De meer dan honderd Konik-paarden die in de nacht van 9 op 10 januari via het ijs overstaken van de Oostvaardersplassen naar het Oostvaardersbos, blijven daar voorlopig nog. Staatsbosbeheer probeert hen 'via de weg van de geleidelijkheid' terug te krijgen naar het natuurgebied. Dat zei boswachter Hans Breeveld vrijdag.
Het is op zich geen probleem dat de wilde paarden in het bos lopen. Er is eten genoeg en ze kunnen er niet uit, omdat het is omheind. Wat wel moeilijkheden kan geven, is dat het Oostvaardersbos een recreatiegebied is. Dat betekent dat mensen in contact kunnen komen met de paarden.
Een ontmoeting is niet uitgesloten, mensen zijn nieuwsgierig en bij paarden ontbreekt die eigenschap evenmin. Daarbij komt dat de paarden niet gewend zijn aan mensen en dus geen angst voor hen hebben, aldus Breeveld.
Jaaaa! Ik wil morgen naar de oostvaardersplassen Het pennymeisje in mij wordt wakker
masja
Geplaatst: 22-01-10 15:36
Imitador schreef:
Jaaaa! Ik wil morgen naar de oostvaardersplassen Het pennymeisje in mij wordt wakker
Wel een topic plaatsen dan he!!
Zilfstar
Geplaatst: 22-01-10 15:47
Volgens mij heb ik wel eens gehoord dat ze ook willen dat de paarden zo veel mogelijk verstoken blijven van menselijk contact, zodat ze dus wild blijven en er geen domesticatie plaats vind.
Goed dat ze rustig aan doen met de paardjes daar. Ik hoop wel dat bezoekers niet te opdringerig worden, want dat lijkt mij voor de rust in de kudde niet fijn, in zo'n onbekend stuk bos. Als er iemand gaat kijken en foto's maakt... ik ben nieuwsgierig!
SusanW
Geplaatst: 22-01-10 23:14
EricPrast schreef:
SusanW schreef:
Gewoon even wachten tot er weer ijs ligt. Dan wandelen ze wel weer terug
Ja, goed idee, joh! Kunnen degenen die de eerste oversteek wel overleefd hebben in de herkansing tenminste alsnog verzuipen.
Toch apart, want bij de laatste observatie die ik moest doen voor school en we tegen lunchtijd ons boterhamzakje pakten waren een heel aantal oortjes zer gespitst. We moesten deze gedomesticeerde 'wilde ' paardjes bijna van ons afslaan want ze werden er een beetje wild van (= nogal opdringerig).
Apart, in Mongolië en Australië observeer je paarden met een verrekijker, als je ze al kunt vinden dan.
Dat is waar, en nergens is er meer een plek waar je niet in de verte het geruis van verkeer hoort. Maar wild, nou nee, dat zijn deze losgelaten dieren niet.