De voormalige Arabisch volbloed dekhengst Sjapoer is overleden.
Sjapoer ox (Saoud van Jonker ox x Abrahim ox) werd in 1989 geboren en stond geruime tijd ter dekking op Dekstation De Nieuwe Heuvel in Lunteren. Hij was tevens goedgekeurd bij het NRPS. Het verrichtingsexamen legde hij uitstekend af. Zijn springen werd met een zeer goed beoordeeld, iets wat toendertijd een uitzonderlijke prestatie was voor een Arabisch volbloedhengst.
In 1994 werd Saporos, de volle broer van Sjapoer, voor het NRPS goedgekeurd en in 1995 legde Saporos een goed verrichtingsexamen af.
Sjapoer stond op keuringen en in de fokkerij al jaren aan de top. In 1998 werd Sjapoer als tweede geplaatst achter de wereldkampioen. Het afstammelingenrapport was zeer positief; "zowel souplesse als takt en balans en een goede bovenlijn fokt Sjapoer door". Zijn meest bekende zoon is de kampioenshengst Sergi van Vreeburgh.
In 2003 werd de Sjapoer wegens omstandigheden gecastreerd en verkocht aan mensen die hem voor de sport en weidegang wilden gebruiken. Sjapoer heeft nog jaren van zijn pensioen mogen genieten. Helaas kreeg de ruin last van ouderdomskwalen. Hij werd mager en kon gisteren niet meer overeind komen. In overleg met de dierenarts is toen besloten om Sjapoer niet langer te laten lijden.
Ik had het gister al gelezen in het Sjapoer topic. Sjapoer is de paps van mijn pony. Jammer dat hij er niet meer is maar hopelijk heeft hij nu een goed plekje
grappig elisa.. dat heb ik ook als ik dit trieste bericht lees.. was altijd wel gek van hem.. we hebben mijn merrie toendertijd ook laten dekken door hem..helaas geen veulen uitgekomen.. maar samen met prins abdullah, baccarat etc... inderdaad een mooi jeugdsentiment!
IJp
Geplaatst: 10-12-09 10:08
Zonde, heb hem in real life gezien toen ik mijn merrie bracht in Lunteren voor een dekking ( van Master) Ik was meteen onder de indruk van hem, en heb hem altijd onthouden.
Precies, jeugdsentiment Sjapoer was mijn droompaard vroeger. Om zijn springkwaliteiten destijds gekozen als vader van mijn Arabel. Gelukkig hebben wij een geweldige nakomeling van hem. Rust zacht!
Mijn pony heeft gelukkig een paar hele mooie en goede pony's uit hem gekregen (o.a. Sergi en Star). Dusty en Sjapoer waren echt een hele goede combinatie. We wouden zelf ook wel eens een veulen van hem fokken, maar toen kampte hij al met problemen en is hij toen later gecastereerd.
Ik moet zeggen ik vond het wel altijd een beetje zonde dat de hengst uit de spotlights verdwenen is en gewoon ergens landje stond te "staan".
Thirsa_
Geplaatst: 11-12-09 10:25
Sjapoer... Een broer van mijn merrie Gaaf paard was het. Veel sterkte voor de eigenaren!
LauraSjapoer
Geplaatst: 21-12-09 20:05
Sjapoer was mijn verzorgpony ! Het is idd jammer hij was een super pony ! Je kon alles met hem doen .
leniek
Geplaatst: 28-02-10 12:23
Mijn pony Santos van 25 en 1.45 is New Forest/Arabier en nakomeling van Saoud v Jonker. Net als zijn vader en zijn halfbroer Sjapoer heeft Santos een heel fijn karakter. Ondanks zijn hoge leeftijd is hij nog erg soepel en fit.