Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 17:45

http://www.gelderlander.nl

Ellen Stuart geeft paardrijles in het buitengebied van Batenburg.

In een kaal weitje naast de stal waar haar paard en pony's staan, kwam in het voorjaar een scharminkel van een paard te staan. "Een zwart paard. Toen het kwam, was het al graatmager", zegt Stuart. Het paard schoof van uitputting in de sloot. Ze haalde de politie en de dierenbescherming erbij. Het was 7 juni. Ze belde zelf de dierenarts in Druten. Die kwam en gaf een oppepper aan het paard. De politie seinde de Algemene Inspectiedienst (AID) in. "Ze vonden dat het paard geen hulp nodig had", zegt een politiewoordvoerder.

Op last van de AID verplaatste de eigenaar het paard naar een grotere wei. En er kwam een ander paard bij. Een nog erger uitgeteerd bruin exemplaar. Daarna léék het iets beter te gaan met de paarden, die gezelschap kregen van nog vier nieuwe dieren.

Maar echt beter ging het niet. De wei was kaal en bijvoeren was er niet bij. Toen ging het helemaal mis. Stuart zag het bruine paard op 26 november voor dood in de wei liggen. Ze schakelde weer de hulpdiensten in. Woedend was ze. Want zij was de enige die zich om het paard bekommerde. De opgetrommelde eigenaar keek er niet eens naar om. Het enige dat de veearts deed, was een spuitje geven. De politie-agenten die kwamen, toonden wel begrip.

"Die paarden worden behandeld als dingen, niet als levende wezens." Ook het verwaarloosde zwarte paard moest afgemaakt.

Tegen de eigenaar van de dode paarden, een 75-jarige inwoner van Batenburg, is proces verbaal opgemaakt voor het nalaten van zorg. Of hij een straf krijgt, is aan het openbaar ministerie, zegt de politiewoordvoerder.

Klik hier voor een foto.

Duppie_

Re: Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:51

verschrikkelijk !

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:53

Als dit verhaal goed is weergegeven door de journalist, dan is het weer een teken van het falen van onze wetgeving. Ik ben geen Amerika fan maar daar lijkt men het toch wat beter voor elkaar te hebben op dit gebied.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:07

Arme paardjes.

Zo'n vreselijk einde lijkt me dat voor die dieren doodgaan van de honger.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:08

Dus is er wéér gefaald door toezichthouders....
Grotere wei en 1 scharminkel erbij , niet te geloven.....lijkt goed te gaan ???
Als je 1 niet (kunt) verzorgen, dan lukt 2 al helemaal niet.....
Te gek voor woorden, deze toezichthouders moeten mede aangeklaagd worden !!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:09

In Amerika laten ze op dit moment de paarden gewoon los omdat de rekeningen niet betaald kunnen worden, opvang vol zit en verkoop niet wil.... geen enkele strafmaat kan daar tegenop....

Er is gewoon een bepaalde mate van financiele en geestelijke welvaart voor nodig om goed voor dieren te kunnen zorgen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:12

Niemand kende het dorpje Batenburg tot nu toe :o

Maar wat ik weet van de paarden is dat als de eigenaar ze krijgt ze al in erg slechte staat zijn...
Van het voorjaar was er nog helemaal niks aan de hand behalve dat er een paard in de sloot is beland :(:) (en tsjah er belanden vaker paarden in sloten) De hele zomer hebben ze heerlijk staan vreten en gingen ze er steeds beter uit zien. Maar nu word de voedselwaarde in het gras lager en het weer slechter en tsjah dat is niet bevordelijk voor zulke dieren... Bijvoer/stalling zou beter zijn in dit geval.

Ik wil het verhaal zeker niet goedpraten, maar Ellen Stuart blaast de boel hier echt gigantisch op :(:)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:13

Hoe oud zijn die paarden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:15

als zoiets naast mijn wei staat voer ik hem mee hoor!
Op de db kun je wachten tot het inderdaad dood op de grond ligt...dan komen ze wel...
(nee ik ben geen penny en heb dit soort situaties regelmatig aan de hand hier in frankrijk)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:16

Nou die bruine en zwarte waar ze het over hebben in het verhaal leken mij zeker 20+ toen ik ze heb zien lopen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:17

Er stond nog een foto bij het bericht op de site van de Gelderlander. Daar schrok ik toch best van, Rianneke.
Je kan mij niet vertellen dat dit opgeblazen is als ik die foto zo zag :=
Maar om de een of andere reden doet die foto het tijdelijk niet meer :)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:19

Rianneke schreef:
Bijvoer/stalling zou beter zijn in dit geval.

Ik wil het verhaal zeker niet goedpraten, maar Ellen Stuart blaast de boel hier echt gigantisch op :(:)

Als een paard sterft wegens gebrek aan voedsel en het andere paard ingeslapen moet worden, omdat hij te ver is afgetakeld wegens gebrek aan voedsel, valt er niet veel op te blazen en zeker niet goed te praten.

Mijn paarden zien er geweldig uit in de zomer (alleen gras), maar die gaan ook dood als ze niet bijgevoerd worden in de winter.

Arme beesten, gelukkig zijn ze uit hun lijden verlost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:27

Uitgemergelde paarden lijken ouder. Ik vind het op geen manier goed te praten Rianneke.

JessicaD88

Had die Ellen er niet af en toe aan baal hooi in kunnen gooien als ze zag dat het zo slecht ging dan?

Boktpony

Nou in het voorjaar was het enkel een mager paard dat de eigenaar pas net had dat in de sloot was beland... Ellen stuart heeft sindsdien niks anders gedaan als allerlei instanties bellen en niks bereikt! En waarom niet? Omdat het paard er prima bij liep in die grote wei! Als jij als eigenaar een mager paard krijgt, heb je em niet binnen een week "vet"...
Nu lopen ze er niet geweldig goed bij, maar wat wil je met oudere paarden die buiten blijven lopen? Ik heb er 1 van 32 en die ziet er ook alles behalve mooi gezond uit... Als ik die gewoon buiten laat lopen is ze misschien ook wel db-waardig!

Mindim schreef:
Uitgemergelde paarden lijken ouder. Ik vind het op geen manier goed te praten Rianneke.

Daar had ik al rekening mee gehouden. Maar ze vertoonden echt oude trekjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:28

Wat noem je oude trekjes als ik vragen mag?
Citaat:
Nu lopen ze er niet geweldig goed bij, maar wat wil je met oudere paarden die buiten blijven lopen?
en nu noem je precies het nalatige, vooral als er niet wordt bijgevoerd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-09 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:29

vreselijk gewoon !!
neem dan geen paarden, als je der toch niet voor zorgt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:30

Rianneke schreef:
Nou die bruine en zwarte waar ze het over hebben in het verhaal leken mij zeker 20+ toen ik ze heb zien lopen.

ik heb ook een bruine van 20+....leeftijd is absoluut geen reden om uitgemergeld te zijn.
Als het paard om medische redenen mager is ,hoort het onder dek te staan en verzorgt te worden,dat was hier duidelijk niet het geval

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:33

Paarden op leeftijd die niet worden bijgevoerd worden inderdaad mager, en dat is nou precies wat not done is.
Mijn paard liep op 25 jarige leeftijd ook veel buiten, maar had altijd voer tot zijn beschikking en zag er dan ook prima uit.
Hoge leeftijd wil niet zeggen dat een paard graatmager moet zijn, en als dat wel het geval is, dan is het de taak van de eigenaar om daar wat aan te doen.
Wordt dit niet gedaan, dan is dat inderdaad verwaarlozing en mishandeling..

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:35

Cayenne schreef:
Paarden op leeftijd die niet worden bijgevoerd worden inderdaad mager, en dat is nou precies wat not done is.
Mijn paard liep op 25 jarige leeftijd ook veel buiten, maar had altijd voer tot zijn beschikking en zag er dan ook prima uit.
Hoge leeftijd wil niet zeggen dat een paard graatmager moet zijn, en als dat wel het geval is, dan is het de taak van de eigenaar om daar wat aan te doen.
Wordt dit niet gedaan, dan is dat inderdaad verwaarlozing en mishandeling..

Precies.

Weer te erg voor woorden dit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:38

Mijn paard van 25 was ook vel over been. Men zei dat het kwam door ouderdom en voerde haar gewoon niet genoeg. Alles wat ik extra gaf, werd weer bij haar weggehaald. Nu sta ik op een andere stal en nu is ze prachtig gevuld, bijna een 50/75 kilo erbij(ben niet goed in schatten), ze heeft geen deken meer nodig. Dus oude paarden op een landje laten staan, uitgemergeld en zonder bijvoeding is een recept voor de dood en wie het recept heeft uitgeschreven is nalatig en wreed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:39

Als je als eigenaar een uitgemergeld paard krijgt heb je hem niet binnen een week "vet " nee, maar ook niet binnen een week mager.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:39

nou fijn nieuws ben opgegroeit in dat dorp en me ouders wonen er!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:41

kennen ze die beul vast wel

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:44

Wat zielig voro die beestjes zeg! ik hoop toch echt dat ze snel bijgevoerd worden zodat die andere paardjes niet dood gaan?

Wordne in zulke gevallen de andere paarden ook niet weggehaald?