Rechtzaak Power and Paint onthult nieuwe informatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Rechtzaak Power and Paint onthult nieuwe informatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 23:13

www.eurodressage.com / Nieuwsredactie

Afbeelding
Power and Paint met Rachel Fokker
foto: http://www.sjoert.com

In een felle juridische strijd tussen mevrouw Pasch en de Nederlandse familie Fokker over de internationale FEI pony Power and Paint, is onthutsende informatie aan het licht gekomen tijdens het getuigenverhoor in de rechtbank op 21 september 2009.

De juridische strijd van Fokker vs Pasch betreft de nietigverklaring van de aankoop van Power and Paint op basis van oude verwondingen die verborgen zijn gehouden voor de Nederlandse koper. In oktober 2007 heeft de Nederlandse familie Fokker Power en Paint gekocht voor 160.000 euro van de Duitse eigenaar mevrouw Pasch na een medisch aankooponderzoek op de paardenkliniek in Kerken (Dld).

Pasch had een koopovereenkomst waarin ze verklaarde dat de pony door de dierenarts goedgekeurd was. Toen de pony werd getraind en deel nam aan wedstrijden, bleek Power and Paint chronisch kreupel aan het rechtervoorbeen.

Getuigen Coby van Baalen en Henk Krooswijk hebben in de rechtbank op 23 november 2009 erkend dat de familie Fokker geloofde dat de pony door de medische keuring was gekomen. Later kwam informatie boven water dat de dierenarts van de kliniek in Kerken verschillende klinische en röntgenologische problemen in zijn verslag kenbaar had gemaakt. Deze informatie werd niet vermeld in de koopovereenkomst, noch doorgegeven aan de familie Fokker.

Verschillende dierenartsen hebben getuigd dat ze Power en Paint herhaaldelijk hebben behandeld voor het rechtervoorbeen, in het bijzonder voor een pees, als ook een breuk in het sesambeen. Röntgenfoto's die genomen zijn in juni 2008 laten zien dat er littekenweefsel zit, dit wijst op een oude blessure.

Bovendien heeft een dierenarts in de rechtbank toegegeven dat Power and Paint een zwelling aan het rechter voorbeen had op de 2007 Pony Europese Kampioenschappen in Freudenberg, Duitsland. Hij heeft de pony behandeld op de kampioenschappen. Deze behandeling werd regelmatig gedaan tijdens de wedstrijd met een zalf met de verboden stof acetylsalicylzuur (aspirine). Omdat de acetylsalicylzuur in deze zalf niet langer detecteerbaar is dan 6 uur na de toepassing, is Power en Paint niet positief getest op doping tijdens de kampioenschappen. Volgens de reglementen had de voorzitter van de jury (Francis Verbeek, NED) deze behandeling moeten aftekenen op de lijst van de medicatie gebruikt bij de show. Deze lijst werd ondertekend na de wedstrijd.

Fokker diende een nieuwe klacht in bij de KNHS, het heropenen van het rollkur incident. Op de 2007 Europese Kampioenschappen werd Power and Paint erg kort bijgezet gelongeerd, waarbij het welzijn van de pony werd gecompromitteerd. De zaak werd afgewezen door het KNHS Tribunaal gebaseerd op het feit dat de pony in goede gezondheid en conditie was.

In de rechtszaak is nu naar voren gekomen dat Power and Paint helemaal niet in goede gezondheid was op de 2007 Europese kampioenschappen, omdat hij meerdere malen werd behandeld op de show door de teamdierenarts voor de blessure aan het rechtervoorbeen.

"Op basis van wat getuigen hebben getuigd voor de rechter kan men heel gemakkelijk concluderen dat Power and Paint een verborgen peesletsel had alvorens te worden gekocht door de familie Fokker in oktober 2007," zegt Fokker's advocaat Stephan Wensing. "Power and Paint had niet gebruikt mogen worden als een internationale dressuur pony vanwege deze blessure. Indien de familie Fokker dit zou hebben geweten voor de verkoop, dan zouden zij de pony nooit hebben gekocht."

Er is nog geen uitspraak in deze zaak. De familie Fokker heeft verzocht om het volledige verslag en röntgenfoto's van de dierenarts in Kerken in ruil voor de medische gegevens van het onderzoek door de dierenarts in juni 2008. Helaas, Pasch weigert om deze overhandigen ondanks een gerechtelijk bevel.

Mevrouw Gea Stibbe, advocaat van de familie Pasch, werd gevraagd om een reactie, maar suggereerde dat Eurodressage dit artikel niet mag publiceren.

De nu zestienjarige Power and Paint is gestald onder toezicht op een onbekende dressuurstal in de provincie Limburg, in Nederland. De familie Fokker bezocht onlangs de pony en was in staat om te concluderen dat hij goed werd verzorgd en hij leek in goede conditie ondanks zijn blessure.

Afbeelding

Verwant artikel

[VN] Power and Paint met onmiddellijke ingang met pensioen
[VN] Power and Paint staat officieel in gerechtelijke bewaring
[VN] Power and Paint: kreupel of helemaal niet betaald
[VN] Oplossing gevonden in lang conflict rond Power and Paint

Amandavd

Re: Rechtzaak Power and Paint onthult nieuwe informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:15

Vraag me af welke dressuurstal in Limburg dat dan is...

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:18

Wowww, nou dat verklaart een hoop :oo
Maar wat erg zeg dat hij gewoon elke keer voor een wedstrijd werd behandeld met een verboden middeltje :oo

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:21

sjezus wat een toestanden, wie is weer de dupe..... P&P

Ben ook wel benieuwd welke stal.
Hij zou toch nog wel voor de dekdienst kunnen worden ingezet, maarja daar heeft zo`n kind weer niks aan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:22

Dit heeft laatst toch al op bokt gestaan? in de bewoordingen van 1 van de partijen? Toen werd het heel snel verwijderd, waarom mag dit dan wel?

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:22

xx_Horsiex schreef:

Anders ik wel....
Deze pony moet toch niet zo moeilijk te herkennen zijn... :9

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:27

Tja voor zo'n bedrag mag je toch wel verwachten dat je een gezonde pony koopt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:28

Caira schreef:
Dit heeft laatst toch al op bokt gestaan? in de bewoordingen van 1 van de partijen? Toen werd het heel snel verwijderd, waarom mag dit dan wel?

idd!
hier ben ik erg benieuwd naar

Is P&P al 16??

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:29

Jenny21 schreef:
xx_Horsiex schreef:

Anders ik wel....

wat levert het op om dat te weten.

Ik vind het triest dat die pony na alles wat hij gepresteerd heeft zo'n einde tegemoet is gegaan omdat de vorige eigenaar er nog een smak geld aan wilde verdienen.

En arme meid. Krijg je zo'n dier onder je kont en moet je vervolgens afscheid nemen omdat ze je niet vertelt hebben dat het dier stikt van de pijn...
Laatst bijgewerkt door Rhea op 23-12-09 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Waventy

MM, heb alleen maar goede verhalen over mevrouw Pasch gehoord m.b.t. de behandeling.
Een vriendin van mij heeft haar paard een x aantal weken op die kliniek gehad. Mevrouw Pasch heeft goed voor dit paard gezorgd, althans de juiste conclusies getrokken.
Helaas is dit paard overleden en heeft mijn vriendin erg lang op het autopsirapport moeten wachten, was ook een raar verhaal.

Sunnda

xx_Horsiex schreef:

waarschijnlijk een kleine, en dan nog zo dat lesklanten enz. hem niet zien ;)

ben benieuwd hoe dit afloopt. want denk dat ze hem allebei niet meer hoeven. hij mag wel bij mij komen hoor... :D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:30

Jenny21 schreef:
xx_Horsiex schreef:

Anders ik wel....

ik heb zo mijn vermoedens, maar weet het niet helemaal zeker

Rhea

Waventy schreef:
MM, heb alleen maar goede verhalen over mevrouw Pasch gehoord m.b.t. de behandeling.
Een vriendin van mij heeft haar paard een x aantal weken op die kliniek gehad. Mevrouw Pasch heeft goed voor dit paard gezorgd, althans de juiste conclusies getrokken.
Helaas is dit paard overleden en heeft mijn vriendin erg lang op het autopsirapport moeten wachten, was ook een raar verhaal.

wat is nu je boodschap??

is Pasch wel of niet betrouwbaar?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Power is van 1993 dus hij wordt volgend jaar 17.
en het lijkt me niet van toegevoegde waarde om te gaan speculeren over de eventuele verblijfplaats ;)
Hij staat ergens in Limburg en meer hoeft men niet te weten.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:31

Dat mensen zo met dieren om gaan snap ik echt niet. Gaat ze alleen maar om t geld, en t winnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:31

Zo zie je maar weer, als er goud blinkt op kampioenschappen vergeten gerespecteerde mensen hun principes, P en P stond toch bij van Baalen dus zij wisten van deze zware blessure, daar gaat je goede naam, ondanks alle successen kan ik geen respect voor mensen opbrengen die zo met dieren omgaan en dit plaatst die rollkuraffaire ook weer in een ander licht ondanks dat ze toen vrijgesproken zijn, bah weer iemand die succes boven welzijn plaatst, je zult er maar trainen en op stal staan.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:34

Pony's in hun box kunnen er wel heel wat simpeler uit zien dan pony's opgedoft in de dressuurring.
de mensen gaan door tot het gaatje en gelijk hebben ze voor zoveel geld.
weer geen goede beurt voor van Baalen trouwens.
(ik ga er even van uit dat dit artikel op waarheid berust en niets dan de waarheid)

cay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:35

ik ben het niet eens met de reactie van waventy, hieruit blijkt dat zij vind dat mevrouw pasch erg vriendelijk is! schijn bedriegt. ik zelf ken de familie en rachell fokker en het is dus niet alleen P&P die de dupe is maar ook de familie fokker! hopen dat zij de rechtzaak winnen en dat ze weer verder kunnen zonder dat dit dagelijks in hun leven speelt!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:36

shan schreef:
Pony's in hun box kunnen er wel heel wat simpeler uit zien dan pony's opgedoft in de dressuurring.
de mensen gaan door tot het gaatje en gelijk hebben ze voor zoveel geld.
weer geen goede beurt voor van Baalen trouwens.
(ik ga er even van uit dat dit artikel op waarheid berust en niets dan de waarheid)

niet alleen voor het geld, ook voor het leed. Met name dat van die pony.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:38

De grote hamvraag blijft natuurlijk:

Waarom heeft de familie Fokker P&P niet zelf laten keuren?

Een pony van 160.000 euro is die 2 duizend voor een röntgenologische keuring wel waard lijkt me???

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:39

Mag hopen dat de behaalde prijzen uit die periode ingenomen worden, walgelijk dit bah, niet alleen oplichting tegenover de andere deelnemers maar ook dierenmishandeling van de bovenste plank! Ook hoop ik dat de betrokkenen flink gestraft zullen worden, mag van mij levenslange uitsluiting van welk hippisch evenement dan ook.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:39

héhé, weer meer duidelijkheid! ik vind dit wel fijn zeg!
Ik vind het erg voor de Fam. Fokker dat ze zo zijn bedrogen (of niet?)!
maar het is nu eenmaal niet anders..
ben nu wel benieuwd op welke dressuurstal Power staat.

het is jammer dat hij zo afscheid van de sport heeft moeten nemen! ik hoop dat hij ooit nog een keer een waardig afscheid van de wedstrijd sport krijgt! :)

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:40

Je koopt voor 160.000 een paard en eist niet eens het rapport van de aankoopkeuring????? Dat maakt deel uit van elk goed koopcontract! Hoe naief kun je zijn (om geen ander woord te gebruiken)???

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:41

jeetje mina... ben er stil van...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:43

nou nu wordt er gespeculeerd en informatie verteld die misschien niet eens goed is, lijkt me ook niet goed voor p en p...