Prinses Anne wijst Engelsen op transport slachtpaarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Prinses Anne wijst Engelsen op transport slachtpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 14:26

Nieuwsredactie


Slachtpaarden nog steeds onder slechte omstandigheden op transport naar slachthuis

Gisteren hield de Engelse World Horse Welfare, een stichting die opkomt voor paardenwelzijn, haar jaarlijks bijeenkomst in Londen. Eén van de hoofdpunten op het programma is gericht op de lange transporten die paarden maken op weg naar het slachthuis.

De Engelse Prinses Anne, oudste dochter van koningin Elisabeth II, is voorzitster van deze stichting en gaf een toespraak tegenover ruim 150 aanwezigen. Zij maakte in haar toespraak duidelijk dat er dagelijks veel paarden zijn die tijdens deze transporten geestelijk en lichamelijk lijden. Als zij onderweg zijn van Roemenië naar Italië komen deze paarden langs diverse plaatsen waar hun lijden verzacht of weggenomen kan worden, maar dit gebeurt zelden. Ook Groot Brittannië doet hieraan mee. De Engelse Prinses zei dat ze geschokt was over de weinige slachthuizen in Groot-Brittannië.

Eerder dit jaar werd via een onderzoek duidelijk dat 37% van de paarden die onderzocht zijn bij aankomst bij het slachthuis niet onder de gestelde eisen omtrent paardenwelzijn tijdens transport zijn vervoerd. Veel dieren waren ziek, waarbij ze ook te kampen hadden met ademhalingsproblemen. De klachten waren van dien aard dat ze niet meer verwerkt mochten worden voor menselijke consumptie. Eén op de drie paarden hadden verwondingen die vermoedelijk tijdens transport zijn ontstaan, veelkomende waren schaafwonden die ontstaan zijn door contact met wanden van de vrachtwagens.

De avond begon met beelden over het werk van de stichting in 2009. Verder kwamen diverse sprekers aan het woord, waaronder ook een officier die sprak over een zaak eerder dit jaar waarbij een aantal paarden onder verschrikkelijke omstandigheden waren gehuisvest, in een schuur nabij vonden zij de overblijfselen van 15 paarden. World Horse Welfare werkt actief samen met inspecteurs in Roemenië om het vervoer van slachtpaarden te volgen en waar mogelijk te verbeteren.

Op deze avond kwam ook het overgewicht ter sprake waar Engelse paarden veel mee te kampen hebben.

Kijk hier voor een film van de toespraak


Verwant artikel

[VN] 'Zwaarlijvigheid bij paarden neemt ernstige vormen aan'
[ON] Zorg om paardenwelzijn bij lange slachttransporten Roemenië

Elisa2

Berichten: 37588
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Prinses Anne wijst Engelsen op transport slachtpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:43

Super dat ze daar aandacht aan schenkt! helemaal toppie,dieren zouden ook gewoon in eigen land geslacht moeten worden lijkt me.Waarom helemaal naar italie?

just2see
Berichten: 311
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:58

Top. Iemand met haar gezag en aanzien die dit doet voor de paarden. Enkel in Engeland mogelijk.

femmiel
Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:44

+:)+ Eindelijk iemand die zich ervoor inzet :D

kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:45

Elke keer hebben ze goede plannen, maar het gaat nog steeds niet zo
als het zou moeten gaan, ben benieuwd of dit iets helpt....
Het zou wel heel fijn zijn......
De meeste vervoeders hebben wat dat betreft geen gevoel......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:11

Een groot deel van deze problemen worden door het beleid zelf veroorzaakt. Het is namelijk verboden in Groot Brittanië om paarden te slachten. Hierdoor ben je dus verplicht om paarden op transport te zetten. Velen vertrekken trouwens ook illigaal in zeecontainers richting Ierland.

Het mogelijk maken van slachten in eigen land kan al zoveel goed maken. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om het probleem ergens anders neer te leggen :+ .

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:52

het heeft allemaal -zoals gebruikelijk- weer met geld te maken.
voor "wrak " vee, betalen ze minder importkosten bij de grens, als voor b.v. rijpaarden.
ik heb eens een reportage gezien, waarin de chauffeur net voor de grensovergang nog ff een paar ogen insloeg (letterlijk) en een paar benen brak met een houten balk. dan hoefde hij minder te betalen.
mensen die worst e.d. kopen uit b.v. italie waarin paardenvlees zit verwerkt (chorizo o.a.) werken daaraan mee. niet kopen dus!!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Prinses Anne wijst Engelsen op transport slachtpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:51

zou het niet te realiseren zijn gewoon een vrachtwagen met koel en slachtgedeelte in te richten ,die gewoon op plek slacht?

Dan ben je van dat hele rottige transport af
Ik begrijp niet waarom dat niet kan....

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:55

ze moeten het gewoon verbieden, levend vee over de grens. kant en klaar vlees is ook veel makkelijker.

Elisa2

Berichten: 37588
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Prinses Anne wijst Engelsen op transport slachtpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:24

Ja mee eens,geen slachtvee over de grenzen!

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Prinses Anne wijst Engelsen op transport slachtpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:36

Ben ik mee eens .Geen levend slachtvee meer op transport.
Een paar jaar geleden was er nog een handtekeningactie voor verbetering van de paardentransporten.
Moeten ze weer doen .

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:05

verbetering zet geen zoden aan de dijk, dat mag ondertussen wel duidelijk zijn. verbod is beter!

xxBentexx
Berichten: 229
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Prinses Anne wijst Engelsen op transport slachtpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:11

goed dat iemand het opneemt voor die arme dieren............

Marigold

Berichten: 12598
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:15

alweer iemand die het aankaart, ik zie het vaker
maar heeft het ooit al resultaat gehad?
volgens mij niet of nauwelijks.
het is afschrikwekkend wat er op transporten gebeurd, dat er uberhoubt transporten zijn over zulke grote afstanden,
we leven toch niet meer in de middeleeuwen, wat is dat nou... :(

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:48

spicegirl schreef:
ze moeten het gewoon verbieden, levend vee over de grens. kant en klaar vlees is ook veel makkelijker.

Dat lijkt me nou totaal weer niet reeel, want waar leg je de grens? Als jij naar duitsland verhuisd moet jou paard dan ook maar in NL achter blijven omdat er geen levend vee over de grens mag?

Ik vind het erg goed dat ze opkomt voor de dieren, er zou heel veel aan die transporten verbeterd moeten worden. Helaas vrees ik dat dit vrijwel onmogelijk is.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:59

het mag wel duidelijk zijn dat ik SLACHT vee bedoel.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:19

Tuurlijk dat begrijp ik ook wel, maar waar ga je de grens trekken? Een handelaar die pony's op gaat kopen hier op de markt en ze vervolgens meeneemt naar Italie om ze daar deels als slachtpaarden en deels als rijpaarden te verkopen. Mag dat dan wel of mag dat dan niet?

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:50

nee.alleen als rijpaard.is dat ogen inslaan bij de grens ook afgelopen. daar geld nl. de wrakvee-regel.