Toezicht medisch inlegvel miv 1 januari door AID/VWA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Toezicht medisch inlegvel miv 1 januari door AID/VWA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 17:26

www.knhs.nl

Afbeelding
Vanaf 1 januari 2010 moet ieder paardenpaspoort zijn
voorzien van een pagina voor Medische Behandeling

Foto: Margreet (Bokt Wiki)

Per 1 juli 2009 is zoals waarschijnlijk wel bekend de nieuwe Europese Verordening voor Identificatie & Registratie van kracht geworden. Met ingang van deze datum is de houder van het paard er verantwoordelijk voor dat aan de Europese I&R-wetgeving wordt voldaan. Vanaf dit moment geldt ook de wettelijke verplichting dat alle paardenpaspoorten voorzien zijn van pagina’s voor ‘Medische behandeling’. De Europese wetgeving bepaalt, dat per 1 januari 2010 alle paspoorten hieraan moeten te voldoen, anders is men in overtreding. Dit geldt in alle Europese landen, zowel voor nieuwe als voor oude paspoorten van vóór 2004. Op de pagina’s ‘Medische behandeling’ moet worden aangegeven of het desbetreffende paard wel of niet bestemd is om te worden geslacht voor menselijke consumptie. Is hier niets ingevuld, dan is het paard automatisch bestemd voor de slacht voor menselijke consumptie. De dierenarts moet bij het behandelen van zo’n voor de slacht bestemd paard met bepaalde medicijnen, deze in het paspoort vermelden. Het betreft de zogenaamde essentiële diergeneesmiddelen voor paarden. De dierenarts weet om welke stoffen het gaat. Uiteraard beslist de paardenhouder uiteindelijk of het paard daadwerkelijk voor de slacht wordt aangeboden.

Toezicht en handhaving
Een paspoort zonder pagina’s ‘Medische behandeling’ (Hoofdstuk 9 of inlegvel) is een onvolledig en daarmee in beginsel een ongeldig paspoort. Een houder van een paard zonder een geldig paspoort is strafbaar en kan dus strafrechtelijk vervolgd worden. In eerste instantie werd door KNHS-officials op dit punt toegezien. Handhaving op de aanwezigheid van de pagina’s ‘Medische behandeling’ zal echter in Nederland met ingang van 1 januari 2010 plaatsvinden door controle van de Algemene Inspectie Dienst (AID) en/of de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). Omdat de pagina’s ‘Medische behandeling’ bij de KNHS als sportorganisatie geen reglementair vereiste zijn voor de wedstrijdsport, zijn het niet de officials van de KNHS die op de aanwezigheid van deze pagina’s zullen handhaven. De KNHS ziet wel het nut en de noodzaak van de aanwezigheid ervan in en adviseert daarom iedere paardensporter om het paardenpaspoort wat deze wettelijke verplichting betreft op orde te hebben.

Kortom, indien hoofdstuk 9 of het inlegvel ‘Medische behandeling’ ontbreekt, kan dit voor I&R-controleurs en overige officials van de KNHS geen grond zijn voor diskwalificatie of uitsluiting van desbetreffende deelnemer. Deelnemers die dit niet op orde hebben mogen dus wél starten. Net als vanaf 1 juli 2009 wordt er wel op de aanwezigheid van de pagina’s ‘Medische behandeling’ gecontroleerd en worden deelnemers zo nodig erop gewezen dat zij op grond van Europese wetgeving in overtreding zijn.
De reguliere controle en handhaving op sportgerelateerde wedstrijddocumenten tijdens KNHS-wedstrijden (artikel 47 van het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS), zoals startkaart en paardenpaspoort (w.o. identificatie- en vaccinatiegegevens), blijft met ingang van 1 januari 2010 voor deelnemers aan wedstrijden onverminderd van toepassing.
Voor vragen over (de controle van) een (K)NHS-paspoort kan contact opgenomen worden met de servicedesk van de KNHS: 0577-408300.

Verwante onderwerpen
[VN] Vanaf vandaag nieuwe EU-regelgeving van kracht
[VN] Nieuwe EU-regelgeving inzake paardenpaspoort

vlaaia

Re: Toezicht medisch inlegvel miv 1 januari door AID/VWA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:46

wat een onzin allemaal????

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:56

Ach ik heb hem in mijn paspoort :) dus hoef me gelukkig geen zorgen te maken

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 19:01

vlaaia schreef:
wat een onzin allemaal????

Wat is hier onzin aan?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:02

Zou je dit document nou ook nodig hebben als je je paard alleen vervoert, of alleen als je wedstrijden doet???

Ik snap het nut niet zo als het je bv niet zo uitmaakt of hij nu wel of niet in de worst terecht komt. Ik besluit tenslotte straks zelf hoe hij aan z´n eind komt ... ?

(ofwel ik snap het niet zo)

Mag je niet gewoon een kopietje maken van een inlegvel?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:05

Je bent verplicht om het in je paspoort te hebben. Of ze nu van het erf afkomen of niet. Hier worden alle medicijnen in opgeschreven. Of je moet er op hebben gezet dat ie niet voor de slacht bestemd is. Ben je van alle rompslomp van medicijnen opschrijven af.

Casper2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:05

ik heb een paspoort wat in 2002 is uitgegeven en deze is niks anders dan alle anders paspoorten van na 2004?? Beetje vreemd vind ik het...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 19:07

Citaat:
Kortom, indien hoofdstuk 9 of het inlegvel ‘Medische behandeling’ ontbreekt, kan dit voor I&R-controleurs en overige officials van de KNHS geen grond zijn voor diskwalificatie of uitsluiting van desbetreffende deelnemer. Deelnemers die dit niet op orde hebben mogen dus wél starten.

Dat wil dus zeggen dat we allemaal zonder inlegvel gewoon mogen starten.
Het KNHS is namelijk niet bevoegd iemand om die reden te diskwalificeren!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:25

Nu nog niet, maar als het vanaf 1 januari als verplicht word gezien, dan wel. Als ik het verhaal zo goed lees. Ze mogen ruiters er nu alleen niet om uitsluiten, omdat ze nu nog de kans hebben om het te wijzigen. Sue me if I'm wrong, maar anders staat er eigenlijk dat je voor de Knhs wel met een paspoort zonder inlegvel mag starten (straks dus een niet geldig paspoort)
Laatst bijgewerkt door maessie op 23-12-09 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:26

Dit moest toch al voor juli ofzo. helemaal nu paspoort besteld en alles is hier in orde bij al onze paarden en pony's.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:28

Ja voor Juli kon je een los inlegvel aanvragen, kostte een 8 eurie ofzo, je kunt nu alleen nog een volledig nieuw paspoort aanvragen, kosten een 150 zoiets.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 19:30

maessie schreef:
Nu nog niet, maar als het vanaf 1 januari als verplicht word gezien, dan wel. Als ik het verhaal zo goed lees. Ze mogen ruiters er nu alleen niet om uitsluiten, omdat ze nu nog de kans hebben om het te wijzigen. Sue me if I'm wrong, maar anders staat er eigenlijk dat je voor de Knhs wel met een paspoort zonder inlegvel mag starten (straks dus een niet geldig paspoort)

Citaat:
Handhaving op de aanwezigheid van de pagina’s ‘Medische behandeling’ zal echter in Nederland met ingang van 1 januari 2010 plaatsvinden door controle van de Algemene Inspectie Dienst (AID) en/of de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). Omdat de pagina’s ‘Medische behandeling’ bij de KNHS als sportorganisatie geen reglementair vereiste zijn voor de wedstrijdsport, zijn het niet de officials van de KNHS die op de aanwezigheid van deze pagina’s zullen handhaven.

Daaruit maak ik toch op dat dit verhaal over de situatie vanaf 1 januari 2010 gaat. En dat het KNHS je dus niet mag diskalificeren om de afwezigheid van de inlegvellen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:36

Dat klopt. Alleen ben je dus wel wettelijk in overtreding en loop je kans op een boete van de AID en/of VWA

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:37

volgens mij heeft mijn paspoort, van 2002 of 2003, wel een hoogdstuk 9.. Ik zal het eens nakijken.

Naja, mijn paspoort.. die van mn paardenbeest :D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:42

maessie schreef:
Ja voor Juli kon je een los inlegvel aanvragen, kostte een 8 eurie ofzo, je kunt nu alleen nog een volledig nieuw paspoort aanvragen, kosten een 150 zoiets.

Dat verschilt per instantie. Er zijn er die duur zijn, maar bij mij op stal was een stalgenoot iets van 40 euro kwijt voor een nieuw paspoort. Weet niet welke instantie, dacht dat het de KNHS zelf was.

Lielle schreef:
Dat klopt. Alleen ben je dus wel wettelijk in overtreding en loop je kans op een boete van de AID en/of VWA

En is het niet zo dat de KNHS (en dus de verenigingen uit hun naam op wedstrijden) dan ook verplicht zijn de wet te volgen en dus een kloppend paspoort moet eisen omdat ze anders zelf meewerken aan de overtreding?

Famke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:46

Mag je zelf dat inlegvel invullen? Of moet dat door de dierenarts?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:48

Medische behandeling lijkt mij dat de d.a. dat moet invullen. Een leek kan denken dat die het goed invult, maar dat weet hij/zij niet altijd.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:00

HannahFrouk schreef:
Zou je dit document nou ook nodig hebben als je je paard alleen vervoert, of alleen als je wedstrijden doet???

Ik snap het nut niet zo als het je bv niet zo uitmaakt of hij nu wel of niet in de worst terecht komt. Ik besluit tenslotte straks zelf hoe hij aan z´n eind komt ... ?

(ofwel ik snap het niet zo)

Mag je niet gewoon een kopietje maken van een inlegvel?

Mocht je er voor kiezen dat je paard wel gebruikt mag worden na de slacht voor menselijke consumptie moet je dus alle medicatie in je paspoort zetten die je paard krijgt.

stel je kiest dat je paard niet bestemd is voor menselijke consumptie hoef je niet alle medicatie in je paspoort te zetten en kan je paard als nog geslacht worden, maar wordt dan geen worst.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:01

@branka, aangezien dit bericht van de knhs afkomstig is neem ik aan dat dat dus niet van toepassing is maar ik zal het nog een keer goed lezen.

Citaat:
Deelnemers die dit niet op orde hebben mogen dus wél starten. Net als vanaf 1 juli 2009 wordt er wel op de aanwezigheid van de pagina’s ‘Medische behandeling’ gecontroleerd en worden deelnemers zo nodig erop gewezen dat zij op grond van Europese wetgeving in overtreding zijn.

die tekst lijkt me duidelijk.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:17

HannahFrouk schreef:

Er wordt juist gezegt dat het formulier bij wedstrijden NIET verplicht is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:21

Ik ga elke donderdag de grens over met mijn paard en ik ben de afgelopen 3 maanden al 7 keer aangehouden voor controle van de papieren. Ze hebben alleen nog nooit naar de papieren van mijn paard gevraagd.....
Wij hebben regelmatig met AID te maken ivm controle's op ons bedrijf en het enige wat ze dan vragen: die paarden zijn gechipt neem ik aan, oftewel ze gaan er gewoon van uit dat alles in orde is. Zolang het nog niet in heel Europa allemaal op 1 lijn zit kunnen ze heel veel dreigen, maar weinig uithalen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:24

Ik heb nog een paard wat deze papieren niet heeft, en moet dus ook een nieuw paspoort aanvragen!
De prijs valt me eigelijk mee, al is het natuurlijk heel wat duurder dan het inlegvel(wat ik overigens ondingen vind, dat blijft voor geen meter zitten in het paspoort)

Famke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:28

@ BrankaZ:
Ik bedoel of je zelf mag invullen of het paard voor de slacht is of niet? Ik bedoel niet de medische gegevens.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 20:29

Famke85 schreef:
@ BrankaZ:
Ik bedoel of je zelf mag invullen of het paard voor de slacht is of niet? Ik bedoel niet de medische gegevens.

Nee dat mag je net zelf doen. Je DA moet dat doen!

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:31

Nu vraag ik me alleen af, wat voor behandelingen komen er in te staan, alleen behandelingen bij ziektes of ook de wormenkuren e.d.?