Oplossing gevonden in lang conflict rond Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

positivo12

Oplossing gevonden in lang conflict rond Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 08:10

http://www.brabantsdagblad.nl

Afbeelding
Power and Paint.
foto: http://www.fabienne-fotografie.nl

Bij de rechtbank in Breda diende afgelopen week een kort geding over de beroemde pony Power and Paint.
De familie Fokker van Dressuurstal Accres in Veen telde in 2007 ruim 160.000 euro neer voor de hengst, maar lijkt een kat in de zak te hebben gekocht.

Onder regie van de rechter kwam het tot een voorlopige oplossing. De pony was bedoeld voor de destijds 11-jarige dochter van de familie. Het dier wist onder diverse amazones grote successen te boeken in de dressuursport, maar een jaar na de aankoop raakte hij kreupel aan het rechtervoorbeen en was zijn carrière voorbij.

Sindsdien is de familie Fokker met verkoper Renate Pasch verwikkeld in een bodemprocedure, want zou de pony al gezondheidsproblemen hebben gehad voor de verkoop? Röntgenopnamen van 12 oktober 2007, gemaakt voorafgaand aan de aankoopkeuring, zouden duidelijkheid kunnen verschaffen.
Maar volgens de familie Fokker weigert Pasch die beelden vrij te geven. Daarom eiste de familie gisteren in kort geding dat ze dit alsnog doet. En voor elke dag dat ze weigert, zou ze vijfduizend euro moeten betalen.

Pasch' advocaat G. Stibbe, verzuchtte dat de familie Fokker de informatie al bij de koop had ontvangen, maar dat haar cliënte de opnamen best nog een keer wil opsturen. Maar dan zou Pasch van Acress ook alle medische informatie van na de verkoop moeten krijgen. Zowel Stibbe als advocaat Wensing van de familie Fokker betichtten elkaar van onzorgvuldigheid en het uiten van onwaarheden.
Uiteindelijk vonden de partijen toch een oplossing, nadat exact duidelijk was geworden welke informatie aan beide zijden gewenst was.

De rechter liet de afspraak op papier vastleggen en door beide partijen ondertekenen. Binnen twee dagen ontvangt de advocaat van Pasch een dvd met de medische informatie en de raadsman van de familie Fokker kan binnen een week de röntgenfoto's tegemoet zien.

Verwante artikelen:

[VN] Power and Paint met onmiddellijke ingang met pensioen
[VN] Power and Paint staat officieel in gerechtelijke bewaring
[VN] Power and Paint: kreupel of helemaal niet betaald
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-12-09 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels

tita

Re: Oplossing gevonden in slopend conflict rond Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:00

Wat een ellende hebzucht van mensen daar lijdt de pony nu onder

knollentuin

Re: Oplossing gevonden in slopend conflict rond Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:05

? als je een dier koopt met deze waarde heb je toch bij aankoop een hele goede veearts die een keuring doet incl foto's?
En ja als dan zo een dier een jaar na aankoop wat gaat mankeren dan is dat toch jammer maar het kan? van koliek kunnen ze ook zo maar dood neer vallen of ie nou 50 5000 of 160.000 euri's was.
Het lijkt mij een niet uit te sluiten risico met levend spul

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:06

Idd knollentuin, kan me voorstellen dat het flink zuur is als je €160.000 betaald hebt voor een pony. Maar een jaar na aankoop werd hij pas kreupel. Je weet dat je met een levend wezen te maken hebt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:09

Jemig, lekker volwassen. :(
Moet een rechter zijn/haar tijd aan besteden :( omdat 2 partijen het niet eens kunnen worden over het toesturen van röntgenfoto's.

Nu krijgen partijen de gevraagde foto's en kunnen ze weer ruzie maken wat er wel en niet op de foto's te zien is en of dat is waardoor deze super pony afgeschreven is voor sport.

En de advocaten vullen ondertussen hun zakken :(:)

Jasmijn76

Re: Oplossing gevonden in lang conflict rond Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:18

..het is een hoop geld voor een 16 jarige pownie..tja..als er verborgen gebreken zijn, kan ik de familie fokker niet anders als gelijk geven....maar dan moeten ze er wel zijn!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:21

Die pony was nog duurder dan mijn huis :+

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:23

Abercrombie schreef:
Die pony was nog duurder dan mijn huis :+

Haha ja dat zet de dingen wel even in perspectief he? :D

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:25

Ongelovelijk wat een bedrag is er voor die pony betaald. En dat voor een meisje van 11 jaar.
Ik geloof best dat je dan wel baalt, als hij na een jaar kreupel is. Ik heb mij paard zelf niet verzekerd, maar voor dit bedrag lijkt mij toch wel dat je dat doet. Ik weet alleen niet hoeveel een verzekering uitbetaald, vast niet alles ... Nou ja, een geluk : hij kan altijd nog als dekhengst dienen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:27

Die pony lijdt hier niks van, die zit echt niet in een hokje op de uitslag te wachten.
En volgens mij doen rechters dat heel vaak, het oplossen van conflicten omdat anderen het niet eens worden ;)

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Mja bijna evenveel als mijn huis ook :oo

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:27

Ik betwijfel of je zo'n dier verzekerd krijgt, dr zal geen verzekering zijn die zich daar aan gaat wagen het risico is te groot. Of je moet een misselijk hoge premie gaan betalen.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:28

deze pony was toch niet verkocht? Had toch alleen een andere ruiter? In de eerste berichten over dat hij met pensioen ging wordt de familie Pasch toch echt als eigenaar genoemd.
Was die 160.000 een leasebedrag?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:29

zozo, Stibbe en Wensing.... Dat is geen kattenp*s....

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:40

Wat een gedoe zeg, ben benieuwd wat hier nu weer uit komt...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:42

janouk schreef:
Moet een rechter zijn/haar tijd aan besteden :( omdat 2 partijen het niet eens kunnen worden over het

Had ie maar geen rechter moeten worden :+

Wist inderdaad ook niet dat het echt een verkoop betrof. Weet iemand waar hij eigenlijk staat?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:48

Ik vind wel de titel zeer misleidend. Het conflict is nog lang niet opgelost, alleen het stukje over de medische gegevens uit te wisselen is opgelost.
Het is zo'n vreselijk mooie pony!

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:52

verkocht is verkocht
ze hebben hem laten keuren.
dus moeten ze nu ook neit zeuren 8-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:55

janouk schreef:
Moet een rechter zijn/haar tijd aan besteden :( omdat 2 partijen het niet eens kunnen worden over het toesturen van röntgenfoto's.

Als je dit al belachelijk tijdsverdrijf vindt...
Vorig jaar hadden klasgenoten een zaak bijgewoond over een stel dat ruzie had gehad, man had vrouw geslagen weet ik veel wat allemaal wel niet. De man kreeg 200 euro boete en ze waren weer een heppie stel...
Dát is pas tijdsverdrijf. :)

Ik kan me zo even niet herinneren waarom P&P nu is afgeschreven, kan best mogelijk zijn dat het heel iets anders is dan een gewone kreupelheid. Lijkt me niet eens zo'n hele gekke zaak hoor... :n
Ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen :j

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:02

Een oplossing is er zo te lezen inderdaad nog (lang?) niet, alleen overeenstemming over het toezenden van foto's. Ik heb eerlijk gezegd de hele heisa niet gevolgd, maar als ik een paard/pony zou kopen van die prijs, werd hij wel door 3 verschillende onafhankelijke dierenartsen gekeurd inclusief foto's en alle toeters en bellen meer. En dan nóg kan een paard een jaar later kreupel staan... Nou ja, ik hoop maar dat de pony niet lijdt onder dit touwtrekcircus...

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:04

ik denk dat dit een zeer delicate kwestie is.
Ook zal het einde nog niet meteen in zicht zijn, maar een paard kan altijd iets voor krijgen of dat nu 1 week of 2 jaar na de verkoop is heb je juist dikke pech. Behalve als er op foto's etc al gebreken zichtbaar waren.
dan nog moest dit toen toch zijn opgevallen volgens mij.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:17

Ik mag toch aannemen dat je zo'n paard laat keuren voordat je het koopt.
En als er iets niet goed is dat je het dan niet koopt!!
De vorige eigenaar kan er dan niks aan doen dat het kreupel is.
Behalve als ze bij verkoop van heeft geweten dat hij iets mankeerde.
Maar dat je er alleen nog niks van kon zien.

Ja het zal nog wel even ruzieen worden ben ik bang

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:21

vlaaia schreef:
verkocht is verkocht
ze hebben hem laten keuren.
dus moeten ze nu ook neit zeuren 8-)

_O- Ook al aan het dichten voor Sinterklaas _O- :=

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:45

Hmm... smaakt dit een beetje naar de kwestie rondom Poetin?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:57

Waar staat P&P ondertussen?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:06

Komt wel vaker voor dat de mens overal een 'claim' indient zodra er aanleiding voor is. Voor een mega bedrag van 160.000, weet je toch bijna zeker wat je koopt? Natuurlijk het gaat om een dier, die kan ook kreupel raken NA de keuringen.

Kaja: dit klinkt mij niet bekend als het verhaal over Poetin. Maar wel een paard van Anky. Weet het fijne er niet precies van maar was er een paard van Anky nou goedkeurd door de DA (vanwege de naam van de eigenaar) terwijl er achteraf toch wat aan mankeerde? Paard overleed vlak na aankoop?