FEI-presidente Haya weigert nieuwe stemronde over 'buut'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

FEI-presidente Haya weigert nieuwe stemronde over 'buut'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 13:24

http://www.horses.nl

Afbeelding
"Buut"

FEI-presidente prinses Haya weigert het verzoek van de hippische federaties van Groot-Brittannië en Ierland om een nieuwe stemronde te openen over het toestaan van fenylbutazon ('buut') in competitieverband. Ze weigert de nieuwe stemronde onder meer omdat een aantal van de nationale federaties al zijn vertrokken van de algemene vergadering van de FEI in Kopenhagen. ,,De stemming is geweest, we doen het niet nog een keer”, aldus Haya.

Damian McDonald, directeur van de Ierse federatie, pleit voor een nieuwe stemronde omdat hij betwijfelt dat de nationale federaties begrijpen waar ze voor hebben gekozen. ,,Op 13 november zei de FEI dat we de keus kregen tussen een 'progressieve' lijst en een zogeheten '20 oktober-lijst'. Bij de stemronde bleek dat de lijsten daarna nog zijn aangepast", legt McDonald zijn ongenoegen uit.

De huidige regels zijn gebaseerd op drie lijsten: verboden middelen, medicatie A, medicatie B. In de nieuwe situatie gaat men uit van een progressieve lijst die bestaat uit twee delen: verboden middelen (doping) en toegestane, gecontroleerde medicatie. Onder de toegestane medicatie voor de wedstrijdsport vallen straks lage doseringen van fenylbutazon ('buut'), flunixine en salicylzuur. Vooral het toestaan van 'buut' is omstreden.

Verwant artikel:

[VN] ‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010

sporter

Re: FEI-presidente Haya weigert nieuwe stemronde over 'buut'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:47

Dat er uberhaubt over nagedacht word om nog een keer te stemmen. Moet niet veel gekker worden.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:58

Ik las dat `buut` eerst toegstaan was tot 4 mg, daarna verboden werd en nu weer toegestaan is met 8 mg? Volgens insiders zou dat betekenen dat een kreupel paard niet opgemerkt zou kunnen worden...

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:01

zou inderdaad wel beetje gaar zijn als ze opnieuw zouden gaan stemmen omdat ze het niet eens zijn met de uitkomst :+ stem dan bij voorbaat al niet

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:35

frisiangirl schreef:
Ik las dat `buut` eerst toegstaan was tot 4 mg, daarna verboden werd en nu weer toegestaan is met 8 mg? Volgens insiders zou dat betekenen dat een kreupel paard niet opgemerkt zou kunnen worden...

Dat kun je zo niet zeggen vind ik. Dat ligt aan het paard en de hoeveelheid pijn die hij heeft waardoor hij kreupel loopt.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:00

Toen mijn paard een peesschede bloeding had en zo kreupel was dat ik dacht dat hij zijn been had gebroken, kreeg hij 2 mg bute per dag, en liep ie goed. Dus vind dit idd erg omstreden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:37

frisiangirl schreef:

...met een middel wat slechts als niet meer helpt toegestaan is omdat het forse bijwerkingen heeft 8)7

Paardenwelzijn voorop???? Nâh, dat is maar marketingpraat.

p.s.

:)* het is wél paardvriendelijk, want met 8 mg buut voelen ze de pijn door het bit en de sporen niet meer *\o/*

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:41

Vraagje:

In Nederland is Bute verboden. Betekent dit dan dat buitenlandse ruiters op een internationaal concours in Nederland dan wel Bute mogen gebruiken, maar Nederlandse ruiters niet?
Dat zou natuurlijk wel erg raar zijn.

Verder, internationaal gezien kan dit natuurlijk uitlopen op een PR ramp. Ik denk niet dat Rolex of Samsung het leuk vinden om gekoppeld te worden aan een sport waar er drugs aan dieren gegeven mag worden.

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:52

clarence schreef:
Vraagje:

In Nederland is Bute verboden. Betekent dit dan dat buitenlandse ruiters op een internationaal concours in Nederland dan wel Bute mogen gebruiken, maar Nederlandse ruiters niet?
Dat zou natuurlijk wel erg raar zijn.

Verder, internationaal gezien kan dit natuurlijk uitlopen op een PR ramp. Ik denk niet dat Rolex of Samsung het leuk vinden om gekoppeld te worden aan een sport waar er drugs aan dieren gegeven mag worden.

Toegestane medicijnen is iets ander dan drugs.

De hele discussie kan hier worden bekeken.

http://www.viddler.com/explore/nov2009/videos/78/

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:04

Ja, toegestane medicijnen is inderdaad iets anders dan drugs.

Maar... de vraag is of de organisaties voor de dierenrechten Bute ook medicijnen vinden of niet. Het is natuurlijk raar dat een "medicijn" dat een kreupel paard weer rad maakt wordt toegestaan.

Nu zal ik de discussie bekijken. Bedankt voor de link.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:15

clarence schreef:

Dat ís het natuurlijk al door dit geneuzel.
Het is geen geneesmiddel, maar een verdóvend middel :)*
Het is 100% symptoombestrijding met serieus schadelijke bijverschijnselen.
Geneest niets, maar veroorzaakt.

Het zou alleen indien dat humaan is, wanneer pijnbestrijding zwaarder weegt dan de bijverschijnstelen toegepast moeten worden. Dat is zoals in NL is ingevuld.
Het is 8)7 in een gebruikscontext en helemaal in een sportcontext.
Als niets meer helpt een middel met bijwerkingen erin en ~~}>

Is dit het waarborgen van het welzijnsrecht van het individuele dier?
Het is niet te combineren met een integer imago!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:53

Ik zie ook niet zo goed in hoe die medicijn anders gebruikt zou moeten worden dan pijnbestrijding.

Kreupele paarden weer rad maken is dan mischien weer een uiterste... ik denk dat het gedoogde gebruik dan meer gaat over een spierpijntje verlichten of iets dergelijks.

Dat klinkt ontschuldig, maar dat vind ik het eigenlijk helemaal niet. Het beest heeft niet voor niks spierpijn en ik vind werkelijk waar dat als je naar de buut moet gaan grijpen om je paard een weekend draaiende te houden dat je dan verkeerd bezig bent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:34

manic schreef:
ik denk dat het gedoogde gebruik dan meer gaat over een spierpijntje verlichten of iets dergelijks.

...en daar zou dit middel verboden voor moeten zijn, is het dat in NL (en andere landen) :)*

Een paard wat dit middel nódig heeft hoort niet onder een ruiter aan competitie mee te doen.
Een paard wat het niet nódig heeft mag het niet gegeven worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:25

Even de voor onze westerse samenleving gangbare definitie van dierenmishandeling erbij:
Dierenmishandeling.
Het onnodig veroorzaken van letsel of pijn bij een dier of het onnodig schaden van zijn gezondheid, dan wel het laten verrichten van werk dat de kracht van het dier te boven gaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:38

Huertecilla schreef:
p.s.

:)* het is wél paardvriendelijk, want met 8 mg buut voelen ze de pijn door het bit en de sporen niet meer *\o/*

Inderdaad.

Ik las ook dat er een soort boksbeugeltje is uitgevonden om de lagen te beschermen. Boksbeugel in, pijnstillertje en we kunnen uiterst paardvriendelijk (lees pijnvrij) dressuur rijden

8)7

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:49

En dit soort reacties kan de FEI dus de komende maanden verwachten... maar gelukkig doen ze wel onderzoek naar "trainingsmethoden".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:52

Arabesk schreef:
Huertecilla schreef:
p.s.

Inderdaad.

Ik las ook dat er een soort boksbeugeltje is uitgevonden om de lagen te beschermen. Boksbeugel in, pijnstillertje en we kunnen uiterst paardvriendelijk (lees pijnvrij) dressuur rijden

8)7

Hoop dat je er ook onder las dat vrijwel niemand het ermee eens was dat er zoiets bestond?

Maar goed.
Ook ik vind het vreemd dat ze buut toestaan op westrijden.
Zoals vernoemd valt het dan niet meer op als je met een vreselijk kreupel paard de wedstrijdring in gaat... :n
Hoezo paardenwelzijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:24

Arabesk schreef:
Huertecilla schreef:
p.s.

Inderdaad.

8)7

Nu alleen nog een neusbeschermertje bedenken.... :Y)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:27

ik ken "Buut" niet maar voor zover ik heb begrepen uit de reacties vind ik dat als het paard buut nodig heeft om geen pijn te hebben dat paard gewoon niet in de wedstrijdsport hoort.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:30

Het zou IMO van een absoluut verkeerde mentaliteit getuigen indien pijnbestrijdingsmiddelen gedoogd zouden worden. Zoals reeds opgemerkt is dat uitsluitend symptoonbestrijdend en dan gaat het dierenwelzijn alweer op de tweede (of derde) plaats, in ieder geval achter de prestatiedrang.

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:33

Huertecilla schreef:
Een paard wat dit middel nódig heeft hoort niet onder een ruiter aan competitie mee te doen.
Een paard wat het niet nódig heeft mag het niet gegeven worden.

_/-\o_
En niet anders.......

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:11

hoeveel gram zit er in zo'n zakje? Weet namelijk wat 1 zakje doet bij een paard met pijn, dan zou ik het dus vreemd vinden dat ze dat willen toestaan, maar als het een 10de is van een zakje dan kan ik wel zeggen dat je daar geen kreupel / ziek paard beter mee kan laten lopen...... dan kun je gewoon beter thuis blijven want dan loopt ie nog net zo beroerd :P

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:16

De door de FEI toegestane hoeveelheid is minder dan de helft van de
toegestane hoeveelheid in mening ander land (waaronder Amerika).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:22

kimmie1 schreef:
Toen mijn paard een peesschede bloeding had en zo kreupel was dat ik dacht dat hij zijn been had gebroken, kreeg hij 2 mg bute per dag, en liep ie goed. Dus vind dit idd erg omstreden.

Een zakje bevat 1 GRAM, toegestaan is 8 MG!

Kreeg je paard 2 mg per dag, of twee zakjes, dus 2 GRAM?

Ben het overigens wel eens dat ik niet goed kan begrijpen wat een paard wat buut moet krijgen nog in een wedstrijd te zoeken heeft, maar
als iemand daar een goede uitleg voor heeft hoor ik die graag.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:43

Bute is hier het meest gebruikte medicijn onder paarden, misschien dat de internationale regels daarom anders zijn?

Het is trouwens niet alleen een pijnstiller, maar ook een ontstekingsremmer. Het komt uit dezelfde klasse als paracetamol en wordt veel gebruikt in paarden met reuma, etc. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar binnen de wedstrijd top veel behoefte aan is?