Online petitie gestart tegen beslissing om buut toe te staan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Online petitie gestart tegen beslissing om buut toe te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:12

Nieuwsredactie

Sinds deze morgen is er een website geopend waarbij mensen kunnen tekenen als zij tegen de recent genomen beslissing van de Fédération Equestre Internationale (FEI) omtrent medicijngebruik zijn.
Vorige week besloot de FEI om af te stappen van de ‘nul optie’ wat betreft medicijngebruik. Nu mogen phenylbutazone (‘buut’), flunixine en salicylzuur (aspirine) in het bloed voorkomen, zij het in kleine waardes. Deze waarden moeten echter nog wel nader bepaald worden.

Sindsdien is er veel kritiek geweest over het toestaan van deze medicatie. Groot-Brittannië en Ierland wilden opnieuw stemmen, iets dat FEI-presidente prinses Haya weigerde.

Ook in Nederland is er kritiek, voornamelijk over het toestaan van ‘buut’. Frank Kemperman noemde de nieuwe regels onacceptabel. Hij wees onder andere op het feit dat er op de nieuwe dopinglijst medicijnen staan die nu in verschillende landen helemaal niet gegeven mogen worden. De KNHS gaat meer onderzoek doen naar de nieuwe lijst en de medicijnen die er op voorkomen.

Duitse paardenliefhebbers namen zelf het heft in eigen hand. Via de website http://www.no-fei.com vragen zij een ieder die tegen de nieuwe regels is, de petitie te ondertekenen. De website is sinds deze morgen in de lucht en doet wat grauw en kaal aan. Het wordt niet helemaal duidelijk waarom ze tegen de nieuwe lijst zijn. Toch kent de website al bijna 2.000 bezoekers die inmiddels hun handtekening hebben gezet.

Verwant artikel:

[VN] ‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010
[VN] FEI-presidente Haya weigert nieuwe stemronde over 'buut'
[VN] Frank Kemperman: ‘Nieuwe dopingregels absurd’

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:32

Nou dat werd tijd, want ik vind het een fijn middeltje mits het niet misbruikt word.
Ja dat is altijd de vraag natuurlijk, maar om het om die reden te verbannen zoals ze hebben gedaan vind ik nonsens.

Ach en het is toch wasse zak, je kunt het bij iedere DA krijgen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:35

Zelfben ik blij dat het er is.... het geeft je paard nét even dat beetje hulp om erdoor te komen bij bv artrose, paard is nog veel te goed om in te slapen en met buut loopt hij nog lekker in de wei zonder pijn.
Natuurlijk moet iedereen voor zich weten wat hij/zij doet, ik vind het een middel wat , mits verantwoord en in overleg met de DA, goed gebruikt kan worden als "steuntje in de rug".
Natuurlijk is het niet acceptabel om buut te gebruiken als een soort "standaard supplement"....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:27

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:28

Loes'sCorner schreef:
Nou dat werd tijd, want ik vind het een fijn middeltje mits het niet misbruikt word.

Een paard wat dit middel nodig heeft inzetten in competitie ís misbruik :)*

ElCamino

Re: Online petitie gestart tegen beslissing om buut toe te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:58

HC: daar heb je helemaal gelijk in.
Ik vind het wat anders om een paard iets te geven om pijnvrij lekker nog te genieten...ook dan moet je je grens weten en niet de hoeveelheid blijve opvoeren om geen afscheid te hoeven nemen.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:07

Maar waar de grens stellen? Hoe weet je of het gebruikt wordt om pijnvrij te genieten, of om pijnvrij wedstrijden te rijden of misschien wel om béter wedstrijden te rijden. Imo, als je paard zoals in het hierboven genoemde voorbeeld artrose heeft en nog te goed is om in te slapen en het heeft daarom medicijnen nodig om pijnvrij te blijven, is het oneerlijk om dan ook nog aan wedstrijden mee te doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:32

Janey1992 schreef:
Maar waar de grens stellen?

Bij NUL.
Een paard waar dit in zit mag je geen competitie mee bedrijven. Punt.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:00

Een paard dat buut nodig heeft om TIJDELIJK even van de pijn af te kunnen zijn om te HERSTELLEN na bijv. een blessure, is Buut in mijn ogen een pijnstiller, net zoals bij ons een paracetamolletje. Van te veel paracetamol krijg je ook problemen met je maag.
Een paard dat alleen maar op Buut normaal kan lopen, is misbruik/dierenmishandeling.

Zeg nu eerlijk, wat zou je doen als je paard iets TIJDELIJKS heeft en pijn heeft. Een paard herstelt eerder zonder pijn dan met pijn, een mens trouwens ook. Pijn vreet ook een hoop energie dat beter gebruikt kan worden om te herstellen. Dan geef je hem toch een beetje buut dat de blessure goed kan genezen en dan langzaam afbouwen? Topsportpaarden moeten top fit zonder hulp van medicijnen of pijnstillers presteren op wedstrijden.

Het is alleen jammer dat heel veel (hobby, manege)paarden alleen met buut pijnvrij lopen en gewoon hun rondjes draaien. Dit is misbruik maken.
Is Buut voor echte TIJDELIJKE pijn te verlichten bij een TIJDELIJKE blessure, dan ben ik voor het voorschrijven van Buut.

Ik neem ook een paracetamolletje in als ik hoofdpijn heb of pijn in mijn rug heb en als het te erg wordt, migraine, dan worden het 2 per keer, maximaal 6 per 24 uur. Ik ben dan ook een stuk vrolijker zonder koppijn! Pijn is dan hel!

ElCamino

Re: Online petitie gestart tegen beslissing om buut toe te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:19

Mijn paard heeft buut om hem door zijn artrose te helpen, met name met dit weer heeft hij er las van, hij is 22 bijna, en loopt verder super. Ik heb dit in overleg met mijn DA besloten, zij kent hem ook al 15 jaar en we hebben bedacht dat hij in slechte periodes een zakje buut mag hebben. Zou hij met een zakje buut dan nog slecht gaan lopen houdt het op en gaat hij weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:45

PhiaBink schreef:
Is Buut voor echte TIJDELIJKE pijn te verlichten bij een TIJDELIJKE blessure, dan ben ik voor het voorschrijven van Buut.

Wederom worden hier dingen door elkaar gehaald.
Wanneer buut nodig is moét je het laten toepassen.
Je hoort dan niet aan competitie deel te nemen :)*
Pas als het uit het systeem is. Er NUL van in het bloed zit. Dat is al.
Niemand verbiedt medicatie. Alleen de combinatie met competitie.
Keer op keer wordt dit in het in dienst van ruiterambitie vertroebeld.
Die vertroebeling voorkom je met een NUL-optie.

Dat een deel van de ruiterij dit niet wil zien is een illustratie van de noodzaak van die NUL-optie.

Dat een deel van de ruiterij dit niet wil zien is een illustratie van het imago-risico voor een sponsor.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:44

Ja inderdaad HC goed plan die NUL-optie werkt ook erg goed tot nu toe 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:06

sporter schreef:
Ja inderdaad HC goed plan die NUL-optie werkt ook erg goed tot nu toe 8)7

Ja, de integriteit bij de ruiters is ver te zoeken.
Reden voor strakker aanpakken, niet voor meer toestaan :)*

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:10

Ik ben het volledig met HC eens
een paard dat "buut" nodig heeft hoort helemaal niet thuis in de competitie

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:32

Buut niet in de competitie, maar wel om het leven dragelijke te maken bij tijdelijke pijn bij bijv. herstellen van blessure.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:17

PhiaBink schreef:
Buut niet in de competitie, maar wel om het leven dragelijke te maken bij tijdelijke pijn bij bijv. herstellen van blessure.

Het topic = protest tegen buut toestaan in competitie door de FEI :)*

Je moet dit zien in het licht van de komende ruiterspelen in de VS.
Daar mag buut wel.
Europese deelnemers, de ruiterij en het paardwelzijn krijgen van dit financiële belang een fikse tik. Erg kortzichtig.

Voor de discussie over dierenwelzijn en ruitersport een heel goede zaak omdat het de prioriteiten van de sector en ´sport´organisaties glashelder maakt.
Integere ruiters en integere sponsoren willen daar niet mee ge-áso-cieerd kunnen worden.
De stap van de duitse bond om zich van de wereld ruiterspelen te distantiëren moet in dit licht gezien worden: de grote duitse sponsoren zijn terecht goed kopschuw aan het worden.