Tweede kamer lijkt af te zien van bijvoeren Konikpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Tweede kamer lijkt af te zien van bijvoeren Konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:57

Nieuwsredactie

Afbeelding
Een kudde Konikpaarden.
foto: http://www.defotografe.com

Het spoeddebat dat gisteren in de Tweede Kamer is gevoerd over de grote grazers in de Oostvaardersplassen en de Kennemerduinen heeft geresulteerd in twee moties van de PVV. Woordvoerder Graus verzocht minister Verburg om te zorgen dat de dieren werden bijgevoerd. Hij stelde daarnaast voor om de boete die oud-boswachter Joop Doornbosch uit Driehuis kreeg vanwege het illegaal bijvoeren ongedaan te maken, en hem in plaats daarvan te belonen met een onderscheiding van de dierenbescherming. Komende dinsdag zal over beide moties gestemd, maar in het debat bleek al dat Graus niet op veel steun van de andere partijen kon rekenen.

VVD benadrukte vooral dat de populatie grote grazers in het gebied de draagkracht ervan niet te boven mochten gaan. Het CDA gaf bij monde van dhr Ormel te kennen geen voorstander te zijn van het experiment om grote grazers uit te zetten in natuurgebieden. De Partij voor de Dieren was van mening dat in het wild levende dieren zo veel mogelijk met rust moeten worden gelaten.

Verwant artikel
[VN] Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen
[VN] Konikpaarden Oostvaardersplassen blijven aan de overkant
[VN] Stichting verwijt staatsbosbeheer wanbeleid mbt Koniks

de volledige tekst van het gisteren gevoerde spoeddebat is hier te raadplegen.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:13

ik zou er persoonlijk heengaan met n wagentje vol hooi :+
maar het weer klaart ook alweer een beetje op, ze kunnen weer wat gras en al vinden,

javospost

Re: Tweede kamer lijkt af te zien van bijvoeren Konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:17

Verstandig besluit om niet bij te voeren. Ik neem aan dat Staatsbosbeheer en natuurmonumenten haar dieren goed in de gaten houden en heus wel in zullen grijpen als ze ondraaglijk leiden. Het zou toch van de zotte zijn als dieren niet meer tegen 4 weken sneeuw konden!!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:20

deze dieren zijn nie twild... wanneer begrijpen ze dat dat nou!!?
Er is te weinig plek voor die beesten en omdat wij zo arrogant zijn sterven er steeds meer...

En tuurlijk, in het wild ook, maar daar kunnen ze nog rondtrekken ;)

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:21

GReenrider, hoezo te weinig plek voor die beesten??

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:22

Als er te weinig plek is herstelt de populatie zichzelf .. doordat de zwaksten het niet redden het is misschien hard maar dat is wel de natuur ..

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:24

het bijvoeren van grote grazers in het wild verstoord het ritme wat ze hebben en hun natuurlijke gedrag (wat ze echt vertonen in de oostvaarders plassen) en daarmee dus het hele landschap. het is heel natuurlijk dat ze s'winters teren op de conditie en krachten die ze zomers opbouwen.Bovendien checken de terreinbeheerders hun dieren in deze strenge winetrs regelmatig. zie filmpje van Natuurmonumenten: http://www.ophetland.tv/11792894/a/a/?n ... ari%202010

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:45

Dat was te verwachten, zoals gewoonlijk wast de ene hand de andere weer.

Op zich is het "normaal" dat in de natuur bij een populatie grote grazers, die in evenwicht is met de omvang van het gebied waarin zij leeft, jaarlijks 1/4 tot 1/3 sterft. In dat licht gezien is de hoeveelheid Koniks die jaarlijks in de OVP doodgaat niet abnormaal.

Het grote verschil zit hem wat mij betreft in het gegeven dat deze Koniks géén inheemse wilde diersoort zijn, maar daar door SBB, ten behoeve van het tot stand brengen cq. in stand houden van de situatie van het gebied zoals SBB die wenselijk acht, uitgezette poolse boerenwerkponnies, dan wel de nakomelingen daarvan.

Het feit dat deze dieren daar uitsluitend aanwezig zijn ten gevolge van menselijk handelen en om te dienen als uitvoerend instrument van een menselijke visie op de inrichting van het gebied, maakt dat ik het moreel verwerpelijk vind om die dieren het daar zelf uit te laten zoeken.

Uiteraard dient de omvang van de populatie Koniks in de OVP beheerst te worden, maar daar zijn andere, betere instrumenten voor dan het te laten afhangen van het voedselaanbod in het gebied in de winterperiode. De enige redenen om voor dit instrument te kiezen zijn i.m.o. van financiële en organisatorische aard, dat heeft n.m.m. helemaal niets te maken met "de natuur haar gang laten gaan" en aanverwante geitenwollensokkenpraat van de groene maffia.

SBB: :r

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:51

Hulde aan:
EricPrast schreef:

Op zich is het "normaal" dat in de natuur bij een populatie grote grazers, die in evenwicht is met de omvang van het gebied waarin zij leeft, jaarlijks 1/4 tot 1/3 sterft. In dat licht gezien is de hoeveelheid Koniks die jaarlijks in de OVP doodgaat niet abnormaal.

Het grote verschil zit hem wat mij betreft in het gegeven dat deze Koniks géén inheemse wilde diersoort zijn, maar daar door SBB, ten behoeve van het tot stand brengen cq. in stand houden van de situatie van het gebied zoals SBB die wenselijk acht, uitgezette poolse boerenwerkponnies, dan wel de nakomelingen daarvan.

Het feit dat deze dieren daar uitsluitend aanwezig zijn ten gevolge van menselijk handelen en om te dienen als uitvoerend instrument van een menselijke visie op de inrichting van het gebied, maakt dat ik het moreel verwerpelijk vind om die dieren het daar zelf uit te laten zoeken.

Uiteraard dient de omvang van de populatie Koniks in de OVP beheerst te worden, maar daar zijn andere, betere instrumenten voor dan het te laten afhangen van het voedselaanbod in het gebied in de winterperiode. De enige redenen om voor dit instrument te kiezen zijn i.m.o. van financiële en organisatorische aard, dat heeft n.m.m. helemaal niets te maken met "de natuur haar gang laten gaan" en aanverwante geitenwollensokkenpraat van de groene maffia.

SBB:

En heel die schijtheilige zooi dan weer op excursie naar de Polen want het gaat zo slecht met de ijsberen...Want die sterven uit maar een paar paardjes een beetje hooi geven is te veel werk... En dan van dat groene gel*l omdat het tegenwoordig populair is om milieubewust en milieuvriendelijk te zijn.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:15

Er zit een hek omheen, dus leven ze niet in het wild. Ze kunnen er niet uit om op een andere plek naar eten te zoeken. Dat is gewoon dierenmishandeling. Overal hebben we geld voor over en voor iedereen wordt gezorgd, maar deze paarden mogen gewoon omkomen van de honger. Beetje vreemd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:22

Lielle schreef:
Het CDA gaf bij monde van dhr Ormel te kennen geen voorstander te zijn van het experiment om grote grazers uit te zetten in natuurgebieden.

En dat is dan verdorie een dierenarts.
Die dieren lopen er nu eenmaal, of je er nu achter staat of niet.
Als je er geen voorstander van bent, kom dan met een alternatief voor deze dieren... want laten doodgaan omdat het CDA niet achter het 'experiment' staat lijkt mij het paard achter de wagen spannen...

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:23

javospost schreef:
GReenrider, hoezo te weinig plek voor die beesten??

Het is nederland, ten eerste worden ze vaak al naar verschillendep lekken gebracht, dan heb je
ook nog dat vele dicht bij wegen/huizen/mensen wonen. Dat is al niet wild, in Nederland is er
gewoon te weinig wild gebied over om wilde paarden te hebben.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:38

EricPrast schreef:

SBB: :r

_/-\o_

Konik: gefokt ras. Landbouwhuisdier.
Net als die Schotse Hooglanders en andere koeien die door milieubeheerorganisaties worden ingezet.

Dús moet de houder ervan aan enkele minimumvoorwaarden mbt welzijn voldoen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:38

Waarom denken sommigen toch dat die paarden wilde dieren zijn?
Ik vind het gewoon echt belachelijk dat ze honger moeten lijden alleen omdat wij niet bij willen voeren, want 'dat is niet natuurlijk' ? Er leven geen wilde paarden in nederland, ook deze zijn gewoon uitgezet. er staat zelfs een hek omheen ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:40

Het slappe zooitje in Den Haag laat weer van zich horen.

- Er staat een hek omheen, dus is er geen mogelijkheid om naar andere gebieden te trekken. Waar is de eigenaar die zijn dieren een goede verzorging moet geven?

- Dieren teren in de winter in en de zwaksten gaan dood. Wat er even vergeten wordt is dat dit zelden door verhongering gebeurd.
Deze worden door natuurlijke vijanden opgeruimd, vaak nog voordat leven lijden wordt. Waar zijn de natuurlijke vijanden in de Oostvaardersplassen?

Nee, dit heeft niets meer met natuurbeheer te maken.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:57

amen, EricPrast. Dat heb je mooi verwoord.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:59

Nederland op z'n smalst... Hebben deze mensen met alle respect wel hersenen??? Ik moet gelijk weer aan dat plan denken van 100 wolven los te laten terwijl heel Nederland amper groot genoeg is voor 1 roedel... Dit ging mede niet door (als ik me niet vergis) door het roodkapje syndroom, maar paarden gewoon laten verrekken mag wel weer!!!

Plus ik denk dat deze dieren nog nooit zo'n winter hebben meegemaakt! Ik word straks 29 en ik heb het zelfs nog nooit meegemaakt...

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:01

Ach en voor het gemak vergeten ze dan ook maar even dat deze winter verre van normaal is tegenwoordig.

Een andere organisatie roept ons vooral op om de vogelsoorten te gaan voeren want die hebben het zo slecht. Dus meten met 2 maten is ook al niet vreemd.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:41

weet je wat ik doe, ik mik mijn pony,s de polder in. bijvoeren doe ik niet meer, dat scheelt in het voorjaar een hoop mest, wie weet gaan de zwakste eindelijk dood. en de AID kan niet meer ingrijpen. ik noem het voortaan natuurbeheer. de kadavers laat ik liggen mischien eten de ganzen ( die natuurlijk ook niet meer bijgevoerd worden ze wel op )

zo dat scheelt mij op gemiddeld 9 ijslanders die verhuizen, wel 500 per jaar aan hooi :D

topidee van de geitenwollen sokken ( die er nog voor betaald krijgen om zoiets te bedenken )

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:44

Adriana schreef:
Plus ik denk dat deze dieren nog nooit zo'n winter hebben meegemaakt! Ik word straks 29 en ik heb het zelfs nog nooit meegemaakt...

Ehm, wat dacht je van 1996/1997 toen leefde jij toch ook al?
Ik vind dat dit artikel er een beetje los zonder extra informatie op staat.

Bij wild uitgezette dieren gelden er bepaalde regels, een van die regels is dat er wordt bijgevoerd als een kudde minder dan een bepaald aantal vrouwtjes heeft.
Dan ik het ook nog zo dat er bij de kuddes geinspecteerd wordt, zodat ze alle zwakke, lijdende beesten af kunnen maken.
Wat mij betreft mogen die inspecties regelmatiger, zodat de dieren niet lijden en zodat er weer meer plaats is voor de rest. Maar bijvoeren is absolute noodzaak! Alleen als de kudde dreigt uit te sterven.
Het grote probleem bij bijvoeren is namelijk dat alle dieren dan weer te eten krijgen, ook de zwakke daardoor blijven ze bijna allemaal in leven, dat zorgt voor grote overpopulatie en dan heb je een probleem want dan moeten ze ergens anders uitgezet worden (en het is tenslotte geen fokprogramma) of afgemaakt.

Deze dieren zijn wild, maar ze zijn niet in hun natuurlijke habitat, ze hebben geen roofdieren die de zwakkere eten en daarmee uit hun lijden verlossen. De mens moet in die zin helpen, en niet door extra voer te geven want dat gebeurd in de natuur zeker weten nooit. Bijvoeren is alleen maar zelden nodig omdat de dieren niet kunnen trekken naar een ander gebied als er echt geen eten is.
En dat is het probleem nu niet, er is wel eten, maar te weinig om alle dieren mee te voeden omdat de zwakke dieren heel lang door blijven kwakkelen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:23

elllis schreef:
Als er te weinig plek is herstelt de populatie zichzelf .. doordat de zwaksten het niet redden het is misschien hard maar dat is wel de natuur ..

als we in NL natuur zouden hebben wel ja, maar dat hebben we niet , we hebben allerlei cultuurlandschappen die als natuur bestempeld zijn , en daar gaat een hekje om en beestjes in
dat dopen wij mensen
en die beestjes hebben pech als ze geen vreten meer kunnen vinden , dat vind ik niet natuur...natuur, dan is er in ieder geval de mogelijkheid om verder te trekken , om opgevreten te worden door een roofdier etc etc

zolang er geen natuur is waar die dieren een eerlijke natuurlijke kans hebben , moeten we het ook niet volgens die regels beheren ... het moet beheert worden naar gelang de omstandigheden en afmetingen in een gebied waar mensen beestjes neerpleuren onder het mom " ze zijn wild "(wat dikke bullshit is, een konik is gewoon een gebruiksdier en pas een paar generaties uitgezet) het dicteren

en niet zoals een geitenwollen bureausok vind dta het is en moet

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:41

Op zich snap ik dat wilde paarden het moeten overleven in de natuur, maar sinds wanneer hebben we zoveel en zolang sneeuw gehad? Er is niks meer te vinden hier, als ze gewoon overal een klein plukje hooi leggen door het hele gebied heen, dan moeten ze alsnog zoeken naar hun eten, en staan niet elke keer op 1 plek te wachten op eten.
Maar zo krijgen ze nog wel ietswat binnen, want waar vinden paarden water in de natuur? dat is ook allemaal bevroren.
Nou zouden ze sneeuw kunnen eten?

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:44

javospost schreef:
Verstandig besluit om niet bij te voeren. Ik neem aan dat Staatsbosbeheer en natuurmonumenten haar dieren goed in de gaten houden en heus wel in zullen grijpen als ze ondraaglijk leiden.

nou... dream on..niet dus..
ik ben er iedere dag weer getuige van.. ik vind dit jammer.. als de wei groen ziet gaat er een baal hooi in, ligt er 10 cm sneeuw dan komen onze boswachters hun warme huisje niet uit..

er loopt een kudde naast mijn paarden. ik heb laatst eens zo'n flippo aangesproken... toen ik hem confronteerde met de situatie hoe hij was( een kudde vermagerde paarden) kreeg ik als reactie "tja.. dat is de natuur" ...
ja, met prikkeldraad eromheen... vorig jaar moest de groep het doen met lees--> 2 hectaren voor de hele winter... hmmm. lekkere natuur is dat.. :Z

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:51

:j EricPrast +:)+ Je hebt t helemaal bij t goede eind!

SCHANDALIG WAT ZE DEZE PAARDEN AAN DOEN!!!!!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:06

Volgens mij was er een paard afgeschoten die door ijs was gezakt en een slechte conditie had, volgens mij waren alle andere dieren die over het ijs gegaan waren in een goede conditie.