Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:07

http://www.horses.nl / paard en sport.

De KNHS-werkgroep adviseert de KNHS-ledenraad om slechts drie optomingen toe te staan in de bitloze dressuursport. Dit zijn de sidepull, het kingekruiste bitloze hoofdstel en het kaakgekruiste bitloze hoofdstel. Als de ledenraad akkoord gaat met alle voorstellen van de werkgroep, is het per 1 april 2010 mogelijk dressuurproeven te rijden in de klassen B tot en met L2 dressuur.

De werkgroep die de afgelopen maanden onderzocht hoe bitloos rijden kan worden geïntegreerd in de reguliere dressuursport, concludeerden dat het rijden met een bitloze optoming over het algemeen niet meer of minder paardvriendelijk is dan het rijden met een bit. Het is de manier waarop je met de betreffende optoming omgaat wat de paardvriendelijkheid bepaalt.

Omdat er wel vele bitloze optomingen zijn die door de werkgroep niet wenselijk worden beschouwd is wel de keuze gemaakt slechts drie optomingen toe te staan. Het hoofdstel moet bovendien van leer zijn waarbij de neusriem een minimale breedte van 2 centimeter heeft. Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden. Wanneer gebruik gemaakt wordt van een kin- of kaakgekruist hoofdstel, moeten de koorden die gebruikt worden een minimale diameter van 6 mm hebben.

Verwant artikel:

[VN] Speciale rubrieken voor de bitloze dressuurcombinaties

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:10

Het is al een vooruitgang! :D Maar dat '3 bitloze hoofdstellen' vind ik dan weer wat dom.. :z

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:13

Cayenne schreef:
Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden.

Nee bij een bithoofdstel zit de metalen kern ook niet in de neusriem, maar hangt er los aan :7. En de metalen kern van de bithoofdstellen leggen we niet over de neus maar in de mond :)*

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:37

Al tijdenlang hoor en lees ik het geklaag dat de KNHS geen bitloze wedstrijden wil organiseren. Nu gaan ze overstag maar zetten er net zulke regels in als bij de reguliere wedstrijden ( In die wedstrijden zijn namelijk ook maar een aantal bitten toegestaan)
In mijn ogen doet de KNHS dus haar best om bitloze ruiters tegemoet te komen. En wat krijgen we weer? Juist gewauwel dat het allemaal weer niet goed is.... Diepe, maar dan ook zeer diepe zucht... >;)

kelcy

Re: Slechts drie hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:40

wat een gedoe toch zeg met de KNHS!
duh! tuurlij kzit er geen ijzer in je neusriem en 2cm breed en bla bla vind ik wel erg tever gaan...
ik hoop dat het allemaal wel mee valt want dan wil ik ook wel gaan starten :j

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:41

femiaans schreef:
Al tijdenlang hoor en lees ik het geklaag dat de KNHS geen bitloze wedstrijden wil organiseren. Nu gaan ze overstag maar zetten er net zulke regels in als bij de reguliere wedstrijden ( In die wedstrijden zijn namelijk ook maar een aantal bitten toegestaan)
In mijn ogen doet de KNHS dus haar best om bitloze ruiters tegemoet te komen. En wat krijgen we weer? Juist gewauwel dat het allemaal weer niet goed is.... Diepe, maar dan ook zeer diepe zucht... >;)

_/-\o_ _/-\o_

Ik vind dat de KHNS dit netjes aanpakt.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:41

Helemaal met femiaans eens..Mensen die bitloos willen starten mogen juist blij zijn dat ze nu een kans krijgen. En wie weet wat er in de toekomst nog gaat veranderen. Maar denk dat iedereen blij mag zijn dat je nu al bitloos mag starten.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:42

femiaans schreef:

_/-\o_ _/-\o_
helemaal mee eens!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:43

Nou ik ben er blij mee! :)
Wel jammer, net een jaar te laat, zie me dat nog niet zo 123 met mijn jonge doen, maar met Vita had ik het zo gedaan :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:44

Ah eindelijk een juist begin :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:44

femiaans ik ben het helemaal met je eens!

voor de mensen die bitloos willen rijden.. krijgen jullie de mogelijkheid is het nog niet goed!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:44

femiaans schreef:

Ik kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:45

kelcy schreef:
duh! tuurlij kzit er geen ijzer in je neusriem en 2cm breed en bla bla vind ik wel erg tever gaan...

"Tuurlijk zit er geen ijzer in je neusriem"?? DUH, heb je je wel eens verdiept in wat er allemaal op de markt is??

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:48

Ben benieuwd wat bepaalde jury's hiervan vinden :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:53

femiaans schreef:

Amen.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:54

horseyfries schreef:
kelcy schreef:

"Tuurlijk zit er geen ijzer in je neusriem"?? DUH, heb je je wel eens verdiept in wat er allemaal op de markt is??

rhm laat ik het dan zo stellen
ik heb het nog nooit gezien/gehoord
dus neej ik heb me er niet in verdiept maar rijd zelf bitloos (al jaren) en heb er nog nooit wat van gezien/ gehoord

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:56

Arabesk schreef:
Cayenne schreef:
Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden.

Nee bij een bithoofdstel zit de metalen kern ook niet in de neusriem, maar hangt er los aan :7. En de metalen kern van de bithoofdstellen leggen we niet over de neus maar in de mond :)*

Kijk dat snap ik dan weer niet. Als ik fanatiek bitloos-aanhanger zou zijn, en ik zou te horen krijgen dat bitloze hoofdstellen vanaf nu toegestaan zijn op wedstrijden, dan zou ik een gat in de lucht springen. Dit is toch wel een belangrijk besluit namelijk.
Jij begint meteen met opgeheven vinger de les te lezen... En dat is imo ook de enige reden dat dit besluit nu genomen is: omdat er een fanatieke kern van bitloos aanhangers is die iedereen de les probeert te lezen, en die overduidelijk van zich laat horen. En niet omdat er nu echt zo'n grote vraag naar is. Ik durf te wedden dat het aantal ruiters dat wedstrijd gaat rijden met een bitloos hoofdstel verwaarloosbaar klein zal zijn.

Maar goed, ieder zijn plezier natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Hinke op 08-12-09 22:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:56

Ik vind het wel logisch dat er regels aan het bitloos hoofdstel verbonden zijn. Je mag (gelukkig) ook niet met alle soorten bitten wedstrijden rijden.
Ik vraag me alleen af wat ik nou moet als ik bitloos wedstrijden wil gaan rijden, ik ben met bit ooit M1-geklasseerd.. Vragen of ik teruggezet mag worden? Whahaha

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:57

Goede vraag, ik zou verwachten dat je dan gewoon M1 mag starten met je paard eigenlijk

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:58

Ik vind het goed nieuws! Hopelijk gaat de ledenraad akkoord!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:59

Lianne84 schreef:
Ik vind het wel logisch dat er regels aan het bitloos hoofdstel verbonden zijn. Je mag (gelukkig) ook niet met alle soorten bitten wedstrijden rijden.
Ik vraag me alleen af wat ik nou moet als ik bitloos wedstrijden wil gaan rijden, ik ben met bit ooit M1-geklasseerd.. Vragen of ik teruggezet mag worden? Whahaha

De wedstrijden gaan momenteel toch nog maar tot L2??

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:00

Janine1990 schreef:

Ja daarom merk ik het ook op. Ws zou ik dus niet bitloos wedstrijden kunnen rijden, als ik dat zou willen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:00

Ik vind het ook goed nieuws! Ben benieuwd hoeveel mensen er bitloos gaan starten :).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:04

Lianne84 schreef:
Janine1990 schreef:

Ja daarom merk ik het ook op. Ws zou ik dus niet bitloos wedstrijden kunnen rijden, als ik dat zou willen.

Bedacht ik me ook net, het is alweer tijd om op bed te gaan. Goeie vraag...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:11

kelcy schreef:
rhm laat ik het dan zo stellen
ik heb het nog nooit gezien/gehoord
dus neej ik heb me er niet in verdiept maar rijd zelf bitloos (al jaren) en heb er nog nooit wat van gezien/ gehoord

Zoek eens op hackamore of kaptoom, de eerste bestaat in allerlei vormen waar bij sommige ijzer in de neusriem verwerkt is, de tweede wordt veel
gebruikt in de klassieke rijkunst waarbij zelfs een fietsketting in de neusriem niet ongewoon is..... >;)