Paarden kunnen volgens onderzoek wel degelijk tellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden kunnen volgens onderzoek wel degelijk tellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 13:34

Nieuwsredactie / http://www.thehorse.com

Afbeelding
Slimme Hans in actie.

Het is blijkbaar toch geen circus kunstje: onderzoekers hebben kunnen aantonen dat paarden wel degelijk kunnen tellen, ondanks dat men er al ruim honderd jaar van overtuigd is dat dit niet kan.

Door appels een voor een in twee emmers te laten vallen, zagen onderzoekers dat de paarden altijd voor de emmer met de meeste appels kiezen. Wanneer er weinig appels (minder dan vier) in een emmer zaten, kozen de paarden voor een willekeurige emmer met vier of zes appels.

De resultaten zijn vergelijkbaar met de resultaten van menselijke babies, en laten duidelijk zien dat de dieren daadwerkelijk tellen en misschien tot meer in staat zijn dan wij denken.

De teamleidster van het onderzoek, Claudia Uller, vertelde dat de paarden niet door de emmers heen kunnen kijken. Daarom wisten de onderzoekers dat de paarden alleen konden weten hoeveel appels er in de emmers zaten door middel van tellen.
De paarden mochten pas kiezen wanneer alle appels in de emmers zaten. Tijdens dit onderzoek werden er nep appels gebruikt om voorkeur voor geur tegen te gaan. Er werden 56 paarden getest, en de paarden mochten slechts 1 keer mee doen aan de test zodat ze niet beinvloed konden worden door het leerproces.

De paarden bleven steeds twee appels boven eentje, zelfs wanneer de op zichzelf staande appel twee keer zo groot was als de twee appels in de andere emmer. Volgens de onderzoekers betekent dit dat de paarden liever meer appels hebben dan een grote appel.

"Paarden zijn slim," aldus Uller. "Ze zijn niet alleen ontzettend slim, maar ze hebben ook een uitstekend geheugen en kunnen prima tellen."

Zelfs na het geval van Slimme Hans (ook wel Kluger Hans), het paard dat begin 1900 kon tellen en verschillende moeilijke sommen op wist te lossen, is men er van overtuigd dat paarden niet kunnen tellen. Wetenschappers waren van mening dat Slimme Hans werd beinvloed door hints van zijn eigenaren.

Maar Uller zegt dat ze er zeker van is dat paarden echt kunnen tellen.
"Zelfs salamanders kunnen tellen. Waarom zou een paard het dan niet kunnen?"

Janine1990

Re: Paarden kunnen volgens onderzoek wel degelijk tellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:37

Als ze dan mee tellen in het rijden.... :')
4 - 6 passen achterwaarts, en dan niet net die halve stap extra zetten.
_O-

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:38

De vraag is dus, bleven de mensen erbij staan of niet? Gezien Hans ons al geleerd heeft dat een paard vooral op ONS lichaamstaal reageert.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:40

Hihi wat leuk :)
Ben benieuwd of ze dat nog verder gaan onderzoeken :)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:44

Ligt het nu aan mij, bij minder dan 4 kozen ze willekeurig maar ze kozen 2 appels ipv. 1 ?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:53

Ik denk dat ze bedoelen: als er in emmer 1 minder dan vier appels zaten, kozen de paarden willekeurig tussen emmers 2 en 3, waar respectievelijk 4 en 6 appels inzaten.

Want anders zou het inderdaad erg onlogisch worden. :P

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:57

hahaha grappig, ik heb dat boekje over 'slimme hans' heel oud...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:01

Ik geloof dat dit onderzoek al minstens een paar maanden oud is toch? :)
Ik heb er iig al eerder van gehoord...

Maar het blijft een interessant onderzoek :j
Idd een goede vraag van Jeddah.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:20

zou toch wel willen zien hoe het precies in onderzocht. Zoals het er nu staat kunnen er genoeg mogelijkheden zijn waarom de paarden voor de emmer met de meeste appels kozen. Bv hebben ze de laatste appel in die emmer gestopt? Konden de paarden de mensen zien en zagen ze de focus van de mensen op de emmer met de meeste appels?
Wel interessant, maar t artikel zou leuk zijn om te lezen en te zien hoe ze het hebben gedaan :)

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:29

Ik dacht eerst voor ik het helemaal gelezen had, dat ruiken ze. Maar de nep appels.

Maar ze kunnen het ook horen! Lijkt me dat ze dan waar het meeste geluid vandaag komt dat ze daar uit eindelijk na toe gaan?

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:33

Als je zelf intensief met paarden omgaat wist je dit allang. Als ze gewent zijn aan 2 snoepjes en je geeft er maar 1 blijven ze net zolang zeuren tot ze de 2e ook krijgen. Slecht voorbeeld, maar toch!

:D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:35

Volgens mij is dat gewenning... het is en blijft een gewoonte dier. Net zo als ze altijd weten wanneer het voertijd is, maar hij kan echt niet klokkijken.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:43

ik vind dit onderzoek niet echt vergelijkbaar met slimme hans..
oké, mss kunnen ze tellen, dat is wat dit onderzoek heeft aangetoond, maar in het geval van slimme hans gaat het toch echt om operante conditionering.
dat paard was ook slim maar kon niet echt die sommen oplossen, want hij haalde kleine veranderingen uit zijn omstaanders als teken om te stoppen met "tellen".
vanaf dat er niemand meer in de buurt was kon het paard ineens niet meer tellen, dus duidelijk wel een ander geval dan bovenstaand onderzoek ;)

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:47

Nou dat wordt een persoonlijk onderzoek vanmiddag. 8)7 .mag het ook met penen?? _O- _O-

Uitslag maak ik hier bekend :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:55

en telepathie? als dat zou bestaan dat zou dat ook nog een rede kunnen zijn dat ze voor de vollere emmer kiezen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:59

Embe schreef:
Volgens mij is dat gewenning... het is en blijft een gewoonte dier. Net zo als ze altijd weten wanneer het voertijd is, maar hij kan echt niet klokkijken.

Dan zijn paarden in ieder geval slimmer als de doorsnee puber die niet kan klokkijken :){

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:29

Embe schreef:

Gewenning bij de eerste keer dat ze het doen? Dat zou ik bijzonder straf vinden. Als je het goed leest had je gezien dat elk paar maar 1 keer mocht mee doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:34

Ik vraag me nog wat af. Hoe werkte dat onderzoek precies? Reageerden ze niet gewoon op de emmer waar de laatste appel in gedaan werd?(De extra appel zeg maar ) Of inderdaad op lichaamstaal.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:07

Of dit nou bewijst dat paarden kunnen tellen betwijfel ik. Ze kunnen blijkbaar wel het verschil zien tussen veel en weinig, maar al niet meer tussen veel (4) en heel veel (6).

Ze kunnen dus blijkbaar Neanderthaler-tellen: 1 -2 -Veel! (Harrie Jekkers) :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:14

Ik heb geen idee of paarden kunnen tellen, maar koeien kunnen wel "tellen" , want een andere verklaring weet ik er niet voor.

Zal even de situatie schetsen.
We hebben een melkstal waar 4 koeien per kant inkunnen, ze moeten achter elkaar aanlopen.
Nou zijn er een aantal "slimme" koeien die weten dat ze als ze op een bepaalde plek gaan staan ze extra brok kunnen krijgen(door zelf aan het touwtje te trekken) of het hekje open kunnen doen aan de voorkant.
Deze koeien "tellen" dus het aantal koeien wat in de melkstal gaan om op de goede plek te komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:15

Het is een soort van tellen,mischien anders zoals wij kennen.Maar het is toch een soort tellen,leuk dat dat onderzocht is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:22

siskeh schreef:
Ik heb geen idee of paarden kunnen tellen, maar koeien kunnen wel "tellen" , want een andere verklaring weet ik er niet voor.

Zal even de situatie schetsen.
We hebben een melkstal waar 4 koeien per kant inkunnen, ze moeten achter elkaar aanlopen.
Nou zijn er een aantal "slimme" koeien die weten dat ze als ze op een bepaalde plek gaan staan ze extra brok kunnen krijgen(door zelf aan het touwtje te trekken) of het hekje open kunnen doen aan de voorkant.
Deze koeien "tellen" dus het aantal koeien wat in de melkstal gaan om op de goede plek te komen.

Welke plek is dan de gunstige plek? Oftewel hoeveel koeien moeten ze voor laten gaan?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:39

@lindyH: dat is wisselend, sommige gaan vooraan staan, andere op de 3e plek, of de 2e plek(ook afhankelijk van de kant waar ze staan)

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:01

Ik weet niet of het tellen is of dat het visueel inzicht is.... Ik ben er nog niet zo van overtuigd, zeker omdat ik denk paarden het verschil kunnen zien (minder veel - meer) en dat ze daar een keuze uit maken. Ben benieuwd naar verder onderzoek!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:44

@ Embe: Als een mens niet heeft geleerd om klok te kijken dan kan hij dat ook niet uit zichzelf

De mens wil het vaak niet zien, maar dieren zijn behoorlijk intelligent en waarom ook niet? Omdat ze anders reageren dan wij hoeven ze niet dom te zijn.
Wij voelen ons slim omdat we dingen kunnen maken, bijvoorbeeld airco. Het grappige daarvan is dat termieten al sinds eeuwigheid koelsystemen bouwen in hun termietenheuvels. Waarom zou een paard dan niet kunnen tellen?