Quarterwereld rouwt om dood topvererver Topsail Whiz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Quarterwereld rouwt om dood topvererver Topsail Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:07

http://www.quarterhorsenews.com / Nieuwsredactie

Afbeelding
Topsail Whiz.

Topsail Whiz, de hengst uit 1987 die als een van de grootverdieners uit de Quarter wereld te boek staat, is afgelopen woensdag overleden.

De hengst moest een operatie ondergaan wegens een probleem met wervel die tegen zijn ruggenmerg aandrukte en hij hier door moeite had met zijn evenwicht.
De operatie verliep goed, maar twee dagen later zakte de hengst opeens in elkaar en kon niet meer opstaan.
Zijn eigenaar, Bob Loomis uit Oklahoma, moest toen de moeilijkste beslissing uit zijn hele carriere maken, en besloot de hengst uit zijn lijden te laten verlossen.

"Het is een trieste dag," aldus Loomis. "Ik was zolang gezegend met dit fantastische paard in mijn leven. Hij was meer een familielid dan een paard."

Het overlijden van Topsail Whiz kwam slechts twee weken na het verlies van zijn zoon en een jonge hengst van Loomis: West Coast Whiz (Topsail Whiz x My Moon Stone Chex x King Fritz. Deze hengst moest worden ingeslapen door de gevolgen van White Line Disease.

Loomis en Topsail Whiz hebben een lange en succesvolle carriere achter de rug, die als een droom begon in 1986. Loomis werkte op de C.T Fuller's Willowbrook farm, waar de legendarische hengst Joe Cody ter dekking stond. Loomis was een groot fan van deze bloedlijn en vond een merrie die hij wilde laten dekken door Topsail Cody, een zoon van Joe Cody uit Doc Bar Linda (Doc Bar). De eigenaren waren niet van plan om de merrie (Jeanie Whiz Bar, Cee Red x Jeanie Whiz (Billy's Whizzer) te verkopen, maar ze gingen akkoord met de wens van Loomis om haar door Topsail Cody te laten dekken. Als resultaat zag bijna een jaar later Topsail Whiz het levenslicht.

De kleine voshengst had de stamboom van een winnaar. Topsail Cody was het NRHA Futurity kampioen van 1980 en werd in 1981 Wereldkampioen in de Junior Reining bij het AQHA. Jeanie Bar Whiz had eveneens vele prijzen op haar naam staan, inclusief de Superior Award en Register of Merit in de open klasse en klasse voor jonge paarden.
Ze had in 1977 van alle jonge paarden de meeste punten in de reiningcompetitie en in 1978 werd ze reserve kampioen van het open klassement.

Het was dan ook geen verrassing dat Topsail Whiz zichzelf meer dan eens wist te bewijzen in de showring, waar hij in totaal $57.178 wist te winnen. Zijn showcarriere begon met een overwining in 1990 met Loomis in het zadel, en het duo eindigde als derde tijdens de NRHA Futurity. Het jaar erop wonnen zij de NRHA Lazy E Classic en plaatsten zij zich als vierde tijdens de NRHA Derby.

"Toen hij drie jaar was, werd al duidelijk dat hij ontzettend speciaal was," aldus Loomis over topsail Whiz. "Ik heb gedurende mijn hele leven veel geweldige paarden gereden, maar ik had nog nooit een paard als hij onder het zadel gehad. Hij was zo licht in de hand en gevoelig en talentvol, en zo makkelijk te trainen dat het gewoon ongelooflijk was."

"Ik heb nooit meer een paard onder het zadel gehad die zo makkelijk en mooi kon stoppen als dat hij dat kon, en het mooie is dat hij dat aan al zijn kinderen heeft door gegeven. Maar het allermooiste aan hem was nog wel zijn karakter. Je hebt soms paarden die een goed karakter hebben en die fijn te trainen zijn, maar helaas niet zoveel talent hebben. Soms kom je paarden tegen die veel talent hebben maar bijna niet te trainen zijn. Topsail Whiz was een van de weinige paarden die echt alles in zich had, en dit ook nog eens aan jou schonk.

Hoewel veel paarden een groots carriere achter de rug hebben, zijn er maar een paar die ook goede vaderdieren en dekhengst zijn geweest. Topsail Whiz was allebei; hij is op dit moment nog steeds de meest vooraanstaande reining dekhengst volgens Equi-Stat, en zijn nageslacht heeft hem wereldberoemd gemaakt in de fokkerijwereld.

Zijn meest bekende zoon is The Great Whiz, een ruin uit 2000 uit Shirleys Folly (Great Pine). Dit paard won de NRHA Futurity Open Kampioenschappen in 2003 en het NRBC reservekampioenschap in de ope klasse van 2004. Zijn totaal verdiensten bedragen bijna $274.000.

Topsail Whiz heeft 1269 geregistreerde nakomelingen bij het AQHA. 634 van deze paarden hebben geld of AQHA punten bij elkaar verdiend. Hij is ook de vader van 21 APHA nakomelingen, inclusief de Reining Challenge Kampioen van 2003, Painted By WHiz, in eigendom van Pam Loomis en onder het zadel bij Josh Visser.

Bij elkaar zijn de nakomelingen van Topsail Whiz goed voor een winstsom van 6.8 miljoen dollar.

Bob Loomis laat weten dat er nog een voorraad diepvriessperma beschikbaar is van Topsail Whiz, en dat hij zijn merries met dit sperma wil laten dekken. Er zal geen sperma worden verzonden naar andere merries.

Topsail Whiz is 23 jaar oud geworden.

budweiser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:22

Een "wereldpaard" dat was het!! ;(

Cassidy

Re: Quarter wereld rouwt om dood topvererver Topsail Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:31

Heel sneu, wat een verlies voor de Quarter Fokkerij, en helemaal voor de familie Loomis.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:36

wat een verlies schrik me kapot!!
meer zal ik genieten als ik zijn dochter aankijk.
wat ben ik nog trotser met een directe dochter
bedankt topsail whiz voor je spoeren in quarterwereld!!

JustLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:06

Zonde van zo'n wereldpaard!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:19

Tjonge...ook ik schrik me een hoedje! Wat een verlies voor de Quarterfokkerij en westenwereld!
Het was inderdaad een wereldpaard!

Wat een klap voor Loomis, ook zo vlak na West Coast Whiz... ;(

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:34

Woww.. dat top beest !!
heel sneu eerst West Coast Whiz en dan nu dit !

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:45

Zit helemaal niet in de 'westernwereld' maar ik heb ook erg veel over deze hengst gehoord..

wat een prachtig beest, en wat een enorm verlies voor de quarterfokkerij ;(

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:54

wat jammer...
gelukkig heeft hij het nu beter, zonder pijn! :)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:33

Wat een verlies voor de sport en de western zeg. Zelfs ik heb wel eens van hem gehoord en ik zit helemaal niet in de westernsport.
Sterkte voor zijn eigenaren.

Maarre... nu even mierenneuken; volgens mij staan er fouten in het artikel.
Hoe kan hij nou 23 zijn als ie in 1987 is geboren?
En... Hoe kan hij een van de best verdienende quarters zijn als ie 'maar' 57.178,- wist te winnen in zijn leven, terwijl zijn zoon (Die veel jonger is) al ruim over de 2 ton zit?

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:41

Wow, ben er even stil van......
Weer een geweldig toppaard minder.

Het ga je goed daar boven, en bedankt want dankzij jou kan ik genieten van mijn kanjer.
Laatst bijgewerkt door zomon op 24-12-09 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:42

zonde wat een mooi paard was dat..

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:58

Wat een verhaal zeg!
Dit paard moet heel speciaal geweest zijn voor de eigenaar.
Als alles wat je in een paard zoekt hij dit ook heeft is het echt een werled paard.
Heel veel sterkte voor de eigenaar

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:28

Jemig... wat een nieuws..
Echt zo zonde, en zo sneu voor de eigenaren..

Een schok voor de westernwereld..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:40

pfoeh..heftig...
Heel veel sterkte en kracht voor de mensen voor wie deze hengst zeer dierbaar was.
Dan ook nog 2 verdrietige verliezen kort op elkaar..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:55

Hier sta ik ook van te kijken! Jammer zeg!!

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:03

Wat nieuws zeg..
ooh, ik ben er even stil van...
Het was nog zo een mooi beest..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:43

Bah, weer zo'n groot verlies in korte tijd.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:55

assie schreef:
Wat een verlies voor de sport en de western zeg. Zelfs ik heb wel eens van hem gehoord en ik zit helemaal niet in de westernsport.
Sterkte voor zijn eigenaren.

Maarre... nu even mierenneuken; volgens mij staan er fouten in het artikel.
Hoe kan hij nou 23 zijn als ie in 1987 is geboren?
En... Hoe kan hij een van de best verdienende quarters zijn als ie 'maar' 57.178,- wist te winnen in zijn leven, terwijl zijn zoon (Die veel jonger is) al ruim over de 2 ton zit?

hij is idd 22 jaar geworden en hij heeft in totaal dus ook zijn directe nakomelingen 6.8 miljoen dollar verdient dit is incl dekdiensten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:04

Over 9 dagen zou hij 23 zijn geworden.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:11

wat een mooie leeftijd is maar toch zo jammer dat hij er niet meer is.
las ook dat wat hij nog heeft aan sperma van deze henst dat hij het zelf houd voor zijn eigen merrie's
en dan te bedenken dat ik in sept dit jaar een directe dochter van 2 heb gekocht die had ik waatrschijnlijk nu niet meer kunnen betalen.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:42

ach ach... wat jammer!

Maar het paard heeft het wel goed gehad daar bij Loomis...

k_hermus

Re: Quarterwereld rouwt om dood topvererver Topsail Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:08

Nee!!! Shitman, NRHA's first six million $ sire, super zonde. Grote klap voor Bob Loomis, éérst West Coast Whiz en nu Topsail Whiz.

Écht jammer.

Ariebren

Re: Quarterwereld rouwt om dood topvererver Topsail Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:07

Een groot verlies voor de western fokkerij.
Maar gelukkig heb ik twee nazaten op stal staan van deze kampioen.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:27

Een machtige hengst, dus een verlies voor de Quarterwereld!