Nominaties KWPN 'Paard van het jaar' zeer diverse groep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nominaties KWPN 'Paard van het jaar' zeer diverse groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 22:48

Nieuwsredactie

Zoals elk jaar houdt het KWPN ook dit jaar de verkiezing "Paard van het jaar". Dit jaar is er voor elk wat wils. Er is een selectie gemaakt van elf paarden die zich met hun prestaties het afgelopen jaar duidelijk hebben onderscheiden. De dressuur-, spring- en eventingsport zijn vertegenwoordigd. Ook de tuigers en de Geldersen hebben een ijzer in het vuur.

De genomineerden van dit jaar zijn:

Koss
Koss is een Gelderse dekhengst van El Corona x Goudsmid. Zijn nominatie heeft hij te danken aan zijn grote invloed in de Gelderse fokkerij. Met Parcival en Alexandro P heeft hij inmiddels een eigen hengstenlijn opgebouwd, daarnaast staan zijn veulens al jaren vooraan op de keuringen. In de sport doen zijn kinderen het ook niet onverdienstelijk.

O'Brien
O'Brien is op dit moment nog steeds herstellende van zijn peesblessure. O'Brien (Peter Pan x Goudsmid) timmerde onder Angelqiue Hoorn zeer verdienstelijk aan de weg en stond vele malen foutloos bovenaan in de top tien. In 2008 deed de combinatie mee aan de Olympische Spelen, kort daarna werd O'brien goedgekeurd door het KWPN.

Owaola
Eén van de twee merries die genomineerd is. Owaola (Indoctro x Joost) begon haar carriere als springpaard, maar is inmiddels een volleerd eventingpaard. Onder Piet Raymakers spring ze op 1.40m niveau. Tim Lips nam haar over en heeft haar met succes omgeturnd. Owaola staat als hoogste KWPNpaard (31e) in de wereldranglijst eventing en heeft inmiddels al wedstrijden in de top tien afgesloten in onder andere Fontainebleau, Marbach en Aken.

Parzival
De charmante vos kwam, zag en overwon onder Adelinde Cornelissen. In 2008 en begin 2009 wonnen ze de ene na de andere wedstrijd waar zij kwamen. Helaas gooide een blessure in Las Vegas roet in het eten, maar inmiddels is de combinatie weer terug op niveau. De Jazz x Ulft zoon won op het EK in Windsor goud in de Grand Prix Special en in de Kür zilver.

Ravel
De bruine ruin Ravel (Contango x Democraat) was de eerste KWPN'er die de wereldbekerfinale op zijn naam zette. Onder de Amerikaanse Steffen Peters heeft Ravel een enorme progessie gemaakt. Eerst was daar Hong Kong waar ze net geen medaille wonnen, maar tijdens de World Dressage Masters lieten zij zich sterk zien.

Robin Hood W
Robin Hood W (Animo x Libero H) werd tijdens de wereldbekerfinale zevende. Onder de Britse ruiter Ben Maher springt Robin Hood W zeer constant, in vrijwel elke wedstrijd waar zij starten halen ze een top tien plaats. Ze werden derde in Hickstead, Cannes en Calgary en in de Grand Prix van Londen werden ze vorig jaar tweede. Robin Hood W staat momenteel tweede in de wereldranglijst springen.

Taunita
De tuigmerrie Taunita (Manno x Renovo) heeft haar nominatie te danken aan de reeks kampioenschappen die ze op haar naam heeft weten te zetten. Drie keer werd ze Kampioen op de Nationale Tuigpaardendag en ze werd vijf maal kampioen van de Centrale Keuring in Gelderland. Taunita laat haar talenten niet alleen zien in het enkelspan, ze doet het ook zeer goed in de meerspanrubrieken.

Totilas
Totilas heeft zich onder zijn ruiter Edward Gal in zeer korte tijd ontwikkeld tot een Grand Prix Paard die alle wedstrijden weten te winnen. Diverse malen heeft de combinatie (hun eigen) wereldrecord weten te verbreken. Totilas won tijdens het EK in Windsor het goud in de Grand Prix en in de Kür en zilver in de Special.

Netters Unaniem
De vos Unaniem (Renovo x Waterman) is niet de grootste qua stokmaat, maar in het tuig wonnen zij verschillende wedstrijden in de Categorie 4 (Noord) en 2. Bij het Nederlands Kampioenschap ereklasse werd hij vijfde. Het kampioenschap tandems, maar ook de damesklasse zette Netters Unaniem op zijn naam.

Wervelwind
Wederom een 'kleintje' die het afgelopen seizoen van zich af heeft weten te bijten. De zwarte Werveldwind (Plain's Liberator x Droomwals) begon succesvol in Categorie 4 en de Ereklasse. Wervelwind zette het kampioenschap van de zes- en zevenjarigen en de Grote Prijs van Drogeham op zijn naam.

Westpoint
De zwarte Westpoint (Jazz x Michelangelo) is goedgekeurd voor het KWPN en won dit jaar onder amazone Emmelie Scholtens in Verder het WK jonge dressuurpaarden voor zesjarigen. In 2007 won Westpoint de Pavo Cup, in 2008 moest hij genoegen nemen met de reservetitel. In de reguliere basissport is Westpoint al Z2 geklasseerd. In Verden won hij zowel de inloopproef als de finaleproef.

Op de Hengstenkeuring in Den Bosch wordt bekend welk paard de titel KWPN Paard van het Jaar 2009 toegekend krijgt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:53

Totilas!!! :D

EDIT: Totilas heeft alle records gebroken en dat in z'n korte tijd.
Daarom hoop ik dat hij de winnaar is!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 22-12-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tjady

Re: Nominaties KWPN 'Paard van het jaar' zeer diverse groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:32

Erg leuk om te zien wat er aan diversiteit aan paarden genomineerd zijn. Ik heb mijn stem al uitgebracht. Ik ben een beetje bevooroordeeld omdat ik een veulen heb uit zijn moederlijn.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:43

Ik denk dat dit wel min of meer een vooraf uitgemaakte zaak zal zijn.... Om Totilas kunnen ze natuurlijk niet heen als je ziet wat die in een dusdanig korte tijd heeft waargemaakt. En - let's face it - hij geniet natuurlijk een enórme populariteit onder heel veel mensen.
Dus ik zou eerlijk gezegd verbaasd zijn als hij het níet wordt....

Parcival vind ik dus persoonlijk (hé persoonlijk he, don't shoot me!) helemaal niks, maar dat komt gewoon omdat ik alles aan hem zo groooot en laaaang vind ogen. Ondanks dat ook Parcival echt uitstekend gescoord heeft dit jaar vind ik het dus geen paard van het jaar, solly...

Koss vind ik wel weer een zeer aansprekend dier, evenals Ravel. O'Brien is ook een leuk dier :j De rest ken ik gewoon niet, dus daar kan ik niet over oordelen, maar goed, eigenlijk kan ik dat zowieso niet, want ik heb er de ballen verstand van :D

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:03

Desondanks dat Totilas vast en zeker zal winnen, zat ik te twijfelen tussen Wervelwind en Unaniem. Heb uiteindelijk op Unaniem gestemd omdat ik die zelf onder het zadel heb gereden.

Achja, Totilas zal vast winnen, maar als de rest van de paarden dan zowieso geen stemmen meer krijgt onder het mom van 'T wint het wel' zal er zeker weten geen ander winnen. Daarom heb ik het gewoon geprobeerd.

supermel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:33

O'brien naturlijk! Ik was met m mee tijdens zn ellendige concours in calgary.. Dat paard verdient alle credits vanwege zijn ongelofelijke vechtlust. Het is echt een held! Hij wist niet hoe snel hij achter zn maatje aan moest toen die een container eerder in het vliegtuig terug ging terwijl hij met zn been in het gips stond..

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 07:11

wat leuk dat owaola ook genomineerd is. Ik ga zeker op haar stemmen. Een merrie met zo'n enorme wilskracht en ze heeft zoveel in haar mars. Die gaat nog grote dingen laten zien.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:09

Toen ik dit las moest ik ineens aan popstars denken, allemaal op een ander stemmen omdat degene die populair is toch wel gaat winnen. Dus diegene die populair is krijgt geen stemmen.
Als dit maar niet met Totilas gebeurd dat zou ik dan weer zonde vinden.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:56

Ik vind dat je gewoon moet stemmen op welke echt de beste prestaties heeft geleverd en dat imo Totilas.

O'Brien is ook top, Owaola, Parzival, Ravel en Unaniem (toekomstig ereklasse kampioen?). Maar een paard wat op zo jonge leeftijd alle records verbreekt +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:06

Tja, die verkiezing had je ook wel over kunnen slaan en hup direkt naar de huldiging.
Misschien handiger om een 'paard van het jaar' in elke fokrichting te doen, blijft het nog een beetje spannend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:33

Ze zijn allemaal top natuurlijk,anders werden ze ook niet genomineerd.Maar verschillende fokrichtingen zou niet verkeerd zijn nee.Ik moet zeggen dat Totilas er voor mij toch ook wel bovenuit springt,samen met Parzival.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:35

Er is natuurlijk ook altijd een tuigpaard van het jaar.

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:22

Grote kans dat Totilas wint en het zou ook niet onterecht zijn als je kijkt naar zijn prestaties. Toch gaat mijn stem naar O'Brien omdat ik het een heel sterk dier vind, hij heeft geweldige prestaties geleverd en misschien is dit wel zijn laatste kans om paard van het jaar te worden (hopelijk is dat niet het geval).

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:24

het is denk ik een beetje voor de hand liggend, ik vind ook dat totilas het verdient!
wat een mooie proef zette hij neer met zijn 9 jaar!
zon paard is echt moeilijk te vinden hoor!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:26

Alleen al om het showtje dat hij dan in Den Bosch komt geven zou je Totilas stemmen.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:34

Waar kan je eigenlijk stemmen voor deze verkiezing?

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:46

Wie er wat mij betreft op plaats nummer 1 mag komen is wel duidelijk, neemt niet weg dat ik het ontzettend jammer vind voor de andere paarden. Ook de fantastische prestaties van de andere paarden liegen er niet om!!!

Nee, om Totilas kan niemand meer heen...en toch mogen de anderen ook niet vergeten worden. Die hebben ook stuk voor stuk geweldige prestaties geleverd en prachtige sport laten zien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:15

Naomi_unique schreef:
Waar kan je eigenlijk stemmen voor deze verkiezing?

Wat dacht je van kwpn.nl (:) ?

En wat mij betreft: O'Brien....Totilas kan (hopelijk) nog jaren mee...voor de kanjer O'Brien is het misschien (hoop van niet!) de laatste kans. Gun het Angelique ook!

Zz_pOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:54

ik heb op O'brien & Totilas gestemt met de reden omdat ik O'brien altijd al een super paard vond en dat hij het eigenlijk ng verdiend!
maar Totilas blijft een Top hengst met z'n goede prestatie's in zo'n korte tijd!

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:09

Westpoint gestemd :D
Paard is bij ons keuringsklaar gemaakt dus toch best speciaal dat ie het nu zo goed doet.
Desondanks zal Totilas wel winnen, en terecht wat een TOP paard!!

fox16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:19

er is denk ik geen discussie over mogelijk totilas !!!!
al moet ik wel zeggen dat al deze paarden allemaal super prestaties hebben geleverd :9
allemaal toppers dus

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:47

o'brien. leuk paard leuke ruiter. ondanks zijn blesure toch positief blijven!

Hoezo geen discussie mogelijk? er zijn veel mensen die totilas toch niet zo fantastisch vinden. (net als ik)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:09

Moderatoropmerking:
Ik ga alle onliners en niets zeggende berichten verwijderen. Alleen als je inhoudelijk op dit nieuwsbericht in kunt gaan, en vertellen waaróm je deze keuze maakt, mag je hier reageren. Dus niet alleen een naam roepen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:44

Gezien zijn prestaties en de grote bekendheid zal het Totilas worden. Mijn stem is echter uitgebracht op Wervelwind. Ik heb hem een paar keer in actie gezien en er werkelijk kippenvel van gekregen. Het is een prachtige hengst, en de prestaties die hij heeft neergezet in zijn sportcategorie zijn ook groots. Misschien wel niet internationaal gezien, maar de aangespannen sport is nu eenmaal niet internationaal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 03:23

Le_Chat_Noir schreef:
Grote kans dat Totilas wint en het zou ook niet onterecht zijn als je kijkt naar zijn prestaties. Toch gaat mijn stem naar O'Brien omdat ik het een heel sterk dier vind, hij heeft geweldige prestaties geleverd en misschien is dit wel zijn laatste kans om paard van het jaar te worden (hopelijk is dat niet het geval).

Dat vind ik een vreemde redenatie, ookal zou het zijn laatste kans kunnen zijn, hij moet het natuurlijk wel eerlijk verdiend hebben. Bovendien geld voor alle paarden in de lijst dat het de laatste kans kan zijn, ze kunnen allemaal wat krijgen het komende jaar.
Hij heeft goed gepresteerd, dat zeker, maar het zijn niet de beste prestatie's van afgelopen jaar.
Dus ookal is het de gedoodverfde favoriet, ik ga ook voor Totilas. (hoewel ik vind dat Parzival het ook zeker verdiend heeft)