Duitse grootheden vallen de FN aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Duitse grootheden vallen de FN aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:05

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Rick Helmink

Duitsland maakt zich zorgen. Eerder konden onze oosterburen vrijwel altijd rekenen op de hoogste trede van het erepodium, het laatste jaar moet men steeds vaker genoegen nemen met minder. “Dat zal de komende tien jaar ook niet veranderen, denk ik”, vertelt Paul Schockemöhle. “Bijna niemand wil hier in de sport investeren.”

“De achterstand is in mijn ogen grotendeels te wijten aan de FN. Deze organisatie voert een slecht management op het gebied van de topsport en er werken mensen waarvan ik me afvraag wat ze er doen. Door personeel af te bouwen kan de FN met het geld dat overblijft zorgen dat toppaarden in Duitsland blijven. Duitsland is haar toppositie niet kwijtgeraakt omdat er niet genoeg getalenteerde ruiters zijn, maar omdat zoveel toppaarden naar het buitenland worden verkocht”, vertelt de 64-jarige paardenduizendpoot uit Mühlen. Hij is een voormalig succesvolle springruiter en heeft nu een stoeterij in Lewitz met zo’n 3.000 paarden en 250 paarden op het trainingsstation in Mühlen. “Natuurlijk is het niet alleen de taak van de FN ervoor te zorgen dat Duitse toppaarden in Duitsland blijven. Ook de fokkers, opfokkers en particuliere eigenaren moeten meer gaan doen voor de sport. Er zijn in Duitsland hooguit vijf mensen die veel geld investeren in de paardensport. Dat is toch ongelooflijk als je bedenkt dat Duitsland echt een ‘paardenland’ is? Er komen denk ik niet zo snel particuliere investeerders bij met al het gerommel in de sport. Daar voorzie ik dan ook een taak voor de FN.”

Investeerder Madeleine Winter-Schulze
Eén van de grote investeerders is Madeleine Winter-Schulze (68). Zij kwam in het verleden op het hoogste niveau uit in zowel de dressuur als het springen. Zij bezit rond de 60 paarden. Daarvan komen twintig uit op het hoogste niveau. Ze is sponsor van onder andere Isabell Werth en Ludger Beerbaum en bezit toppaarden als Warum Nicht, Satchmo en Coupe de Coeur. “De FN geeft de ruiters en de sport een slechte naam omdat ze niet achter haar ruiters staat”, vertelt Winter-Schulze. “Het gaat niet goed met de Duitse topsport en dat komt in mijn ogen voornamelijk door de FN. Omdat de paardensport zo vaak negatief in het nieuws komt, willen mensen niet investeren in de sport.”

Reactie FN
,,Interessant”, is de reactie van FN-secretaris-generaal Sönke Lauterbach op de uitspraken van Schockemöhle. “Het is in mijn ogen typisch dat Schockemöhle hiermee komt. Hij doet zelf ook niet veel om toppaarden in Duitsland te houden. Dat hoeft ook niet, hij is immers handelaar en werkt niet bij de FN, maar ik snap niet dat hij deze uitspraken doet terwijl 95 procent van zijn omzet wordt gerealiseerd door de verkoop van paarden aan buitenlanders”, is Lautenbach ontzet. “Ik zie natuurlijk ook dat veel paarden naar het buitenland vertrekken en dat de Duitse ruitersport niet meer zo succesvol is als in het verleden. Maar ik denk dat dat niet af te schuiven is op de FN. In Nederland gaat het een stuk beter dankzij particuliere investeerders. Daar ligt dan ook een belangrijke taak voor de komende jaren.”

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:36

Ik ben het niet eens met de opmerking dat in Nederland het een stuk beter gaat dankzij particuliere investeerders. Tuurlijk zijn die ook heel belangrijk maar daar gaat het niet om.

Investeren in de toekomst is belangrijk!
Het Rabo-Talenten plan is daar een heel goed voorbeeld van. Zoiets zouden ze in Duitland moeten opzetten.

Verder een heel interessant stuk!

Ennu, happy B-day Cayenne!!

Lante

Re: Duitse grootheden vallen de FN aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:57

Let op mijn woorden, dit is begin van een actieplan, want het zit de Duitsers in het bloed altijd nummer 1 te willen zijn. Ik denk dat het geen tientallen jaren meer duurt voordat ze ook met talenten plannen op de proppen gaan komen. :)

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:10

Hmm Totilas mag voor 15 miljoen verkocht worden en Schockemohle vind dat er meer mensen in Duitsland moeten investeren.

Kweetnie hoor, klinkt als een oproep.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:16

Citaat:
“Het is in mijn ogen typisch dat Schockemöhle hiermee komt. Hij doet zelf ook niet veel om toppaarden in Duitsland te houden. Dat hoeft ook niet, hij is immers handelaar en werkt niet bij de FN, maar ik snap niet dat hij deze uitspraken doet terwijl 95 procent van zijn omzet wordt gerealiseerd door de verkoop van paarden aan buitenlanders

goeie reactie van Sönke!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:18

Goede uitspraak van Madeleine Winter-Schulze!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:28

De FN kijkt idd niet goed naar de sport! We hebben bij het mennen hetzelfde probleem; door alle regeltjes, die elke 2! jaar veranderen, wordt het heel moeilijk om mensen te stimuleren te mennen. Niet alleen in de topsport, maar ook in de beginnersklasses zien we heel wat minder mensen beginnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:27

Lante schreef:
Let op mijn woorden, dit is begin van een actieplan, want het zit de Duitsers in het bloed altijd nummer 1 te willen zijn. Ik denk dat het geen tientallen jaren meer duurt voordat ze ook met talenten plannen op de proppen gaan komen. :)

Dan zijn ze wel een beetje te laat ;)

Wel een beetje late-news, kwam Sjef er niet al mee afgelopen zomer? Enkel in een andere vorm...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:35

Veel Duitse stamboeken hebben programma's zoals hier het Rabo talentenplan. Franke Sloothaak ging in Duitsland werken omdat de handel hier de paarden onder zijn kont verkocht.

Als het minder gaat zal men het euvel ergens aan wijten, in plaats van onder ogen zien dat de bakens verzet zijn.

Het is vaak de handel die de ambities van een land in de wielen rijdt. Nu Totilas waarschijnlijk weg gaat (O dat mag niet gezegd worden op Bokt :x ) en Saliniero niet meer meedoet, wordt op de OS wellicht een heel ander land kampioen dan Nederland of Duitsland.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:40

sarabande schreef:
Het is vaak de handel die de ambities van een land in de wielen rijdt. Nu Totilas waarschijnlijk weg gaat (O dat mag niet gezegd worden op Bokt :x ) en Saliniero niet meer meedoet, wordt op de OS wellicht een heel ander land kampioen dan Nederland of Duitsland.

Dat hoeft niet minder leuk te zijn toch? :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 04:50

hela hela... Denken we wel nog aan Imke, Hans Peter en Adelinde? Ook Pb deed het niet onverdienstelijk de laatste wedstrijden... Denk niet dat Nederland de OS al uit handen hoeft te geven ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:30

"Omdat de paardensport zo vaak negatief in het nieuws komt, willen mensen Piet investeren in de sport.”

...en wie/wat geeft daar aanleiding toe?

Ah, degenen die de ´verkeerde momentopnames´ maken.
Oh nee, degenen die de bloedmonsters controleren natuurlijk.
Ik heb het! Degenen die niet willen dat de dopinglijst meer toestaat _O-

Erg jammer deze reacties.
Het is de ruítersport die het risico is op het moment, de ´integriteit´ van de beoefenaars is een investeringsrisico :)*

De FN loopt voorop met het streven de ruitersport meer bij de hedendaagse bio-ethiek aan te passen. Dat moet het mogelijk maken om zonder risco voor het imago te investeren.