Buurt eist eind aan leed van vermagerde paarden Voorburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samy

Buurt eist eind aan leed van vermagerde paarden Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 09:57

http://www.telegraaf.nl

Verontruste buurtbewoners hebben gedreigd om drie paarden die nu al wekenlang tot de knieën in de drek staan, uit hun erbarmelijke onderkomen aan de Voorburgse Loolaan te bevrijden. De politie moest eraan te pas komen om escalatie te voorkomen.
De gemoederen liepen gisterochtend hoog op omdat de eigenares van de omstreden stal Quattro, sinds de inbeslagname van twee van haar paarden op 7 november, niets heeft ondernomen om de trieste huisvesting van de overgebleven paarden, twee IJslanders en een haflinger, te verbeteren.

Dit tot woede van de omwonenden, die gisteren lijdzaam moesten toekijken hoe de dieren, strompelend naar hun voerbak, werden vastgezogen in de blubbermassa. Enkelen barstten zelfs in tranen uit toen een van de paarden zich bezeerde aan het spekgladde houtafval waarmee eigenares Quirine de K. het baggerterreintje onlangs heeft afgedekt. „We pikken het niet langer. Deze dieren hebben geen leven!”, aldus buurtbewoonster Marlène Kiers.

De schrijnende taferelen maakten ook grote indruk op de aanwezige politieagenten, die het opviel dat een van de IJslanders sinds 7 november duidelijk was vermagerd. Ingrijpen was echter niet mogelijk, omdat het de dieren niet aan eten ontbreekt. En dat is volgens de Dierenbescherming, die inmiddels is overspoeld met meldingen over de verwaarloosde paarden, nou juist het probleem: „Ieder mens die dit ziet zal het een vreselijke toestand vinden, maar voor de Nederlandse wet is dit nog niet vreselijk genoeg”, zegt woordvoerster Xandra Asselbergs.

Het OM beslist binnenkort of Quirine de K. strafrechtelijk wordt vervolgd.

Klik hier voor foto's en een filmpje.

Verwante artikelen:

[VN] Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag
[VN] Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

bento1

Re: Buurt eist eind aan paardenleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:04

jammer dat de eigenaar in kwestie er niks aan doet. nu begrijp ik zelf ook als je al zo een wei hebt die helemaal omgeploegd is in een modder bad lastig is om daar tegels of wat dan ook neer te leggen. maar dan vind ik dat je als eigenaar zijnde je paarden naar een andere locatie moet brengen, triest helaas zie ik dit wel vaker

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:07

Jeetje, ik snap best dat sommige eigenaren hun paarden liever buiten hebben dan op stal...maar dit slaat echt alles!
In de zomer zou het misschien een prima plekkie zijn, maar die dieren kunnen geen stap verzetten zonder in de vieze blubber weg te zakken.
Wat ben ik dan blij dat mijn paarden buiten staan op een verhard stukje, altijd een warme schuilstal hebben met een dik pak stro...kijk en zo kan het ook!
Ik snap niet dat sommige "paardeneigenaren" het zo ver laten komen, en er dan vervolgens nog nonchalant mee omgaan.

Of ze doet er 2 weg en zet er 1 op een fatsoenlijk stalling...als ze het niet kan betalen...of begin niet aan paarden.
Ik vind dit egoistisch!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:51

Moderatoropmerking:
Alvast even een waarschuwing vooraf, het vorige topic is op slot gezet omdat er continu offtopic werd gegaan. Ik weet dat dit onderwerp voor iedereen erg gevoelig is, iedereen wil het beste voor zijn paard en voor het paard van de buurman/vrouw. Maar onthou dat er meerdere manieren zijn om je paard op een eerlijke en paardwaardige manier te houden. Respecteer elkaars keuze daarin. Bedankt :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:02

Een paard kan best 24u per dag buiten... maar dit kan vanzelfsprekend niet. Je paard 24u per dag buiten willen houden vereist net zoveel tijd en zorg als ze binnen houden.
Een paard moet droog kunnen liggen, altijd ruwvoer hebben en vers drinkwater.
Niet ieder winterhard ras kun je zomaar overal neerplempen, zo staat mijn IJslander toch 's nachts binnen... kan ze lekker slapen en heeft ze even rust van de groep (klinkt raar he? Einzelgangertje soms...).
Deze paarden komen gewoon niet tot rust op deze manier, geen wonder dat de dieren vermageren. Het staan en lopen kost ze al zoveel energie, en dan kunnen ze nog niet eens liggen.
Deze mevrouw, naast vele andere prutsers, moet zich diep schamen.
Je kunt nu eenmaal niet op iedere plek een paard houden (dus nee, soms ook niet in de randstad wanneer 24u per dag binnen het enige alternatief is), en voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Een paard kost veel geld, en heeft veeeeeeel ruimte nodig... heb je dat niet? Neem een goudvisje...

ps: ik ga toch maar eens op PVDD stemmen... de rechten van de DB moeten uitgebreid worden!

Djilna

Re: Buurt eist eind aan leed van vermagerde paarden Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:18

Wat ik niet snap, er zijn al 2 paarden in beslaggenomen. En deze kunnen niet in beslag worden genomen omdat er wel eten ligt?
Wat is dan anders dan bij die andere 2?

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:33

Sterk vermagerd? Die ik zie is in ieder geval niet mager.

Ziet er wel vervelend uit zo in de blub. Ze zou eigenlijk gewoon op 1 gedeelte helemaal steen moeten maken. Dan zou het prima kunnen. Sommige paarden staan 24/7 binnen, dat vind ik eigenlijk nog wel erger. Deze kunnen naar binnen nl. wanneer ze dat willen. (weet niet hoe het er binnen uitziet hoor)

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:42

arme paardjes, kan niemand deze vrouw helpen? alleen kan ze het blijkbaar niet oplossen..

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:08

Vraag me af waar ze die 2de ijslander vandaan halen er staat er toch echt maar 1 ijslander.

En de eigenaaresse gaat er nu wel wat aan doen , er is in ieder geval een lading zand gekomen.
Neem aan dat dat voor haar was.
Dus er is een begin.

edit; zand was helaas niet voor haar
Laatst bijgewerkt door Storm op 25-11-09 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: toevoeging erbij gezet op verzoek

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:28

ik vind het niet normaal dat het zo lang moet duren.
bedoel dit is toch te triest voor woorden...
snap niet dat ze maar 2 paarden weg hebben gehaald,
neem ze dan allemaal mee....
bedoel dit kan toch niet dat je ze zo in de modder lopen.
geen 1 droog stukje vind het echt zielig.
bij ons is de paddock ook nat ja logisch met zo veel regen...
maar ze hebben ook een groot stuk waar stenen liggen kunnen ze droog staan.
hoop maar dat er snel wat gebeurd.
arme paarden...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:53

Ik snap inderdaad ook niet dat ze niet de moeite genomen heeft om een stuk te bestraten zodat de paarden droog kunnen eten ergens.

Die van ons hebben ook een waterballet maar hebben wel een schone droge uitloopstal en stuken die bestraat zijn om droog te eten en te dutten.

Op deze manier zou ik niet kunnen slapen, arme dieren kunnen niet eens even de benen ontlasten uit de modder.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:59

dravergekkie schreef:
Vraag me af waar ze die 2de ijslander vandaan halen er staat er toch echt maar 1 ijslander.

En de eigenaaresse gaat er nu wel wat aan doen , er is in ieder geval een lading zand gekomen.
Dus er is een begin.

Gelukkig, hoop dat het echt voor haar is, en dat ze er dan toch wel wat aan doet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:09

Bah wat een ontzettende blubberzooi, arme beesten! Onze shetten staan ook 24/7 buiten, we hebben 2 schuilstallen en die staan dan niet altijd open (ze gaan er toch bijna nooit in) weide grenst aan de sloot en peil is altijd in deze tijd van het jaar erg hoog dus ook bij ons blubberbende, maar genoeg drogere stukken en betegelde stukken.

Dit kan zo echt niet.... en hoe het ingrijpen van de DB in nederland is geregeld is toch ook van de zotte; dan zie je wel eens mensen een waarschuwing krijgen die niets of weinig verkeerd doen, maar dit soort écht erge dingen wordt dan weer niets tegen gedaan, als ze maar voer en water hebben.... :(

@ dravergekkie: ik vraag me af hoe ze deze bende met een lading zand wil oplossen; dat hebben wij ook wel eerder geprobeerd op sommige stukken in de wei, maar zand is binnen no-time weer blubber.... dus denk niet dat dat veel uithaalt.
Is betegelen haar te duur/te veel werk, dan zou ze grove houtsnippers kunnen laten storten, wij hebben ook een heel pad gemaakt van grove houtsnippers, eerst wat opgehoogd met extra zand en dan een hele lading er over heen, prima pad bleef wel een jaar lang liggen.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:14

noudy schreef:
dravergekkie schreef:

Dus er is een begin.

Gelukkig, hoop dat het echt voor haar is, en dat ze er dan toch wel wat aan doet.

Alleen jammer dat er eerst media aandacht moet komen voordat de eigenaar eindelijk wat meer doet dan alleen een paar houten platen neerzetten...

Wij hebben een loopstal voor onze paarden met weiland, en ja hier heeft ook behoorlijk geregend waardoor er veel blubber is..
Onze paarden hebben de keuze en ze kiezen om binnen te blijven ipv in de nattigheid te lopen...

De loopstal bij ons is ook zo dat wanneer de paarden binnen en buiten lopen dat de stal alsnog droog blijft.. dat betekent wel dat ze dagelijks droge stro krijgen en dat wij dagelijks de stal vegen ;)

Het is jammer dat deze paarden niet de mogelijkheid hebben om te kunnen kiezen...

Tevens even een tip voor de eigenaar van deze paarden : namelijk als er toch zand wordt gestort, ga maar ook stoeptegels neerzetten. Stoeptegels zijn gratis en overal verkrijgbaar!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:14

Ze zouden toch dringend de wetgeving mogen aanpassen hoor!!!
Zolang ze eten en drinken hebben?? Echt pakje zever hoor!
Nu de buurtbewoners mensen kunnen opwakkeren van de overheidsdiensten mogen ze nog niet ingrijpen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:18

Nou, ik zou niet kunnen slapen als mijn paarden er zo bijstonden.
Ook hier stukken die blubberig zijn (vooral om de schuilstallen), maar 90% is droog. Wij hebben het geluk dat we de grond om kunnen graven op een meter diepte en er dan wit zand tevoorschijn komt, waar het water goed in wegzakt. Dit gebeurd dan ook dit weekend.
Wat voor grond hebben ze daar? Misschien een goedkope optie? Ik denk als ze er zand op gooit dat het voor een week ofzo te doen is, maar daarna weer hetzelfde drama is (of erger omdat ze dan nog verder kunnen weg zakken).
Als ze voor de herfst het voor elkaar had gemaakt was het opgelost. Nu kan je geen stenen meer leggen, zand strooien etc, daar is alles al te nat voor.
Ik mag hopen dat haar ogen een keer geopend worden dat het zo niet kan. Het gaat hier wel om alleen de huisvesting vind ik, verder zien ze er niet ondervoed uit.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:27

als ze dit bedoelen met natuurlijk houden dan gaat dat wel heel erg ver. Ik wil mijn paard ook wel 24/7 buiten hebben maar dan wel op een droge ondergrond en met een fatsoenlijke schuilstal. Helaas de meeste weilanden niet geschikt voor. Ik snap echt niet dat hier niks aan gedaan word. Ik begrijp dat buurtbewoners hier over klagen. Je ziet ze gewoon strompelen. Of alles uitgraven, draineren, harde ondergrond/zand aanleggen. Of de beestjes een andere onderkomen geven zo niet in beslag nemen . En een flinke boete.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:02

Chevano schreef:
als ze dit bedoelen met natuurlijk houden dan gaat dat wel heel erg ver.

Nee, dat bedoelen ´ze´ er niet mee.
Natuurlijk hoort het paard niet in NL.
Het betreft echter gedomesticeerde paarden, geen ´natuurlijke´.

Het probleem is dat de dierenwelzijnswet niet voor paarden is ingevuld.
Daardoor kan de DB alleen toetsen aan het algemene criterium ´dierenmishandeling´.
De PvdD vraagt de minister om invulling. Dit had voor de eeuwwisseling al voor elkaar moeten zijn doch de sector vertraagt en de minister accepteert dit onder druk van lobbykracht en economisch belang.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:11

Respect voor de buurtbewoners! Eindelijk eens mensen die wel actie ondernemen tegen zoiets.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:25

Ik begrijp die eigenaar echt niet hoor.
Hoe kan je nou zeggen dat er niks aan de hand is??
De paardjes kunnen amper voor uit komen.
Ik vind dit diep triest en van mij mogen ze ze snel afnemen en elders herplaatsen.
Zo iemand verdient nog geen rat. :( :(

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:43

Met een dikke laag stro op de modder heb je ook een stevige ondergrond, moet je wel een aantal dagen achter elkaar nieuw stro neerleggen.
Vriendin van mij heeft dat ook gedaan omdat het wel heel erg modderig dreigde te worden en ik moet zeggen dat het enorm helpt !

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:52

Is dit in Leiden/Leidschendam?
Ik ben hier volgens mij 2 weken geleden langs gefietst..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:57

Zat me al de hele week af te vragen hoe het nu met deze paardjes zou zijn omdat dat vorige topic een week of twee geleden erop stond en het sinds die tijd niet echt veel droger is geworden.
We hebben het een paar jaar geleden bij de wei gehad waar ik mijn paarden toen had staan. In het weiland ernaast stonden twee zwaar verwaarloosde paardjes, broodmager op een gegeven ogenblik maar volgens de DB echt nog niet ernstig. De wei was super kaal en er stond echt geen sprietje gras meer. Van ellende begonnen ze aan de palen te knagen, echt erg. Als je ze niet aanraakte voelde je ook neit hoe mager ze waren. Ze hadden een hele dikke vacht ontwikkeld maar als je over de vacht heenstreek voelde je de botten er doorheen steken. Uiteindelijk hebben we de paarden weken bijgevoerd en daarna zelf naar een stal gebracht. En dan sta je wel in dubio. Want als je er wat aan doet, doet die eigenaar nog niets.

Deze pony's moeten natuurlijk gewoon van dat stuk land af. Het is nu zo nat dat wat je er ook neergooit het maakt niets uit. Hoe erg moet het dan worden met die pony's dat ze half dood neervallen of ziek worden. Het is dat het zulke sterke dieren zijn IJslanders en haflingers....ik vind het een schande dat het zover moet komen. Eigenaar heeft toch ondertussen tijd zat gehad om de boel op orde te maken. Ik zie trouwens twee ijslanders, geen haflinger.

PS dat het vaker gebeurt is geen reden om het maar zo te laten
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 25-11-09 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:07

En dan vinden ze het gek als de burger het heft in eigen handen neemt!!!!!!
En dat deze eigenaar door de burger vogelvrij verklaard wordt!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:11

Mensen, buurtbewoners, haal een trailer en laad die pony's in.
Schandalig is dit :(