Rechter beslist vandaag over lot van verwaarloosde paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dravergekkie

Berichten: 9267
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:32

En ik kan mijn vinger op steken dat mijn pony's die ook op de loolaan staan niet hebben hoeven baggeren in die regen periode ;)

Alet74

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:01

Moderatoropmerking:
Gelieve niet persoonlijk te worden in jullie reacties. Blijf on-topic en houd het netjes!

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Rechter beslist vandaag over lot van verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:25

Samenvattend; jammer dat het bij dit soort discussies vaak fout gaat door miscommunicatie.
Niemand zegt dat paarden in de blubber moeten staan maar bij gebrek aan een welzijnswet voor paarden zal de rechter niet veel kunnen doen.
Het gaat ook niet alleen om blubber en een geval in Den Haag.
Wil je je echt willen hard maken voor een welzijnswet voor paarden dan zal dat via de belangenverenigingen en de politiek moeten.

Iets wat ik me afvraag, deze paarden staan op een volkstuincomplex? Ik begrijp dat daar meer paardenhouders zijn?
Hoe groot zijn die volkstuintjes en is dat legaal voor de gemeente Den Haag qua bestemming? Dát is wel een weg die is te bewandelen.

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:10

Beetje googlen over enig beleid en hier http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1892799.pdf een leuk stukje gevonden.
Daar zal best iets mee te doen zijn voor de loolaan en al die paarden die daar op een zielig klein stukje staan.
Hoofdstuk 3.1.1 op pagina 24 lijkt me zo snel bekeken wel van toepassing als ik die beelden zie , al die rommel en hutjes...

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:07

EstherHegt schreef:
Samenvattend; jammer dat het bij dit soort discussies vaak fout gaat door miscommunicatie.
Niemand zegt dat paarden in de blubber moeten staan maar bij gebrek aan een welzijnswet voor paarden zal de rechter niet veel kunnen doen.
Het gaat ook niet alleen om blubber en een geval in Den Haag.
Wil je je echt willen hard maken voor een welzijnswet voor paarden dan zal dat via de belangenverenigingen en de politiek moeten.

Iets wat ik me afvraag, deze paarden staan op een volkstuincomplex? Ik begrijp dat daar meer paardenhouders zijn?
Hoe groot zijn die volkstuintjes en is dat legaal voor de gemeente Den Haag qua bestemming? Dát is wel een weg die is te bewandelen.


Het sneue daarvan is dat je daarmee de goeden onder de kwaden laat leiden.
Als je immers iemand aanpakt op het bestemmingsplan en dieren houden in volkstuintjes verbiedt, dan zullen ook diegene die hun zaakjes goed voor elkaar hebben, het veld moeten ruimen (of hun "tuintje")

Een paard houden op de oppervlakte van een vokstuintje kan op zich best wel mits het dier voldoende beweging en gezelschap heeft.
Menig paard op een pensionstal (zeker in de wintermaanden) moet het hebben van de beweging die de eigenaar geeft, met wat mazzel in combinatie met een paar uurtjes luchten op een kleine paddock.
Dieren op een volkstuintje zullen allicht een vergelijkbare grootte paddock tot hun beschikking hebben, maar met wat mazzel veel meer uren daarin vertoeven. Als er daarnaast weidegang geregeld is voor de zomermaanden, hoeft het geen verkeerde plek te zijn voor die dieren.

Het gaat er om hoe de eigenaar het terrein heeft ingericht en wat de eigenaar doet om de dieren goed te verzorgen en aan de natuurlijke behoeften van de dieren te voorzien qua onderdak, beweging, voeren en gezelschap...
Daarom vind ik het niet aan te raden dit via het bestemmingsplan en regelgeving te regelen,m maar te zorgen voor goede regelgeving omtrent de minimale voorwaarden om hoe een dier erbij hoort te staan en verzorgt hoort te worden.

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:31

Dit verhaal lezend...

We zijn het er over eens dat er geen welzijnswet bestaat voor deze dieren ?

Dan zal een rechter dus kijken naar wetten, regelgeving of gemeentelijk beleidsregeltjes die er wél zijn.

Is er dus ook maar één wet, regelgeving of gemeentelijk verbod die verbied dieren te houden op volkstuintjes (als dat het bestemmingsplan is) dan zijn de goede slechts die mensen die geen dieren daar hebben staan....maar plantjes.

De paarden van de dame weg dus, zal dan zo'n rechter stellen.
Maar die dame zal wijzen op al die andere paarden die er ook staan en een behoorlijk balletje aan het rollen brengen.
Ik weg.... dan iedereen weg zal haar denkwijze dan zijn.

Wat een paard van nature verder aan oppervlakte nodig heeft is vast wetenschappelijk wel eens onderzocht en daaraan voldoet een volkstuintje waarschijnlijk niet.
Dat iemand vind dat dat toch best kan heeft een rechter niets mee.... er zijn er ook zat die vinden dat dat níét kan.... IK bijv., terwij er ook nog steeds mensen zijn die stands heel normaal vinden....

Maar....als er geen dieren op dat terrein gehouden mógen worden heeft afmeting sowieso geen invloed.

Voor de inrichting zijn nu juist géén maatstaven/ wetten dus ook daar kan de rechter niets mee en wordt slechts een persoonlijke voorkeur, maar dat mag een rechter niet doen.
Voor het bouwen van stallen juist weer wel en als dat verboden is voor dat stuk grond.....

Het gaat de één misschien alleen om de modder.... de ander stelt wat meer "eisen" om een dier een dierwaardig bestaan te leveren.
Volgens MIJN maatstaven voldoen ze daar geen van allen aan (bijv. wegens oppervlakte).
Misschien denkt de rechter er net zo over en van MIJ mag hij....maar hij zal zich aan de bestaande wet moeten houden... en die zeggen niets over modder of verplicht een stuk verharden.
Een niet lekkende stal komt ook al nergens voor.

Nope... om die paarden daar een ander leven te geven lijkt me maar een deur open te staan....
Nu alleen nog te weten komen wat het werkelijke bestemmingsplan daar is, maar dat zal de gemeente vast kunnen vertellen.

dravergekkie

Berichten: 9267
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:36

Het is daar nauwelijks meer een volstuincomplex te noemen.
En tevens ook geen gemeente grond.

Meerendeel van jullie zou niet eens ooit daar op het terein geweest zijn en dus ook niet kunnen be-oordelen hoe andere hun paarden houden.

Tevens zullen meerendeel van de paarden die op de loolaan echt geen slecht leven hebben.
En vaak nog beter dan menig pension paard die 23 uur per dag in een stal staat van 3 bij 3.

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:02

Dat de gemeente geen eigenaar van die grond is betekent niet dat ze het beleid van wat er mag en niet mag niet bepalen.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Rechter beslist vandaag over lot van verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:19

Voor er weer misverstanden ontstaan over de 'goeden' en de 'slechten'. Ik heb alleen geprobeerd duidelijk te maken dat er geen welzijnswet is voor paarden, dus dat de rechter daar niet veel mee kan. Ik kies geen enkele partij voor goed of slecht en die locatie daar.
Ik heb enkel even gekeken naar de wet, het wetboek dat is iets die ik zelf niet heb geschreven en waarschuw alleen dat de rechter wel in het wetboek zal kijken.

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:35

dravergekkie schreef:
Het is daar nauwelijks meer een volstuincomplex te noemen.
En tevens ook geen gemeente grond.

Meerendeel van jullie zou niet eens ooit daar op het terein geweest zijn en dus ook niet kunnen be-oordelen hoe andere hun paarden houden.


Vandaar dat ik ook om foto's vroeg uit die periode van andere mensen die daar hun paard(en) hebben.
Ook bij jou PB zaten geen foto's.
Dan kan je me wel schrijven hoe goed jou paarden daar staan.... maar dat is zonder beelden voor mij niet hetzelfde als de indruk die hier van mevr. de Kok gegeven wordt.
Wat jij goed vind hoef IK immers niet goed te vinden.

Citaat:
Tevens zullen meerendeel van de paarden die op de loolaan echt geen slecht leven hebben.
En vaak nog beter dan menig pension paard die 23 uur per dag in een stal staat van 3 bij 3.


Meningen verschillen dan toch enorm.
Zoals bijv. hierboven.... de pensionpaard "bezitters" zullen daar heel anders over denken....

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Rechter beslist vandaag over lot van verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:14

vergis je er niet in hoeveel pensionpaarden (en handelspaarden of manegepaarden of privépaarden) de wintermaanden van november tot en met maart noodgedwongen in hun 3 bij 3 stal doorbrengen met daarnaast met wat mazzel een uurtje rijden met de baas en even een half uurtje of uurtje loslopen in een individuele paddock van wisselend formaat van 5 bij 10 tot 20 bij 20, als dat al dagelijks kan.

Dan is er op dat terrein misschien nog wel een flinke buitenbak, een trainingsmolen, een parkeerterrein en een bepaalde oppervlakte aan prachtige grasland wat alleen in de droge maanden gebruikt kan worden...

Hoeveel effectieve bewegingsruimte en vrijheid hebben deze paarden in vergelijking met paarden die standaard (overdag en evt. ook 's nachts) uitloop hebben in een paddock van zo'n 300 tot 500m2?

Het gaat niet alleen om de bruto oppervlakte van een terrein, maar ook om hoe die oppervlakte daadwerkelijk ten goede komt van de paarden...

abcde

Berichten: 2815
Geregistreerd: 01-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:02

paarden die op een pensionstal staan en dus niet 24/7 buiten worden nu ook "mishandeld" kom zeg jongens de vergelijking tussen pensionpaarden en paarden die tot aan de buik in de drek lopen lijkt me een beetje ongepast!!

Want het gaat hier niet over de discussie 27/7 buiten of niet.............daar blijven gelukkig de meningen toch over verdeeld!

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Re: Rechter beslist vandaag over lot van verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:01

De paarden stonden niet tot de buik in de blub...overdrijven is ook een vak.

Maar waar de een het dood normaal en erg goed voor het dier vind... paarden 23 van de 24 uur eenzaam op een stal te zetten... vind de ander blubber en buitenlucht niet erg, zo simpel is het.

En als daar wettelijk geen regeltjes voor vastgelegd zijn valt er voor de rechter weinig te beslissen....

Dát daar wettelijk geen regeltjes voor zijn zal voor vele een opluchting wezen... en voor andere jammer zijn.

Nee... de enige mogelijkheid deze dame aan te pakken door die boze buurtbewoners is het beleidsplan van de gemeente eens na te vragen voor dat gebied en ze daar te wijzen op wat daar gebeurd.

Volkstuintjes...ooit onstaan uit moestuintjes... heeft toch echt een ander doel dan paardenstalling.
Probleem opgelost.
Daarbij blijkt uit het schrijven hier van ingewijde dat het daar het hele jaar door een modderpoel is dus blijkbaar geen geschikte grond een paard te houden .... maar daar was complex dan ook niet voor opgezet.
Zo lees ik tenminste op deze site iets heel anders :
http://www.bezuidenhout.nl/index2.asp?m=000416 hoewel ik niet weet of het om het zelfde stukje grond gaat.
Het ziet er iig. wel anders uit dan de beelden lieten zien.

Gargoyle
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Rechter beslist vandaag over lot van verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:41

Ik ga me er verder niet meer mee bemoeien maar het is maar een aantal weken per jaar modder, in de herfst en in de lente als het veel regent. Verder is het gewoon droog in tegenstelling wat anderen hier beweren.
De paarden lopen elke dag, zie andere topics hier over.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:52

abcde schreef:
paarden die op een pensionstal staan en dus niet 24/7 buiten worden nu ook "mishandeld" kom zeg jongens de vergelijking tussen pensionpaarden en paarden die tot aan de buik in de drek lopen lijkt me een beetje ongepast!!

Want het gaat hier niet over de discussie 27/7 buiten of niet.............daar blijven gelukkig de meningen toch over verdeeld!


Op wie reageer je, op mijn stuk?
Mij gaat het er om dat je niet de beschikbare oppervlakte van de volkstuintjes moet veroordelen, maar de toestand van hoe het er uit ziet (1 en al modder en natte inloopstal en terrein wat niet netjes schoon te houden is.) Dus niet de beperkte oppervlak van een volkstuintje omdat er heel veel paarden zijn die, vooral in de natte maanden van het jaar, met vergelijkbare oppervlakte aan ruimte, of zelfs minder, en ook nog minder uren lang, moeten doen.
Dus veroordeel de modder, en niet het aantal m2.

Gargoyle, ik heb zelf paarden in een paddock, en bij mij is het niet zo nat en diepe drek als de situatie daar, en het kost ons hier al moeite om het netjes en schoon te houden en het is echt wel langer dan een paar weken per jaar na in totaal. Zeker als het zo nat is dat je niet eens fatsoenlijk uit kan mesten, gaat de kwaliteit van de bodem heel hard achteruit, en ook de waterdoorlatendheid. Het wordt 1 grote vieze stinkboel. Kan me niet voorstellen dat het daar bij jullie anders zou gaan. En die paar weken nat weer heb je nu al vanaf November, en het is nu eind december, en tenzij het bij jullie nu weer droog is, is het eerder een aantal maanden per jaar.

Hier hebben we nog een stuk bestraat, dus als het nat is kunnen ze daar nog droog staan eten en rondlopen, en ook de schuilstal kunnen we met intensief onderhoud redelijk droog houden, maar als je door die diepe modder moet lopen, dan is dat ook al zeer moeilijk bij te houden.

abcde

Berichten: 2815
Geregistreerd: 01-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:23

ik reageer op de mensen die het gaan hebben over paarden die wel een warme stal hebben en niet 24/7 buiten staan. ;)
De discussie wel of niet veel naar buiten daar gaat het nu gewoon in dit topic niet over.

Het gaat over de paarden die daar in heel veel modder staan en geen tot bijna geen normale, droge plek hebben om te liggen.