Toekomst paardensport op de duitse televisie onzeker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Toekomst paardensport op de duitse televisie onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 17:50

http://www.horses.nl / http://www.spiegel.de

Afbeelding
foto: Remco Veurink / FEI

De Duitse televisiezenders ARD en ZDF hebben de onderhandelingen met de Duitse ruitersportfederatie FN over de uitzendrechten van paardensportevenementen stilgelegd. Dit bericht de Duitse online krant Der Spiegel. De onderhandelingen zijn gestaakt vanwege de onduidelijkheid die is ontstaan na de goedkeuring van de ‘progressieve lijst’ van de FEI.

In mei 2009 dreigde al een boycot van de tv-zenders omdat ze alleen ‘schone’ sport willen uitzenden. Eerder besloten de grote zendgemachtigden, die meer controles en grotere transparantie eisen, het wielrennen te boycotten wegens de aanhoudende dopingschandalen. De paardensport hangt nog altijd dezelfde dreiging boven het hoofd. De huidige contracten over de uitzendrechten lopen eind dit jaar af.

De FN is zelf tegen de progressieve lijst. Deze is op een aantal punten in strijd met de huidige welzijnsregels van de FN. De federatie wil daarom de bestaande regelgeving handhaven. WDR-sportchef Dieter Gruschwitz wil meer duidelijkheid over de nieuwe opingregels en de toepassing van de regels in Duitsland voor de onderhandelingen opnieuw worden opgepakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:04

Dit moet je in Jip&Janneke vertalen Cayenne, want het is blijkbaar niet duidelijk wat er staat en al helemáál niet wat de implicaties ervan zijn.

Pantykous

Re: Toekomst paardensport op de duitse televisie onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:38

Voor zover ik het begrijp is dit een stap in de richting van handelingen die jij graag zou zien gebeuren toch HC?

In zoverre dat de uitzenders (en dus sponsors) zullen wegblijven van een sport die door 'het volk' niet als schoon wordt beschouwd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:15

Het is wat ik al zeg 10 jaar voorspelbaar vind.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:30

Nou, het is duidelijk niet alleen zo in de paardensport, laat dat een opluchting voor de paardensportfanaten zijn. :)
En laat Duitsland toch een groot land zijn in paardensport. Ik geloof niet dat we ons echt druk moeten maken :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:48

Janine1990 schreef:
Ik geloof niet dat we ons echt druk moeten maken :)

En dat is precies wat 'de paardensport' de laatste 30 jaar gedaan heeft met dit soort vraagstukken, en het is inderdaad niet te verwachten dat ze nu ineens gaan starten met pro-actief omgaan met normering en publieksbeleving :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:25

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:
Ik geloof niet dat we ons echt druk moeten maken :)

En dat is precies wat 'de paardensport' de laatste 30 jaar gedaan heeft met dit soort vraagstukken, en het is inderdaad niet te verwachten dat ze nu ineens gaan starten met pro-actief omgaan met normering en publieksbeleving :(:)

Ik had het meer over het publiek hoor, je trekt mijn reactie een beetje uit z'n verband.

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:03

Super, want dan kan de ZDF en de ARD etc..... ook niet meer de uitzendingen van CMP24TV en ClipmyHorse blokkeren.

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:53

Alane: "op de een of andere fiets kan ik dit bericht niet verwijderen, zag te laat dat mijn dochter nog ingelogd stond op deze pc...."

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:56

Huertecilla schreef:
Dit moet je in Jip&Janneke vertalen Cayenne, want het is blijkbaar niet duidelijk wat er staat en al helemáál niet wat de implicaties ervan zijn.

Nah staat er toch duidelijk....
De FEi lanceerd nieuwe regels, de FN is er tegen en wil eigen regels blijven handhaven, ZDF en ARD (voor schone sport maar ook voor kikcijfers, immers geld regeerd de wereld, en de TdF is ook weer uitgezonden) willen precies weten wat de regels betekenen.
Voor de FN maakt dat weinig uit, de hoofdsponsor is R&V verzekeringen, en een andere grote sponsor is het ministerie van binnenlandse zaken? (even vrij vertaald), de rest zijn oa paardensportkledingfabrikanten... die sowieso niet van zendtijd afhankelijk zijn...

Weer een hoop gratis publiciteit van 2 zenders :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:21

Alane schreef:
De FEi lanceerd nieuwe regels, de FN is er tegen en wil eigen regels blijven handhaven, ZDF en ARD (voor schone sport maar ook voor kikcijfers, immers geld regeerd de wereld, en de TdF is ook weer uitgezonden) willen precies weten wat de regels betekenen.

Nee die interesseren zich geen bal voor de punten en de komma's. Die willen alleen maar de garantie dat wat ze gaan uitzenden schone eerlijke sport is die goed zal bevallen bij de kijkers en bij hun geldschieters. Net zoals met wielrennen twee jaar geleden. Het ene doping schandaal na het andere in de Tour, en toen bedachten ze plots dat er nog tientallen andere sporten zijn die de mensen niet zo ergeren die je even goed kan tonen in die zendtijd. Zo gezegd zo gedaan..

Voor paardensport wil dat zeggen dat ze er geen zin in hebben dat er een golf van verontwaardiging volgt na het uitzenden van wedstrijden x of y omdat het publiek (en bijgevolg de tv-sponsors) bepaald gedrag in de paardensport niet ziet zitten.
Ik kan me de weerstand rond de nieuwe medicatieregels goed voorstellen. Als er nu eentje getest wordt met net over het randje buut gaan de poppen aan het dansen en volgt een publiekelijk 'schande, zie je wel, ze rijden de paarden stuk en zetten ze dan onder de verdoving' of dat nu een terechte uitval zou zijn in het licht van de punten en komma's of niet. Zelfs als het helemaal onterecht is zit zo'n tv-station niet op die polemiek te wachten. Die willen kort samengevat strenge regels en vooral geen gedoe. Entertainment, geen ergernis.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:41

Nouja, het wielrennen wordt ook nog steeds uitgezonden in Duitsland.
Als we over sport moeten gaan twijfelen, zijn er plenty andere programma's, ook op de duitse tv, waar je over moet gaan discussieren.