"Kansloos verliezen is niets voor mij."

Het span lipizzaners van Jozsef Dobrovitz.
foto: Rinaldo de Craen / FEI
IJsbrand Chardon rijdt voortaan in het wereldbekercircuit een span met Lipizzaner paarden, vooral bekend van de befaamde Spaanse rijschool in Wenen. Na afloop van de wedstrijd in Stuttgart nam de Zuid-Hollandse menner drie dieren over van zijn Hongaarse concurrent Jozsef Dobrovitz.
,,Ik ben tot dusver een keer derde en vierde geworden. Het niveau is momenteel zo hoog en mijn paarden, waaronder de inmiddels 19-jarige Maxi, hebben steeds meer moeite met het hoge tempo. Ik was al van plan in april uit te kijken naar een alternatief omdat ik met dit span niet meer in de top kan eindigen. Ik kreeg nu echter de kans dit ervaren span van Dobrovitz te kopen en die heb ik met twee handen aangegrepen'', lichtte Chardon zijn handelswijze toe.
De viervoudig wereldkampioen deed in 2007 in Boedapest al enige ervaring op met de Lipizzaner. Daar denkt hij met plezier aan terug. ,,Ik steek nu liever tijd in dit span zodat ik volgend seizoen weer goed mee kan draaien. Boyd Exell is momenteel dusdanig in vorm dat ik niet de illusie heb hem te kunnen verslaan. Ik vind verliezen niet erg, maar kansloos verliezen is niets voor mij.''
Dobrovitz aarzelde niet lang over de opmerkelijk transactie in Stuttgart. ,,Ik had de paarden niet te koop staan, maar toen ik werd benaderd door IJsbrand ben ik gaan nadenken. Hij is de enige aan wie ik ze zou verkopen. Ik heb bij hem thuis gezien hoe goed zijn paarden het hebben. Zelf kom ik eigenlijk plaats te kort. Ik heb erg veel paarden staan.''