes met hun paardjes vrolijk in de wei 8-)
wat weten wij er nou van he |o

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:31

Cowgirl dat is nu ook al het geval, maar men kan zich verstoppen het zal niet verdwijnen. En het is toch aan de paarden te zien, hoe die getraind worden. Het is dan aan de jury en anderen het te straffen of te belonen. Nu wordt het beloond, afwachten wat de toekomst de welzijn van de paarden en sport zal brengen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:32

MarcelDufour schreef:
Hebben we nou echt bewijs en onderzoek nodig om dit af te keuren?
Redelijk verstand moet toch meer dan voldoende zijn!
Ik durf zelfs te stellen dat je helemaal niet van paarden houdt als je zo rijdt. Sterker...je haat ze!
http://dressage.files.wordpress.com/200 ... llkur3.jpg
http://gachristi.files.wordpress.com/20 ... ollkur.jpg http://special.equisearch.com/blog/hors ... 28307.jpg=
http://www.eurodressage.com/images/news ... r-sali.jpg

Vreselijk beeld!!!
bewijs genoeg toch?!?!?!?!

:r

niemand op deze planeet kan mij wijsmaken dat je je paard lief hebt wanneer je dit soort onzin bij jhe paard moet uithalen.
Laatst bijgewerkt door Winged op 07-02-10 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's uit quote verwijderd

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:33

maar...........wat kijken we graag met z'n allen naar de topdressuurruiters die nota bene
WEL deze trainingsmethode gebruiken!!!

struisvogelpolitiek dus

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:34

Cowgirl schreef:
En al zou de FEI wat doen...verbieden bv . Dan gaan de deuren dicht van de trainingsstal en komt er niemand anders meer binnen dan de werknemers die een geheimhoudings plicht krijgen opgelegd als ze daar weggaan.
Ondertussen wordt er rustig zo doorgetraind alleen zullen ze zich inhouden op de wedstrijden.

De aandacht is leuk maar er zal toch echt keihard medisch bewijs moeten komen wil men echt wakker worden.
En is het ook vooral aan het publiek om NIET meer naar de wedstrijden te gaan. Maar nu met al die dressuur sterren zitten de tribunes stampvol.

Ik denk dat verbieden wel degelijk zin zou hebben. Dressuurruiters die zich zo 'duister' opstellen als jij beschrijft, vallen vroeg of laat door de mand en zullen geen hoge waardering krijgen.

Ik vind het vreemd dat je volgens de topruiters alles met een paard mag flikken zolang het niet wetenschappelijk is bewezen dat het kwaad kan. Er is ook geen wetenschappelijk bewijs dat het dagelijks in een bochtje buigen van kinderen fysiologische schade oplevert, moeten we dat goedkeuren totdat er bewijs is dat het kwaad kan?

Ook zal het nog een tijd duren voordat het nodige bewijs er is. Veel mensen hebben belang bij (en trekken dus geld uit voor) onderzoek waaruit blijkt dat het geen kwaad kan. Weinig mensen hebben belang bij onderzoek waaruit iets anders blijkt.
Laatst bijgewerkt door arno8 op 07-02-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:35

Enig idee hoeveel krachten er op de paardenmond, nek en rest van het lichaam worden uitgeoefend? Natuurkundige kunnen dat zo berekenen?

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:37

Misschien zouden we eens moeten stoppen met kijken naar de positie van het hoofd van het paard en beginnen met kijken naar de hand van de ruiter!
Die maakt uiteindelijk uit of een paard op een (on)acceptabele manier wordt gereden of niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:37

sabine1985 schreef:
dit is weer een gebed zonder eind....

al moet ik wel toegeven dat ik echt heel erg tegen ben op het gebruik van de rollkur!

maar ach, wij domme boertjes met hun paardjes vrolijk in de wei 8-)
wat weten wij er nou van he |o

nee idd....volgens de meeste anky wannabee's weten wij er geen hol vanaf.....wat hun doen is zoooooooo goed :roll:

nou hoera!! weer een negatief bericht over rollkur, gaan ze eindelijk wakker worden?? ik was al tegenstander,maarja 1 berichtje of 1 discussie zei niet zoveel he
maar nu komt het toch meermalen al negatief op de voorpagina, en ik hoop nog veeeeeeel vaker....
misschien gaan mensen dan eindelijk eens hun ogen openen, aan hun paard denken dan aan hun lintjes

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:40

FaberSmid schreef:
Enig idee hoeveel krachten er op de paardenmond, nek en rest van het lichaam worden uitgeoefend? Natuurkundige kunnen dat zo berekenen?

Sommige handelingen kun je nog zoveel berekenen en wetenschappelijk onderbouwen. Maar feit blijft dat dit beeld alles behalve prettig oogt, op z'n zachts uitgedrukt.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:43

Als ik de voorgaande foto's nog eens goed bekijk dan lijken de paarden die zo "gedwongen worden" te lopen op geiten/bokken in aanvalshouding, in plaats van op paarden in de hoge dressuur. Laten we in het vervolg gaan mekkeren als we een paard in deze, voor dit dier onnatuurlijke, houding aantreffen!
Laatst bijgewerkt door jolin op 07-02-10 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:44

arno8 schreef:
Cowgirl schreef:

Ik denk dat verbieden wel degelijk zin zou hebben. Dressuurruiters die zich zo 'duister' opstellen als jij beschrijft, vallen vroeg of laat door de mand en zullen geen hoge waardering krijgen.

Ik vind het vreemd dat je volgens de topruiters alles met een paard mag flikken zolang het niet wetenschappelijk is bewezen dat het kwaad kan. Er is ook geen wetenschappelijk bewijs dat het dagelijks in een bochtje buigen van kinderen fysiologische schade oplevert, moeten we dat goedkeuren totdat er bewijs is dat het kwaad kan?

Ook zal het nog een tijd duren voordat het nodige bewijs er is. Veel mensen hebben belang bij (en trekken dus geld uit voor) onderzoek waaruit blijkt dat het geen kwaad kan. Weinig mensen hebben belang bij onderzoek waaruit iets anders blijkt.

Weet jij wat er sávonds laat gebeurd in de stallen van onze topruiters? Of op maandag morgen wanneer er alleen personeel is.?
Ik was pas 10 toen een P.Schockmole uit duitsland gesnapt werd op het barreren van paarden, en dat was toch een topruiter voor die tijd. Kan me de foto's in de Story nog goed voor de geest halen.

En kan iemand mij uitleggen hoe ik een paard herken die op de Rollkur methode is gereden?
Meestal zit ik namelijk met mijn rug naar de rijbak. En op een wedstrijd kom ik ook nooit meer.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:49

Cowgirl schreef:
Weet jij wat er sávonds laat gebeurd in de stallen van onze topruiters? Of op maandag morgen wanneer er alleen personeel is.?
Ik was pas 10 toen een P.Schockmole uit duitsland gesnapt werd op het barreren van paarden, en dat was toch een topruiter voor die tijd. Kan me de foto's in de Story nog goed voor de geest halen.

Dat onderbouwt mijn punt dat zulke schandalen vroeg of laat naar buiten komen. Dressuurruiters die hun bak hermetisch afsluiten maken zichzelf enorm verdacht. Iedere hobbyist kan tegenwoordig filmpjes en foto's maken en veel mensen proberen juist bij zulke mensen opnamen te maken.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:50

[/quote]
En kan iemand mij uitleggen hoe ik een paard herken die op de Rollkur methode is gereden?
Meestal zit ik namelijk met mijn rug naar de rijbak. En op een wedstrijd kom ik ook nooit meer.[/quote]

dit is voor mij dan ook de reden dat ik geen wedstriijden rijd.

dit klinkt heel penny hoor, maar ik meen het wel; lol met je knol staat voorop, en als het op een gedwongen en pijnlijke manier moet hoeft het voor mij niet meer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:00

Ik rijd zelf helemaal geen paard meer , dat is misschien positief maar meestal negatief het lijkt wel of ik steeds meer ellende ga zien.
Ben laatst wel bij jumping amsterdam geweest en ja daar heb ik wel wat dingen gezien. Maar ik denk dat ik op stal thuis meer ellende zie.