FEI houdt conferentie over rollkur trainingsmethode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

FEI houdt conferentie over rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 21:06

Nieuwsredactie / www.eurodressage.com

De FEI heeft verschillende experts uit verschillende takken van de paardensport uitgenodigd om de conferentie over het rollkurtrainingssysteem op het FEI hoofdkwartier in Lausanne bij te wonen. Dit zal plaats gaan vinden op 9 februari.

"De lijst met genodigden is samengesteld door de FEI en zal verschillende takken van de sport samenbrengen. Het gaat voornamelijk om ruiters, trainers, dierenartsen, PR, en mensen die gaan over paardenwelzijn.
Presidente van de FEI, Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Haya, zal eveneens aanwezig zijn.

Ulf Helgstrand, president van de Deense paardensportfederatie, laat weten dat alle gerelateerde groepen aan het woord zullen komen. Om hier zeker van te zijn heeft de FEI dan ook vertegenwoordigers van deze takken van sport en welzijn uitgenodigd. De FEI hoopt een gedeelde conclusie over hyperflexie te bereiken, door naar alle verschillende meningen te luisteren. Mogelijke adviesrichtingen en conclusies worden besproken en zullen voor alle FEI disciplines gaan gelden.
Het actuele standpunt van de FEI over hyperflexie is nog steeds gebaseerd op resultaten die afkomstig zijn van een conferentie uit 2006.

De aanwezigen tijdens deze meeting:

* HKH Prinsesse Haya, FEI President of FEI
* Alex McLin, FEI secretary general
* International Dressage Riders Club
* International Dressage Trainers Club
* International Jumping Riders Club
* David Broome, show jumping representative
* Sjef Janssen, dressage representative
* Graeme Cooke, FEI Veterinary Director
* Trond Asmyr, FEI Director Dressage and Para-Equestrian Dressage
* John Roche, FEI Director Jumping and stewarding
* Catrin Norinder, FEI Director Eventing
* Ian Williams, FEI Director Non-olympic sports
* Carsten Couchouron, FEI Executive Director Commercial
* Richard Johnson, FEI Director Communications
* Jacques van Daele, FEI Honorary Steward General Dressage
* Frank Kempermann, President Dressage Committee
* Sven Holmberg, President Jumping Committee
* John McEwan, President FEI Veterinary Committee
* World Horse Welfare, Roly Owers and Tony Tylor
* Ulf Helgstrand, representative of the national equestrian federations
* Dr. Sue Dyson
* Dr. Gerd Heuschman

Springert

Re: FEI houdt conferentie over rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:20

In Canada doet men onderzoek naar de rollkur techniek, welke gebruikt wordt bij de training van dressuurpaarden.
Tijdens deze manier van trainen wordt de paardennek door middel van hyperflexie in een positie gebracht dat de neus en de kin, de borst bijna kunnen aanraken -en in sommige gevallen dus ook letterlijk kunnen aanraken. Het paard loopt hierbij achter de loodlijn in plaats van op de loodlijn zoals bij de normale manier van training wordt gezien.
De heer Ute van Borstel werkt aan de Universiteit van Ontario in Canada. Samen met zijn team heeft hij een serie tests uitgevoerd om te beoordelen of het welzijn van het paard hiermee in het geding komt.
In twee opleidingscentra voor paarden, een in Ontario en een in Ohio, hebben de onderzoekers getest of de paarden zelf zouden kiezen voor de Rollkur methode, of deze trainingstechniek liever zouden ontwijken wanneer ze de keuze hebben.
Ieder paard werd gereden in een gang met twee deuren naar twee verschillende rijhallen. In de linkerrijhal zou het paard worden getraind volgens de rollkur methode. In de rechterrijhal zou het paard volgens de normale manier worden gereden. Het paard mocht zelf de keuze maken welke rijhal het wilde betreden.
Voordat de dieren mee mochten doen aan deze test, waren de paarden al herhaaldelijk in beide hallen getraind volgens beide methodes. De paarden wisten dus al dat er in de linkerhal de Rollkur werd beoefend, en in de rechterhal niet.
De ruiter moest het paard de gang inrijden welke naar de deuren van de 2 rijhallen zou leiden, maar het paard mocht de rijhal uitkiezen, en daarmee dus ook de trainingsstijl.
Maar liefst veertien van de vijftien paarden kozen meerdere malen voor de normale trainingsmethode.
Een ander gedeelte van de studie bestond aan het blootstellen aan de "angst-test" terwijl de paarden volgens de Rollkur- of normale methode werden gereden. Ieder paard werd aan een angst-stimulans blootgesteld: een ventilator met opwaaiend plastic, of een paraplu die open en dicht ging wanneer het paard net voorbij liep.
Volgens de wetenschappers hadden de paarden een veel hogere hartslag en reageerden ook veel angstiger op de voorwerpen en gebeurtenissen wanneer zij volgens de Rollkur-methode werden gereden, dan wanneer zij volgens de normale manier werden getraind.
"De paarden lieten duidelijk zien dat ze zich veel ongemakkelijker voelen wanneer ze volgens de Rollkur-methode worden gereden. Wanneer ze de keuze hebben zullen ze deze techniek dan ook absoluut uit de weg gaan," aldus een woordvoerder van de universiteit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:20

Ben heel erg benieuwd! :j
Hopelijk komt er nog een verslag op bokt.

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:41

Dat Canadese onderzoek zegt mij al genoeg...

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:52

@MarcelDufour
Heb je ook een link van het hele onderzoek?

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:11

Dat Canadese onderzoek is al een oud, ik dacht van 1 of 2 jaar geleden, en is trouwens totaal niet representatief.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:14

jantjeuh1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:24

Wat een onzin dan kun je ook nog verder gaan wil een paard liever op de wei staan of gereden worden wedden dat 9 van de 10 paarden voor de wei kiezen..... Ik ben inderdaad wel benieuwd wat er verder uit komt!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:44

H3et Canadese onderzoek is inderdaad al oud en ook al bestempeld als onbetrouwbaar door verschillende groepen

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:46

vind dit onderzoek niet echt ergens op gebaseerd wat jantjeuh1990 al zegt laat een paard kiezen dan staat ie in de wei lekker te eten.. Ik ben op zich geen voorstander van de rollkuur maar deze training methode word alleen gebruikt door ruiters van het hogere segment, ik zie geen b ruiters een rollkuur doen. Ben verder benieuwd wat er uit de rest van het onderzoek komt.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:48

bij het canadese onderzoek was er geen sprake van grand prix paarden met grand prix ruiters. Je moet als ruiter toch geoefend zijn om zo te rijden en een zeer elastisch paard hebben.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:51

Dat is het meest onwetenschappelijke onderzoek waar ik ooit van gehoord heb, hoe kun je geloven dat dit ook maar iets aantoont?
- Is er vantevoren getest hoeveel paarden zonder training linksaf gingen en hoeveel rechtsaf? Nee
- Wie hebben er gereden en hoe? Hoeveel van die testruiters hebben daadwerkelijk een opleiding gehad in deze manier van trainen en weten het dus op de juiste manier uit te voeren?
- Wat wordt verstaan onder "normaal trainen"? Onder druk presteren in een klassieke training? Of wat rondhobbelen aan een lange teugel?

Aantallen paarden zijn niet representatief, er zijn geen controle-groepen gemaakt, kortom, als je iets wilt bewijzen dan kun je altijd wel iets vinden om het mee te bewijzen.

Mijn tafel blijft op zijn vier poten op de grond staan zonder te wiebelen: ziedaar, de aarde is plat!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:53

juist ze hebben in dat onderzoek ze gelijk als het ware met de kin op de borst gereden en dat terwijl de hyperflexi juist een training is welke tijden duurt, net zoals een top turner , eerst jaaren rekken strekken voordat dat kan

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:09

Er zullen altijd mensen blijven die, tegen beter weten in, dit systeem tot in de dood zullen blijven verdedigen. Welk onderzoek je ook doet, als de uitslag ze niet past zullen ze het afdoen als onzin. Tja....hardleers is ook leers. Ik vind het in ieder geval TE!
Een onderzoek van 1 jaar oud afdoen als oud onderzoek zegt op zich al genoeg. Ik ben echt niet het braafste jongetje van de klas, en heb heel wat uitgehaald met paarden in mijn leven dat eigenlijk niet door de beugel kon. Maar ik ben in ieder geval wel man genoeg om dat nu in te zien en ook niet meer te doen. Wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen. En bij sommigen komt het nooit.
Laatst bijgewerkt door Springert op 27-01-10 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:11

Tjonge jonge dat er uberhaupt nog over gepraat moet worden. Gewoon afschaffen en verbieden. Er is zoveel weerstand tegen, het lijkt me handiger om het te verbieden totdat bewezen is dat de rollkur BETER is voor een paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:11

MarcelDufour schreef:
Er zullen altijd mensen blijven die, tegen beter weten in, dit systeem tot in de dood zullen blijven verdedigen. Welk onderzoek je ook doet, als de uitslag ze niet past zullen ze het afdoen als onzin. Tja....hardleers is ook leers. Ik vind het in ieder geval TE!

Vroeger werd je gewoon op de brandstapel gegooid als je zei dat de aarde om de zon draaide ipv andersom. :+ Tegenstanders van die visie weigerden gewoon in de telescoop te kijken en zeiden dat een telescoop het oog van de duivel was. 8)7

Dit gezemel over rollkur is de moderne versie hier van. Ze weigeren in de telescoop te kijken en blijven volhouden dat het beter is voor paarden. Onderzoeken worden van tafel geveegd etc.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 27-01-10 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:15

Arabesk schreef:
Vroeger werd je gewoon op de brandstapel gegooid als je zei dat de aarde om de zon draaide ipv andersom. :+ Tegenstanders van die visie weigerden gewoon in de telescoop te kijken en zeiden dat een telescoop het oog van de duivel was. 8)7

Dit gezemel over rollkur is de moderne versie hier van. Ze weigeren in de telescoop te kijken en blijven volhouden dat het beter is voor paarden. Onderzoeken worden van tafel geveegd etc.

We kunnen het ook omdraaien natuurlijk :Y)

Maar wat dacht je van onderzoeken uitgevoerd als gedeeltelijk drukmeting, daarnaast meting van hersenscans... Zover is de techniek allang als je het mij vraagt... :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:20

Arabesk schreef:
Tjonge jonge dat er uberhaupt nog over gepraat moet worden. Gewoon afschaffen en verbieden. Er is zoveel weerstand tegen, het lijkt me handiger om het te verbieden totdat bewezen is dat de rollkur BETER is voor een paard.

Helemaal met je eens.
Ik weet in ieder geval niet hoe ik zou kunnen verdedigen tegen leken dat paarden dit lekker vinden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:21

Hmm lastig hoor, is het slaan van een hond met een stok nou dierenmishandeling of niet, laten we een bijeenkomst organiseren waarbij we óók martin gaus uitnodigen. Op internet zwerven heel wat filmpjes met momentopnames waarbij honden een paard stokslagen krijgen, maar ja, zo lang duurt het allemaal niet. Hooguit een paar minuten dus zo erg kan het niet zijn. Bovendien als het echt zo erg was, zouden deze baasjes niet zulke hoge punten scoren bij de hondenshows. Ze zouden moeten verbieden dat mensen filmen bij de loswerkring bij deze evenementen. Die tophonden worden écht goed verzorgd, ze zien er tenslotte goed uit, hun baasjes hebben echt het beste met ze voor.

Toch?

jantjeuh1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:23

jaa dat zou zo ie zo beter zijn Janine1990 (over die onderzoeken) ook al vind ik dat dit zoals eerder gezegt werd eignelijk op turnen lijkt steeds lenigger worden.. en daar gaat jaren overheen duss en het is niet zo als je rolkur rijd... de hele tijd met de kin op de borst rijd dat is echt onzin juist varieren in houding!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:31

horseyfries schreef:
Dat is het meest onwetenschappelijke onderzoek waar ik ooit van gehoord heb, hoe kun je geloven dat dit ook maar iets aantoont?
- Is er vantevoren getest hoeveel paarden zonder training linksaf gingen en hoeveel rechtsaf? Nee
- Wie hebben er gereden en hoe? Hoeveel van die testruiters hebben daadwerkelijk een opleiding gehad in deze manier van trainen en weten het dus op de juiste manier uit te voeren?
- Wat wordt verstaan onder "normaal trainen"? Onder druk presteren in een klassieke training? Of wat rondhobbelen aan een lange teugel?

Aantallen paarden zijn niet representatief, er zijn geen controle-groepen gemaakt, kortom, als je iets wilt bewijzen dan kun je altijd wel iets vinden om het mee te bewijzen.

Mijn tafel blijft op zijn vier poten op de grond staan zonder te wiebelen: ziedaar, de aarde is plat!

MarcelDufour, is er van bovenstaande punten die ik noem volgens jou één niet waar? En weet je het antwoord op de vragen die ik stel?
Of is de uitkomst van dit "onderzoek" toevallig één die je goed past en schakel je daarom je gezonde verstand maar gewoon uit en ga je er klakkeloos vanuit dat het wel waar moet zijn omdat het jouw ideeën bevestigd?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:31

Citaat:
Nieuwsredactie / http://www.eurodressage.com

De aanwezigen tijdens deze meeting:

* HKH Prinsesse Haya, FEI President of FEI
* Alex McLin, FEI secretary general
* International Dressage Riders Club
* International Dressage Trainers Club
* International Jumping Riders Club
* David Broome, show jumping representative
* Sjef Janssen, dressage representative
* Graeme Cooke, FEI Veterinary Director
* Trond Asmyr, FEI Director Dressage and Para-Equestrian Dressage
* John Roche, FEI Director Jumping and stewarding
* Catrin Norinder, FEI Director Eventing
* Ian Williams, FEI Director Non-olympic sports
* Carsten Couchouron, FEI Executive Director Commercial
* Richard Johnson, FEI Director Communications
* Jacques van Daele, FEI Honorary Steward General Dressage
* Frank Kempermann, President Dressage Committee
* Sven Holmberg, President Jumping Committee
* John McEwan, President FEI Veterinary Committee
* World Horse Welfare, Roly Owers and Tony Tylor
* Ulf Helgstrand, representative of the national equestrian federations
* Dr. Sue Dyson (But Dr Sue Dyson, from the Animal Health Trust, said: "There is little hard evidence to show there is anything wrong with rollkur if it is done well.)
* Dr. Gerd Heuschman

Hmmmmmmmmmmm, één tegenstander van rollkur en de rest zijn voorstanders/neutraal. Ze hebben die canadese onderzoekers niet uitgenodigd :7

Hoezo eerlijke discussie _O-

Oh ik snap m al. :)*

Ze gaan ons, de tegenstanders die meelezen in deze discussies, NOG een keer uitleggen waarom rollkur wél goed is :7

Dat deed mijn vorige baas ook altijd als we ergens kritiek op hadden, dan ging hij nóg een keer uitleggen waarom het zo goed was wat hij deed. Kritiek is voor sommigen kennelijk hetzelfde als een verzoek tot meer uitleg _O-
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 27-01-10 23:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:34

@Horseyfries
Zelfs zonder dit onderzoek zie ik in dat dit Te is. Maar iedereen moet maar gewoon doen waar 'ie zich lekker bij voelt. Het halen van een oranje lintje vergoeilijkt blijkbaar alles, voor sommigen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:36

MarcelDufour schreef:
@Horseyfries
Zelfs zonder dit onderzoek zie ik in dat dit Te is. Maar iedereen moet maar gewoon doen waar 'ie zich lekker bij voelt. Het halen van een oranje lintje vergoeilijkt blijkbaar alles, voor sommigen.

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Je laat nu plotseling mijn vragen over de betrouwbaarheid en de wetenschappelijke onderbouwing van dit onderzoek links liggen. Ipv daarvan begin je over "oranje lintjes". Dus volgens jou staat deze trainingsmethode wel garant voor het winnen van een proef?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:39

@Horseyfries
Oh wel zeker. Ik heb nooit beweerd dat dit systeem niet effectief is. Nog sterker, ik ben er van overtuigd dat het wel degelijk effectief is. Door het systeem krijg je automatisch meer voorbeen aktie. Maar dat wil nog niet zeggen dat het daarom dan goed is. Vroeger sloeg ik regelmatig een paard tegen zn benen, en ook dat werkte geweldig, maar daarmee was het nog niet goed!