Dierenbescherming: FEI-besluit werkt doping in de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dierenbescherming: FEI-besluit werkt doping in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:42

http://www.paarden.dierenbescherming.nl

De wereldpaardensportbond FEI staat het gebruik toe van ongeveer duizend medische substanties die tot nu toe leidden tot een wedstrijdverbod voor paarden. Omdat het gebruik van prestatieverhogende middelen voor paarden er door in de hand wordt gewerkt, vindt de Dierenbescherming dit een onverstandig besluit.

De nu toegestane middelen zijn vooral ontstekingsremmers die gangbaar zijn in de behandeling van geblesseerde paarden. Maar de middelen kunnen ook worden gebruikt om blessures of ‘echte’ doping te maskeren. Het besluit om ze van de lijst te halen betekent dus dat dopinggebruik wordt vergemakkelijkt.

Belang van het paard
Met dit besluit wordt geluisterd naar het argument dat het verbod op ontstekingsremmers medische behandeling in de weg staat.als een paard daardoor niet aan wedstrijden kan deelnemen. Echter, in plaats van de sport zou het belang van het paard voorop moeten staan; als uitsluiting noodzakelijk is dan zij dat zo. Een paard mag de noodzakelijke behandeling niet onthouden worden omdat het anders wordt uitgesloten.

Schadelijk
Overigens staat de Dierenbescherming niet alleen in haar bezwaren tegen het nieuwe beleid; 48 van de 102 nationale hippische federaties stemden tijdens de algemene vergadering van de FEI tegen het voorstel. Ook minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft zich uitgesproken voor het nultolerantiebeleid dat de FEI nu loslaat. Daarbij benadrukte zij terecht dat loslaten van dat beleid schadelijk is voor het imago van de paardensport.

Blessureleed
Afgezien van de gedooghouding die spreekt uit het toestaan van deze substanties, heeft het besluit ook negatieve gevolgen voor het welzijn van paarden. Nu er tot bepaalde waardes bijvoorbeeld pijnstillers mogen worden toegediend, kunnen die worden gebruikt om een paard te stimuleren om harder te lopen of hoger te springen dan het op dat moment aan kan. Het is weinig speculatief om te stellen dat blessureleed voor paarden door dergelijke praktijken alleen maar verergert.

Verwant artikel

[VN] Prinses Haya wil ontslag van het gehele FEI dressuurcomité
[VN] FEI dressuurcomité weigert om op te stappen
[VN] Duitse sportbond levert flinke kritiek op de FEI
[VN] ‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010
[VN] FEI-presidente Haya weigert nieuwe stemronde over 'buut'
[VN] Frank Kemperman: ‘Nieuwe dopingregels absurd’
[VN] Online petitie gestart tegen beslissing om buut toe te staan
[VN] Dierenartsen vragen Prinses Haya buut debat te heropenen
[VN] Duitse FN dreigt WEG te boycotten vanwege FEI dopinglijst

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:46

Ach... als we naar de dierenbescherming moeten gaan luisteren... Kunnen we meteen de partij voor de dieren wel het land laten regeren ;)

in de topsport is het nou eenmaal zo dat er grenzen overschreden worden die je normaal niet zou nemen.
Kijk eens een gemiddelde voetbalwedstrijden, die mannen slopen hun lichaam ook totaal.
Topsporters zoeken altijd de grens op van hun lichamelijke kunnen. Bij de paarden is de doping een beetje overtrokken 1 sesam zaadje en je ligt eruit.
Iets meer tolerantie betekend niet dat een paard meteen geheel verdoofd de ring in kan komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:47

Sammie schreef:
Overigens staat de Dierenbescherming niet alleen in haar bezwaren tegen het nieuwe beleid; 48 van de 102 nationale hippische federaties stemden tijdens de algemene vergadering van de FEI tegen het voorstel. Ook minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft zich uitgesproken voor het nultolerantiebeleid dat de FEI nu loslaat. Daarbij benadrukte zij terecht dat loslaten van dat beleid schadelijk is voor het imago van de paardensport.

Hier worden verschillende organisaties door elkaar gehaald.
Binnen de FEI is een minderheid van de aangesloten nationale hippische federatie tegen het handhaven van de nul-optie.

En dierenwelzijnzorganisatie zoals de NL DB is een totaal andere buitenstaander net als een Minister.

De buitenwereld is nagenoeg unaniem voor een nul-optie.
De NL DB loopt een paar straatlengtes achter bij de internationale reacties en acties.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:47

Jij kunt helemaal niet weten wat het overgrote deel van de buitenwereld denkt. _-:(
En van wat er binnen de FEI speelt heb je ook al geen kaas gegeten :Z

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:48

In de topsport worden er snel grenzen overschreden.
Paarden moeten presteren want ze kosten nou eenmaal geld.

Presteren de paarden niet worden ze verkocht.
Zo werkt dat nou eenmaal dus ook hiermee er zal best misbruik van gemaakt worden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:17

Huertecilla schreef:
De NL DB loopt een paar straatlengtes achter bij de internationale reacties en acties.

Wat is de buitenwereld naar jouw idee? Evenals de internationale reacties.

Sla maar eens een wereldatlas open, en kijk voor de aardigheid eens naar het BBP en BNP per land.
Ik denk dat Nederland niet heel ver achterloopt in haar mogelijkheden en acties... :+

Wil je de wereld verbeteren wat dit betreft, kan je beter naar de ontwikkelingslanden gaan. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:53

Janine1990 schreef:
Huertecilla schreef:

Wat is de buitenwereld naar jouw idee? Evenals de internationale reacties.

De wereld buiten de ruiterij is iedereen die geen paardrijdt of gereden heeft.

Die buitenwereld heeft liever geen dan wel ruitersport op de OS.
Diezelfde buitenwereld waarvoor paardrijden geen sport is en die niet begrijpt waarom in vredesnaam verschil van mening over een nul-optie kán bestaan.
´Schaf maar helemaal af dan´ is heel normaal in 7 talen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:55

Huertecilla schreef:

Diezelfde buitenwereld waarvoor paardrijden geen sport is en die niet begrijpt waarom in vredesnaam verschil van mening over een nul-optie kán bestaan.

Welke zeven talen? En wat zijn je bronnen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:59

Janine1990 schreef:
Huertecilla schreef:

Welke zeven talen? En wat zijn je bronnen?

Ik lees zelf nieuwsontwikkelingen in 7 talen :(:)

Deze is in het NL over wat in het duits al helder wás: [VN] Toekomst over paardensport op de duitse televisie onzeker

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:01

Huertecilla schreef:
Ik lees zelf nieuwsontwikkelingen in 7 talen :(:)

Deze is in het NL over wat in het duits al helder wás: [VN] Toekomst over paardensport op de duitse televisie onzeker

Ohja, zo slim ben ik niet. Ik kan alleen maar Nederlands.

Volgens mij gaat het betreffende artikel meer over het feit dat de Duitse paardensport niet meer zo schoon is van doping in het verleden.
Ben toch wel benieuwd naar uitslagen van mensen die geen paard rijden of hebben gereden, of uitslagen van onderzoeken gehouden onder verschillende mensen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:02

Janine1990 schreef:
Ohja, zo slim ben ik niet. Ik kan alleen maar Nederlands.

:x

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:28

Ik ben benieuwd hoe het bestuur van de Dierenbescherming het oppakt dat haar vlaggenschip Mevr.A.Van Grunsven dit standpunt tegenspreekt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:44

Huertecilla schreef:
Ik ben benieuwd hoe het bestuur van de Dierenbescherming het oppakt dat haar vlaggenschip Mevr.A.Van Grunsven dit standpunt tegenspreekt.

Spreekt wat tegen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:43

De Dierenbescherming heeft stelling genomen tegen het loslaten van de nul-lijn door de FEI.
Haar beschermvrouw Anky schrijft in haar column in De Telegraaf dat ze tegen de nullijn strijdt.

Een vraag hierover bij de DB geeft als antwoord dat Mevrouw van Grunsven is gekozen vanwege haar naamsbekendheid. Dat haar paarden op stal elkaar kunnen ruiken en zien.

Men heeft níet op het netvlies dat de DB door haar keuze het doen en laten van ´Anky´ authorsieert.

´Bij onze keuze voor Anky zijn wij ons er van bewust geweest dat zij haar paarden niet de volledige vrije beweging of sociaal contact geeft die gewenst zou zijn. Ook gebruikt zij trainingsmethodes en middelen waarbij wij vraagtekens stellen. Wij kunnen echter daarover te allen tijde met haar in gesprek blijven.´

KIES HAAR DAN NIET ALS ROLMODEL, MÚTSEN!!!!!!!
Men heeft niet door dat men door de voorbeeldfunctie ook in gesprek mag met iedereen die het voorbeeld volgt. Een voorbeeld wat ze zelf als vlag hebben gehesen...

Janine1990

Re: Dierenbescherming: FEI-besluit werkt doping in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:46

De DB is sowieso een behoorlijk twijfelachtige organisatie als je het mij vraagt. Weinig verstand van zaken, doet blijken.

Echter is het maar net wat je in de Telegraaf wilt lezen. Ze strijdt inderdaad tegen een 0-optie, maar dat doet de FEI evengoed... ECHTER heeft de FEI een overhaast besluit genomen waar ook Anky haar vraagtekens blij plaatst.
Besluit is ook weer uitgesteld tot 5 april 2010.
Berichten kruizen elkaar gewoon, als je het mij vraagt. :)

Verder wijdt ik me maar niet uit over Anky, maar ik zou zo zeggen: Voordat je oordeelt kan je beter een dagje meelopen op Stal Van Grunsven....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:12

Janine1990 schreef:
Verder wijdt ik me maar niet uit over Anky, maar ik zou zo zeggen: Voordat je oordeelt kan je beter een dagje meelopen op Stal Van Grunsven....

De Dierenbescherming geeft aan dat men niet achter wat Van Grunsven doet staat.

Erken dan simpelweg de vergissing mvr.Van Grunsven als rolmodel te kiezen.
Er is nu een directe aanleiding om afstand te nemen.

Het biedt de DB ook gelegenheid zich internationaal te profileren buiten de pot NL-nat.
Waar staat de Dierenbescherming voor? Voor bescherming van het dier toch?! Tijd dat ze m.b.t. het paard daar eens stelling in neemt. Het eeuwfeest dierenwelzijnswetgeving is een mooie aanleiding om het laatste bolwerk aan te pakken lijkt me

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:19

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

De Dierenbescherming geeft aan dat men niet achter wat Van Grunsven doet staat.

Erken dan simpelweg de vergissing mvr.Van Grunsven als rolmodel te kiezen.
Er is nu een directe aanleiding om afstand te nemen.

Het biedt de DB ook gelegenheid zich internationaal te profileren buiten de pot NL-nat.
Waar staat de Dierenbescherming voor? Voor bescherming van het dier toch?! Tijd dat ze m.b.t. het paard daar eens stelling in neemt. Het eeuwfeest dierenwelzijnswetgeving is een mooie aanleiding om het laatste bolwerk aan te pakken lijkt me

Blijkbaar is hun bekendheid belangrijker dan hun werk... :P
Daarom sta ik ook niet achter de DB..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:51

Janine1990 schreef:
Daarom sta ik ook niet achter de DB..

Ik sta achter bescherming van dierenwelzijn
De Dierenbescherming en de PvdD zijn de krachtigste dierenwelzijnsorganisaties in NL. In België is dat GAIA.
Ze verdienen allemaal steun; het alternatief is... niets, ongehinderd bedrijfsbelang.

De PvdD kan de politieke weg tot randvoorwaarden in de wet bewandelen. De Db heeft dan gereedschap om meer te doén.

In het geval van Grunsven kan de Db van de nood een deugd maken en de vergissing aanwenden tot het overbrengen van de boodschap door er afstand van de nemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:56

Ik steun pas iets wanneer het een goede fundering kent. En dat hebben DB en PvdD niet in mijn idee. Dat is hun eigen fout, hun visie is belangrijker dan hun fundering. Dat heeft niets met bedrijfsbelang te maken...

Edit: Zonder fundering kan je je visie niet uitoefenen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:15

Janine1990 schreef:
Ik steun pas iets wanneer het een goede fundering kent. En dat hebben DB en PvdD niet in mijn idee.

Hoeveel informatie over de fundering heb je ingewonnen? Of heb je een mening op basis van wat niet op je af komt?

Ondertussen heeft de bedrijfssector paard in NL een zéér krachtige monopoliepositie:
In de bedrijfsuitvoering is er één paraplu, sportbond en kenniscentrum vallen onder die paraplu, er is geen consumentenorganisatie, er is geen dierenwelzijns-wetgeving.

Dierenbescherming en PvdD is wat er is aan belangenbehartiging van het lijdend, oeps; leidend, voorwerp.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:32

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:
Ik steun pas iets wanneer het een goede fundering kent. En dat hebben DB en PvdD niet in mijn idee.

Hoeveel informatie over de fundering heb je ingewonnen? Of heb je een mening op basis van wat niet op je af komt?

Ondertussen heeft de bedrijfssector paard in NL een zéér krachtige monopoliepositie:
In de bedrijfsuitvoering is er één paraplu, sportbond en kenniscentrum vallen onder die paraplu, er is geen consumentenorganisatie, er is geen dierenwelzijns-wetgeving.

Dierenbescherming en PvdD is wat er is aan belangenbehartiging van het lijdend, oeps; leidend, voorwerp.

Zoals je had kunnen lezen, betrof dit een mening. Stond er vrij duidelijk...
Met name de PvdD heeft geen idee waar ze over praten, doen zelf geen onderzoek maar eisen dit enkel van een ministerie. Een goede organisatie zou dit zelf allang hebben gedaan. Zouden ze een stuk serieuzer genomen worden.

Ik ervaar de sector absoluut niet als een monopolypositie, genoeg mogelijkheden in Nederland om zelf iets op te zetten. Daar zal echter niet genoeg animo voor zijn, anders zou het er allang wel zijn.