Afgelopen dinsdag nam de hengst Clinton officieel afscheid van de wedstrijdsport in Mechelen. Voor dit afscheid werd Clinton voor de laatste keer gezadeld door zijn ruiter Dirk Demeersman. In een afgeladen sfeervolle Nekkerhal in het Belgische Mechelen kregen de hengst en zijn ruiter het welverdiende afscheid. Het afscheid was overigens geregeld door Demeersman's eigen zoon Lars. Die vond dat zijn vader en de hengst een gepast afscheid verdienden van het publiek en de sport.
Tijdens het afscheid werd er een compilatiefilmpje getoond van Demeersman en Clinton en de successen die zij samen hebben behaald. Hierna volgden er drie ererondes waarbij de combinatie van het enthousiaste publiek een staande ovatie ten deel viel.
Clinton geniet nu van zijn pensioen in de stallen van hengstenhouderij Team Nijhof.
Clinton
Clinton is in 1993 geboren. De schimmelhengst is een zoon van Corrado I. De moeder van Clinton is Urte, een dochter van de Montanus-Moltke I-zoon Masetto. Zijn grootmoeder Ohra is een dochter van Landgraf I. Onder de naam Olympia was Ohra succesvol in de internationale springsport. Haar moeder is Brikscha een dochter van Raimond uit de Trakehner merrie Lyck (v: Totilas). Onder de naam Luna liep ook zij succesvol in de springsport in Duitsland.
In de sport was Clinton bijzonder succesvol onder zijn vaste ruiter Dirk Demeersman. Clinton beschikte in de ring over veel vechtlust. De combinatie was oa. in 2004 4e op de Olympische Spelen in Athene, in 2005 2e in de Grote Prijs van Aken en deelnemer in 2005 aan het EK in San Patrignano en in 2006 aan het WK in Aken.
Alleen het WK springen van 2006 in Aken, waar Dirk en Clinton nog eens wilden schitteren, was een enorme tegenvaller. Dirk had 5 weken voor de start van het WK zijn enkel gebroken waardoor hij zich niet kon voorbereiden. Helaas was de pech daarmee nog niet afgelopen: de dag van de landenprijs kreeg Clinton koorts en het was afgelopen. Tot ieders spijt was dit ook het afscheid van Clinton in de sport, een afscheid in mineur voor de lieveling van Dirk maar ook nog van zoveel andere mensen.
Ook in de fokkerij heeft Clinton inmiddels zijn sporen verdiend. Clinton heeft inmiddels diverse nakomelingen die op internationaal niveau presteren met als meest bekende de internationale succesvolle springpaarden Cornet Obolensky (mv: Heartbreaker) met Marco Kütscher, Codar (mv: Darco) met Alexander Onishenko, beide deelnemer aan de OS in Hong Kong en de finalist van de WB finale in Las Vegas, Danny Boy (mv: Alexis Z) met Beezie Madden. Als KWPN hengst zijn ingeschreven Whitaker (mv: Indoctro) en Zacharov (mv: Lord Z). In 2009 volgde voor Clinton erkenning bij het KWPN.
Dirk Demeersman over Clinton
Ik ben blij en fier dat ik ooit zo een paard mocht rijden! Ik heb heel veel van hem geleerd en vooral geleerd dat er een wederzijds respect moet zijn tussen ruiter en paard. Ik ben er zeker van, dat een paard dat niet wil doen wat je van hem vraagt, je onmogelijk, met welke middelen dan ook aan het werk kan krijgen en dat is bij Clinton zeker het geval, ik heb ongeloofelijk veel respect voor hem. Wat hij de laatste ronde in Aken voor mij gedaan heeft, chapeau!
Enkele foto's van het afscheid

Foto's: http://www.sjoert.com