Steffen Peters laat ruiters vooral nadenken over zichzelf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Steffen Peters laat ruiters vooral nadenken over zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 09:26

http://www.academybartels.nl / het Sportpaard

Afbeelding
Steffen Peters op Toots (Jazz x Havidoff).
foto: http://www.sjoert.com

Het Global Dressage Forum in Hooge Mierde had dit jaar de 45-jarige professional Steffen Peters in huis. Op de Olympische Spelen in Hong Kong vielen Peters en zijn door H. de Man gefokte paard Ravel (Contango uit Hautain pref van Democraat) met een individuele vierde plaats net buiten de medailles. Maar dit jaar won de geboren Duitser in Las Vegas de Wereldbeker dressuur en vervolgens won hij alle dressuurproeven in Aken. Voordat Moorlands Totilas naar zijn ongelooflijke records kon lopen met Edward Gal, had het paard dat als TC Ravel eerder door Edward Gal tot Grand Prix-niveau werd geschoold de dressuurwereld al verbaasd.

Steffen Peters was dit jaar de leidende trainer op het Global Dressage Forum. Hij trainde combinaties die hij nooit eerder had gezien en nam in het zadel plaats van paarden die hij nooit eerder had gereden. Tot en met een driejarige merrie met zijn eigen Ravel als vader. Zijn grootste verdienste als trainer op het Global Dressage Forum was wel dat hij ruiters voortdurend liet nadenken over zichzelf. Eigenlijk was elke manier van rijden goed, als er maar een reden voor was en de ruiter er over had nagedacht!

Steffen Peters hield zijn publiek voor dat hij elke dag weer, bij elk paard weer, zichzelf alleen maar enkele simpele vragen stelt. “Ik vraag mezelf af: is mijn paard voorwaarts? Dan vraag ik me af: is hij prettig in mijn hand, of soms te sterk? En dan vraag ik me elke keer als belangrijkste af: begrijpt mijn paard mijn vragen wel?”
Met die laatste vraag was Steffen Peters overduidelijk steeds het meest bezig. Tijdens zijn lesgeven was Steffen Peters zeer consequent, en tegelijkertijd ook zeer geduldig. Voortdurend hoorden de ruiters hem ‘no big deal’ zeggen wanneer een aanwijzing niet helemaal doorkwam, bijvoorbeeld wanneer een paard uit galop viel, of niet meteen reageerde op een hulp. “Elke fout is weer een perfecte trainingskans!”, benadrukte Steffen Peters. “Niets is een groot probleem. Je moet je wel alleen meteen afvragen: begrijpt het paard mijn vraag wel? Het heeft geen enkele zin om een vraag drie keer of vaker te herhalen terwijl het paard misschien geen idee heeft wat je vraagt. Denk daar dus over na. En bedenk dan ook of je het beter op een andere manier kunt vragen. Vervolgens moet je jezelf ook de vraag stellen of je paard wel kan uitvoeren wat je vraagt. Als hij aan iets begint, begin er dan voor 100% aan. En stel dus twee vragen: begrijpt hij het en kan hij het?”

Behalve het begrip bij het paard, was een ander kernpunt van Steffen Peters ook de controle. “Ik wil een keer op de beweging toegeven bij een paard, maar ik wil nooit toegeven op de controle en op de bereidheid zich te laten controleren”, zei Steffen Peters. “Ik wil eigenlijk mijn paard echt elk moment volledig kunnen controleren! Daar hoort dan bij, dat je liever voor een gelijkmatig gecontroleerd en evenwichtig beeld gaat, dan voor die negen op momenten, waarna je de controle ook weer kwijt raakt. Nee, ik wil liever dat mijn paard elke pas van mij is, dat ik hem elke pas kan controleren.”
Die controle haalde Steffen Peters niet per se uit het lager instellen, al was hij daar ook niet tegen. “Kijk, de hoofd-halshouding vind ik niet zo’n punt. Maar ik wil wel graag de reden weten waarom je een paard op een bepaalde manier instelt en laat lopen. Niets in training is zonder reden. Anders kan het net zo goed anders.”

Iets wat door Steffen Peters ook steeds benadrukt werd, was de motor van achter en de souplesse door het lijf wanneer die motor wordt aangeslingerd. “Ik vertel mijn leerlingen altijd dat ik drie regels heb. Regel één: souplesse. Regel 2: souplesse. En regel 3: souplesse! Bij alle oefeningen, overgangen en tempowisselingen wil ik die motor achter en de achterhand aanspreken. En wil ik de beweging soepel door het lijf zien gaan.”

Het Franse jurylid Bernard Maurel bestempelde Steffen Peters als topvoorbeeld van positief lesgeven. Richard Davison noemde hem de ultieme professional. Wat alle ruiters die bij hem reden vonden, staat in bijgaande kaders. Zij zullen zeker het nadenken over het nut van hun hulpen mee naar huis hebben genomen.

Junior Sanne van Grotel reed mee met de 15-jarige Melvin (Flemmingh x Amor), waarmee Imke Schellekens-Bartels verscheidene jaren geleden furore maakte in de Grand Prix.

“Ik vond het heel leuk om in een clinic te rijden van zo’n topruiter. Mijn Engels is niet zo goed, maar ik vond het echt héél gaaf! Ik reed mee op maandag en ‘s ochtends had Steffen even meegekeken met rijden om te kijken waar we aan zouden gaan werken in de clinic. Het thema was de communicatie tussen ruiter en paard. In de clinic moest ik eraan werken dat Melvin meer op eigen benen ging lopen en dat hij direct moest reageren op het been. Ik moest veel tempowisselingen rijden en veel schakelen en hem tussendoor loslaten aan de voorkant. Hij moest dan ook meteen reageren op mijn been.
In het begin had ik nog veel druk nodig vanuit mijn been, maar dat werd later minder. Hij ging meer op eigen benen lopen en bleef ook niet in de hand hangen. Hij werd losser. Er kwam echt verbetering in. Ook anderen die het zagen waren enthousiast en vonden dat het er goed uit zag.”

Young Rider Elise Kettner reed met de vierjarige Americo (Tolando x Jazz), die ze nu een jaar onder het zadel heeft.

“Americo is heel licht in de aanleuning. Met Tineke Bartels ben ik ook al druk bezig om dat constanter te krijgen. Ook wil hij nog wel eens te hard gaan. Steffen vond het belangrijk dat ik veel rechtuit reed met hem en dan af en toe een halve volte. Ik ben zelf geneigd om veel op de volte te gaan rijden om hem te sluiten. Steffen vindt dat je een jong paard niet teveel op de volte moet nemen. In de langere stukken rechtuit moest ik vooruit rijden en weer terug, dus schakelen. Daar besteedde hij veel aandacht aan. Het terug rijden hoefde niet extreem, maar juist spelenderwijs. Ik moest veel galopwerk doen en hem dan bovenin stellen om de aanleuning wat stiller te krijgen. Mijn paard pakte alles goed op.”

”Steffen gaf verder nog als tip om een zweep te gebruiken met rijden om hem een keer bij te tikken, zodat hij het bit nog beter aan zou gaan pakken. Dat was voor mij weer een nieuwe benadering. Steffen is ook heel klassiek en wil graag dat je een paard bovenin stelt. Hij hamerde er heel erg op dat je een goede reden moet hebben om je paard rond te rijden. Mijn paard was wat bang in een hoek en dan mocht ik hem wel weer wat ronder rijden. Eigenlijk deden we dat ook al wel.”
Afbeelding
[***] van Os en Zoriana.
foto: http://www.sjoert.com

“Ik vond het een unieke ervaring om bij zo’n grootheid te rijden. Hij is heel relaxed en aardig en stelt je snel op je gemak. Het was erg fijn om bij hem te rijden.”

[***] van Os reed op dinsdag met de vijfjarige Zoriana (Jazz x Juventus) waarmee ze bij de basis in het M1 start. Zoriana kreeg als drie jarige een 10 voor de draf in de IBOP.

“Ik vond het heel leuk en geweldig om te doen. Ik versta alleen geen letter Engels. Imke vertaalde alles tijdens het rijden en vertelde mij dan in mijn oortje wat ik moest doen. Ik heb dus niet de hele uitleg en achtergrond meegekregen van wat Steffen vertelde. Het is uiteindelijk wel gelukt, want mensen uit het publiek vertelden me dat ze het helemaal niet gemerkt hadden.”

“We hebben eigenlijk puur aan de basis gewerkt. Een aantal dingen wilde Steffen vooral aan het publiek laten zien. Hij wil dat de hoofd-hals houding van het paard van de ruiter is en niet van het paard. Ik rij zelf liever wat dieper, maar ik moest hem nu ook stukjes wat hoger instellen. Mijn paard deed dat goed.”

“Het recht richten van het paard vond hij ook belangrijk. De achterbenen moesten in het spoor van de voorbenen. Hier hebben we maar een klein beetje aan kunnen werken. Ze is eigenlijk wel recht. Ik moest hem in de galop expres iets over de buitenschouder weg laten vallen om te laten zien aan het publiek wat scheef was.”

“Wat voor mij wel nieuw was, was het aangalopperen. Van Steffen moest ik dat in twee hulpen doen, één waarschuwingshulp om het paard te vertellen wat de bedoeling is en dan de hulp om feitelijk aan te galopperen. Met één hulp overval je je paard toch een beetje. Dat was voor mij wel een leermoment, dat neem ik nu ook mee in de training en het werkt goed.”

[***] van Os: “Het aangalopperen was voor mij nieuw. Van Steffen moest ik dat in twee hulpen doen.”

Geert-Jan Raateland reed de driejarige Ravel-merrie Beau Deux, die hij, met partner Willem Jan Schotte, samen in eigendom heeft met de fokker Tim Coomans. Hij reed de merrie los in stap en draf waarna Steffen zelf in het zadel plaatsnam om het één en ander aan het publiek te tonen.

“Ze is nog wat zoekerig in de aanleuning en zelf ben ik dan geneigd om daar niet te zwaar aan te tillen, omdat ze pas een paar maanden zadelmak is. Steffen reed haar direct al in een mooie houding, redelijk in oprichting. Hij vindt dat een paard dat moet accepteren, ook als ze zo jong zijn, en dat ze gehoorzaam moeten zijn. Als ruiter moet je consequent zijn, vindt hij.”

“Steffen heeft veel overgangen met haar gereden en wilde dat ze goed gehoorzaamde aan de hulpen. Ik vond dat ze heel super liep, zeker voor een driejarige. Het is een groot paard, maar ze is al heel veel in balans. Als je zegt dat ze vier is, geloof je het ook. De grootste leermomenten voor mij waren om consequent te zijn en toch ook om meer bezig te zijn met overgangen rijden als ze zo jong zijn. Ik was daar zelf nog wel wat voorzichtig in als ze net zadelmak zijn, maar nu ben ik daar wel meer mee bezig.”

Jeanine reed mee in de clinic op de maar liefst 1.88m metende Toots. Ze start de negenjarige Jazz-zoon op dit moment in het ZZ-Licht om ringervaring op te doen. Hij beheerst de oefeningen van de Zware Tour.

“Het was echt heel erg leuk om mee te rijden. Steffen heeft Toots eerst gereden en daarna heb ik nog even les gehad. Steffen dacht dat hij misschien moeite zou hebben met sluiten en klein worden, omdat hij zo groot is, maar dat doet hij heel gemakkelijk. Toots heeft eigenlijk nergens moeite mee. Steffen heeft met hem vooral gewerkt aan het snel schakelen. Hij wilde het publiek laten zien dat hij van heel groot bewegen toch ook heel makkelijk klein kan worden. Hij reed snelle overgangen, bijvoorbeeld van uitgestrekte draf terug naar piaffe en in de galop vanuit uitgestrekte galop naar een pirouette. Toen ik les kreeg, hebben we aan dezelfde punten aandacht besteed. We hebben niet echt een probleem opgezocht, maar mogelijkheden laten zien.”

“Toots is klaar voor de Grand Prix, hij beheerst de oefeningen, maar moet nu nog meer bevestigd worden en nog kleiner afgesteld worden in de hulpen. Normaal les ik bij Imke en dat is wel een ander systeem. Steffen wil dat je meer bovenin rijdt. Hij zei wel dat als je rond en diep nodig hebt, je dat ook moet doen. Hij staat er wel voor open. Het is een hele aardige man en ik vind hem heel goed in het benaderen van ruiter en paard. Het is een echt paardenmens en kijkt echt vanuit het standpunt van het paard. Wat kan wel en wat kan niet, voor dat paard. Verder is het natuurlijk ook een hele goede ruiter met een super zit.”

Jessica Buying reed op dinsdag mee met de vierjarige Athene TC (United x Jazz), waarmee ze dit jaar de finale van de PAVO Cup won.

“Ik vond het hartstikke leuk om zo’n dag mee te maken en om Steffen Peters beter te leren kennen. In de clinic hebben we vooral aan de aanleuning van Athene gewerkt. Hij heeft een iets korte hals van nature en hij mag ‘m meer op lengte houden. Zelf stel ik hem altijd vrij rond in, maar Steffen attendeerde me erop om hem toch meer bovenin in te stellen. Daar moest hij met een stille hand de hals meer uitleggen. Het lukte daar nog niet helemaal omdat Athene best gespannen was in zo’n omgeving. Thuis ben ik er mee verder gegaan en het gaat steeds beter. Hij blijft mooi bovenin en ik kan steeds meer lucht geven. Hij krijgt ook steeds meer rek in de bovenlijn. Dit was het grootste aandachtspunt voor Athene. Dat wisten we zelf ook al, maar het is fijn dat zo’n topruiter dan meekijkt. Hij zag ook heel snel al dat we daar aan moesten werken, dat dat het grootste aandachtspunt was.”

“Verder hebben we nog vijf minuutjes wat zijgangen in stap gedaan. Steffen vond dat je met een jong paard toch ook al dat soort werk mee moet nemen, zoals travers en schouder voor. Ze moeten toch al leren om een reactie te geven op een éénzijdige kuithulp. Maar in het begin natuurlijk wel in stap.”

“Steffen kan heel duidelijk dingen uitleggen en brengen, met vele discipline én gevoel.”

Lilliputter

Re: Steffen Peters laat ruiters vooral nadenken over zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:32

Heel mooi stukje! Gaaf dier ook die Toots :)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:40

Leuk stuk, lijkt me zeker een super ervaring voor deze ruiters/amazones :).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:14

Echt een leuk stuk, lijkt me een erg aardige man. En wat een gigantisch dier die Toots!

Elli_Beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:28

Idd een leuk stuk. Lijkt me super om bij Steffen Peters les te kunnen volgen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:44

Cayenne schreef:
Behalve het begrip bij het paard, was een ander kernpunt van Steffen Peters ook de controle. “Ik wil een keer op de beweging toegeven bij een paard, maar ik wil nooit toegeven op de controle en op de bereidheid zich te laten controleren”, zei Steffen Peters. “Ik wil eigenlijk mijn paard echt elk moment volledig kunnen controleren! Daar hoort dan bij, dat je liever voor een gelijkmatig gecontroleerd en evenwichtig beeld gaat, dan voor die negen op momenten, waarna je de controle ook weer kwijt raakt. Nee, ik wil liever dat mijn paard elke pas van mij is, dat ik hem elke pas kan controleren.”

Daar heeft hij goed omschreven wat mij het meeste afkeer bezorgt in de huidige dressuur.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:39

Super gedaan en mooie berichten, [***] rijd ook super goed met Zoriana!!!! Die komt er wel! En vind gaaf dat Steffen Peters zo mooi verwoord en toegelicht heeft naar ruiters/amazones en publiek! goeie opsteker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:45

Bandida schreef:
Cayenne schreef:

Daar heeft hij goed omschreven wat mij het meeste afkeer bezorgt in de huidige dressuur.

Misschien ligt er tussen wat hij bedoelt en wat jij nastreeft een enorme kloof van onbegrip?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:26

Lovely schreef:
Misschien ligt er tussen wat hij bedoelt en wat jij nastreeft een enorme kloof van onbegrip?

Bedoel je dat je denkt dat ik hem verkeerd begrijp. Dat denk ik niet.
Dat ik niet begrijp waarom je dat zou willen, dat is inderdaad een vorm van onbegrip.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:30

Bandida: Je vergeet denk ik dat bij controleren een optimale samenwerking van toepassing behoort te zijn. Althans, zo zie ik het controleren van een paard.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:35

Janine1990 schreef:
Bandida: Je vergeet denk ik dat bij controleren een optimale samenwerking van toepassing behoort te zijn. Althans, zo zie ik het controleren van een paard.

Bij mij valt "en op de bereidheid zich te laten controleren" niet onder optimale samenwerking.
Maar goed.. 't is m'n sport niet ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:37

Dan ben ik benieuwd of de relatie werkgever/werknemer wel aan jou besteed is, als ik het zo lees (kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben) zou ik het persoonlijk (zou ik mezelf in jouw denkwijze verplaatsen) niet willen, voor een baas te werken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:50

Bandida schreef:
Citaat:
Nee, ik wil liever dat mijn paard elke pas van mij is, dat ik hem elke pas kan controleren.”

Ja, dat is echt lijnrecht tegenover wat wij nastreven; een zelfdenkend paard, een méédenkend paard.
Daarvoor moet het begríjpen wat de bedoeling is en vrijwíllig dat doel mede nastreven.
Beleren gaat dan twee dimensies verder dan automatiseren van signalen en controleren van het uitvoeren.

Triest eigenlijk dat de controlevorm; ik druk, paard wijkt ´samenwerking´ genoemd wordt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:18

Janine1990 schreef:
Dan ben ik benieuwd of de relatie werkgever/werknemer wel aan jou besteed is, als ik het zo lees (kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben) zou ik het persoonlijk (zou ik mezelf in jouw denkwijze verplaatsen) niet willen, voor een baas te werken.

Die vraag begrijp ik niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:22

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:

Die vraag begrijp ik niet.

Kan jij werken voor een baas, maar dan aardiger gesteld ;)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:23

Bandida; Controle moet je denk ik anders zien dan dat jij het nu opvat.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:26

Controle hoeft niet iets te zijn wat je afdwingt ;), het kan juist een prachtig samenspel tussen paard en ruiter zijn :j.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:33

Janine1990 schreef:

Ok, en waar zou je dat dan voor willen weten?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:36

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:

Ok, en waar zou je dat dan voor willen weten?

Omdat het controleren wat jij zo benauwend vindt voor een paard, voor ons als dressuurruiters redelijk vergelijkbaar is met de relatie werkgever/werknemer. Het klimaat tussen deze twee moet optimaal zijn, participeren, niet dicteren. Als dit klimaat niet goed is, zal de werknemer niet kunnen en willen werken. Is dit klimaat goed, zal de werknemer met plezier voor de baas willen werken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:47

Janine1990 schreef:
Omdat het controleren wat jij zo benauwend vindt voor een paard, voor ons als dressuurruiters redelijk vergelijkbaar is met de relatie werkgever/werknemer.

Lieve help :x
(ik ben werkgever)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:49

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:
Omdat het controleren wat jij zo benauwend vindt voor een paard, voor ons als dressuurruiters redelijk vergelijkbaar is met de relatie werkgever/werknemer.

Lieve help :x
(ik ben werkgever)

Hmm okee, en dan is jouw leiderschapsstijl vast voornamelijk participerend? Volgens het model van Hersey & Blanchard?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:59

Sjoert schreef:

Kan je me uitleggen hoe dan wel?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:55

Bandida schreef:
Sjoert schreef:

Kan je me uitleggen hoe dan wel?

Ik zie hier;
Citaat:
Nee, ik wil liever dat mijn paard elke pas van mij is, dat ik hem elke pas kan controleren.”

weinig ruimte voor anders opvatten in dan wat er staat. Dat de ruiter elke pas ´bezit´.
Dat gaat nog verder dan eigenaar -> slaaf.
Het paard is slechts apparaat.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:59

Dat dacht ik ook. Het levende-fiets-syndroom.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:19

Ik denk dat er sprake is van een soort tunnelvisie.
Bij jullie of bij mij. De discussie ga ik dus niet beginnen. Geen zin in :D