http://www.nrc.nl
Edward Gal bovenal enorm opgelucht.
Het is een summier bericht op een kale website, maar in de internationale paardensportwereld heeft het binnen korte tijd voor veel beroering gezorgd. Sinds http://www.totilas.nl dinsdag om 17.00 uur de lucht in ging met de mededeling dat de wereldberoemde dressuurhengst Totilas de dekdienst ingaat, stroomden de reacties binnen.
„Ik heb enkele huilende Amerikanen aan de lijn gehad”, vertelt Semira Noman, die voor eigenaren Kees en Tosca Visser de aanvragen bijhoudt. „Mensen raken zeer geëmotioneerd bij de gedachte dat zij een nakomeling van Totilas onder het zadel kunnen krijgen. Hele fotogalerijen van hun merries sturen ze per e-mail op. Het is echt ongelooflijk wat zo’n mededeling teweeg kan brengen.”
Totilas en zijn berijder Edward Gal sleepten afgelopen jaar de ene na de andere prijs in de wacht. De combinatie behaalde topscores bij het CHIO in Rotterdam, Jumping Amsterdam, het Nederlands kampioenschap outdoor en de wereldbekerwedstrijd in Londen. Hoogtepunt was vorig jaar het Europees kampioenschap in Windsor, waar Gal en Totilas met een wereldrecord de titel wonnen – om dat record enkele maanden later zelf weer te verbreken. Bijna vanzelfsprekend lijkt het dat de combinatie het concours wint waar zij aan de start verschijnt. Juryleden in Engeland waren vorig jaar tot tranen toe geroerd door optredens van de twee in achtereenvolgens Hickstead en Windsor.
Sinds het Europees kampioenschap is de interesse van paardenhandelaren voor de tienjarige hengst fors toegenomen. Astronomische bedragen zingen rond, en diverse paardenwebsites wisten onlangs te melden dat Totilas voor 10 miljoen euro zou overgaan naar een Oostenrijkse amazone. „Onzin”, zegt eigenaar Kees Visser in een van zijn spaarzame reacties in de media. „Totilas gaat niet in de verkoop. Ik heb weleens grappend gezegd dat als er iemand met een koffer met 15 miljoen euro voor mijn neus zou staan, ik misschien tot verkoop over zou gaan – en de veewagen er dan nog bij cadeau zou doen. Sindsdien is die uitspraak een eigen leven gaan leiden en vind ik variaties ervan terug in tal van publicaties.”
Geen verkoop dus, onderstreept Visser nog maar eens. Maar wel de dekdienst, ‘in beperkte mate’. Lange tijd hebben Visser en zijn vrouw getwijfeld of zij Totilas voor de dekdienst beschikbaar wilden stellen, want het is een bekend gegeven dat karakters van hengsten kunnen veranderen als zij bij de dekbok zijn geweest. „Maar onze eerste ervaringen zijn positief”, vertelt de eigenaar, die de afgelopen twee jaar aanvragen uit de hele wereld kreeg. „Vlak voor Jumping Amsterdam hebben wij het een keer geprobeerd, en Totilas heeft er tijdens het concours gelukkig geen last van ondervonden. Hooguit was hij wat onrustiger dan normaal, maar net als bij zijn vader gaat het dekken hem opvallend makkelijk af. Als de komende maanden alsnog blijkt dat zijn sportieve carrière onder druk komt te staan, halen wij hem direct uit de dekdienst.”
Sinds de lancering van de website kwamen er enkele honderden informatieverzoeken binnen. Zo’n vijftig paardenliefhebbers hebben een ‘aanvraagformulier sperma’ ingevuld, waarvan het merendeel afkomstig is uit Duitsland en de Verenigde Staten. Alle geïnteresseerden krijgen binnen 48 uur te horen of het diepvriessperma van Totilas wel of niet ter beschikking wordt gesteld. En dat is weer afhankelijk van de stamboom van de merrie, want de eigenaren van Totilas hebben natuurlijk een naam hoog te houden.
Volgens Semira Noman zijn de kosten van een dekking afhankelijk van het aantal inseminaties. „De ene merrie is sneller drachtig dan de andere, in die zin is het niet anders dan bij mensen. En bij sommige merries valt diepvriessperma minder goed dan vers sperma. Maar grofweg moeten geïnteresseerden rekenen op een bedrag van zo’n 5.500 euro.”
Uitgaande van honderd dekkingen in het eerste jaar – volgens Kees Visser een realistisch aantal – kan Totilas in 2010 ruim een half miljoen euro gaan opleveren, zonder dat hij verkocht wordt. En dat is goed nieuws voor de Nederlandse paardensport, die met Okidoki, Ude en Tomboy in korte tijd drie toppaarden naar het buitenland zag vertrekken.
Ook berijder Edward Gal is opgelucht dat Totilas geld gaat opbrengen voor eigenaar Visser. „In het begin was ik wat huiverig”, geeft hij toe. „Ik was bang dat hij wild de dekbok op en af zou gaan. Of zichzelf zou blesseren – het is allemaal mogelijk. Nu de eerste ervaringen positief zijn, komt de opluchting: everybody happy.”
Je kunt hier reageren op dit artikel.
Verwant artikel:
[VN] Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*