FEI wil goedkeuring 'buut' toch voorlopig jaartje uitstellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

FEI wil goedkeuring 'buut' toch voorlopig jaartje uitstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 20:36

http://www.horses.nl

Afbeelding
"Buut"

Het omstreden middel fenylbutazon (‘buut’) wordt mogelijk het komende jaar toch niet toegestaan door de FEI. Federatievoorzitter Prinses Haya stuurde alle nationale federaties afgelopen vrijdag een brief met het verzoek tot een ‘time-out’. De discussie over de ‘progressieve lijst’ is namelijk zo hoog opgelopen dat een tweesplitsing van de federatie dreigt.

In haar brief aan de federaties schreef Haya het volgende: ,,Helaas zijn de meningen zo ernstig verdeeld dat het de FEI dreigt te splitsen. Dat is een gevolg dat we niet kunnen accepteren.” Haya adviseert in haar brief alle goedgekeurde plannen voor een ‘schone sport’ door te voeren per 1 januari 2010, met uitzondering van de goedkeuring van een aantal niet-steroïdale ontstekingsremmers (NSAID’s). Ze wil het komende jaar meer onderzoek doen naar de gevolgen van de invoering van de ‘progressieve lijst’. Tijdens de algemene vergadering van de FEI in 2010 staat opnieuw een bespreking van de lijst op het programma.

Op 19 november werd de ‘progressieve lijst’ met 53 tegen 48 stemmen goedgekeurd door de nationale hippische federaties. Afgelopen dinsdag stelde de FEI al voor de invoering uit te stellen tot 5 april 2010.

Verwante artikelen:

[VN] ‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010
[VN] FEI-presidente Haya weigert nieuwe stemronde over 'buut'
[VN] Frank Kemperman: ‘Nieuwe dopingregels absurd’
[VN] Online petitie gestart tegen beslissing om buut toe te staan
[VN] Dierenartsen vragen Prinses Haya buut debat te heropenen
[VN] Duitse FN dreigt WEG te boycotten vanwege FEI dopinglijst
[VN] Dierenbescherming: FEI-besluit werkt doping in de hand
Cayenne @ [VN] FEI stelt invoering van veelbesproken medicatielijst uit

Liene

Re: FEI wil goedkeuring 'buut' toch voorlopig jaartje uitstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:45

Ik vind dat Haya eigenlijk alles uitsteld :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:46

* Haal het bericht wel ff weg anders krijg je nog meer misvattingen.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 07-12-09 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:47

wat een zooitje is het eigenlijk daar :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:57

daantjuhhh schreef:
Ik vind het belachelijk dat ze het weer een jaar uitstellen.
In de paardenwereld word op dit moment zo vaak illegaal buut gebruikt.

Naar mijn idee lijkt het mij toch wel verstandig dat je een DA kunt bellen en daar buut kunt halen, zo is er iig iemand die er een oog op houdt.
En kan vragen waarom iemand buut nodig heeft.
En informatie geven hoe je het beste buut kunt gebruiken. Lijkt mij veiliger.
\

Het gaat niet om het gebruik,en verkoop op zich maar om de toegestane dosis tijdens wedstrijden. Nu is dat 0, maar dat wilde ze dus verhogen zodat je buut tijdens/vlak voor een wedstrijd kunt gebruiken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:58

Sizzle schreef:
daantjuhhh schreef:

Naar mijn idee lijkt het mij toch wel verstandig dat je een DA kunt bellen en daar buut kunt halen, zo is er iig iemand die er een oog op houdt.
En kan vragen waarom iemand buut nodig heeft.
En informatie geven hoe je het beste buut kunt gebruiken. Lijkt mij veiliger.

Het gaat niet om het gebruik, maar om de toegestane dosis tijdens wedstrijden. Nu is dat 0, maar dat wilde ze dus verhogen zodat je buut tijdens/vlak voor een wedstrijd kunt gebruiken.

Oke,.. ik heb dus echt niet opgelet!! :o :o :o

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:59

daantjuhhh schreef:

8)7 serieus meer controle nodig dan, in plaats van een aangepast lijstje. Of vind jij dat normaal dat je een paard laat sporten met een pijnstiller in z'n systeem? Bij mensen heet dat roofbouw op je lichaam als je een pijnstiller neemt om gewoon door te doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:19

Bandida schreef:
daantjuhhh schreef:

8)7 serieus meer controle nodig dan, in plaats van een aangepast lijstje. Of vind jij dat normaal dat je een paard laat sporten met een pijnstiller in z'n systeem? Bij mensen heet dat roofbouw op je lichaam als je een pijnstiller neemt om gewoon door te doen.

Zoals ik al eerder schreef heb ik niet goed gelezen.
Ik dacht het gebruik van buut! (in het algemeen, bijvoorbeeld toen mijn merrie erg veel pijn had door een hoefzweer en een val)
Niet zodat ik daarna kon rijden, maar zodat zij pijnloos kon slapen.

Niet het gebruik tijdens sport!
Ik heb het helemaal verkeerd begrepen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:20

daantjuhhh schreef:
Sizzle schreef:

Het gaat niet om het gebruik, maar om de toegestane dosis tijdens wedstrijden. Nu is dat 0, maar dat wilde ze dus verhogen zodat je buut tijdens/vlak voor een wedstrijd kunt gebruiken.

Oke,.. ik heb dus echt niet opgelet!! :o :o :o

Zie hier!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:33

daantjuhhh schreef:

Ja ik zag het ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:37

Ik vind het werkelijk te gek voor woorden dat ze hier over aan het nadenken zijn! Natuurlijk is het not done om een paard in de wedstrijd sport te laten lopen onder invloed van pijnstilling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:29

Bandida schreef:
daantjuhhh schreef:

Ja ik zag het ;)

Lekker subtiel ;)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:37

vanuit het standpunt van het paard: spijtig.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:45

Asyaa schreef:
Lekker subtiel ;)

? Nee gemeend.. ze had te snel gelezen en heeft het weer recht gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:48

Bandida schreef:
Asyaa schreef:
Lekker subtiel ;)

? Nee gemeend.. ze had te snel gelezen en heeft het weer recht gezet.

Ik dacht dat je het sarcastisch bedoede, sorry :)

crazyedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:48

het is een beetje dubbel allemaal.
een paard hoeft geen pijn te lijden en een pijnstiller is dan wel gewenst.
maar en paard wat niet fit is neem je toch niet mee op wedstrijd dus waarom zou het dan nodig moeten zijn om de toegestane dosis te verhogen!!!!

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:19

klopt, maar nu is de toegestane doses nul, wat behandeling in het welzijn van het paard onmogelijk maakt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:31

merelhof schreef:
klopt, maar nu is de toegestane doses nul, wat behandeling in het welzijn van het paard onmogelijk maakt

Hoe kom je dáár nu bij.
Je mag een paard als dat nodig omdat het echt lijdt en niets anders werkt buut laten geven. Er dan UITERAARD geen competitie mee rijden.
Het gaat om 0 buut bij competitie. Dat is zó logisch en vanzelfsprekend dat er over denken de nul te verhogen de ruitersport héél veel schade heeft toegebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:11

Dus in feite, als het zogenaamde buut in het bloed mag zitten van je paard mag je gewoon met kreupele paarden gaan rijden? Maar die dan recht lopen door buut?
Als ik het zo goed begrepen heb vind ik het echt heel erg.. Met een paard die dat nodig heeft ga je toch niet rijden.. Maar wie ben ik?

Mijn pony had een tijd geleden ook op buut gestaan, maar ik ga er in die tijd niet op rijden.. kreupel is kreupel, als je op dat moment gaat rijden wordt het nog erger ipv dat het weg gaat.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:00

ben het volledig met jullie eens als buut gebruikt wordt om kreupelheid weg te moffelen. Nu bij een minimale hoeveelheid blijven ze kreupel hoor. Waar het hier over gaat is het gebruik van een minimale hoeveelheid bij stijfheid of gespannenheid door het transport. Dus niet een grote dosis om een kreupel paard toch maar te laten deelnemen. Het blijft een zeer moeilijke discussie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:35

Huertecilla schreef:
merelhof schreef:

Hoe kom je dáár nu bij.
Je mag een paard als dat nodig omdat het echt lijdt en niets anders werkt buut laten geven. Er dan UITERAARD geen competitie mee rijden.
Het gaat om 0 buut bij competitie. Dat is zó logisch en vanzelfsprekend dat er over denken de nul te verhogen de ruitersport héél veel schade heeft toegebracht.

Het gaat er om dat Buut, en heel veel andere geneesmiddelen, met de huidige laboratoriumonderzoeken tot heel ver achter de komma aan te tonen is. Als de werking van het medicijn dus al weken tot maanden uitgewerkt is, zijn er nog steeds reststoffen aan te tonen dmv het onderzoek.
Dat houdt in dat als een paard een bepaald, geschikt en toegestaan! medicijn zou krijgen wat lang in het lichaam blijft, dat het paard tot maanden na de behandeling en genezing nog steeds niet zou mogen starten.

Wat betreft welzijn, zullen trainers en ruiters dus minder makkelijk zulke geneesmiddelen kunnen laten toedienen door de arts (ook al is het het beste middel) omdat ze dan langer uit zijn geschakeld dan nodig vanwege het medicijn, dan vanwege de ziekte of blessure. En dat gaat tegen het welzijn en de beste behandeling van het paard in.

De kunst van zo'n medicijnlijst is dus om daarop TOEGESTANE medicijnen te zetten, en daarvan de TOEGESTANE hoeveelheid te bepalen die het paard in het bloed mag hebben, waarbij het medicijn bewezen geen effect meer heeft op de blessure of de ziekte of het gedrag (kalmeringsmiddelen) Zodat men geen problemen kan verbloemen die op dat moment spelen, en ook geen concurrentie/competitievervalsing krijgt.

Als dan het paard getest wordt, met de nieuwste en beste dopingtests van de beste laboratoriums die tot ver achter de komma na de 0! stoffen aan kunnen tonen, dan hoeft dat geen probleem meer te zijn. De toegestane waarden zijn immers vastgesteld en voor iedereen en in elk land en onder elke omstandigheid gelijk en is men niet afhankelijk van de kwaliteiten van een bepaalde test of bepaald laboratorium wat betreft uitslag. En doordat de waarden zo laag zijn dat het lichamelijk of psychisch geen invloed meer heeft, wordt het ook niet snel misbruikt in de competitie. Het heeft immers geen zin voor de competitie?

Nadeel van de huidige lijst is naar mijn idee dat ze die te snel en ondoordacht hebben oppgesteld waardoor er medicijnen op staan die in bepaalde landen gewoon zelfs verboden zijn. In Nederland (en dus dat Scandinavische land) mag Buut helemaal niet voorgeschreven worden, al gebeurd het stiekem nog wel omdat het een ontzettend goede pijnstiller en ontstekingsremmer is. Volgens mij is het zo'n 10 jaar geleden in Nederland verboden omdat het zich opstapeld in de lever en in het lijf van het paard blijft en zo in het slachtvlees terecht zou kunnen komen en schade aan mensen aan zou kunnen richten.

Nu met het onderdeel medische behandeling in het paspoort zou daar in de toekomst eventueel verandering in kunnen komen voor paarden die een -Niet bestemd voor de slacht- aantekening in hun paspoort hebben.

Als ze nu eens beginnen met op de lijst alleen de minst controversiele en meest gebruikte OVERAL TOEGESTANE medicijnen te zetten met hun drempelwaarden, dan heb je een net begin van de lijst, en kun je die later altijd nog uitbreiden met andere stoffen en medicijnen wanneer daar ook goed overleg is geweest.

Op die manier kun je uitsluiting door ongekend lage waarden van bepaalde spierzalfjes tegen spierpijn voorkomen als dopinggeval, en die door gebruik van huidzalf met corticosteroïden (die geen enkele invloed hebben op spiermassa oid) en die van sedatiemiddelen die gebruikt worden bij behandeling door dierenarts, tandarts, etc. Of de middelen tegen koliek... Want als je paard een lichte koliekaanval heeft gehad waarbij voor de zekerheid medicijnen zijn toegediend, dan laat jij je paard toch ook niet maanden stil staan? Dan kijk je na een aantal dagen toch ook of het paard weer fit genoeg is om te trainen/rijden en ga je toch ook rustig na een week of 2 weer op wedstrijd?

Er zijn groepen mensen die dit allemaal erg zwart-wit zien, en zo zwart-wit is het helemaal niet.
Misbruik moet ten alle tijden voorkomen worden, maar de nul optie tot 10 cijfers achter de komma en verder... Dat was eigenlijk niet terecht in veel gevallen. Op school leren we dat we alles beneden de 5 achter de komma naar beneden afronden, en alles vanaf de 5 naar boven... Dat gaat met dit soort stoffen natuurlijk niet helemaal op omdat het zeer kleine hoeveelheden zijn, maar net als met rekenen kun je met doping onderzoek in bepaalde gevallen oneindig ver achter de komma doorrekenen. Dus een afspraak bij welke stof je tot hoever achter de komma door blijft gaan, is wel zo fijn.
I rest my case.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:16

heel duidelijke uitleg, het is een heel moeilijke discussie en een heel moeilijk te bepalen lijn. Zo als het nu is kan het echt niet blijven want het is echt paardonvriendelijk om een paard niet te bahandelen, omdat het anders niet kan deelnemen aan een wedstrijd. Ik geef een voorbeeld: een paard is onrustig bij het scheren en krijgt een verdoving toegedient om gevaarlijke situaties te vermijden. Dit gebeurdt op bvb dinsdag, in principe kan dit paard zondag niet op jumping wegens nog minimale restsoffen in het bloed. Wat is dan de beste oplossing? Niet verdoven en megastress bij het dier of zijn competitieplanning onderbreken? Ander voorbeeld: paard vliegt naar vs voor een competitie. Na het transport, met het lange stilstaan is het een beetje stijf en stram. Beste oplossing kan een zakje equipalazone zijn in combinatie met wat loswerken zijn, zodat hij goed ontspannen en pijnloos aan de wedstrijd begint. Maar dat is dan zogezegd ongeoorloofd. Dus maar niet doen en het paard stil laten staan? Of loswerken met pijn? Dus het is allemaal zo zwart wit niet. Wat er voorlag was denk ik een stap in de goede richting, spijtig dat er zo zwart/wit op gereageerd werd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:55

merelhof schreef:
ben het volledig met jullie eens als buut gebruikt wordt om kreupelheid weg te moffelen. Nu bij een minimale hoeveelheid blijven ze kreupel hoor. Waar het hier over gaat is het gebruik van een minimale hoeveelheid bij stijfheid of gespannenheid door het transport. Dus niet een grote dosis om een kreupel paard toch maar te laten deelnemen. Het blijft een zeer moeilijke discussie.

Het is alleen een moeilijke discussie door het schemerige van een breed gebied aan grijs.

Om het schemerige van sjoemelen te voorkomen is de nullijn de enige optie.

Het ENIGE bestaansrecht van mensen sport met paard als middel is de waarborg van het welzijnsrecht van het individuele paard.
Hiervoor is omgekeerde bewijslast nodig.
Toon maar aan dat het niet het welzijnsrecht van het paard schaadt en anders is het een NoNo.
Dat maakt dat elk schemerig grijs uitgesloten moet worden. Nul is de enige optie.

Discussie over grijs is op zích al schemerig en schaadt de reputatie van de ruiterij :)*

´Argumenten´ dat medicatie nu niet kan en dat paarden verdoofd moeten kunnen worden voor vervoer en scheren kwalificeert het gebruik van het paard als zijnde misbruik omdat de welzijnsrechten geschonden worden in het competatieve ruiterbelang.
Als gekozen wordt voor onthouden van medicatie, als verzet en stress verdoofd moeten worden, alles om maar wedstrijd te kunnen rijden, dan moet ruitersport gewoon zelf verboden worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:00

merelhof schreef:
Ander voorbeeld: paard vliegt naar vs voor een competitie. Na het transport, met het lange stilstaan is het een beetje stijf en stram. Beste oplossing kan een zakje equipalazone zijn in combinatie met wat loswerken zijn, zodat hij goed ontspannen en pijnloos aan de wedstrijd begint. Maar dat is dan zogezegd ongeoorloofd. Dus maar niet doen en het paard stil laten staan? Of loswerken met pijn? Dus het is allemaal zo zwart wit niet. Wat er voorlag was denk ik een stap in de goede richting, spijtig dat er zo zwart/wit op gereageerd werd.

Nee hoor; als lange afstand vervooer schadelijk is moet je dat niet met medicatie ´op lossen´ maar is lange afstand vervoer het probleem.
Dat kan dan niet of moet anders.

Medicatie en verdoven zijn ook heel makkelijk chemische symptoombestrijders waarvan zelfs een schím van grijs buiten competitie gehouden moeten worden.
Discussie daarover is heel kortzichtig; schaadt alleen maar het imago van ruitersport als zijnde sjoemelaars in het eigen ruiterbelang zonder het paardbelang te waarborgen :)*

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:18

Bandida schreef:
daantjuhhh schreef:

Dus jij bent het type dat in bed blijft liggen omdat je ''ziek'' bent. Terwijl je ook kunt gaan werken met een asprinetje